Clopotul, ianuarie-martie 1968 (Anul 24, nr. 2117-2165)

1968-02-14 / nr. 2129

< f PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE,UNIȚI VALLORGAN AL COMITETULUI RAIONAL BOTOȘANI AL P.GR. ȘI AL SFATULUI DOPULAP RAIONAL NIZJÎÎ2K”ÂNÎ^ LA UZINELE TEXTILE „MOLDOVA“ Rezerve mari de sporire a eficienței economice Activitatea colectivului de muncă de la uzinele textile „Moldova” cunoaște o linie ascendentă. Rezultatele bune obținute an de an confirmă acest lucru. In anul trecut această unitate a produs peste plan 81 000 si p țesături și 44 tone fire. Depășirea producției marfă însumează 4 811 000 de lei, iar pe fiecare salariat productivitatea muncii planificată a crescut în medie cu 887 lei. Oglinda activității economice este beneficiul de 1 297 000 lei obținut peste plan. Față de rezultatele prezentate se pune întrebarea: în munca acestui colectiv n-au existat și carențe ce au diminuat volumul producției și a acumulărilor ? Răspunsul l-am găsit analizînd cu atenție bilanțul contabil pentru anul 1967. Rezervele nefolosite sînt evidente și semnificative. De pildă, sectorul filatură a înregistrat 14 440 838 ore / fuse întreruperi, în afară de cele pentru reviziile planificate. Ungerea cilindrilor și curățenia săptămînală. Iată cum au grevat principalele cauze ale întreruperilor asupra producției : 1 488 663 ore / fuse defecte mecanice, 3 960 160 ore / fuse din lipsă de lucrări și 4 547 602 ore/ fuse din lipsă de preparație. Numai prin reducerea opririlor cu, 5.000 000 ore/fuse o producție se putea obține suplimentară de 100 tone de fire. Un număr mare de stagnări în producție s-au înregistrat și la țesătorie. Excluzînd opririle pentru reviziile planificate și curățenia săptămînală care reprezintă 68 502 ore / război, celelalte însumează 458167 ore/ război. Numai reducerea opririlor cu 200 000 ore/ război ar fi dus la obținerea unei producții suplimentare de peste 600 000 m p țesături. Cauzele opririlor sunt aceleași : defectele mecanice și lipsa de preparație. Faptul că opririle cauzate de defectele mecanice sunt de aproape patru ori mai mari decât timpul consumat de reviziile planificate, confirmă că întreținerea războaielor și chiar reparațiile efectuate de către echipele de întreținere nu se fac de calitate. Tocmai, de aceea, ar trebui acordată mai multă atenție calificării muncitorilor și ajutorilor de maiștri, măririi răspunderii personale pentru ridicarea calității reparațiilor și a lucrărilor de întreținere. Se cere intervenția hotărîtă a conducerii întreprinderii, luarea unor măsuri concre t. HADUNGA (Continuare în pag. a 3-a) In secția tinichigerie de la I.R.I.L. „Flamura roșie“ se fabrică pentru populație 55 sortimente din tablă. In clișeu: Tinichigiul Iosif Zauer, unul din fruntașii acestei secții. 88888 JVS53- CENTRALA M. 1- : Dincolo de barieră... f i U\LiOSa -V ~SCU* IAȘI Ne complăcem în virtutea unei obișnuințe de a călători pe magistralele de oțel a căilor ferate cât mai confortabil și în cea mai deplină siguranță. E o dorință legitimă. Pe puțini dintre noi i-a minat curiozitatea să pătrundă în preocupările intime ale celor care prin strădania lor fac să ajungem în timp util acolo unde treburile ne mină. Și oricît de surprinzător ar fi, o cît de mică întîrziere a trenului cu care călătorim ni se pare nefirească, ne trezește sentimente protestatare. Asta poate și pentru că am văzut în exactitatea și punctualitatea ceferistă ceva imuabil. Ceferiștii în pragul sărbătorii lor Stația C.F.R. Botoșani nu-i nici nod de cale ferată, nici măcar nu se află așezată undeva pe o linie cu mare trafic. Totuși și aici pulsează o activitate guvernată de aceleași legi, ale preciziei și punctualității. Trenul personal 5088 se afla în preajma plecării. Călătorii își vedeau de treburile lor. Unii își scoteau bilete, alții căutau un loc cît mai confortabil. Ceferiștii erau cuprinși de activitatea febrilă dinaintea plecării oricărui tren. Conductorii de bilete Alexandru Petrescu și Toader Vizitiu își făceau obișnuitul „rond“, supraveghiind urcarea călătorilor în vagoane. Cei de la Revizia de vagoane mai aveau încă de lucru. Lăcătușul de revizie Gheorghe Lucan cu tura sa făcea un ultim control sistemelor de frînare, de încălzire de iluminat. Doar în ulti timă instanță, de activitatea lor depinde siguranța circulației. Un arc slab, o defecțiune aparent neînsemnată la sistemul de frîne, poate avea cele mai nebănuite consecințe. ★ Aici la gară l-am cunoscut și pe comunistul Gheorghe Podaru, șeful Revizia de vagoane, care și-a consacrat pînă acum peste 40 de ani de viață la calea ferată. Acum, deși se află în pragul pensiei, muncește cu aceeași pasiune. Cu 35 de ani în urmă se număra printre cei 36 de lucrători de la atelierele Pașcani concediați pentru că s-au ridicat împotriva curbei de sacrificiu și au cerut pentru cefe E. HRIȚCU IC»numit«re în pag. a 3-a) Repere în pregătirea campaniei de primăvară Printre preocupările actuale ale cooperatorilor din Stăuceni, la loc de de frunte se situează pregătirile ce se fac în vederea bunei desfășurări a lucrărilor din campania agricolă de primăvară. de • La cele două ateliere tîmplărie-fierărie ale cooperativei agricole munca se desfășoară din plin. Aici, șase cooperatori revizuiesc și repară uneltele agricole cu care se va lucra în campania însămînțărilor de primăvară. Datorită hărniciei fierarilor și tîmplarilor, 25 de pluguri pentru tracțiune animală și 26 de grape au fost revizuite și reparate. • Procurarea și asigurarea semințelor de bună calitate se află în centrul atenției consiliului de conducere, al cadrelor tehnice. Pînă în prezent s-au procurat 2 700 kg sămînță de sfeclă de zahăr care a fost transportată de la Agrosem Botoșani. De asemenea, în magazia cooperativei sînt pregătite 4 800 kg sămînță de borceag și 6 900 kg sămînță de ovăz. In zilele următoare se va transporta la cooperativa agricolă și sămînță de porumb din soiurile cele mai productive. • Sînt în curs de desfășurare importante lucrări de fertilizare a solului. Pînă acum s-au împrăștiat pe unele tarlale însămînțate cu grîu peste 15 tone de azotat. Pe alte tarlale, considerate mai slab productive, cum sînt la „Plopi“ și la „Chir“, unde se va însămînța sfecla de zahăr, s-au transportat peste 400 tone gunoi de grajd. La această lucrare se folosesc zilnic o remarcă și 8 atelaje. • Cooperatorii din brigada condusă de Jan Feodorovici acordă o deosebită importanță amenajării paturilor calde și fertilizării terenului care va fi cultivat în acest an cu legume și zarzavaturi. In acest scop la grădină s-au transportat peste 600 tone gunoi de grajd, s-au reparat tocurile și geamurile, au început însămînțările în paturi calde pentru producerea răsadurilor necesare celor 30 ha de grădină de legume și zarzavaturi care sunt în întregime amenajate pentru irigat. Pe mai mult de 1000 mp din 3000 mp prevăzuți s-au pus semințe de roșii și ardei iuți. Pentru producerea de legume timpurii, în acest an se va amenaja un solar pe o suprafață de 0,50 ha teren. ★ Măsurile întreprinse de consiliul de conducere în vederea urgentării tuturor lucrărilor constituie o garanție că primăvara îi va găsi pe cooperatorii din Stăuceni bine pregătiți. GH. URSU ÎN ZIARUL DE AZI: • VIAȚA MUZICALĂ: Filarmonica în • Oglinzi, ascensiune. • CRONICĂ TEATRALĂ: „Oglinda” de SPORT: Handbal — Cupa „16 FeP Everacbruarie ... și campionatul școlilor generale. • Inițiative tinerești. • Trepte spre progres, dox ? • Alergia de medicamente — un para Se construiesc noi locuințe aa Oficiul de locuințe al sfatului popular orășenesc se perindă zilnic diferiți cetățeni. Ei se informează asupra condițiilor ce se cer în vederea construirii de locuințe, proprietate personală, sau pentru cumpărarea de apartamente la blocuri. Tuturor, tehnicianul Dumitru Ștefanov le răspunde cu amabilitate. In ultimul timp cinci cetățeni au încheiat contracte pentru cumpărarea de apartamente , la la blocul B 7 din ansamblul nr. 1 de locuințe (de pe strada Marcilan). La acest bloc, cu 42 apartamente, care va fi dat în folosință la începutul lunii iunie a.c. s-au mai încheiat 20 de contracte de vînzare1. Apartamentele au cîte două și trei camere și dependințele respective. Am aflat că mai sînt spre vînzare alte 8 apartamente cu cîte două camere la etajele III și IV. In noul ansamblu de locuințe de pe strada I.C. Frimu se vor construi în acest an 420 de apartamente, iar în anul viitor alte 800. De curînd a început construcția a patru blocuri. Din ansamblul de locuințe ce se vor construi în acest an se vor putea încheia contracte de vînzare pentru 100 de apartamente. va Un aspect frumos îl căpăta microraionul din Parcul tineretului. Aici se construiesc locuințe proprietate personală, numai cu un singur etaj, pentru a se adapta noului plan de sistematizare a orașului. I. ȘERBAN Bunicuta Fulgui a îndîrjit în ziua aceea și eu mergeam agale, pustiu de gînduri. Strada era un furnicar. Pestriță. Lumea se ducea încoace și încolo. Fiecare Deodată, cu treburile lui, bunicuța. Am văzut-o prinsă în iureșul mulțimii. Dar nu-i putea ține ritmul. Și a căzut. O căzătură banală, veți zice. Dar nu-i așa. Călca se poate greșit pe zăpada înșelătoare și picioarele nu-i mai putură susține corpul. Făcuse mai întîi o piruetă în aer, bălăbănindu-și mîinile, apoi căzuse în stratul rece de nea. Unii au început să rîdă. Eu am văzut lacrimi în ochii bunicii și nu știam dacă erau de frig sau de durere. Bunicuța n-a stat mult în vara iernii. Cineva s-a apropiat de ea și a ajutat-o să se ridice Un anonim. A scuturat-o de zăpadă, i-a adunat de pe jos bagajele îm GH. BERCEA (Continuare în pag. a 3-s) NU-I POVESTE... La restaurantele din orașul nostru există o mare uniformitate de preparate culinare. — Vă rog, specialitatea casei!tc. ■— O să așteptați cam mult, fiindcă locuiesc depare RESBOIAN GIURGIU