Amaro Drom, 2001 (11. évfolyam, 1-12. szám)
2001-06-01 / 6. szám
„Járt k0Z6m-lábom'' Beszélgetés Balázs Elemérrel Alig múlt 20 éves, amikor már Pege Aladár együttesében dobolt. A magyar jazz szinte minden jelentős muzsikusával játszott már együtt, olyan zenekarok jelzik pályája állomásait, mint a No-spa vagy a Trio Midnight, amelyben Egri Jánossal és Oláh Kálmánnal játszik együtt. Saját kvintettjével készített, Always That Moment című CD-je az év jazzlemeze lett 2000-ben. Még csak 33 éves. Nagyon régóta ismerjük egymást, és jól emlékszem, hogy annak idején te voltál a legfiatalabb hallgató a konzervatóriumban. 16 évesen, korengedménnyel vettek föl. Milyen zenei indíttatást kaptál a családodtól? Édesapám rengeteg ritmust tapsolt és énekelt nekem, ugyanúgy, ahogy most én az öt hónapos fiamnak. Őt is Elemérnek hívják, mert nálunk nemzedékek óta úgy van, hogy az első fiú az apja nevét kapja. Én a zenében nőttem föl, apukám is zenész, klarinétos, és egészen kicsi koromtól hallottam, ahogy gyakorolt. A dobhoz pedig úgy jutottam el, hogy már elég korán vissza tudtam tapsolni a ritmusokat, és állandóan járt kezem-lábam. Már akkor gyanússá váltál, és a szüleid ebből tudták, hogy melyik hangszer felé kell téged terelni? Igen, tudták, hogy ehhez van tehetségem. Hány évesen találkoztál először a hangszerrel? Hatévesen kezdtem el dobolni a Rózsa Ferenc Zeneiskolában, akkor még úgy hívták, hogy Vasutas Zeneiskola, és Kőszegi Imre volt a tanárom. Tényleg elég korán elindultál és egyből jó kezekbe kerültél. A konziban pedig Kovács Gyula tanítványa voltál. Igen, de előtte még tanított Nesztor Iván is az előképzőben, ahová 13-tól 16 éves koromig jártam. A mostani zenekarodban játszik egy másik Balázs is. Balázs József, a testvérem, aki egy évvel ezelőtt diplomázott a konzervatóriumban. Hát ő is ugyanabban a légkörben, zenei közegben nőtt föl, természetes volt, hogy ugyanúgy a zenélést választotta. Édesapád amatőrként vagy hivatásosként zenélt? Hivatásos együttesekben játszott. Mi cigány származásúak vagyunk, és tulajdonképpen ezt úgy is lehetne fogalmazni, hogy cigányzene és népzene ötvözete volt az, amit játszott. Ez régebben nagyon működött, sokkal több zenekar játszott a különféle éttermekben, a Mátyás pincéhez hasonló nívós helyektől a kisvendéglőkig sok helyen játszottak nagyon komoly zenekarok, de sajnos egyre kevesebb van belőlük. Ma már inkább csak külföldön van keletje ezeknek az együtteseknek. Még ma is tudnak olyan sok zenekart fogadni, mint régen? Úgy gondolom, hogy most sokkal többen játszanak kint, külföldön, mint idehaza. De minden zenei ágban mutatkozik ez a visszaesés, ha a szórakoztató zenét nézzük, most már egy szál zongoristát foglalkoztatnak, aki szintetizátorral és dobgéppel pótolja a zenekart. Nagyon FOTÓ: Jacky Lepage A Zene Ünnepe koncertjei 2001 VI. 21-én Tilos az Á színpad - Gellérthegy 18.00 Gipsy Strings Budapest 20.00 17 Hippies (Berlin) 21.30 Lajkó Félix 22.30 Nitin Sawhney (London) Xenomusic-IMMC színpad - Városliget 15.00 Hip-hopdj-k 17.00 Beáta Pozitíva és a Budapest Jazz Quartett 18.00 Ko-Ou-Ten Japán performance (dj+dance) 19.00- től Idő Urai 20.00- tól IMMC 21.00- től Ugly Leaders (Croatia) Party Tutü Stage - Velencei-tó 19.00 Pap Iván 20.30 Drastic Measure (USA) 22.00 Balaton VI. 22-én 20.30 Ági és Fiúk 21.30-tól 17 Hippies (Berlin) 23.00 Goabolo VI. 21-én Szentendre Zene Ünnepe - Sziget Fesztivál 16.00 Vujicsics-Söndörgő 17.30 Black Comet 18.30 Vertetics Orkesztar 19.30 Plastic Ohara Trió 20.30 Duende 21.30 efZámbó Happy Dead Band Dalmát Pince színpad 16.00 Gazsi Zoltán filmjeinek vetítése, válogatás a 80-as évek underground zenéiből 23.00 Hippo Drom 00.30 Link VI. 22-én 20.00 21.00 22.00 23.00 01.00 Dalmát Pince színpad Utózenekar Y.U.P Nobless Idétlen Idők Vasárnapi Hangulat 27