Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 424-503)

1969-09-11 / No. 487

2 ^cititorii .А, i. •i-Vilil*. • 'ifi.v wü TTTZT 'i ... ... • .. ... ■ Profesorul de educație fizică de la Școala generală din Berveni: Spațiul restrîns, afectat în această perioadă rubricii de sport, nu ne-a permis să vă răspundem la timp referitor la cuprinderea echipei de fotbal în competiția „Gupa ziarelor județene". Acum, cînd întrecerile preliminarii s-au încheiat, vă transmitem în loc de răspuns la scrisoare ... felicitările noastre. O facem pentru că echipa școlii din Berveni — pe care desigur ați pregătit-o și îndrumat-o — s-a acoperit, la faza de care vorbeam mai sus, de glorie. Și pentru că vem vorba de glorie să denumim pentru finala de la Satu Mare echipa școlii din Berveni — Gloria. Grupului de tineri entuziaști din Mădăras. Cum altfel decit entuziast am fi putut numi grupul dumneavoastră de tineri — care așa cum ne-ați scris — a depus eforturi personale considerabile (procurînd echipament) pentru a constitui o echipă de fotbal aici. Ne scrieți în continuare însă că nu primiți ajutor din partea unor organe competente (C.A.P., de pildă) și ne rugați să vă venim în ajutor. Sugerăm în consecință conducerii G.A.P. din Mădăras să-și respecte îndatoririle ce decurg din hotărîrile comune U.N.C.A.P. și C.G. al U.T.C. ale în această privință, și o rugă în pe această cale să ne comunice măsurile luate. Ne opărim însă, dragi tineri, asupre unui alt amănunt din scrisoare și anume acela privind denumirea asociației din care faceți parte — Recolta. Ce-i drept, denumirea este simbolică, dar prea multe echipe sătești au predilecție spre această denumire, iar ceea ce-i mult — strică. Azi: intîlnire internațională de fotbal Olimpia—Vasas Budapesta Stadionul municipal din Satu Mare va fi azi gazda unui meci internațional de fotbal. Echipa maghiară divizionară A — Vasas Budapesta — în cadrul căreia evoluează numeroși membri ai loturilor reprezentative din țara prietenă, întilnește în meci amical echipa locală Olimpia. Partida va avea loc la ora 16,15. In deschidere, se dispută jocurile din „Cupa ziarelor județene" la fotbal. Pentru locurile 3 și 4 se întîlnesc echipele școlare Avintul Cărei — Venus Satu Mare, iar pentru locurile 1 și 2 — echipele Olimpia Satu Mare — Vulturul Satu Mare. CITOWCX SÄTMÄREANÄ' Metoda de conservare a strugurilor Practica păstrării unei părți producției de struguri de masă și a valorificării peste iarnă poate aduce însemnate venituri cultivatorilor de viță de vie. Cel mai bine se conservă strugurii care provin de la soiuri cit mai tîrzii, cu ciorchini rămuroși, cu boabe mari și cu pielița groasă. De asemenea, se recomandă să se rețină pentru conservare struguri din plantațiile aflate pe terenurile cu expoziție însorită și care nu au fost atacate de boli sau dăunători. Culesul se face în momentul când strugurii au atins maturitatea deplină sau cu puțin timp înaintea acesteia. Recoltarea se face în orele de dimineață, pe răcoare, dar după ce se ridică rouă. După ploi abundente, cînd apa pătrunde printre bobițe, recoltarea se întrerupe 2—3 zile, înainte de a fi puși la păstrare, strugurii se controlează amănunțit și se elimină bobițele atacate. De asemenea, se evită ca bobițele a să fie atinse cu mîna, spre a nu se șterge pruina care are un rol important atît în conservarea strugurilor, cît și în păstrarea aspectului comercial. Păstrarea propriu-zisă se face în silozuri sau încăperi împărțite in mai multe compartimente, prevăzute cu guri de aerisire sau cu ferestre. Principalul mijloc de depozitare îl constituie stelajele. Intre grătarele confecționate din șipci de lemn se lasă distanță de 30 cm, iar între șipcile care alcătuiesc un grătar cîte 1,5—2 cm. înainte de introducerea strugurilor la conservat, stelajele și lădițele sunt spălate cu apă fierbinte în care s-a pus 2 la sută sodă de rufe, întregul depozit este văruit și apoi dezinfectat cu bioxid de sulf. Strugurii se așează pe grătare în straturi de 20—25 cm, cu codițele — care sunt lăsate cît mai lungi — îndreptate în sus. Se asigură cu alte cuvinte o poziție apropiată de cea pe care o au în vie. Umplerea unui compartiment — în cazul silozului, sau a camerei — se face în maximum două zile. Aceasta pentru a avea loturi omogene și pentru a le acorda îngrijirile necesare, care constau mai cu seamă în afumarea cu pucioasă și aerisire. Afumarea se face în încăperi cu cîte 80 gr pucioasă, în timp ce ușile, ferestrele și gurile de aerisire sînt ermetic închise timp de două ore, după care se aerisesc. Tratamentul cu bioxid de sulf se efectuează inițial zilnic timp de 5—6 zile, iar după 15 zile de la începerea tratamentului se reduce cantitatea de sulf folosită la 20 de grame. Afumarea continuă la unele intervale în funcție de starea strugurilor, tratamentul începînd în luna premergătoare livrării acestora. O atenție deosebită trebuie acordată temperaturii și umezelii, care se controlează zilnic. Reducerea temperaturii la valori cît mai apropiate de 0 grade și a umidității la 70—80 la sută — acestea fiind condițiile necesare unei bune aerisiri — se realizează cu ajutorul ventilației. Moda și.. implicațiile sale Moda se manifestă mai întîi în ținuta vestimentară, aducînd întotdeauna elemente inedite (excludem cazul exagerărilor), cu note specifice pentru fiecare vîrstă. Există și în acest sector un domeniu al disputei între nou și vechi, evidențiind în fapt o dispută de profunzime etică. Nu ne propunem un eseu despre modă, ci vom lua în considerare o optică total greșită a unora care cred cu orice preț că sunt „moderni", dorind să epateze în fața celorlalți. Și mai întotdeauna, moda își face prozeliți în rîndul tineretului, tocmai datorită avidității acestuia pentru inedit, dar și vîrstei. Adeseori, sancționați pe drepturi nu de cei mai în vîrstă, tinerii se „răzbună" devenind foarte „inventivi", uneori ostentativi. Un cititor al ziarului nostru, care-și ascunde identitatea sub inițialele M.V., este indignat pe bună dreptate de felul cum se comportă unii tineri în localuri publice, înveșmîntați sumar (și stupid deseori), pe pantalonii cărora se văd fel de fel de ținte, fotografii, etc. Intr-una din zile, la o cofetărie din Satu Mare, două fete de 16 ani (care părinții nu mai au nici o autoritate?), provoacă — împreună cu niște băieți sosiți parcă dintr-un mediu sălbatic — un mic „scandal" care indignează pe cei din jur. Intervenția ospătarei rămîne fără rezultat. Intr-un tîrziu, plictisiți probabil de neșansa reprezentației (deoarece nu aveau admiratori), tinerii au părăsit cofetăria, îndreptîndu-se poate spre alt local. Reprezentația lor era extrem de săracă și împotriva compromisului se impunea schimbat auditoriul. Exemple din acestea se mai pot da: Este adevărat, eroii acestor aventuri sînt tineri, în general, pînă la vîrstă de douăzeci de ani. Sînt autori de alunecări adolescentine, nechibzuite și au îndeajuns stigmatizate în familie, în școală, în organizația U.T.C. Oare în conștiințele acestora nu s-ar fructifica activitatea susținută putea factorilor educativi ai microsocieatății căreia aparțin? S-ar cuveni o încercare de muncă mai asiduă’. Pentru o reușită sigură a structurii acestor personalități în formare, CRISTIAN ADAMESCU a După cum s-a anunțat, între 8 —13 septembrie 1969, la București, în sala Palatului Republicii Socialiste România, se desfășoară lucrările celui de-al treilea Congres al Alianței Internaționale de Turism „Loisirs et Tourisme", la care participă’ 90 de țări. Intrînd în tradiția organizațiilor mondiale de turism, Congresul „Loisirs et Tourisme" a fost organizat pentru prima oară la Rotterdam (Olanda) în 1966, apoi la Florența (Italia) în 1968, iar în acest an s-a acordat dreptul de organizare Automobil Clubului Român. Organizarea acestui congres internațional turistic de către Automobil Clubul Român, sub președenția de onoare a Gheorghe Maurer, tovarășului Ion președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, reflectă aprecierea deosebită de care se Al treilea Congres international al A. S T. „LOISIRS ET TOURISME“ bucură țara noastră în domeniul turismului și creșterea continuă a prestigiului românesc pe plan internațional. Primele două congrese, prin temele pe care le-au dezbătut — „Dezvoltarea turismului în aer liber", respectiv „Extinderea sezoanelor turistice" — au fost mai mult niște căutări, în vederea găsirii unor teme de interes general, a problemelor care prezintă un interes comun. Congresul de la București este cel care răspunde cu adevărat unei teme majore a turismului internațional, care prezintă azi un mare interes pe plan mondial. „Turismul individual și turismul organizat, astăzi și mîine" constituie o temă care preocupă din ce în ce mai mult pe toți cei care concură, într-un fel sau altul la organizarea turismului și a călătoriilor în general. Tema aceasta ridică una din cele mai acute probleme ale dinamicii turismului și anume: dezbaterea avantajelor și dezavantajelor turismului individual (neorganizat), față de avantajele și dezavantajele turismului organizat (pe bază de programe aranjate în prealabil, itinerarii fixe etc), atît în cadrul turismului general cît și pe linie de turism automobilistic. Pentru a fi dezbătute sub toate aspectele ei, tema generală a fost împărțită în patru subteme, discuțiile pe marginea fiecărei subteme fiind condusă de personalități marcante în domeniul respectiv. Țara noastră prezintă trei comunicări despre Package Tourul —" o nouă formă de turism internațional" (prezentată de secretarul general al A.C.R., ing. Vasile Iordăchescu); „Atitudinea noilor categorii de turiști față de turismul individual sau organizat — pensionarii" (expunere făcută de directorul direcției de studii al O.N.T., Eugen Nicolescu) și „Condiții economice care determină relațiile între turismul individual și cel organizat" (problemă pusă în discuție de dr. Oscar Snack). In zilele următoare desfășurării Congresului, participanții merge în excursii de studiu vor la mînăstirile din nordul Moldovei, pe litoral, la Brașov sau în Delta Dunării. Alegerea capitalei țării noastre ca loc de desfășurare a lucraților celui de-al treilea Congres al A.S.T., imediat după Olanda Italia — țări cu bogate tradiții tușiristice — arată că România se situează pe un loc tot mai important în ansamblul industriei turistice mondiale. ION PREDA VINDEM hîrtie de ziar albă și deșeuri de ziar la prețul de 2 lei/kgr. Cantitatea minimă de livrare este 100 kg. Adresați-vă la Administrația ziarelor locale Baia Mare, B-dul. București nr. 25, telefon 13—20. Vedere din orașul Tășnad. SARCINI MAJORE (Urmare din pag. 1) flîndu-le dorința de cultivare, de perfecționare. Dăruirea totală cauzei nobile ce o slujesc, participarea cu devotament la traducere în practică, a mărețelor sarcini trasate de partid, constituie o expresie elocventă a adeziunii depline intelectualități sătmărene — alături de ceilalți oameni ai muncii — la politica partidului și statului nostru. Toate instituțiile de artă și cultură. íntreaga intelectualitate sînt hotărîte și în viitor să facă totul pentru ducerea la îndeplinire sarcinilor trasate de partid, pentru a a contribui la edificarea construcției socialiste. Comitetul municipal pentru cultură și artă va milita cu mai multă asiduitate pentru lărgirea bazei obștești a activității educative, pentru continua îmbogățire a conținutului activității culturale de masă, urmărind perseverent coordonatele esențiale ale activității economice și sociale trasate cu claritate prin Directivele celui de-al X-lea Congres al partidului. BULETIN METEOROLOGIC Vremea se menține în general frumoasă și călduroasă. La sfîrșitul intervalului, izolat, vor cădea averse. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 7 și 12 grade, iar maximele între 20 și 26 grade. Vînt, în general, slab. Izolat, dimineața ceață. Elevi, studenți, părinți! Ingrijiți-vă din timp pentru procurarea rechizitelor necesare noului an școlar, care se găsesc în sortiment bogat în „LIBRĂRIA NOASTRĂ". Evitați astfel aglomerația și vă puteți alege cele preferate. Treceți chiar azi pe la librăriil Joí în вер [UNK] [UNK]е t969 ттп1 [UNK] mergem CINEMATOGRAFE SATU MARE — Victoria: Sherlock Holmes (coproducție francoitaliană); Popular: Viață ingrată (film francez, cinemascop); CĂRȚI — Popular: La dolce vita (соproducție italo-franceză, seriile I și II); 23 August: Rio Bravo (film american, seriile I și II, color); TĂȘNAD: Pentru încă puțini dolari (coproducție italo-franco-spaniolă, color, cinemascop): BERVENI: Heroina (film din R.D.G. cinemascop): HALMEU: Stolul captiv, (film bulgar): SANISLĂU: Viva Maria (coproducție franco-italiană, color, cinemascop): NEGREȘTI-OAȘ, Tarzan, omul junglei (film american). EXPOZIȚII . Deschisă cu ocazia aniversării unui sfert de veac de la eliberarea patriei EXPOZIȚIA REALIZĂRILOR ECONOMIEI JUDEȚULUI SATU MARE poate fi vizitată zilnic între orele 10—13 și 16—19. Ш In incinta Muzeului de istorie din municipiu rămîne deschisă în continuare Expoziția de documente privind eliberarea patriei de sub jugul fascist. Expoziția de artă plastică „Aurel Popp" din incinta Muzeului și „Expoziția de artă plastică 69", din sala Școlii profesionale din Satu Mare constituie alte prilejuri de vizite instructive în timpul dumneavoastră liber. Întreprinderea de mecanizare și transporturi pentru lucrări de îmbunătățiri funciare Timișoara str. Arena Vulturilor nr. 1, telefon 21564. ANUNȚĂ: î. Organizarea unui concurs pentru ucenicie la locul de muncă — curs de 2 ani — in specialitatea mecanic utilaje de construcții și terasamente pentru îmbunătățiri funciare. Condiții de admitere: — școală generală absolvită; — vîrstă maximă 18 ani, împliniți in cursul anului 1969. înscrierile la concurs se fac pe adresa întreprinderii, serviciul personal, pînă la data de 18 septembrie 1969. Cererile de înscriere să fie însoțite de următoarele acte: — certificat de absolvire a școlilor generale (în original), certificat de naștere (în original și copie), fișa copilului de la 0—15 ani sau certificat medical, radioscopia pulmonară și buletin de analiza sîngelui, declarație că nu suferă de epilepsie. Concursul de admitere se va ține la Școala profesională din localitatea Chișinău Criș, județul Arad și la Școala profesională din localitatea Biled, județul Timiș. Concursul va consta dintr-o probă scrisă și orală la limba română și matematică. Candidații reușiți la concurs vor fi încadrați la întreprindere ca elevi în practică începînd cu data de 1 octombrie 1969 și vor încheia cu întreprinderea un contract pe termen de 3 ani. Absolvenții acestei forme de învățămînt beneficiază de aceleași drepturi ca și absolvenții școlilor profesionale. II. Organizarea unui concurs de admitere la cursurile de calificare în producție de 6—8 luni în specialitatea mecanic utilaje de construcții și terasamente pentru Îmbunătățiri funciare. Condiții de admitere la concurs: — studii: 4—8 clase elementare; — serviciul militar satisfăcut; — vîrstă maximă 30 ani, înscrierile la concurs se fac pe adresa întreprinderii, serviciul personal, pînă la 25 septembrie 1969, iar concursul de admitere va avea loc la sediul întreprinderii în ziua de 28 septembrie 1969 și va consta dintr-o probă scrisă și orală la aritmetică din materia studiată în clasa a IV-a. Cererile de înscriere la concurs vor fi însoțite de următoarele acte: certificat de studii (original), certificat de naștere (original și copie), certificat medical, dovada satisfacerii serviciului militar și declarație că nu suferă de epilepsie. Candidații reușiți la concurs vor încheia cu întreprinderea un contract pe termen de 3 ani. Cei ce vin din producție vor avea carnete de muncă1. Pe timpul practicii primesc o indemnizație de 3,50 lei/oră din care plătesc masa. întreprinderea de Locuințe și Localuri Satu Mare angajează imediat zidari dulgheri instalatori de apă și încălzire centrală. Informații suplimentare se pot obține la serviciul personal. ÎNTREPRINDEREA DE CONTRACTĂRI ȘI ACHIZIȚII PENTRU INDUSTRIA UȘOARĂ SATU MARE întreprinderea de contractări și achiziții pentru industria ușoară Satu Mare, str. Cloșca nr. 69, angajează imediat jurisconsult, cu îndeplinirea condițiilor de stagiu și studii. Informații suplimentare se pot primi prin telefon 33-18 și 36-99. Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. % etaj L Telefon I 2367. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii și difuzorii voluntari din Întreprinderi și instituții. Tiparul i întreprinderea Poligrafică Maramureș. 40026