Cotidianul, martie 2000 (Anul 10, nr. 2601-2627)

2000-03-11 / nr. 2610

sâmbătă 11, duminică 12 martie 2000 Cotidianul 3 evenimente în top Emil Constantinescu nu ar reuși să câștige turul doi al alegerilor, fie că s-ar confrunta cu Iliescu, fie cu Meleșcanu. Un sondaj realizat, în perioada 16-20 februarie, de Centrul de Studiere a Opiniei Publice (CSOP) a încercat, în premieră, să afle care ar fi opțiunile românilor pentru turul doi al alegerilor prezidențiale. Au fost aleși, pe bază de sondaj, bineînțeles, primii, trei candidați, aflați oricum la mare distanță de restul plutonului, și au fost calificați, doi câte doi, în turul final. Așa am aflat că Iliescu i-ar înfrânge, astăzi, lejer și pe Meleșcanu, și pe Constantinescu. Față de Constantinescu ar avea un avans de 20 de procente, iar în fața lui Meleșcanu numai 9 procente. Dacă însă în ultima rundă a alegerilor prezidențiale s-ar califica liderul ApR și actualul șef al statului, acesta din urmă ar pierde la scor. Diferența dintre cei doi, calculată de CSOP, este de 36 de procente. Sociologii spun că o astfel de diferență este practic insurmontabilă doar prin folosirea „armelor" politice. Iliescu, sigur în turul doi oricum procentele estimate de CSOP pentru primul tur relevă faptul că există foarte mici șanse ca președintele PDSR să piardă calificarea: Ion Iliescu - 47,7%, Teodor Meleșcanu - 21,7%, Emil Constantinescu - 15,7%. Au mai înregistrat rezultate notabile Corneliu Vadim Tudor (5,1) și Petre Roman (4,9). Se pare că principala bătălie în viitoarea campanie electorală urmează să se dea între actualul șef al statului și președintele Alianței pentru România. Sociologii apreciază că aceștia se bat pentru sectorul electoral considerat a fi anti-Iliescu. De altfel se vede că în timp ce voturile lui Meleșcanu, în cazul în care nu ar intra în turul doi, s-ar împărți egal între Iliescu și Constantinescu, cele obținute de actualul șef al statului ar intra aproape toate pe mâna liderului Alianței. Totodată, voturile lui Iliescu nu au nici o șansă să ajungă la Constantinescu. Trebuie însă menționat că, în continuare, numărul indecișilor este destul de mare, încât ne putem aștepta la orice surpriză în alegeri. Oricum, Iliescu și Meleșcanu sunt cotați cu primele două șanse. Foarte important este și rezultatul înregistrat la capitolul încredere în personalități politice, unde Meleșcanu ocupă primul loc, fiind însă urmat de Iliescu la o diferență de 5 procente. Constantinescu se află pe locul opt, fiind întrecut, printre alții de Petre Roman și Corneliu Vadim Tudor. Liberalii iau fața țărăniștilor în privința partidelor politice, sondajul CSOP nu aduce nici o surpriză. PDSR conduce detașat, deși a mai pierdut ceva procente, ajungând la 40,5%. Urmează ApR -18,2%, CDR -15,2%, PD - 6,2%, UDMR - 6%, PRM - 4,9%, PSDR - 2,9%, PUNR - 2,6% și UFD 1%. Mult mai interesantă este însă o întrebare ce vizează opțiunile electoratului CDR. Dacă PNL ar participa pe liste separate la alegerile parlamentare, 37,2% dintre cei care au spus că votează CDR ar alege varianta liberală și numai 34% i-ar vota pe țărăniști. Este primul sondaj care evidențiază net avantajul de popularitate de care se bucură partidul condus de Mircea Ionescu-Quintus. Totuși, între ceferiști au rămas foarte mulți nehotărâți - 28,7%. Deci, jocurile nu sunt încă făcute, balanța putându-se înclina în favoarea oricui, în plus, diferența dintre PNL și PNȚCD poate fi interpretată și prin prisma marjei de eroare, calculată la 3,1%. România merge în aceeași direcție greșită Românii cred că reușita în viață depinde de muncă, o slujbă la stat și școala pe care au absolvit-o, relevă datele unui sondaj realizat de Centrul de Studiere a Opiniei Publice (CSOP). Conform sondajului, reușita stă mai mult în muncă - 56,3% și mai puțin în relații - 31,1%. Dintre subiecți, 12,6% nu știu sau nu au răspuns. Lucrul la stat este mai important pentru reușită - 34,1%, decât o slujbă în sectorul privat - 28,5%. Nu au știut să răspundă sau nu au răspuns - 37,4%. Studiile absolvite (32,2%) contează mai puțin decât relațiile pe care le ai (34,2%) pentru o carieră de succes. Nu știu sau nu au răspuns - 33,7%. Este de preferat să mergi pe un drum cunoscut - 29,4% decât să alegi un drum nou - 26,1% și să "rămâi unde te afli” - 36,6%, decât să te muți in alt loc - 16,2%. Cu toate că rețeta succesului este definită - 64,6% dintre subiecți cred că România merge într-o direcție greșită, 15,7% spun că direcția este bună, iar 19,7% nu știu sau nu pot aprecia. Cei mai mulți oameni au o apreciere pesimistă față de viața pe care o duc în prezent: 62% susțin că viața este „mult mai proastă“ sau „mai proastă", 27,2% spun că este "la fel" și numai 7,1% cred că viața lor este "mai bună, mult mai bună". Starea de pesimism se menține și pentru anul viitor: 36,1% cred că viața lor va fi mai proastă sau mult mai proastă, 28,2% cred că va fi la fel, 20,1% spun că viața va fi mai bună sau mult mai bună, iar 15,6% nu știu cum va fi, în general, viața românilor va fi "mult mai proastă, mai proastă - 46,6%, la fel - 23,1%, "mai bună, mult mai bună" - 13,9%, nu știu cum va fi - 16,4%. Conform unui sondaj realizat de Centrul de Studiere a Opiniei Publice Meleșcanu pierde în fața lui Iliescu, dar îl bate pe Constantinescu Liberalii au luat fața țărăniștilor în CDR ( j ) . Electoratul CDR a fost pus să aleagă între PNL și PNȚCD. Au câștigat liberalii Iliescu are puține șanse să piardă calificarea în turul doi la prezidențiale. Constantinescu are multe șanse să piardă calificările 1vertismentul meteorologilor a devenit realitate mai repede decât ne așteptam, începând din noaptea de joi a I spre vineri, ploile torențiale, însoțite de furtuni puternice, au provocat inundații și numeroase pagube materiale în mai multe județe din centrul, vestul și nordul țării. Cele mai afectate sunt județele Baia Mare, Bihor, Satu Mare, Maramureș, Alba, Arad, Cluj, Hunedoara, Brașov și Covasna. Apele au determinat și închiderea mai multor drumuri naționale, județene și comunale, devenite impracticabile, și întreruperea circulației pe două linii feroviare. Peste o sută de case și gospodării și o sută de hectare de teren agricol din mai multe localități din județul Cluj au fost inundate, joi noaptea, în urma precipitațiilor abundente, care au determinat creșterea nivelului apelor pe afluenții Someșului. Localitățile afectate sunt Cășei, Iclod-Fundătura, Dăbâca, Bobâlna-Oșorhei, Răzbuneni, Vad-Valea Cetanului și cartierul Viile Dejului, din municipiul Dej, în urma creșterii nivelului pe Valea Olprei, 60 de case din municipiul Dej și mai multe străzi au fost inundate. Ploile torențiale au produs alunecări de teren în zona Dealul Florilor. Dejul în beznă Acoperișul unui bloc din Dej s-a prăbușit și a produs secționarea rețelei electrice, determinând întreruperea furnizării energiei electrice în oraș timp de trei ore. Nivelul apelor din văile Olpreț, Maia, Liserdiu, Lonea și Borșa a crescut și a determinat inundarea unei suprafețe de peste o mie de hectare de teren agricol. în comuna Cășei au fost inundate mai multe case, din cauza creșterii apelor pârâului Salatruc. Inundațiile au determinat autoritățile locale să închidă drumurile județene 161, între Luna de Jos și Dăbâca, 109E, între Cetan și Vad. Și pe drumul național 10 există porțiuni închise din cauza inundațiilor. Furtună la Baia Mare Peste 70 de gospodării din județul Maramureș au fost inundate, în cursul nopții de joi spre vineri, în urma ploilor abundente și a topirii zăpezii. Cele mai multe gospodării inundate sunt în localitatea Strâmtura - 40 de curți și subsoluri afectate, în Copalnic Mănăștur au fost inundate 15 locuințe, în Târgu Lăpuș 16, iar în Baia Mare au fost inundate șase gospodării, în urma revărsării pârâurilor Valea Borcutului și Fierăstrăului, în comuna Recea a fost inundat șantierul de la podul de peste râul Lăpușel, situat pe DN 1C și există pericolul inundării a zece gospodării în Bozânta Mică. Echipele de intervenție ale Inspectoratului de Protecție Civilă Maramureș au evacuat persoanele din șase gospodării din Copalnic Mănăștur și personalul și utilajele șantierului de pe PN 1C. Joi seara, din cauza furtunii, o șarpantă de pe un bloc turn a fost smulsă de vânt și a căzut în centrul orașului Baia Mare. Două autoturisme au fost distruse, iar circulația a fost oprită câteva ore, în 25 de localități, alimentarea cu energie electrică a fost întreruptă din cauza furtunii. Școli închise în Covasna Vasile Sădean, din cadrul Inspectoratului de Protecție Civilă Covasna, a declarat că în satele Bobocea și Zăbrătău, aparținând comunei Sita Buzăului, cursurile școlare au fost întrerupte vineri, școlile fiind izolate din cauza revărsării apelor. Aproape 70 de gospodării din satul Cremenea au fost afectate de inundații, localitatea fiind izolată în urma revărsării râului Buzău, în satul Bobocea, 12 gospodării au rămas izolate, iar 70 de hectare de teren au fost inundate. Prefectul județului Covasna, Gheorghe Tatu, a declarat că, deocamdată, nu se pune problema evacuării acestor localități. El a spus că va trimite apă minerală locuitorilor din satele afectate. Meteorologii au comunicat că, în următoarele ore, vremea se va răci. Cerul va fi variabil, cu înnorări mai accentuate la început în jumătatea de nord a țării și apoi în centrul și estul teritoriului, unde local vor cădea precipitații, predominant sub formă de ploi, iar la munte va ninge. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 4 și 14 grade, iar cele minime se vor situa între - 6 și 4 grade Celsius. Agenția SEVIRIS Adrian POPESCU Cristi STANCESCU Drumuri și linii feroviare închise Un număr de trei drumuri naționale și trei linii de cale ferate au fost închise, ieri, din cauza condițiilor meteo nefavorabile, se arată într-un comunicat al Comandamentului Central de Iarnă. Vineri, la ora 13.00, erau închise, din cauza ninsorii viscolite și a viiturii, DN 7A, între km 63 și 87, de la Vidra la limita județului Pounedoara, DN 67C, între km 26 și 32 Rânca, DN 75, între km 37 și 64, de la Gârda la Alba și se circula greu, din cauza apei de pe carosabil, pe DN 74, între km 4 și 6, de la Brad la Crișcior și DN 76, între km 33 și 34, în zona Brad. Din cauza inundațiilor au fost închise două linii de cale ferată din Regionala CF Timiș (Aciuța- Vârfuri și Brad-Baia de Criș) și una din Regionala CF Cluj (Vișeul de Jos-Leordina). Un nou accident ecologic la Baia Mare Aproximativ 20.000 de tone de steril s-au scurs în râul Vaser printr-o breșă creată, vineri, în urma unei avarii produse la iazul de decantare Novat, al Sucursalei Miniere Baia Borșa, județul Maramureș, subordonată societății Remin SA Baia Mare, din cauza precipitațiilor torențiale din ultimele două zile, care au totalizat 37 l/mp și a topirii rapide a zăpezii de pe versanți. Digul iazului de decantare s-a rupt pe o lungime de 25 de metri și pe o înălțime de zece metri. Sterilul depozitat în iazul de decantare Novat provine de la Uzina de preparare Baia Borșa, care prelucrează minereuri complexe de plumb și zinc. Râul Vaser a fost poluat cu suspensii de steril și posibil cu ioni de metale grele, conținuți în apa evacuată din iaz ca urmare a producerii avariei. Primăvara a venit cu potop Inundații și furtuni violente în centrul, vestul și nordul țării Apele au rupt digul iazului de decantare Novat, al Sucursalei Miniere Baia Borșa t