Cotidianul, mai-iunie 2008 (Anul 18, nr. 106-127)

2008-06-03 / nr. 108

______ 06___________________Cotidianul. Tot mai mulți tineri sunt loviți de „news fatigue“. Detalii pe www.cotidianul.ro/select Antena 3 a furat startul la exit poll . Cu opt minute mai devreme de 21.00, ora închiderii urnelor, postul de știri a difuzat primele estimări ale alegerilor de duminică cosmin.popan@cotidianul.ro alexandra.badicioiu@cotidianul.ro ANTENA 3 a anunțat cu câteva minute înainte de ora 21.00 primele rezultate ale exit poll-ului pentru alegerile locale de duminică. încă de la ora 20.52, pe crawl-ul postului de știri puteau fi urmărite primele estimări, iar cu patru minute înainte de ora 21.00, acestea tronau deja pe ecran, cu grafica de rigoare. Mai mult, Antena 3 a dat ceasul cu câteva minute înainte pentru a se asigura că este prima televiziune care aduce vești cu clasamentele electorale; astfel, în contextul în care la celelalte televiziuni ceasul nu bătea încă ora 21.00, la Antena 3 ora „oficială“ era deja trecută cu câteva minute de momentul închiderii urnelor. Avansul pe care și l-a alocat Antena 3 în confruntarea cu Realitatea TV este sesizat de Agenția de Monitorizare a Presei. Potrivit agenției, postul de știri a dat în două rânduri ceasul înainte: „în minutele anterioare orei 20.50 diferența dintre ceasul prezentat de postul Antena 3, care indica 20.48, și ceasul postului Realitatea TV, care indica 20.49, a fost de aproximativ 1 minut și 20 de secunde, în intervalul 20.50 și 20.51, postul Antena 3 a efectuat o modificare a timpului afișat pe ecran astfel încât, la sfârșitul minutului 20.50, ceasul acestui post indica ora 20.54; în acest mod, ceasul Antena 3 indica 20.54 în același timp în care ceasul Realitatea TV indica 20.51. Douăsprezece secunde mai târziu, postul Antena 3 a mai efectuat o modificare, afișajul ceasului modificându-se de la 20.54 la 20.55“; în aceste condiții, Antena 3 a prezentat rezultatele exit poll-ului „cu aproximativ două minute înainte de ora închiderii oficiale a urnelor, ora 21.00“. Contactat de Cotidianul.ro, Sorin Oancea, directorul general Antena 3, se îndoiește că cineva ar fi dat ceasurile înainte: „Agenția de Monitorizare a Presei e în gașca asta de la Realitatea- Cațavencu. O parte dintre membrii săi fac încă parte din acest trust. Nu mă Realitatea TV a bătut la rating La 21.00, cea mai importantă oră a zilei, când s-au anunțat primele rezultate ale exit poll-urilor. Realitatea TV a avut 3,5 puncte de rating la nivel urban (395.000 de telespectatori), cu o creștere la 3,9 puncte de rating (439.000) la 21.01, potrivit datelor oferite de GfK. La aceleași minute, Antena 3 a înregistrat 2,9 % rating, scăzând la 2,6% în minutul următor; în intervalul 20.52 - 21.00, când Antena 3 a luat mai devreme startul la anunțarea rezultatelor de la exit poll, cele două televiziuni de știri concurente au fost umăr la umăr la rating: 2,5 la 2,5 puncte. Ca medie pe întreaga zi, Realitatea TV a avut 1,5 puncte de rating la nivel urban, adică 166.000 de telespectatori, în contextul în care Antena 3 a avut o medie pe all-day de 1,1%, iar TVR 1,0,9%. Astfel, Realitatea TV s-a clasat pe locul 4 în topul audiențelor la nivel urban din ziua de 1 iunie, după Acasa, PRO TV și Antena 1. Vârful de audiență a fost atins de Realitatea TV la ora 21.50, când la postul de știri erau analizate rezultatele exit poll-ului; în acel moment, 573.000 de telespectatori urmăreau Realitatea TV, înregistrând 5 puncte de rating. MARȚI-3 IUNIE 2008 mică, ne-a reclamat Realitatea, sunt concurentul nostru principal, face parte din joc. N-am ce să comentez, e o mare prostie. Scopul era ca să ce? Să dăm cu câteva minute înaintea Realității ca să avem o audiență mai bună? Cu cât am dat ceasurile înainte cu o oră? Mă îndoiesc că am dat ceasurile cu câteva minute înainte. Face parte din acest joc al concurenței. A mai fost la un moment dat o ceartă cu ceasurile între noi, Realitatea și CNA, referitor la jurnalele de știri. Atunci avea Realitatea ceasurile date înainte cu un minut sau două și noi i-am reclamat. Asta e concurența, să ne facem unii altora viața grea. Așa e în tenis“. Președintele Consiliului Național al Audiovizualului, Răsvan Popescu, a confirmat pentru Cotk Jianu ezo faptul că organismul pe care îl conduce a fost sesizat deja în privința neregulii: „Vom lua în discuție în prima ședință de săptămâna viitoare acest aspect. Dacă se confirmă, înseamnă că s-a încălcat legea și se vor lua măsuri. O să dăm o sancțiune, pe care o vom stabili în cadrul consiliului. Dacă s-a început înainte de ora 21.00, înseamnă că s-a difuzat un sondaj încă în timpul votării, ceea ce e ilegal. Vom lua monitorizările din urmă, vom verifica ora exactă și așa mai departe. Dacă se confirmă, e o practică de a fura startul“. Potrivit Legii numărul 67 din 2004, pentru alegerea autorităților administrației publice locale, „în ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieșirea de la urne, înainte de închiderea votării“. Luciu & Co., audiență-record în seara alegerilor • în momentul în care se anunțau estimările privind viitoarele nume de la primării, românii urmăreau pe Acasă TV ultimul episod din telenovela „Inimă de țigan“. alexandra.badicioiu,cotidianul.ro DUMINICĂ SEARĂ, Gheorghe Dinică, Nicoleta Luciu și restul protagoniștilor din telenovela „Inimă de țigan" au primit întreaga atenție a telespectatorilor din România, între orele 20.30 și 23.12, exact intervalul în care se făceau publice primele rezultate ale exit poll-urilor la alegerile locale. Acasă TV a înregistrat, în medie, 15,5 puncte de rating și o cotă de piață de 33,1%, la nivel urban, potrivit datelor furnizate de GfK România. Ultimul episod din telenovela PRO-ului nu a fost numai lider de audiență în această perioadă, dar a făcut și cel mai mare rating de pe Acasă, din ultimii șase ani, în minutul 22.18. Acasă a înregistrat un vârf de 19,0 puncte de rating și o cotă de piață de 38,4%, peste 2 milioane de telespectatori din mediul urban urmărind, în acel moment, deznodământul telenovelei cu țigani. înainte și după difuzarea episodului propriu-zis, postul a reușit să capteze atenția românilor și la transmiterea evenimentului „Inimă de țigan- Marele final“, în cadrul celor două ediții speciale „Povestiri adevărate“, adică între orele 20.00 - 24.00. Românii au stat cu ochii pe Acasa TV toată seara alegerilor, mai interesați de finalul iubirii dintre Andreea și Medalion decât de viitorul primar. Audiențele emisiunilor electorale au fost scăzute pe toată perioada campaniei de anul acesta, mai mici decât cele de anii trecuți, indicând o lipsă de interes din partea românilor pentru politică. Nicoleta Luciu și frații de șatră au făcut rating istoric la Acasă TV în seara alegerilor Continuarea în toamnă Finalul telenovelei nu a ținut românii doar în fața televizoarelor, ci i-a adus și în stradă. Ultimul episod a fost transmis și pe marele ecran, la CinemaPRO, unde actorii au fost primiți pe covorul roșu, în aplauzele fanilor. Isteria autohtonă pentru „Inimă de țigan“ s-a dovedit completă când cele 500 de locuri ale cinematografului nu au fost suficiente pentru valul de fani, 100 dintre ei rămânând în stradă, scandând numele personajelor. Tocmai de aceea, PRO-ul o va duce mai departe, într-un proiect nou, care va începe din toamnă. Din noua distribuție vor face parte Diana Dumitrescu, Bogdan Albulescu, Alexandru Papadopol și Augustin Viziru.