Convorbiri Literare, 1869-70 (Anul 3, nr. 1-24)

1869-07-01 / nr. 9

No. 9. Anul III. Iassi, 1 Iulie 1869. CONVORBIRI LITERARE. Apare la 1 si 15 a fiecarei luni. Abonamentul pe unu anu pentru România liberă 1 galbenu; pentru Austria 5 fl; pentru Besarabia rusească 11/a galbenu. — Abonamentele se făcu in Iassi la Tipografia Societăţii Junimea, in Bucuresci la librăria Soccec & Comp. S U M A R I U. Pintea şi fiica sa Laura, legendă de D. S. L. Bodnărescu. Istoriile civilisaţiunei. Studiu istoricii de D. A. D. Xenopol Din sciinţele naturale, discursu de D. C. Grigorovici. Mervan, poesie de D I. Negruzzi. Corespondenţă. Pintea şi fiica sa Laura. Legendă I. Peste virful stejarilor de pe şesul Sucevei se inalţă virteje de colbu in urma unei c de Tatari. Unu fiomănu călare pe murgu micu si sburdalnicu o conduce spre I. parcanul viteazului Pintea de la gurele Sucevei. Cu găndu negru de trădare se apropiase Neagu de tabăra lor, de la cotitura Siretelui, cu găndut negru ca noaptea ei îndreptă spre poala muntelui Măgurele. Ochii mici de sub fruntea turtită a şeptezleci de inşi se ţineau de pasul seu, şi şeptezeci de inimi crâncene şi crude, sbucniau de bucurie duşmănească sub zelele ţesute de sirmă de oţelu. Se apropie de Bivolărie, cămpu vestitu de fapte resboinice; esti din pădure, umbra codrului nu-i mai acopere; strălucescu armele lor in radele soarelui, ce se apropie de virful munţilor. •■>. * Dară tu Pinteo, de ce nu-ţi incarci puscele cu oarbă puternică? de ce nu cauţi ori de su bine inchise porţile parcanului teu umbritu de munţi? de ce nu dai sclie amicilor tăi? nu vezi că Neagu celu negru la găndu conduce asupra ta ceata tătărască? — Siretul vre să te găsiască nepregătitu! Eară se ascunde luciul armelor in umbra dumbrăvii, calea dreaptă de peste cămpul Bivolăriei ai făcut-o tu Pintea, şi gândul lor nedreptu se teme de urma ta. Colo, unde spintică apa stăncele cine muncesce muncă de voinicu? şi cine-i ajută? Pintea, iscusitul la ţintă şi fiica sa Laura, iubitoarea de munţi. — Gudrea canele, adulmecătorul urmei tătăresci, stă incovrigatu sub umbra unui bolovanu, cănd trece Laura