Chicago és környéke, 1983 (1-53. szám)

1983-11-26 / 48. szám

4 A katasztrófális török földrengésről készült fénykép: egy anya öt halott gyermekét siratja a romok között Miben töri a fejét Trudeau? Trudeau visszatért öt napos nyugat-európai utazgatásaiból és a li­berális párt pénzalapot gyűjtő montreáli foga­dásán 4 ezer jelenlévő­höz szólva kijelentette: ,,Bíztató fogadtatásra lelt Nyugat-Európában, habár jobb hogy ha a részleteket nem kiabál­juk el egyelőre!” Trudeau arra keres utat, hogy közvetítő le­hessen Washington és Moszkva között. Azt sürgeti, hogy ne csu­pán a két szuperhata­lom, hanem az öt nuk­­leáris hatalom, Angliát, Kínát és Franciaorszá­got is beleértve tárgyal­janak egymással és köz­vetítsenek a szuperha­talmak között. Trudeau útja során Franciaor­szágot, Olaszországot, Hollandiát, Nyugat- Németországot, Angliát és Belgiumot érintette, ennek vezetőivel tár­gyalt és a pápa is fogad­ta őt Rómában. Trudeau útja során azt hirdette, hogy a vi­lág az erőszak felé sod­ródik, itt az ideje hogy visszatérjen az ideálok útjára és a katonai meg­oldások helyett a politi­kaira szorítkozzon. A kanadai miniszter­­elnök legközelebb Ja­pánba készül, ott hirde­ti majd elvét, utána In­diába repül és itt részt­­vesz a Commonwealth értekezletén és ezen fog tovább téríteni. Időközben Trudeau a Reagan kormánnyal is tárgyal majd elképzelé­seiről. Washington, va­lamint a kanadai mi­niszterelnök által meg­látogatott nyugati szö­vetségesek mind azon aggódnak most, hogy Trudeau utazgatásai ne keltsenek kételyt az­iránt, hogy a NATO to­vábbra is egységes és szilárd elhatározása, hogy nem változtat a Pershing és a Cruise rakéták elhelyezésé­nek dátumán. Akadnak azonban olyanok akik Trudeaut ismerve azt gyanítják, hogy ki nem mondottan, de pontosan ezen mes­terkedik most, haladé­kot szeretne nyerni a rakéták elhelyezésének dátumára. Kanadai kri­tikusai viszont azzal vá­dolják a szektát szerető, öregedő politikust, hogy saját é­s a liberálisok hallatlan népszerűtlen­ségét kívánja most az atomháború ellenes ágá­­lással ellensúlyozni és ez tulajdonképpen nem más, mint egy politikai trükk. Iona a computerek mellett A Liberális Párt leg­utóbbi saskatchewani értekezletén, amelyet Reginában tartottak, a kulcs­beszédet Iona Campagnolo, a Liberális Párt elnöke, mondta. Beszéde azért érdekes, mivel egyre nyilvánva­lóbbá válik, hogy a libe­rálisok 1984-es válasz­tásra készülnek. Pierre Trudeaunak tisztáznia kell, hogy mi a helyzet Brian Mulroneyval Que­­­becben és mi a helyzet a Parti Quebecois-val, amennyiben a párt való­ban indul az országos választáson. Mrs. Campagnolo, ter­mészetesen, ezzel a problémával foglalko­zott beszédében, amely­nek lényegesebb rész­letei a következők: — A Liberális Párt­nak a legközelebbi or­szágos választáson szembe kell néznie egy olyan konzervatív párt­tal, amely egyre hatá­rozottabban a modern elektronikus kor mód­szereit használja. — Ez az elektronikus rendszer elsősorban 1982-ben került alkal­mazásra Saskatchewan­­ban, ahol a konzervatí­vok jelentős választá­si győzelmet arattak és azután pedig British Columbiában, ahol az el­múlt májusban — az elektronikus compute­rek segítségével — a So­cial Credit Párt került kormányra. — Ezeken a választá­sokon a konzervatív és a Social Credit Párt je­löltek computerek által irányított telefon-üzene­teket közvetítettek a vá­lasztók számára. Ez a módszer csupán Kana­dában új: a módszert már hosszú idővel ez­előtt Californiában al­kalmazták.­­ Tudjuk például, hogy Brian Mulroney, az elmúlt júniusban, egy computer-hálózatot vett igénybe, hogy meg­szerezze a Progresszív Konzervatív Párt ve­zetői pozícióját. ,,— A computerek egy­re jelentősebb és egyre elkerülhetetlenebb sze­repet játszanak életünk­ben és igénybe vételük­től mi, liberálisok, sem tekinthetünk el teljesen. Éppen ezért, a legköze­lebbi országos parla­menti választáson mi is igénybe fogjuk venni az új elektronikus mód­szert, a modern compu­tereket” — mondta Iona. A szenátus a Mata Hari törvényjavaslat ellen A szenátusi bizottság, több hónapi meghallga­tás és vizsgálat után, elkészítette és eljuttat­ta véleményét és javas­latait a miniszterelnök­höz annak az igazság­ügyminisztériumi ja­vaslatnak az ügyében, amely szerint az RCMP- től el kell venni a kém­elhárító ellenőrzést­ és azt egy független, pol­gári szervnek kellene in­téznie, amelynek külön­leges ellenőrzési és in­tézkedési jogai lenné­nek. Érdekes, hogy a szenátusi bizottság vé­leménye szinte teljesen azonos a parlamenti el­lenzék (konzervatívok és NDP egyaránt) és a pro­vinciális igazságügymi­niszterek véleményével, amit egyáltalán nem ér­tünk. A szenátusi bizottság memorandumának leg­lényegesebb részletei: — Annak ellenére, hogy a nyilvánosságra hozott adatok szerint a múltban az RCMP szá­mos esetben visszaélt hatalmával és nem egy­szer törvényellenes cse­lekedeteket követett el, ez a törvényjavaslat szemmel láthatóan nem fogja tisztázni a hely­­­zetet.­­ Az új, polgári kém­elhárító csoportnak vi­szont olyan előjogai len­nének, amelyek minden kétség nélkül veszélyez­tetnék az állampolgárok szabadságát. Nem lát­juk biztosítottnak azt, hogy a levelek magán­jellege továbbra is fenn­tartható lenne. Ezenkí­vül, nem látjuk feltét­lenül szükségesnek egy ilyen új, polgári kémel­hárító szervezet felállí­tását. Ez a szervezet nemcsak az RCMP-től, de a kanadai polgárok­tól, is független lenne. Felállításával a kanadai Alkotmányban biztosí­tott polgári szabadság­­jogok komoly veszély­be és még több dollárba kerülnének. (Mark McGuigan, fe­­derális igazságügymi­niszter, kijelentette, hogy hajlandó tárgyal­ni a provinciális szak­­miniszterekkel a tör­vényjavaslat módosítá­sáról.) Kétséges jelentőségű „változás” Dél-Afrikában Három hónapi politi­kai küzdelem után, a délafrikai polgárok sza­vaztak Pieter W. Botha miniszterelnök alkot­mány-változtatási ja­vaslata felett. A 30 mil­lió lakosú Dél-Afrikában 2,1 millió szavazó járult az urnákhoz és 2:1 arány­ban megszavazta a mi­niszterelnök javaslatát. Mr.. Botha azt állította nyilatkozatában, hogy javaslatának elfogadá­sa „gyökeresen” fogja megváltoztatni Dél-Af­­rika belpolitikai jelle­gét. A helyzet azonban az, hogy a miniszterel­nök meglehetősen eltú­lozta a várható változás mértékét, habár kétség­telen, hogy javaslatának elfogadása következté­ben Dél-Afrika elindult azon az úton, hogy bel­politikai és társadal­mi berendezettsége fo­kozatosan korszerűvé váljék, — írják a lapok. Maga a referendum feltétlenül Mr. Botha személyes politikai győ­zelmének tekinthető: amikor a miniszterel­nök 1978-ban hivatalába lépett, egyik legelső nyi­latkozatában kijelentet­te: Dél-Afrikának meg kell szüntetnie azt a fa­ji szegregációt, amely az országot évek óta „ki­taszítottá” teszi a nem­zetközi diplomáciában és a nemzetközi politi­kában. Javasolt és elfogadott referenduma — amely a múlthoz képest kétség­telenül haladást jelent, — semmiféle politikai jogot nem biztosít az or­szág 21 millió','­fekete”­ polgára számára, — írja a Time magazin. A ja­vaslat következtében a 2,8 millió „színesbőrű” (a kevert falvakat ne­vezik így Dél-Afrikában) és a 900.000 ázsiai kap bizonyos, politikai hatal­mat. Az ország fehér la­kosainak a száma 4,5 millió, egyedül ez a ki­sebbség biztosítja a ren­det és a jogot. Mr. Bot­ha 1984-ben szándékozik életbe léptetni az új bel­politikai rendszert, amelynek lényege a kö­vetkező : Az eddigi parlamen­tet, amelynek tagjai ki­zárólagosan fehérek vol­tak, fel fogja váltani egy „háromszínű” parla­ment. A fehér parla­mentnek 178 tagja lesz, a színesbőrűek parla­mentjének 85, az ázsiai parlamentnek pedig 45 tagja lesz. Mindegyik parlament­nek joga lesz ahhoz, hogy „saját” ügyeit in­tézze, az elektorális kol­légium azonban tovább­ra is a fehér parlament hatáskörébe tartozik majd. Annál is jelentő­sebb ez, mivel az elek­­torális kollégium vá­lasztja meg az ország új elnökét, aki viszont a miniszterelnököt nevezi ki. A helyzet tehát az, hogy ámbár a színesbő­rűek és az ázsiaiak bi­zonyos parlamentáris jogokat kapnak, az or­szág sorsát eldöntő in­tézkedések továbbra is a fehér kisebbség kezé­ben maradnak, a hivata­losan feketéknek minő­sített személyek pedig továbbra sem rendel­keznek teljes politikai jogokkal. A dolog különleges ér­dekessége az, hogy a mi­niszterelnök referendu­mát teljes egyetértés­ben ellenezték azok, akik a faji szegregáció további fenntartását kí­vánják és azok, akik a faji szegregáció teljes megszüntetését akar­ják. A faji szegregáció hívei azzal érveltek a kampány során, hogy a miniszterelnök javasla­tának elfogadása a fehér uralom megszűnésének kezdete lesz és ez előny­telen Dél-Afrika szem­pontjából. És ez igaz is. A faji szegregáció ellen­zőinek érve: Mr. Botha javaslata és annak elfo­gadása azt jelenti, hogy a faji szegregációt hosz­­szú időre stabilizálják Dél-Afrikában. Az 5,5 millió Zulu törzsbeli azzal a gondo­lattal foglalkozik, hogy mivel a feketéknek to­vábbra sincsenek politi- „progresszív” fehér tag­jai jogaik Dél-Afriká­ban, feladja eddigi „bé­kés ellenzéki jellegét” és együttműködik majd a délafrikai társadalom faival,­­ vagyis a mar­xistákkal és ha szüksé­ges, az erőszakos eszkö­zöktől sem fognak visz­­szariadni. Pieter W. Botha, délafrikai miniszterelnök, akinek memoranduma belpolitikai változásokat eredményezhet Dél-Afrikában II. János Pál pápa a tudósok felelősségéről A Vatikáni Tudomá­nyos Akadémia tagjai a közelmúltban értekez­letet tartottak Vatikán Városban. Az értekezle­ten az Akadémia 45 tag­ja vett részt, mindegyi­kük világhírű tudós, kö­zöttük 15 Nobel díjas. Az értekezlet kulcs­be­szédét maga II. János Pál pápa mondta. Rend­kívül érdekes, nem rit­kán drámai beszédének leglényegesebb részle­tei a következők voltak: — A világ tudósait óri­ási felelősség terheli és ez a felelősség nem ki­sebb, mint a háború, vagy a béke felelőssé­ge. Felkérem a tudóso­kat, hogy távozzanak el a halál laboratóriumá­ból és alapítsák meg az élet laboratóriuma­it. Ha a politikusok há­borúra hajlandók és há­borúra készülnek, ez csak azért lehetséges, mert­ a tudósok — külön­böző találmányaikkal — lehetővé teszik ezt szá­mukra. — Az Emberiség ha­lálosan beteg és a tudó­sok egyik legfontosabb feladata az, hogy meg­gyógyítsák. Az orvosok­nak valamikor esküt kel­lett tenniük arra, hogy minden lehető eszközzel és minden képességük­kel betegeik meggyó­­gyítására fognak töre­kedni. Elérkezett az ide­je annak, hogy a tudó­sok is esküt tegyenek ar­ra, hogy minden igyeke­zetükkel az Emberiség javát, nem pedig pusztu­lását szolgálják.­­ A világ tudósainak kötelessége arról gon­doskodni, hogy újabb felfedezéseik ne a hábo­rú, a zsarnokság és a terror szolgálatába ke­rüljenek. A tudósok fel­adata az, hogy „lefegy­verezzék” a tudományt és visszautasítsanak minden olyan kutatást, amelynek eredménye kétségtelenül háborús célokat szolgálna. — A jelenlegi nemzet­közi helyzet mélységes aggodalommal tölt el. A világ minden pillanat­ban megsemmisítheti önmagát. A történelem súlyos napjait éljük és a tudósok felelőssége legalább olyan óriási, mint a politikusoké. Az Emberiséget a tudósok elpusztíthatják,­­ vagy megmenthetik. John Glenn élesen támadja Mondale-t Az ex-űrrepülő, John Glenn, ohioi szenátor a demokrata elnökjelölt­ségért folyó versenyfu­tásban a második helyen járó kandidátus, ezen a héten két beszédet mon­dott és mind a kettőben alaposan „kikészítette” az élenjáró Walter Mon­dale volt alelnököt. Keddi beszédében Glenn azzal vádolta ve­télytársát, hogy Monda­le nem eléggé erőteljes a honvédelem tekinteté­ben és megválasztása gyengítené Amerikát. Szerdán Glenn Mon­dale gazdasági politiká­jába kötött bele, tékozló­nak nevezte őt. „Az amerikai népet nem téveszti meg az olyan jelölt, aki min­denkinek mindent meg­ígér és a tetejébe azt is ígéri, hogy Amerika deficitjét csökkenteni fogja. Glenn éles beszédét röpcédulák szétosztá­sa kísérte, ami Monda­le ígéreteinek árait ösz­­szegezte. Húszmilliárd dollár­ba kerülne a Mondale ál­tal beígért új munkale­hetőségek megteremté­se. Negyvenöt milliárd­­ot költene a nevelésügy­re, ötven milliárdot a kereskedelem finanszí­rozására, nyolc milliár­dot a Reagan által meg­nyirbált egészségügyi programok visszaállí­tására. Ez azt jelenti, hogy Mondale megválasztása esetén az állami költség­­vetés 123 milliárd dol­lárral duzzadna! És mit tenne ő, John Glenn? Tíz százalékos progresszív extra adót vetne ki az egyéni és vál­lalati jövedelmekre és az így befolyt összeget kizárólag az állami de­ficit csökkentésére for­dítaná, 1988-ra így a de­ficitet 80 milliárddal csökkentené. Glenn arról nem be­szélt, hogy egy eszten­dővel ezelőtt ő miért sza­vazta meg a szenátus­ban Reagan gazdasági programját. Ezt nem kell említenie, ezt Mon­dale vágja úgyszólván minden héten Glenn fe­jéhez. Afganisztán készül a télre Még néhány nap és megindul a nagy hóesés Afganisztánban. A szov­jet megszállók és az af­gán ellenállók most be­ássák magukat, meg­erősítik állásaikat és készülnek a hosszú tél­re. Kettőjük háborúja ötödik esztendeje folyik. Eddig 156 ezer ember életébe került. A meg­szálló Szovjet Hadsereg létszáma jelenleg 105 ezer ember, Afganisztán városai az övék, a vidék túlnyomó része a felke­lők kezében van. Újab­­ban­ Kabul, a főváros környékén a kopár he­gyek után a szabadság­harcosok gazdag termő­földeket kerítettek ha­talmukba. Az ellenállók főgond­­ja az élelem és a szál­lás. A szovjet csapatok újabban légiháborút folytatnak ellenük, tel­jesen felégetik falvai­­kat és megakadályozzák a termés betakarítását. Az ellenállók több eredményt értek volna el, hogy ha a megszál­lók mellett nem harcol­nának egymás ellen is a különböző csoportok. Egy menekült afgán közgazdász kijelentet­te, hogy amennyiben a felkelők támogatói, az Egyesült Államok, Kína és Szaúd- Arábia és újabban Irán, egymás­sal összehangolnák ado­mányaikat és támogatá­sukat, úgy ezzel egy­ségre kényszerítenék az ellenállók különböző csoportjait és ezek még súlyosabb csapást mér­nének Babrak Karmai bábkormányára. Ez a kormány ügynökei ré­vén beférkőzött egyes ellenálló csoportokba és most további széthúzá­sukon mesterkedik. Ugyanakkor a meg­osztott partizánok ered­ményekkel is dicseked­hetnek. Számuk 20 ezer­ről 100 ezerre nőtt, har­caikkal az afgán báb­kormány termését erő­sen visszavetették, Bab­rak Karmai élelembeho­zatalra kényszerül és ta­lán arra hogy politikai kiutat keressen szovjet mestereivel egyetem­ben az afgán háborúból. Az 1973-ban elűzött és most Rómában letelepe­dett afgán király kap­csolatot tart fenn az összes ellenálló csoport­tal és nemrégiben a Bab­rak Karmai kormány volt hadügyminisztere is járt nála látogatóban és állítólag szovjet küldöt­tek is felkeresték az ex afgán királyt. Mindez halvány re­ménysugár az ellenál­lóknak, habár egy ko­rábbi bíztató remény az ENSZ megbékéltető sze­repe kudarc lett a Szov­jetunió merev elutasí­tása miatt. Egy bizonyos, küszö­böt áll a hosszú és ke­mény afgán tél, mindkét küzdőfélnek szembe kell nézni vele. Lengyel választási lehetőség: enni, vagy nem enni? A lengyel közélelme­zésügyi minisztérium nemrégiben hivatalos nyilatkozatban közölte a lengyel polgárokkal: 1984 január elseje után az élelmiszer-árak is­mét emelkedni fognak.­­ Ezúttal a lengyel polgárok saját maguk dönthetnek afelől, hogy az élelmiszer-árak egy­szerre, vagy pedig foko­zatosan emelkedjenek — hangzik a minisztéri­umi nyilatkozat egyik mondata. Az áremelkedések a következők lesznek: Az átlagos áremelke­dés 10-15 százalék lesz, kivéve a vajat, amely­nek árát 40 százalékkal fogják emelni és a csir­két, amelynek ára körül­belül 70 százalékkal fog emelkedni. A Reuters angol hír­­szolgálati iroda városi irodavezetőjének kom­mentárja: " A lengyel kormány kétségtelenül változtat­ni akar azon a helyze­ten, amelynek lényege jelenleg az, hogy az élel­miszer-árakat a kor­­­­mány állandó támogatá­sa tartja viszonylago­san „alacsony” szinten. Lengyelország nemzet­közi adóssága óriási és az Andropov-rezsim semmi jelét nem mutat­ja annak, hogy Moszk­va hajlandó volna segí­teni ennek kifizetésé­ben. Érdekes, hogy a lengyel­­minisztérium közlése egyáltalában nem tesz említést ar­ról, hogy az átlagos munkabéreket valami­képpen is emelnék. Az" úgynevezett , ,választá­si lehetőség” arra vo­natkozóan, hogy egy­szerre, vagy fokozato­san emeljék az élelmi­szer-árakat, önmagá­ban is groteszk. A len­gyelek csak a között „választhatnak”, hogy — bármilyen drága lesz is az élelmiszer — esz­nek, vagy nem esznek?

Next