Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 657-732)

1970-05-30 / No. 706

РЮМГАЮ DW TOATE ТАКИЕ, USIȚI-FA) Г --------- Ш [UNK]к fi fi si В ШЯ fi Anusin(X) < Й [UNK] SB НЕ Щ fej M Л [UNK] [UNK] nr. 706 (1445) г ...... ~ 4 pag4 _ зо bani Expresie grăitoare a grijii nețărmurite,a sprijinului permanent al partidului, al statului nostru socialist față de oamenii muncii și interesele acestora Ar a trăit în zilele acestei primăveri o epopee eroică, aceea a luptei cu puhoaiele dezlănțuite care au curmat vieți omenești, au produs imense pagube materiale. Puhoaiele au trecut, biruitor însă a rămas omul. La chemarea înflăcărată a Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, armata, gărzile patriotice, întregul nostru popor — români, maghiari, germani și de alte naționalități — acționează acum cu hotărîre pentru refacerea cit mai grabnică, pentru normalizarea vieții economice și sociale. Îndrumați de organele și organizațiile de partid, într-o impresionantă atmosferă de solidaritate socialistă, oamenii muncii își înzecesc eforturile, hotărîți să contribuie prin activitatea lor la sporirea producției industriale și agricole, la recuperarea pagubelor, la asigurarea condițiilor necesare înfăptuirii prevederilor planului de stat pe acest an. Și in județul nostru, ca urmare a eforturilor deosebite, majoritatea din cele 11 unități industriale calamitate au capacități total sau parțial repuse în funcțiune. In fata stihiilor oarbe, și oamenii muncii de pe ogoare și-au sporit eforturile. Multe din cele 121.000 de hectare calamitate în județul nostru au fost reînsămînțate, peste 5.000 numai în ziua de ieri. Reîntorși la ceea ce înainte au fost gospodăriile lor, oamenii au început cu tenacitate opera de reconstrucție. Dîrzenia care a caracterizat poporul nostru dintotdeauna, păstrîndu-i ființa, se face tot mai evidentă în aceste zile. Ruinele sînt îndepărtate, rănile se cicatrizează. Bătălia pentru pîine se dă pe fiecare palmă de pămînt. Fiecare e conștient că de munca lui depinde, cu un ceas mai devreme, deplina refacere. Este mișcătoare tocmai de aceea grija pe care partidul și statul nostru o acordă populației sinistrate, refacerii cît mai grabnice a economiei, înlăturării daunelor provocate, normalizării vieții în toate regiunile calamitate, întregul popor s-a convins de aceasta și cu ocazia recentelor vizite întreprinse de tovarășul Nicolae Ceaușescu în mijlocul populației sinistrate din unele județe ale țării, a alocării de către stat a celor 400.000.000 de lei în vederea unor ajutoare de primă necesitate. Publicînd Hotărîrea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România și a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste privind unele măsuri de ajutorare a populației și a cooperativelor agricole de producție care au avut de suferit din cauza calamităților naturale, ziarele de ieri ne-au făcut o nouă dovadă a atenției deosebite pe care o manifestă partidul pentru oamenii muncii și interesele acestora. Vizita pe care a întreprins-o recent la Satu Mare tovarășul Nicolae Ceaușescu a întărit convingerea oamenilor muncii de aici în partid, care afirmă că numai avînd condiții normale de viață, fiecare iși va putea spori eforturile în opera de refacere ce ne așteaptă. „Vom ajuta cetățenii care au avut de suferit și ale căror locuințe au fost distruse să-și refacă locuințele" — sublinia secretarul general al partidului. Acestor scopuri le răspunde concret amintita Hotărîre, care a fost primită de către cetățenii județului nostru, de către oamenii muncii din întreaga țară, de către populația sinistrată cu o vie satisfacție, ca o dovadă a grijii nemijlocite ce li se poartă. Hotărîrea prevede substanțiale ajutoare pentru populația care a rămas fără adăpost. Astfel, cetățenii din municipii și orașe, ale căror case au fost complet distruse, pot primi apartamente proprietate personală din locuințele ce se construiesc sau pot beneficia, dacă doresc să-și construiască locuințe, de un ajutor bănesc, care, cumulat cu despăgubirile ce se acordă de Administrația Asigurărilor de Stat, poate însuma pînă la 20.000 lei. Cetățenii de la sate, a căror situație este similară cu a celor amintiți mai sus, pot beneficia de un ajutor bănesc de pînă la 15.000 lei. Cetățenii care au casele avariate, pot primi ajutoare bănești pentru reparații, care pot ajunge pînă la 6.000 de lei dacă sinistratul locuiește în mediul urban, și pînă la 5.000 lei dacă locuiește în mediul rural. Pentru refacerea anexelor gospodărești, ajutorul bănesc, împreună cu despăgubirile A.D.A.S. va ajunge pînă la 5.000 lei, iar pentru refacerea bunurilor casnice și de uz personal, ajutorul — în obiecte și numerar — va ajunge pînă la valoarea de 5.000 lei. Hotărîrea precizează că ajutoarele vor fi stabilite pe baza estimărilor efectuate de comitetele executive ale consiliilor populare, diferențiat pentru fiecare caz în parte, în funcție de pagubele suferite, de veniturile și greutățile familiei respective. Pentru refacerea și repararea caselor, Hotărîrea prevede că cetățenii vor beneficia de unele facilități în procurarea materialelor de construcție, de scutirea de taxe pentru obținerea autorizației (Continuare în pag. a 2-a) Ca urmare a înțelegerii intervenite între departamentele agriculturii din R.S. România si R. P. Ungară Ieri a sosit In județul nostru grupul ungar de muncitori și specialiști in lucrări hidrotehnice Ieri, după-amiază, a sosit In gara Ferăstrău (Satu Mare) o garnitură formată din 40 de vagoane încărcate cu buldozere, dragline, excavatoare și alte agregate. Agregatele, precum personalul de deservire a acesti tora au sosit din R. P. Ungară, în baza unei tranzacții bilaterale perfectate între Ministerul Agriculturii și Silviculturii din țara noastră și departamentul agriculturii din țara vecină și prietenă. La sosire, grupul de muncitori și cadre tehnice a fost salutat de tovarășul Alexa Rus, inginer-șef la Oficiul județean pentru gospodărirea apelor și îmbunătățiri financiare. Grupul de lucrători din R. P. Ungară va participa la lucrările de refacere a digurilor deteriorate ca urmare a viiturii de ape pe rîul Someș. Muncă intensă pe ogoarele Oașului Am întîlnit în cursul zilei de ieri pe ogoarele C.A.P. din Boinești o mare concentrare de torțe. Aici au fost mobilizate toate atelajele. Cu tractoarele nu se poate lucra. Au venit în ajutorul cooperatorilor și atelaje din Bicsad. 50 pluguri trase de cai și boi au pregătit terenul pentru însămînțări. In ultimele două zile s-au însămînțat 45 ha cu porumb. Și la cele două cooperative agricole din Negrești-Oaș au fost mobilizate toate mijloacele pentru a se termina cît mai grabnic însămînțările. Astfel, 37 atelaje lucrează alături de două polidiscuri la pregătirea terenului. La însămînțări iau parte un număr mare de țărani cooperatori. In ultimele trei zile ei au însămînțat manual în cuiburi, cu bălegar, 20 ha de porumb. S-au mai însămînțat 17 ha porumb cu semănătoarele cu tracțiune animală. La C.A.P. Tur se lucrează de zor la scurgerea apelor și la reînsămînțarea culturilor distruse de revărsarea apelor. A Instantaneu de muncă de la Uzina Unio din Satu Mare. In întreprinderile calamitate Eforturi înzecite pentru reintrarea în normal ,,Toate fortele pentru restabilirea pulsului normal al vieții economice și sociale". Acesta este imperativul suprem al acestor zile, care mobilizează capacitatea creatoare a zecilor de mii de oameni ai muncii din unitățile industriale ale nostru. Bătălia ce se dă județului acum pentru reluarea grabnică a producției și normalizarea activității economice, nu poate fi asemuită decit cu aceea care s-a dat in urmă cu două săptămîni pentru salvarea din calea furiei oarbe a apelor revărsate, a sutelor de mașini și utilaje, a materiilor prime și a produselor. Dimensiunile pagubelor provocate de calamitate economiei județului nostru sunt foarte Ele însumează, potrivit unor mari evaluări incomplete încă, sume ce depășesc sute de milioane lei. Dar în urma concentrării eforturilor tuturor muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor din întreaga economie a județului nostru, sprijinului acordat de numeroase întreprinderi din țară, de ministerele de resort, majoritatea dintre cele 11 întreprinderi calamitate se apropie cu pași repezi de parametrii productivi cu care lucrau înainte. Zi de zi crește producția zilnică. In 28 mai, bunăoară, s-a realizat o producție valorică cu 700.000 lei mai mare decit în ziua de 27 mai. Fiecare zi, fiecare oră, este folosită la maximum pentru a reconstrui, pentru a reașeza pe făgașul normal viața economică a județului. Organizațiile de partid, comuniștii, toți oamenii muncii, nu cunosc odihnă. Muncesc fără preget, cu eroism și mari eforturi pentru a reface toate întreprinderile și secțiile, pentru ca acestea să poată realiza cu mai repede producții, economii și beneficii mai mari decit pînă acum. Unitățile Combinatului de exploatare și industrializare a lemnului din Satu Mare, greu încercate de pe urma calamităților, produc în prezent cu peste 60 la sută din capacitate. Fabrica de piele Drum nou. Uzina de reparații auto lucrează la întreaga capacitate, iar la Fabrica Solidaritatea, complet inundată, numărul mașinilor puse în funcțiune crește de la o zi la alta. Din totalul de 838 mașini, instalații și utilaje aflate în dotare, la 567 s-a încheiat curățirea și rodajul mecanic, trecîndu-se treptat la darea lor în producție, iar la 390 li se execută rodajul electric. Cu intensitate maximă se lucrează și la Întreprinderea 1 Septembrie. Secțiilor sculărie și prelucrări mecanice, intrate zilele trecute în producție, li s-a adăugat și secția de table laminata și țevi, care a început să producă parțial. Și, ca o încununare a eforturilor de zile și nopți, a muncii fără răgaz, s-au realizat aici primele 16.000 piulițe olandeze și 20.000 diferite piese pentru mașinile de gătit cu gaze. Au fost de asemenea, recondiționate 1.000 mașini de gătit cu gaze afectate de ape și 120 sobe de încălzit cu combustibil solid, э [UNK]spediindu-se în aceste zile primele produse după inundații în București, Caraș-Severin, Tg. Mureș, Cluj, Sibiu și Petroșani. Sectoarele de producție ale Fabricii de confecții Mondiale n-au suferit de pe urma inundațiilor. Dar greutățile ce s-au ivit, sînt de altă natură: mare număr de salariați ai unui fabricii, furia apelor revărsate î-a provocat grele pagube materiale. Cu toate acestea, înzecindu-și eforturile, lucrînd cu program prelungit, acest harnic colectiv a reușit să atingă în aceste zile 90 la sută din capacitate. Livrînd exportului, în Franța, ultimul lot de 12.000 rochii pentru femei, colectivul Fabricii Mondiala și-a îndeplinit cu succes planul de export pe luna mai. In toate unitățile economice afectate de calamitate, salariații lucrează în schimburi prelungite. GH. MARINESCU (Continuare în pag. a 3-a) Tovarășul Iosif Uglar s-a întîlnit cu un grup de reprezentanți ai județelor care trimit ajutoare pentru persoanele sinistrate din județul nostru In clișeu: tovarășul Iosif Uglar, grupul de reprezentanți ai județelor și localităților care au trimis ieri diferite obiecte în ajutorul persoanelor sinistrate din județ, și pionierii care au salutat pe însoțitorii caravanelor omeniei. Ieri, tovarășul Iosif Uglar, primsecretar al Comitetului județean de partid, s-a întîlnit cu un grup de reprezentanți ai municipiului București, județelor Timiș, Ilfov, Caraș-Severin, care au însoțit caravanele de autocamioane cu obiecte de îmbrăcăminte, încălțăminte etc. trimise în ajutorul persoanelor sinistrate din municipiul și județul nostru. Cu acest prilej, tovarășul Iosif Uglar a făcut o succintă trecere în revistă a urmărilor calamității naturale în județ, precum și a eforturilor care se depun în toate sectoarele pentru normalizarea în cel mai scurt timp a întregii vieți economice și sociale, și a transmis organizațiilor de partid și tuturor cetățenilor din aceste județe calde mulțumiri pentru expresia solidarității tovărășești față de persoanele care au avut de suferit de pe urma inundației. ÎN PAGINA A 7-A „Recepție pe lungimea de undă a omeniei" grupuj de informații și fotografii despre ajutoarele sosite ieri din municipiul București, județele Ilfov, Timiș, Caraș-Severin și numeroase localități pentru persoanele sinistrate din Satu Mare. Oamenii muncii de la sate își aduc contribuția la recuperarea pagubelor materiale Animați de un profund sentiment de solidaritate cu cei ce au de suferit de pe urma marilor inundații, muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii agricole de stat Ardud, au depus în Contul C.E.C. 2000 — 14.448 lei. Tot în această întreprindere, în scurte adunări ținute pe ferme și la diferite locuri de muncă, salariații au hotărît în unanimitate să doneze din salariul lor în contul familiilor siniinistrate. Muncitorii din ferme vor dona pînă la sfîrșitul anului 9 zile de salariu, cadrele din conducere 15 zile, iar directorul unității, tovarășul Ilie Restemen s-a angajat să contribuie la fondul de ajutorare a sinistraților cu un salariu de pe o lună. ■Locuitorii comunei Beltiug au făcut importante depuneri în contul 2000. Pînă în ziua de 26 mai ei au depus 24.887 lei. Printre depunători se numără și pensionara Maria Urban cu suma de 400 lei, Augustin Enescu 250 lei, Iosif Bagusz 200 lei, Iosif Bohler 80 lei. Cei 12 muncitori ai brigăzii de construcții de pe lingă Cooperativa de consum din Beltiug au hotărît să participe la reconstruirea caselor distruse în una din localitățile județului nostru. In această direcție ei s-au angajat să muncească fiecare la aceste lucrări cîte o săptămînă în mod voluntar. ■ Membrii Cooperativei agricole de producție din Acîș au donat peste 3.000 kg pîine, 355 kg slănină, 600 1 lapte, ouă și importante cantități 1.070 de îmbrăcăminte. Ei au hotărît, de asemenea, ca membrii cooperatori, cu norme fixe, să doneze în fiecare lună, pînă la sfîrșitul anului cîte 4 norme, iar ceilalți membri cooperatori cîte 2 norme. ■ Locuitorii satului Supuru de Jos au donat 3.000 kg pîine, 1.636 făină, 918 kg slănină, 560 kg fasole, 1.200 kg cartofi, 300 kg untură, 4.650 ouă, 300 kg magiun, 500 kg zarzavaturi, iar cei din Dobra au trimis 2.300 kg pîine, 500 kg slănină, 300 kg untură și alte alimente. C.A.P. din Supuru de Jos a donat 1.500 kg grîu, iar cea din Supuru de Sus 1.000 kg. S-au depus și importante sume de bani în contul 2000. Numai din satul Giorocuta s-au depus 4.000 lei. Salariații din comună au hotărît să dea pentru sinistrați cîte o zi din salariul lor, ceea ce echivalează cu 40.785 lei. I In comuna Săcășeni s-a depus la contul 2000, suma de 5.117 lei. Tot de aici s-au trimis spre municipiul Satu Mare 1.907 kg pîine, 4.350 ouă, 500 kg slănină, 47 kg untură, 234 kg ceapă uscată, lapte, brînză, nuci și alte alimente.