Comitatus, 1995. január-december (5. évfolyam, 1-12. szám)

1995-05-01 / 5. szám

1995. május COMITATUS felsorolása során többek között utaltak ked­vező földrajzi fekvésére, a polgárok vállal­kozói hajlamára, a XVII. századig visszave­zethető kiváló oktatási rendszerre (itt ki­emelt szerepet kap az egyetem mint igen fontos szellemi háttér) és a változatos gazda­sági szerkezetre. A Debrecen által kínált gazdasági lehető­ségeknek külföldön történő elterjesztésében is igen fontos szerepet játszanak a testvér- és partnervárosokkal kialakult kapcsolatok. A New Brunswickban évente megrendezésre kerülő TRADE 2000 nemzetközi kereske­delmi kiállításon 1992 óta debreceni vállal­kozók is részt vesznek, és a tervek szerint ezt a kiállítást 1996 után felváltva rendezik meg a két városban. Olasz (Ancona) és görög (Neumach­) testvérvárosa segítségével Deb­recen is bekapcsolódott az Európai Gazdasá­gi Közösség által támogatott Ouverture­­programba. Ennek keretében 1994 októberé­ben 10 debreceni vállalkozó mutatkozott be külföldön, majd 1995 tavaszán Debrecenben rendeznek termékbemutatót, amelyhez üzle­ti megbeszélések is kapcsolódnak. A debreceni és kelet-magyarországi vál­lalkozók piacra jutásának elősegítése szem­pontjából igen fontos esemény volt az ön­­kormányzat maastrichti (Hollandia) irodájá­nak a megnyitása. A két magyar (Debrecen önkormányzata és a Kelet- és Közép-európai Gazdasági és Környezetvédelmi Intézet) és három holland (Limburg megye, Maastricht városa és a Dél-limburgi Gazdasági Kamara) fél anyagi támogatásával létrehozott képvi­selet fő feladata egy olyan híd kiépítése a Benelux­ és a kelet-magyarországi régió kö­zött, amely elősegíti a gazdaság, a környezet és a kereskedelem fejlesztését. Ennek kere­tében igen fontos céljának tekinti az infor­mációáramlás meggyorsítását, mivel úgy vé­li, hogy a mind­két térség egyik fő gondját az jelenti, hogy a vállalkozók nem jutnak hozzá a másik országgal kapcsolatos üzleti ismere­tekhez. A különböző marketingmódszerek ered­ményeként Debrecen iránt behatóbban ér­deklődő befektetők igényeinek kielégítése céljából az elmúlt négy évben az önkor­mányzat két részletesebb angol nyelvű kiad­ványt is megjelentetett. Az 1991-ben kiadott Debrecen and Hajdú-Bihar county — Condi­tions and Possibilities for Regional Develop­ment, illetve az 1994-ben megjelent Debre­cen and area — The concept of Innovation and Industry Park of Debrecen kiadványok elsődleges célja részletes információ szol­gáltatása mindazon területekről (elsősorban a rendelkezésre álló természeti és humán erőforrásokról, illetve a Debreceni Innováci­ós és Ipari Park tervéről), amelyek a potenci­ális befektetők személyes látogatását és az esetleges beruházásokat eredményezhetik. Debrecen idegenforgalmi adottságainak a reklámozása elsősorban a Hajdútourist fel­adatai közé tartozik, de az önkormányzat ezen a téren is tett lépéseket. Az Országos Idegenforgalmi Hivatal 1992-ben úgy dön­tött, hogy az addig csak Budapesten működő Tourinform-iroda mellett létrehoz egy olyan országos hálózatot, amelynek célja a legfon­tosabb idegenforgalmi információk gyors to­vábbítása. Ennek szellemében az önkor­mányzat jelentős támogatásával 1993. febru­árjában alakult meg a debreceni Tourinform iroda, amelynek tevékenysége több területre is kiterjed. Egyrészt gyűjti és rendszerezi a megye idegenforgalmi adottságait (pl. múzeumok, éttermek, szálláshelyek), és ez az adatbázis az év végére kiépülő — az ország 23 Tourin­form irodáját összekötő — számítógépes há­lózat segítségével Magyarország legna­gyobb városaiból közvetlenül is elérhető lesz. Emellett a turizmussal foglalkozó vál­lalkozók anyagainak, illetve a saját kiadvá­nyoknak az OIH külképviseletein keresztül történő terjesztésével, a különböző külföldi utazási vásárokon való részvétellel szemé­lyesen is igyekszik felhívni a figyelmet Deb- 18

Next