Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1970 (Anul 3, nr. 583-656)

1970-03-26 / No. 652

n 1. Primăvară sătmâreană. Iat-o ïntr-o nouă și eternă ipostază. .. pleonastică. 2. Pi, să ia rastelul pentru biciclete din *а а cinematografului Victoria IUM din acest Punct (Pe care-1 aveți î n imagine) doar 100 de pași. Posesorii respectivelor vehicule prefera insă o pază gratuită și garantată de autoritatea acestor cunoscute firme. 3. Zi... nesportivă. In fața Tabac-barului se desfac din plin „bomboane agricole" pe care vajnici consumatori — pentru a nu desminți numele produsului — le cojesc zgomotos și le seamănă degajat (și umed) pe trotuare. Nu se poate spune că gestul lor n-ar putea fi un stimulent pentru... grădinarii municipiului. 4. Tot în plin centru: — piață ad-hoc. Ш Text: VASILE Foto: IANCU SARCA FESTIVAL BEETHOVEN Formulele de concerte pe care le încearcă cu mină sigură Filarmonica și In această doua parte a stagiunii curente a se dovedesc a fi nu numai in folosul incontestabil al orchestrei, neabătut angajată pe calea propriei perfecționări profesionale, ci și (sau mai cu seamă) in intimpinarea gustului și exigențelor tot mai numerosului său public: înscrierea in ultimul program a unui Festival Beethoven (după ce ne-a oferit prin Muzica renașterii italiene, Magnificat, concertul Mozart etc, citeva procedee inedite și inițiative de succes) contextul programatic confirmă amintit. Aceasta echivalează acum cu un pios gest omagiat (prilejuri de bicentenarul nașterii Titanului) care inaugurează de fapt o adevărată stagiune Beethoven (ce se va prelungi pină la finele anului) in care Filarmonica va aborda Întreaga creație mai bună calitate, a redat cu delicatețe și lină intuiție unele pasaje din partea a doua și din rondo-ul final, a dovedit virtuozitate in cele două sonate de Bach (in Sol minor și La minor) oferite in supliment, dar a lăsat neacoperită ca inspirație și trăire emoțională (și, incidental, ca tehnică — glissando-urile și părțile de torte) unele pasaje ale dificilei și tulburătoarei partituri. Supralicitarea fizică (trei concerte in trei zile), ca și timpul foarte scurt afectat repetiției sunt singurele în măsură să ofere o explicație, violonistul avînd un palmares artistic de joc comun, subliniat adesea cu efuziune de cronicarii marilor cotidiene europene. Că acest concert și-a extras calitatea artistică și forța emoțională din calitatea muncii și vigoarea inspirației dirijorului sibian Henry Selbing a dovedit-o interpretare a celebrei sim- Cronică de concert simfonică a ilustrului clasic vienez. Cele trei piese alese pentru acest prim festival corespund ca gen structurii tradiționale — perfect adecvată în cazul de față — o uvertură, un cert pentru instrument și conorchestră și o simfonie. Uvertura „Inaugurarea casei“ (1822) cu care s-a deschis concertul de marți a prilejuit orchestrei și publicului o acomodare cu universul beethovenian prin „rezumarea“ liniei de ascensiune a clasicismului; lucrarea este scrisă în stilul lui Händel avînd și un marcat caracter festiv (inclusiv ocazional). Amprenta personalității lui Beethoven este vizibilă, Îndeosebi in dezvoltarea melodică și in orchestrație ca și în modul liber în care este concepută fuga. Orchestra a redat-o fidel, micile decalaje de intensitate fiind îndeobite urmatei funcționării (încă) incomplete a unor compartimente ale acesteia. Prin excelență beethovenian, unicul concert pentru vioară și orchestră a marelui vienez, — în Re Major — a ridicat firesc, serioase dificultăți ansamblului și instrumentistului. Dramatismul și forța expresivă a lucrării, caracterul său interiorizat fac din acest concert o adevărată piatră de încercare tehnică și interpretativă. Dacă execuția sa de ansamblu a satisfăcut, meritul este întîi de toate al dirijorului, a cărui inteligență și tact artistic a condus ferm solistul și orchestra. Violonistul canadian Hyman Bress a valorificat cu aplomb virtuțile unei Guarneri (del Gesu) de ceasonii a II-a (Eroica). Aici orchestra s-a întrecut pe sine, oferind momente de autentică artă. Pătrunzînd în tainele acestei profunde creații și aducîndu-le cu apreciabilă pricepere la lumină, urmărind cu consecvență redarea acelei rezolvări optimiste a conflictelor tragice, dirijorul i-a dat lucrării tălmăcirea potrivită, fără a modifica nimic din intențiile autorului el a optat pentru timpi și mișcări largi care să convină orchestrei și care să-i valorifice sensibilitatea, dăruirea. Această grijă a dirijorului de continuă adaptare a fost prezentă pe toată durata execuțiilor și se cuvine subliniată o dată în plus în compania solistului unde efortul de omogenizare a stilurilor interpretative (realizat îndeobște în părțile II și III ale concertului) a fost mai mult decât meritorie. Aplicarea artistică îndelung cultivată, siguranța meșteșugului și experiența pedagogică de calitate fac din artistul emerit Henry Selbing un dirijor întotdeauna gustat și întotdeauna folositor unei formații simfonice, independent de locul pe care-l ocupă acesta in ierarhia genului. In încheiere cîteva cuvinte despre și pentru public: „excelent, nemaipomenit“ (Human Bress); „entuziast, stimulator, care merită o preocupare artistică și organizatorică continuă" (H. Selbing). Ele rezumă și punctul nostru de vedere pe care am dori să nu-l amendăm de-acum decît prin... crescendo-uri. VASILE SAVINESCU BULETIN METEOROLOGIC Vreme caldă la începutul intervalului, apoi se răcește ușor. Vor cădea ploi slabe, locale. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 2 și 8 grade, iar maximele între 8 și 15 grade. Vînt slab pînă la potrivit din sectorul vestic. Dimineața ceață locală. CRONICA SATMAREANA .» Л „Așa-i jocul pe la noi". Plata la timp a chiriei - o îndatorire cetățenească. Cum vă achitați de ea ? Vă respectați, desigur, cu destulă strictețe tariul. (Cafeaua, țigările, lectura din „Sportul" etc.). Firește, după preferințe. Procedați, oare. la fel și cînd este vorba de îndatoriri? De pildă, vă făceți griji pe seama achitării la timp a chiriei? Iată o întrebare al cărei răspuns am încercat aflăm cu prilejul anchetei săi întreprinse recent. Cu riscul de a ne abate de la firul obișnuit al anchetelor, vom spune — ca o lapidară concluzie — că, în majoritatea cazurilor plata chiriei se face cu regularitate. O regulă care își are, și ea, cele cîteva... excepții. Un oarecare număr de salariați ai C.E.I.S.-ului nu sunt la zi cu plata chiriei Este vorba, printre alții de Magdalena Kovács (cu domiciliul în cartierul Someș, bloc 79, apartament 50),xandru Szabó (strada Ștefan Alecel Mare nr. 2), care nu și-au onorat datoria, începînd din luna septembrie a anului trecut. Vasile Șipoș (cartierul Someș, blocul nr. 1, apartamentul 4), restanțier pe lunile noiembrie, decembrie (1969) și ianuarie 1970, precum și Vasile Buzsila (Bulevardul Unirii nr. 7), care nu a plătit chiria începînd din decembrie anul trecut. Legea chiriilor reglementează modul de reținere a acestora. Prin încasarea lor pe satul de salarii s-a ajuns la îmbunătățirea acestei activități, excluzîndu-se astfel irosirea timpului de către cetățeni în fața ghișeelor. De ce apar, totuși, situații cum sînt cele de mai sus? Din neglijența unor funcționari și chiar a unora dintre persoanele în cauză, Vasile Bursila, ca și alte persoane cu care am intrat în legătură, ne spuneau că au rămas aflînd că sunt restanțieri, surprinși. Fiind vorba de un aspect mai des întîlnit aici, am solicitat tovarășului Vasile Făcânaru, șeful serviciului financiar la C.E.I.L., explicații în acest sens. Ni s-a răspuns că L.L. nu a trimis înștiințările corespunzătoare, că înserîndu-se în înștiințările respective (în cele trimise firește) numai cîteva date privitoare la persoanele respective (numele și adresa), munca se îngreunează enorm și în consecință facilitează omiterile amintite mai sus. Contrazicem prompt acest aspect al problemei, prin simplul fapt că, la solicitarea noastră, serviciul personal al C.E.I.L. a identificat locul de muncă, al celor cîteva persoane, într-un timp foarte scurt. Ca să nu mai vorbim de instrucțiunile existente în acest sens, care ar trebui să fie respectate! La justificarea șefului serviciului financiar al C.E.I.L., U.L. răspunde prin documentele care atestă trimiterea acestor înștiințări la timp. Doar în cazul Magdalenei Kovács lucrurile stau puțin mai ciudat. Respectiva s-a prezentat la I.L.L., solicitînd înștiințarea (pe care a și primit-o, de altfel, la data de 1 octombrie 1968), angajîndu-se să o ducă la contabilitatea unității unde lucrează. Și după cum se vede a... dus-o. Inginerul Paul Horvath (str. Cuza Vodă nr. 9—11) nu plătise chirie de la data de 1 iulie 1968. „La întreprinderea unde am lucrat — ne spune — mi s-a reținut chiria, apoi, după ce am ieșit la pensie, nu m-am îngrijit să-mi fie reținută în continuare. Acasă, de altfel, nu prea discutam această problemă. Soția credea că mă ocupam eu de chirie, ea crede că treaba aceasta mă privește pe mine. Cred că ar fi fost bine ca cineva de la I.L.L., unde există fișele fiecărui chiriaș, să mă fi anunțat după o lună de zile, sau trei. Să-mi fi amintit că sunt restanțier. Ascultăm și părerea soției: „M-am obișnuit ca plata chiriei să fie făcută din salariul soțului. De acea nu mi-am făcut probleme. De altfel, eu m-am ocupat, de regulă, de alte cheltuieli, plata chiriei fiind așa cum spuneam, o problemă de care se ocupa soțul“. Oare să nu-și fi dat seama soții Horvath, vreme de un an și jumătate, că sunt datori? Mai cu seamă soția care lucrează ca și... contabil-șef(?!). * In ciuda diverselor justificări încercate de unii dintre restanțieri, trebuie reținut faptul că plata chiriei privește în primul rând pe cel ce beneficiază de spațiul locativ respectiv. El mai cu seamă este interesat să-și achite la zi datoriile pe care le are. ȘTEFAN VIDA Unele aspecte de autoritate tutelară Pentru exercitarea atribuțiunilor de autoritate tutelară — una din problemele de mare răspundere — Comitetul executiv al Consiliului municipal Satu Mare a luat măsuri de constituire a unui colectiv de sprijin format din deputați,cadre didactice și medicale, juriști, activiști din cadrul organizaței de tineret și de femei, precum și alți cetățeni cu autoritate și o bună comportare în societate. Prin grija Comitetului executiv — ca organ de autoritate tutelară, s-au organizat și întreprins numeroase acțiuni care au condus la depistarea minorilor neglijați din punct de vedere al educației sau predispuși la infracțiuni, stabilindu-se în același timp și unele cauze care au generat o asemenea stare de lucruri. S-au întîlnit cazuri cînd mulți minori au fost găsiți — la ore înaintate, pe străzi, în parcuri, la cinematografe sau în diferite localuri publice împreună cu părinții lor. Acești minori — „plimbîndu-se" pe străzi au găsiți identificați luîndu-se măsuri fost de anunțarea părinților atrăgîndu-lise atenția pentru a nu-i pierde din supraveghere. Părinților care au fost găsiți cu copii în anumite localuri la ore tîrzii, li s-a explicat modul în care ei trebuie să se ocupe de copii, de răspunderea ce apasă pe umerii lor ca părinți privind creșterea și educarea propriilor lor copii. In unele cazuri a fost anunțată întreprinderea sau instituția unde lucrează pentru ca aceștia să fie trași la răspundere și de către colectivul de muncă asupra felului în care ei înțeleg să-și petreacă timpul liber însoțiți de copii, împreună cu organele de procuratură, miliție și cu sprijinul activ al colectivului format pe lângă Comitetul executiv, am întreprins un studiu privind situația minorilor, efectuîndu-se numeroase cercetări în mediul social și familial al acestora. Bazați pe rezultatele constatate comitetul executiv a întreprins unele măsuri care să conducă la înlăturarea fenomenelor negative constatate. Au fost înregistate — anul acesta — 132 de cereri și sesizări efectuîndu-se aproape 50 de anchete sociale. In fiecare caz în parte — după o profundă analiză s-au luat hotărîri corespunzătoare. Jumătate din cazurile cercetate, fiind vorba de divorțuri, s-a propus ca acești copii să fie încredințați spre creștere și educare aceluia dintre părinți care-i poate asigura cele mai bune condiții materiale și de educare a minorului. In alte 19 cazuri s-au făcut propuneri — în raport cu gravitatea faptelor săvîrșite circumstanțele personale al minostrului, de trimitere în fața instanței de judecată pentru luarea unor măsuri private de libertate sau trimiterea lor în unele institute de reeducare. Alții, însă au fost încredințați pentru supraveghere familiei. Am avut și 21 de cazuri de ocrotiri de minori, iar alții au fost plasați în muncă sau trimiși la diferite școli speciale. De remarcat faptul că din cercetările efectuate de către colectivul de sprijin, cu ocazia vizitelor pe care le-au făcut, exercitîndu-și atribuțiunile de control cu privire la modul cum părinții sau tutorii își îndeplinesc angajamentele asumate privind supravegherea, creșterea și întreținerea minorilor, s-a constatat că aceștia se ocupă cu mult simț de răspundere de copii, îi înconjoară cu dragoste, dîndu-le o educație corespunzătoare. Mulți dintre acești minori învață bine la școli, sînt disciplinați și ascultători. Autoritatea tutelară — ca organism social de mare răspundere se afirmă tot mai mult în municipiul Satu Mare. Avînd în vedere experiența dobîndită, considerăm că mai avem încă multe de făcut în domeniul ocrotirii, creșterii și educării minorilor, care datorită unor împrejurări, sînt predispuși la vagabondaj și delicvente. Va trebui să ne îmbunătățim stilul și metodele de muncă, să întreprindem o gamă variată de acțiuni pentru ca activitatea de creștere și educare a minorilor să se desfășoare într-o strînsă legătură cu familia și școala. Fără îndoială că, în primul rînd, de creșterea, educarea și supravegherea copiilor răspund părinții. Ei au obligația de a-i pregăti pentru viață, de a da societății noastre cadre de nădejde. Trebuie subliniat însă că la îndeplinirea sarcinilor de mare răspundere pe care le are autoritatea tutelară, un rol de mare însemnătate îl au și cadrele didactice. Ele sunt chemate să sprijine prin activitatea lor zilnică ocrotirea minorilor, lipsiți într-un fel sau altul de îngrijirea părintească. IULIU LUȚAȘ, secretar al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Satu- Mare Jót 56 martie tö?6 Televiziune Joi 26 martie 1970 17.30 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18.05 Film serial „Oliver Twist" (III). 18.35 Mult e dulce și frumoasă... 19.00 Telejurnalul de seară. 19.20 Muzică distractivă. 19.30 Prim- plan. Acad Nicolae Teodorescu. -decanul Facultății de matematică-mecanică — Universitatea București. 20.00 Reflector. 20.10 Anunțuri — publicitate. 20.15 Stagiune lirică TV. Premieră pe țară: „Geamgiii din Toledo“ operă de Tiberiu Olah. 21.05 Anunțuri — publicitate. 21.10 Centenarul lui V. I. Lenin. „Trenul spre Revoluție" — film documentar despre întoarcerea lui Lenin în Rusia în aprilie 1917. 22.00 Telejurnalul de noapte. 22.10 Actualități literare. 22.30 Avanpremieră, 22.40 Disc 70. Pînă la sosirea trufandalelor, magazinele „Legume-fructe“ oferă în continuare gospodinelor o gamă variată de produse deshidratate: spanac, morcovi, ceapă, fasole verde etc. calități ireproșabile. Legumele deshidratate își păstrează vitaminele și substanțele nutritive, sunt economice, practice, rentabile, nu creează gunoi menajer. Gospodine, economisiți timp și spațiu, folosind la prepararea mîncărurilor legume deshidratate. Consiliul popular județean Sălaj angajează imediat inginer-șef în specialitatea construcții sau instalații —pentru Direcția județeană de gospodărie comunală și locativă, cu asigurarea locuinței în orașul Zalău. Relații suplimentare se pot obține la Direcție, telefon: 425 Zalău. MAȘINA DE GĂTIT EMAILATĂ GuȚiN Produs al întreprinderii 1 Septembrie Satu Mare — este destinată uzului casnic. Prin construcția și execuția sa, este o mașină elegantă, economică, practică, ușor de manipulat și de întreținut. NU UITAȚI, MAȘINILE DE GĂTIT „GUTIN" — se găsesc de vînzare la toate magazinele specializate de desfacere din județul Satu Mare. și a pus în fabricație noi sortimente de specialitate cu valoare nutritivă ridicată, cum sunt: Specialități melc 100 gr. Batoane cu lapte 100 gr. împletituri japoneze 100 gr. Crochete cu brînză și de cașcaval 100 gr. Crochete speciale 40 gr. Cornuri superioare 75 gr. Franzeluțe „București" 400 gr. Cozonac cu nucă și cu mac, tip Satu Mare, Cozonac ardelenesc Savar spic Sevarinetă 400 gr. 1 Kg. 200 gr. 30 gr. La diverse ocazii se pot face comenzi pentru cantitățile dorite la centrele de pîine ale O.C.L. Alimentare Satu Mare, Industria morăritului panificației Satu Mare Redacția și administrația Sala Mare, strada Arțarilor nr. 2, etaj L Telefoni 2370. Abonamentele te fac la oficiile poștale, factorii și difuzorii voluntari din Întreprinderi și Instituții. Tiparili întreprinderea Poligrafică Maramureș, 40.029