Amaro Drom, 2001 (11. évfolyam, 1-12. szám)

2001-06-01 / 6. szám

„Járt k0Z6m-lábom'' Beszélgetés Balázs Elemérrel Alig múlt 20 éves, amikor már Pege Aladár együttesében dobolt. A magyar jazz szinte minden jelentős muzsikusával játszott már együtt, olyan zenekarok jelzik pályája állomásait, mint a No-spa vagy a Trio Midnight, amelyben Egri Jánossal és Oláh Kálmánnal játszik együtt. Saját kvintettjével készített, Always That Moment című CD-je az év jazzlemeze lett 2000-ben. Még csak 33 éves. Nagyon régóta ismerjük egymást, és jól emlékszem, hogy annak idején te voltál a legfiatalabb hallgató a kon­zervatóriumban. 16 évesen, koren­gedménnyel vettek föl. Milyen zenei indíttatást kaptál a családodtól? Édesapám rengeteg ritmust tapsolt és énekelt nekem, ugyanúgy, ahogy most én az öt hóna­pos fiamnak. Őt is Elemérnek hívják, mert ná­lunk nemzedékek óta úgy van, hogy az első fiú az apja nevét kapja. Én a zenében nőttem föl, apukám is zenész, klarinétos, és egészen kicsi koromtól hallottam, ahogy gyakorolt. A dobhoz pedig úgy jutottam el, hogy már elég korán vissza tudtam tapsolni a ritmusokat, és állandóan járt kezem-lábam. Már akkor gyanússá váltál, és a szü­leid ebből tudták, hogy melyik hangszer felé kell téged terelni? Igen, tudták, hogy ehhez van tehetségem. Hány évesen találkoztál először a hangszerrel? Hatévesen kezdtem el dobolni a Rózsa Ferenc Zeneiskolában, akkor még úgy hívták, hogy Vasutas Zeneiskola, és Kőszegi Imre volt a ta­nárom. Tényleg elég korán elindultál és egyből jó kezekbe kerültél. A kon­ziban pedig Kovács Gyula tanítvá­nya voltál. Igen, de előtte még tanított Nesztor Iván is az előképzőben, ahová 13-tól 16 éves koromig jártam. A mostani zenekarodban játszik egy másik Balázs is. Balázs József, a testvérem, aki egy évvel ez­előtt diplomázott a konzervatóriumban. Hát ő is ugyanabban a légkörben, zenei kö­zegben nőtt föl, természetes volt, hogy ugyanúgy a zenélést válasz­totta. Édesapád amatőrként vagy hivatásosként ze­nélt? Hivatásos együttesekben játszott. Mi cigány származásúak va­gyunk, és tulaj­donképpen ezt úgy is lehetne fogalmaz­ni, hogy cigány­zene és nép­zene ötvözete volt az, amit játszott. Ez régebben nagyon működött, sokkal több zenekar ját­szott a különféle éttermekben, a Mátyás pin­céhez hasonló nívós helyektől a kisvendéglő­­kig sok helyen játszottak nagyon komoly ze­nekarok, de sajnos egyre kevesebb van belő­lük. Ma már inkább csak külföldön van kelet­je ezeknek az együtteseknek. Még ma is tudnak olyan sok zene­kart fogadni, mint régen? Úgy gondolom, hogy most sokkal többen ját­szanak kint, külföldön, mint idehaza. De min­den zenei ágban mutatkozik ez a visszaesés, ha a szórakoztató zenét nézzük, most már egy szál zongoristát foglalkoztatnak, aki szintetizá­torral és dobgéppel pótolja a zenekart. Nagyon FOTÓ: Jacky Lepage A Zene Ünnepe koncertjei­­ 2001 VI. 21-én Tilos az Á színpad - Gellért­hegy 18.00 Gipsy Strings Budapest 20.00 17 Hippies (Berlin) 21.30 Lajkó Félix 22.30 Nitin Sawhney (London) Xenomusic-IMMC színpad - Városliget 15.00 Hip-hopdj-k 17.00 Beáta Pozitíva és a Budapest Jazz Quartett 18.00 Ko-Ou-Ten Japán performance (dj+dance) 19.00- től Idő Urai 20.00- tól IMMC 21.00- től Ugly Leaders (Croatia) Party Tutü Stage - Velencei-tó 19.00 Pap Iván 20.30 Drastic Measure (USA) 22.00 Balaton VI. 22-én 20.30 Ági és Fiúk 21.30-tól 17 Hippies (Berlin) 23.00 Goabolo VI. 21-én Szentendre Zene Ünnepe - Sziget Fesztivál 16.00 Vujicsics-Söndörgő 17.30 Black Comet 18.30 Vertetics Orkesztar 19.30 Plastic Ohara Trió 20.30 Duende 21.30 efZámbó Happy Dead Band Dalmát Pince színpad 16.00 Gazsi Zoltán filmjeinek vetítése, válogatás a 80-as évek underground zenéiből 23.00 Hipp­o­ Drom 00.30 Link VI. 22-én 20.00 21.00 22.00 23.00 01.00 Dalmát Pince színpad Utózenekar Y.U.P Nobless Idétlen Idők Vasárnapi Hangulat 27

Next