Criticai Lapok, 2002 (11. évfolyam, 1-12. szám)

2002 / 9-10. szám

nekrofoiába torkolló történettel. A Hegyi­féle szeretkezési modell „a minden pil­lanat egyben szü­letés-meghalás” kon­cepcióját hordozza. A pillanat itt a gőzölgő­ próbateremben és a páradús barlangban egyaránt egy-egy óráig tart. Ki hal meg jobban? Ki élvez jobban? Férfi vagy nő? Milyen nemű a világ? Erős várunk a test! Ám ebben az olvasatban - és erről szólt az imént felidézett, a próbafolyamat során kikristályosodott anekdota is - a férfiak és nők teste nem sokban különbözik egymás­tól. Ajtó ajtónak nyílik meg. A „kapu-test­nyílás" testnyílás kérésére-hívására válas­zol. Talán Judit az, aki jobban megmutatja zipzárjait, réseit és a behatolások lehetősé­geit. A szellemi princípium a Kékszakállúé. Ő a szavak embere. Ő ad. Kulcsot, kulcso­kat, a játékszabályok értelmében. Persze valódi vaskulcs nincs, itt sincs, nem is lehet, hisz jelképes ajtókról van szó. Vagy nagyon is valóságos testnyílásokról, stratégiai be­hatolási pontokról mindkét oldalon. Egyik test a másiknak nyílik meg. S javarészt Judit a kezdeményező, a kivitelező. Őrült. Megszállott forgása, keringése a herceg körül meghatározó eleme a koreográfiá­nak, s az egész est látványszintjének. Kertész Marcella énekesi ereje is abban áll, hogy igen gyorsan képes a legmagasabb hőfokra hevíteni a helyzetet. Felejthe­tetlenül gyönyörű, amint az utolsó két ka­pu esetében felfogja a helyzetet, reményte­len, semmibe veszett tekintete arról árulkodik, hogy eljött a vég, a beteljesedés, a halál. A többi, régi asszony a világítás jó­voltából kerül majd be a térbe. Bábok, Judit pedig egy élőhalott, egy zombi közönyével tűri a herceg utolsó, hamvába hulló, s im­már eleve kudarcra ítélt akcióját, amely aztán elvezeti őt is a cseppkőlétbe. De mi lesz Kékszakállúval? Újrakezdi? Próbálkozik új lánnyal, az egyértelmű bar­tóki lezárás ellenére? Vagy eltűnik ő is a semmibe? Nyitva marad a kérdés. Taps. Mu­tatja a videó. Szellemi környezetszennyezés zajlott. Az előadás lenyomata­­ talán szem­mel nem is látható, de­­ az idők végezetéig ott marad a barlang falán. A cseppköveken. A vizek folyásában. A karszton. A természe­ten. Az ősember barlangi pecsenyesütései­nek füstnyomai, az áldozatok felspriccelő vérének rózsaszínje mellett. A rothadás ki­gőzölgésének nyomai mellett (vagy alatt) felsorakozik egy új réteg, egy talán szellemi színárnyalat. Nyoma marad annak, hogy Hegyi Árpád Jutocsa és kis csapata „tudva és akarva vétkezett" itt. A karszt emlékeze­te megőrzi ezt az előadást. A természet igen. Hát a „város", az emberi környezet, az épített jövő vajon kíváncsi-e továbbra is Bartókra, arra a hatalmas pluszra, ami egy pillanat alatt létrejött, hatalmas erőfeszí­téssel, rüszttel és hangadással? Kíváncsi-e rövid távon a világ operára, szellemi, tár­sadalmi, kulturális kalandokra? Kell-e vala­kinek Borsodban vagy szerte a világon az a fajta őrület, amit operajátszásnak hívnak? Kérdőjelek. És egyelőre bezárt, sötét kapuk. Hány fekete csukott ajtó? ZALA SZILÁRD ZOLTÁN 33 HALLGASSÁTOK ÉS HALLJÁTOK Melis László: The Apocalypse of Enoch - BMC, 2000 Armenian Legend - BMC, 2001 A 49 éves Melis László - az egykori Zi 180-as csoport alapítója - az utóbbi 1­1 két évben két új CD-vel jelent meg a boltokban, a BMC jóvoltából (Budapest Music Center Records). Az egységesen megkomponált design (Yasar Meral külön­legesen szép munkája) már messziről jelzi: sorozatszerűen bővülő kollekcióra számít­hatunk, folyamatos és töretlen zeneszerzői életműre, és ez optimizmusra ad okot. Ám attól a pillanattól kezdve, hogy fel is tettük a lemezeket, az optimizmus fogalma egy­szerűen eltűnik a látóhatár szélén: merő­ben más dimenziókban mozgunk ezután. Határainkat a kereszténységhez köthető fo­galmak fogják bejelölni, ráadásul prog­ram-, illetve látképszerűen, amelyen belül bizonyos kérdések alapvetően el vannak döntve, így sem a remény, sem a reményte­lenség fogalmát nem érdemes fölvetni, an­nál inkább érdemes a kétségbeesést és a vi­gaszt. Az egyik mű, a Henoch apokalip­szise (1997) egy Krisztus előtt 200 körül keletkezett apokrif írásig megy vissza, a másik pedig, amelynek Örmény legenda a címe, a kereszténység felvételének egy közösségi pillanatáig. A Henoch apokalipszise című kantáta ugyanazzal a fajta „feszített víztükrű", a világot szervesnek látó és arra teljes egy­ségében rátekintő attitűddel indul, amellyel a klasszikusok is éltek, elsősorban a szim­fóniáikban, és kevésbé a kantátákban. A kép, amely az „igazak", a tisztalelkűek ugyancsak elkerülhetetlen részvételét hiva­tott bevezetni az apokalipszisben, ilyen módon a lehető legnagyobb otthonosság­gal, szinte a pasztoralitás érzetével indul. (Igen, a kép indul - a zene az egyetlen művészetfajta, amellyel kapcsolatban nyu­godtan leírhatunk efféle képzavarokat anélkül, hogy ezek valódi képzavaroknak minősülnének. Hiszen a zene egyszerre kép és folyamat - tehát indul.) A basszus konoksága és a teraszosan építkező dallam kissé dermedt karaktere azonban hamar megtöri ezt az otthonosságot. S bár­mennyire is meghatározó és mindent felül­író a ritmus, itt most mindaz az érzékletes­­ség és érzékiség, amellyel az elmúlt korok felruházták és barátságossá tették, hát­térbe szorul. Ugyanakkor felnagyítódik a konokság, a kérlelhetetlenség és a végítélet elkerülhetetlen mivoltának kifejezése. Emellett a ritmus - amikor egy énekhang dallamához kötődik - tud itt igencsak élet­­szagúan lüktetővé meg kacérrá, kárörven­­dővé és megveszekedetté is válni. S mind­ezeken belül igen gyakran fontos asszociá­ciók hordozójává. Melis nemcsak itt, ha­nem másik művében is szereti idézni az ókori görög költészet alapritmusait és egy­úttal modális hangsorú dallamfordulatait. Az igen nagy erejű elementáris lüktetés ér­dekes módon itt akkor jelenik meg, két nő interpretálásában (az énekesek: Fodor Ildi­kó és Lukin Zsuzsanna), amikor a kantá­ta vegyes szerzőkből álló szövege rátér He­noch szövegére és azon belül is arra a rész­re, amely az univerzum örökkévalóságáról és az ember számára teremtettségéről beszél. A passzusok mindegyike így kez­dődik: „Nézzétek...", és kissé lamentáló jellegű leírásokkal folytatódik („Nézzétek meg a földet, és lássátok meg a dolgokat, amelyek születésüktől fogva halálukig annyira megváltoztathatatlanok, mint Isten egyetlen műve sem. Nézzétek meg a nyarat és a telet, s hogy a földet mennyire megtölti a víz és a felhő és a harmat, és az eső száll fölötte...”) A zene itt négy tételen keresztül (s nem mellesleg etióp szakrális nyelven) a lehető legigazibb módon szerves és életközeli. Dallamai a párhuzamok és az összekapcso­lódások izgalmas váltásaira épülnek, s oly­kor egymás folyondárszerű körbeindázá­­saivá válnak. Melis nemcsak itt, de álta­lában is elképesztő feladatok elé állítja női énekeseit, akik hihetetlen munkát fektettek abba, hogy énekük ne csak virtuóz produk­ció, hanem a szó minden értelmében együtténeklés legyen. Igencsak ritka jelen­ség, amit itt Fodor Ildikótól és Lukin Zsuzsannától hallunk, hogy tudniillik a ze­ne minden egyes rezdülésénél kidolgozott a hangzás, és minden egyes lendületvétel mindig a másikkal együtt és a másikra reagálva zajlik. Ennek értékét csupán hal­ványan rontja, hogy a zeneszerző olyan nagy magasságokban vár el tömör, testes és átfűtött hangzást, hogy azt énekes nem teljesítheti, így időnként a koloratúrszop­­rán minden tehetsége ellenére sem tudja kellően kitölteni beláthatatlan magassá­gokba fölkergetett és ugyanakkor túldina­mizált szólamának anyagát. ZENE­ CRITICAI LAPOK

Next