Comitatus, 1995. január-december (5. évfolyam, 1-12. szám)
1995-05-01 / 5. szám
1995. május COMITATUS felsorolása során többek között utaltak kedvező földrajzi fekvésére, a polgárok vállalkozói hajlamára, a XVII. századig visszavezethető kiváló oktatási rendszerre (itt kiemelt szerepet kap az egyetem mint igen fontos szellemi háttér) és a változatos gazdasági szerkezetre. A Debrecen által kínált gazdasági lehetőségeknek külföldön történő elterjesztésében is igen fontos szerepet játszanak a testvér- és partnervárosokkal kialakult kapcsolatok. A New Brunswickban évente megrendezésre kerülő TRADE 2000 nemzetközi kereskedelmi kiállításon 1992 óta debreceni vállalkozók is részt vesznek, és a tervek szerint ezt a kiállítást 1996 után felváltva rendezik meg a két városban. Olasz (Ancona) és görög (Neumach) testvérvárosa segítségével Debrecen is bekapcsolódott az Európai Gazdasági Közösség által támogatott Ouvertureprogramba. Ennek keretében 1994 októberében 10 debreceni vállalkozó mutatkozott be külföldön, majd 1995 tavaszán Debrecenben rendeznek termékbemutatót, amelyhez üzleti megbeszélések is kapcsolódnak. A debreceni és kelet-magyarországi vállalkozók piacra jutásának elősegítése szempontjából igen fontos esemény volt az önkormányzat maastrichti (Hollandia) irodájának a megnyitása. A két magyar (Debrecen önkormányzata és a Kelet- és Közép-európai Gazdasági és Környezetvédelmi Intézet) és három holland (Limburg megye, Maastricht városa és a Dél-limburgi Gazdasági Kamara) fél anyagi támogatásával létrehozott képviselet fő feladata egy olyan híd kiépítése a Benelux és a kelet-magyarországi régió között, amely elősegíti a gazdaság, a környezet és a kereskedelem fejlesztését. Ennek keretében igen fontos céljának tekinti az információáramlás meggyorsítását, mivel úgy véli, hogy a mindkét térség egyik fő gondját az jelenti, hogy a vállalkozók nem jutnak hozzá a másik országgal kapcsolatos üzleti ismeretekhez. A különböző marketingmódszerek eredményeként Debrecen iránt behatóbban érdeklődő befektetők igényeinek kielégítése céljából az elmúlt négy évben az önkormányzat két részletesebb angol nyelvű kiadványt is megjelentetett. Az 1991-ben kiadott Debrecen and Hajdú-Bihar county — Conditions and Possibilities for Regional Development, illetve az 1994-ben megjelent Debrecen and area — The concept of Innovation and Industry Park of Debrecen kiadványok elsődleges célja részletes információ szolgáltatása mindazon területekről (elsősorban a rendelkezésre álló természeti és humán erőforrásokról, illetve a Debreceni Innovációs és Ipari Park tervéről), amelyek a potenciális befektetők személyes látogatását és az esetleges beruházásokat eredményezhetik. Debrecen idegenforgalmi adottságainak a reklámozása elsősorban a Hajdútourist feladatai közé tartozik, de az önkormányzat ezen a téren is tett lépéseket. Az Országos Idegenforgalmi Hivatal 1992-ben úgy döntött, hogy az addig csak Budapesten működő Tourinform-iroda mellett létrehoz egy olyan országos hálózatot, amelynek célja a legfontosabb idegenforgalmi információk gyors továbbítása. Ennek szellemében az önkormányzat jelentős támogatásával 1993. februárjában alakult meg a debreceni Tourinform iroda, amelynek tevékenysége több területre is kiterjed. Egyrészt gyűjti és rendszerezi a megye idegenforgalmi adottságait (pl. múzeumok, éttermek, szálláshelyek), és ez az adatbázis az év végére kiépülő — az ország 23 Tourinform irodáját összekötő — számítógépes hálózat segítségével Magyarország legnagyobb városaiból közvetlenül is elérhető lesz. Emellett a turizmussal foglalkozó vállalkozók anyagainak, illetve a saját kiadványoknak az OIH külképviseletein keresztül történő terjesztésével, a különböző külföldi utazási vásárokon való részvétellel személyesen is igyekszik felhívni a figyelmet Deb- 18