Comitatus, 2001. január-december (11. évfolyam, 1-12. szám)

2001-07-01 / 7-8. szám

2001. július-augusztus COMTTATUS A Tourinform irodák - a Széchenyi terv turizmus országos fejezetei közül - elsősorban a nemzetközi és országos szintű rendezvényekre (21 eset), marke­ting tevékenységre (15 eset), gyógyturiz­­mus (10 eset) és a falusi turizmus (8 eset) fejlesztésére pályáznak önállóan. Amennyiben a települési/térségi ön­­kormányzatok idei terveit vizsgáljuk, ki­derül, hogy a sorrend kissé módosul - az előzőekben ismertetett termékpreferen­ciáknak megfelelően országos szinten az egészségturizmussal kapcsolatos fejlesz­tések kapnak prioritást, a rendezvény­­szervezés a második helyre szorul. Pályázati témák, melyre az önkor­mányzat illetve annak egyéb intézménye - a Tourinform irodától függetlenül -2001-ben pályázik Gyógyturizmus fejlesztése 11 pályázat Nemzetközi és országos szintű rendezvények szervezése 10 pályázat Települések zöld felületének növelése 5 pályázat Marketing tevékenység 4 pályázat A Tourinform irodák a turisztikai ré­giók kiírásai közül elsősorban a marke­ting tevékenységhez kapcsolódó témák­ra pályáznak, ezt követik a rendezvé­nyek és a termékfejlesztés. Információs táblarendszer kiépítése 3 pályázat A Tourinform irodák pályázati téma­­javaslatai négy nagyobb kategóriába so­rolhatók. 1. Tourinform irodák létesítése és működteté­se (pl. működési feltételek javítása, információs szolgáltatás színvonalának fejlesztése, szezoná­lis munkaerő bérei és közterhei, kirakati portál készítés, informatikai fejlesztés és oktatás) 2. Kiállításokon, vásárokon való részvétel tá­mogatása 3. Turizmussal is összekapcsolható infrast­rukturális beruházás (pl. kerékpárút létesítése, szúnyogirtás, szelektív szemétgyűjtés) 4. Pályázatok szövegének formai változtatása (szövegek leegyszerűsítése, konkrétabb megfo­galmazása elsősorban a falusi turizmus pályáza­tok esetén) Amennyiben a turisztikai témájú pá­lyázatokon való szereplést vizsgáljuk, az irodák sikeresnek tekinthetőek. Az el­múlt három év folyamán - irodánként, átlagban - 6 db pályázatot adtak be, en­nek 74%-át fogadta el a kuratórium és a megpályázott összeg kb. 54 %-át hasz­nálhatták fel turisztikai fejlesztések fi­nanszírozására. Tourinform irodák tervezett ré­­ giós pályázatai 2001-ben Marketing tevékenység/kiemelten kiadványok 30 pályázat Nemzetközi és országos szintű rendezvények szervezése 19 pályázat Termékfejlesztés 7 pályázat A felmérés során bizonyítást nyert, hogy a Tourinform hálózat tagjai közt lé­nyeges regionális különbség nincs. A működésben, marketingben és fejleszté­si prioritásokban mérhető eltérés a tele­pülések közt létezik. A keleti és a nyugati országrészben egyaránt találhatók olyan centrumtérségek, turisztikai központok, melyek jelentős forgalmat bonyolítanak, kisugárzó hatásuk van környezetükre. Emellett elmondható, hogy a „fejlett­ Összefoglaló 89

Next