Sárosi Bálint: Cigányzene… (Budapest, 1971)

A cigány népzene

A cigány népzene A cigányoknak nincs közös zenei nyelve; nem létezik olyan közös dal­lamkincs, olyan zenélési mód, mely a földkerekség cigányai között azo­nos lenne. Van-e tehát egyáltalán cigány népzene ? Van, de ez nagyjából országonként különbözik, s mindenhol sok kö­zös sajátságot mutat a helyi népzenével. A sokféle népzenéről, amit a világon szétszórtan élő cigányok magu­kénak éreznek, ma még meglehetősen keveset tudunk, mert ezeket — a magyarországin kívül — alig kutatták. A „cigányzenéről” mintegy másfél évszázad óta nagy tömegben megjelent írások azt, ami cigány népzenének számít, tudomásul sem vették, hanem olyan zenével foglal­koztak, amit a cigányok tömegei nem éreztek magukénak (mert valójá­ban semmi közük hozzá), s amit hivatásos cigányzenészek játszottak vagy énekeltek — nem cigányoknak, hanem más nemzetbelieknek. „Nem ismerünk hazánkban zenét, mely a cigány nemzetiség jellemét vi­selné” — jelenti ki nálunk Mátray Gábor a múlt század közepén.17 s ha a magyarországi zenei ügyekben legjobban tájékozott zenetörténész nem tudott eredeti magyarországi cigány népzenéről, nem csoda, ha Liszt, néhány évvel Mátray idézett kijelentése után, nyugodtan ruházta az ösz­­szes magyarországi cigányra azt, ami „cigányzene” néven éppen közis­mert volt: az akkori népies magyar műzenét.20

Next