Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-08-02 / No. 761

_ ___________________________________________ jRONICA SÄTMÄRFANÄ Cronica FEMEII ACȚIUNI COMPLEXE IN DOMENIUL OCROTIRII MAMEI ȘI COPILULUI VASILE MUREȘAN, medic, directorul Direcției sanitare a județului Satu Mare In tara noastră ocrotirea mamei și copilului reprezintă una dintre problemele principale ale sănătăți publice. Din grija partidului și statului nostru au fost întreprinse acțiuni de mare amploare, creîndu-se o serie de instituții de specialitate și elaborîndu-se legislații pentru asistența mamei și a copilului. După cum este cunoscut, s-a înființat o rețea vastă de unități de puericultură, cu cabinete de consultații periodice pina la nivelul circumscripției sanitare rurale, încadrate cu surori de ocrotire care, o dată cu urmărirea periodică a dezvoltării copilului, dau sfaturile necesare mamelor, organizează instructaje privind dezvoltarea normală a copilului, organizează „Școala mamei" — foarte folositoare tinerelor mame fără experiență. Statul acordă un ajutor substanțial pentru mamele cu multi copii și pentru mame singure. Se manifestă o grijă deosebită și pentru copiii de vîrstă preșcolară sau școlară, cărora li s-au creat cele mai optime condiții de dezvoltare fizică și spirituală. In județul nostru ocrotirea mamei și copilului stă permanent în atenția Direcției sanitare județene, în atenția întregului personal medico-sanitar sprijinit în mare măsură de organizația de Cruce Roșie și de Comitetul județean al femeilor. O serie de acțiuni concrete au fost organizate în acest sens, mai ales în perioada în care inundațiile catastrofale au creat multe greutăți în calea desfășurării normale a vieții familiale. Copiii familiilor sinistrate au fost cazați în creșe și cămine, sau la Casa copilului, cei de vîrstă școlară au fost trimiși în taberele înființate în cele mai frumoase localități din județ sau din țară. In vederea apărării sănătății mamelor și copiilor acestora li s-a acordat un ajutor prețios, constînd din medicamente, îmbrăcăminte și alimente gratuite, trimise din diferite colțuri ale țării sau din străinătate. S-au distribuit zeci de mii de cutii, fiole și tablete de medicamente, cuprinzînd aproximativ 300 de sortimente, precum și cantități importante de lapte praf, preparate din lapte și alimente dietetice. Pentru o continuă îmbunătățire a ocrotirii sănătății populației și în special a sănătății mamei și copilului s-au luat o serie de măsuri organizatorice, printre care cea mai importantă este repartizarea justă a noilor cadre medico-sanitare. Astfel, începînd cu data de 1 august a.c., în județul nostru vor fi repartizați 167 de noi absolvenți ai școlilor tehnice sanitare, dintre care 80 vor lucra în domeniul asistentei mamei și copilului. De asemenea, o preocupare centrală este asigurarea unei baze tehnico-materiale sanitare, corespunzătoare nivelului actual de dezvoltare a medicinei. Toate aceste realizări importante se adaugă eficient la efortul general pentru asigurarea continuei scăderi a mortalității infantile și pentru creșterea duratei medii de viață a populației din patria noastră. Liniștea și confortul locuinței Intr-o locuință luminoasă și curată, cu aer curat, la o temperatură potrivită, ne simțim mai vioi, lucrăm și ne odihnim mai bine după lucru. De aceea este necesară menținerea acestor condiții indispensabile climatului sănătos din căminul nostru. In fiecare încăpere, în raport cu destinația acesteia, trebuie să se afle o mobilă corespunzătoare, în cantitate suficientă, dar nu prea mare. Mobila de prisos și mai ales mobila masivă ocupă mult loc, înlătură o cantitate mare de aer, împiedecă mișcările și jocurile copiilor, favorizează depunerea prafului. Din punct de vedere estetic este de dorit să mobilăm camerele cu piese de același stil. Mobila trebuie să fie cit mai comodă și frumoasă. Pentru copii este indicat să avem o mobilă specială, după dimensiuni corespunzătoare cu înălțimea copilului — masă, scaun, pat, un mic dulap. Pe pereții camerelor se obișnuiește să se atîrne tablouri și portrete, la ferestre se perdele, pe dușumea pun se întind covoare, la ferestre sau pe o bancă-suport se pun flori vii — toate acestea înfrumusețînd camera. Trebuie să evitem în același timp abundența diferitelor podoabe și bibelouri, deoarece acestea demonstrează doar un prost gust. Bucătăria trebuie în așa fel aranjată, nicit să creeze mai multă comoditate gospodinei. In bucătărie, sub chiuvetă, se poate așeza un dulăpior și la ușile acestuia se poate monta un suport pentru găleata de gunoi, o policioară pentru cîrpa de bucătărie, etc. E bine ca mobiliarul de bază al bucătăriei să fie plasat de-a lungul unui perete, în ordinea următoare: mașina de gătit, masa de bucătărie, locul pentru spălat vase (chiuvetă). De partea opusă se pune dulapul și, eventual, frigiderul. In camera de baie, în afară de vana zidită, trebuie să se afle un cuier pentru rufe și prosoape, oglinda de perete, o policioară și eventual un dulăpior fixat pe perete. Tot în perete se montează săpuniera și suportul pentru pahar și articole de toaletă. Pentru buna întreținere a dușumelei trebuie făcut un paravan din material impermeabil și să se întindă pe jos un preș de cauciuc sau din material plastic. Mașina de spălat rufe se ține în baie. Lumina, aerul și temperatura — aceste izvoare sunt dătătoare de viață, absolut necesare pentru asigurarea confortului maxim al locuinței. Este lucru știut: cantitatea de raze solare care se reflectă din tavan și pereți depinde în mare măsură de culoarea acestora. Așadar, vopsirea tavanurilor și a pereților influențează iluminatul natural. Din acest punct de vedere este preferabil să vonsim tavanul și pereții în nuanțe deschise. Culoarea deschisă — crem, galbenă, verzuie — reflectă bine lumina. Trebuie să se evite folosirea fiindcă vopselei de ulei, aceasta scade mult pătrunderea aerului prin pereți și înrăutățește aerisirea naturală. De asemenea, trebuie evitate diferitele ornamente fixate pe pereți, căci acestea sunt greu de curățit. Aerisirea se face în raport cu volumul camerei de locuit și cu numărul oamenilor care locuiesc în ea. Cu cit este camera mai mică si cu cit mai mulți se află în ea, cu atît mai des trebuie schimbat aerul. In condițiile noastre sociale o gospodină modernă și ideală, cu bun gust și spirit poate să asigure inovator, liniștea, confortul și farmecul locuinței. Gingășii „materne“. Meniurile săptămînii sugestii Tocăniță de vară cu măruntaie de pasăre Cantități necesare: măruntaie de pasăre, 1 vinătă mică, 2 gogoșari, 4 ardei, 1 ceașcă zeamă de carne, 1 ceapă, targ roșii, 1 lingură făină, 75 g unt sau grăsime de pasăre, verdeață. Se Înăbușă in grăsime măruntaiele, cu ceapa tocată mărunt și puțină sare. Se adaugă ardeii și gogoșarii tăiați în felii. Se toarnă zeama de carne sau apă și se lasă să fiarbă acoperit. Cind s-au muiat, se adaugă vină la coaptă, curățită și desfăcută în felii, roșiile fierte și strecurate, îngroșate cu făină. Se pune la cuptor pină ce sosul a scăzut. Se presară cu verdeață tocată și se servește. Dovlecei pane, cu sos de roșii Cantități necesare: 2 dovlecei mari sau patru mici, 2 linguri făină, 1 ou, 1 lingură pesmet, 100 g untdelemn, sos de roșii, sare. Se taie dovleceii curățiți in felii groase. Se sărează și se dau prin făină, ou și pesmet. Se rumenesc în untdelemn încins și se servesc cu sos de roșii. Salată de conopidă cu maioneză Conopida desfăcută în bucăți mici se fierbe în apă sărată.Se scurge apa, se stropește cu zeamă de lămîie și se amestecă cu maioneză. Castraveți cruzi umpluți Castravetele crud și proaspăt se taie în felii groase de 3 cm, se scobește și se umple cu paste diferite, de brînză, de ficat, flptură tocată, amestecată cu maioneză, pastă de șuncă, cu fiert tocat, amestecat cu unt. Se aranjează pe o farfurie și se decorează cu frunză de pătrunjel. Se poate servi și ca aperitiv. Centuri umplute cu crenvurști Se taie un corn in două, se scoate miezul, se unge interiorul cu puțin unt și se introduce crenvurștul tăiat în formă de bastonașe. Se înmoaie cornul în lapte și se aranjează apoi într-o tavă de copt unsă. Se lasă 10—15 minute în cuptor. Se servesc calde. Strudel cu caise Cantități necesare: Va kg foi de plăcintă. Va kg caise, 150 g untdelemn (unt), 2 linguri zahăr, 1 lingură cu vîrf pesmet. Se ia cite o foaie, se unge cu grăsime și la unul din capete se așează 3—4 jumătăți de caise curățite. Pe deasupra lor se presară zahăr amestecat cu pesmet. Intii se împăturesc părțile laterale și apoi în lung pină la capătul foii. Se pudrează cu zahăr. Se introduce la cuptor 15—20 minute. a îngrijiri cosmetice in timpul verii Vara, din cauza căldurii, obrazul lucește sau transpiră foarte des. Pentru a părea totuși îngrijite, trebuie să luăm o serie de măsuri adecvate. Contra transpirației putem lcționa obrazul cu 100 g. apă distilată, la care am adăugat 10 g. tinctură, benzoe și 1 galaun. Un rol deosebit îl are și pudra în combaterea transpirației, deoarece absoarbe secrețiile abundente. Este indicat ca în timpul zilei să ștergem fața de mai multe ori cu un tampon de vată. Dacă porii sînt prea dilatați din cauza căldurii, să utilizăm soluțiile conținînd sucuri de fructe, apă de roze sau loțiuni cu lăptișor de matcă. Folosirea loțiunilor astringente este un procedeu foarte greșit, deoarece pielea se deshidratează repede. Este știut că în această perioadă și părul transpiră din abundență. De aceea e indicat să-1 spălăm o dată pe săptămînă cu o loțiune de păr. Pentru îngrijirea picioarelor, care din cauza căldurii și oboselii au tendința să se umfle, este necesar să facem băi alternative calde — reci și să ne odihnim în așa fel, încît picioarele să fie la un nivel mai înalt decit restul corpului. Pielea de pe călcîie — care se murdărește ușor, se asprește și apoi crapă — în timpul spălării trebuie frecată cu o piatră ponce și unsă cu o cremă uscată care o înmoie fără să murdărească pantofii. Pentru efectuarea băilor de soare, care sunt foarte sănătoase dacă se fac corect, se recomandă următoarele : — dacă tenul este gras, nu este necesară aplicarea unor produse speciale; dacă însă tenul este uscat sau normal, trebuie să fie uns cu o soluție care conține substanțe filtrante pentru radiațiile solare; — pleoapele și partea ochilor trebuie unsă cu din jurul o cremă grasă pentru evitarea formării ridurilor ; — dacă pielea s-a înroșit, pot fi aplicate comprese cu mușețel, cu efect antiinflamator; — buzele se cojesc și crapă din cauza soarelui arzător, de aceea trebuie unse, atît dimineața, cît și seara, cu vaselină sau cu alifie de strugure — corpul trebuie călit alternativ prin băi de soare și băi de apă. După o baie de soare nu se poate intra brusc în apă, ci în prealabil se recomandă să se facă cîteva exerciții de gimnastică. Sunt suficiente 30 de minute de stat în apă: — dacă pielea este sensibilă, după ieșirea din apă sărată să facem un duș cu apă dulce. Realizarea unei îngrijiri eficiente a pielii nu necesită altceva decît răbdare și perseverență. Neglijarea în tinerețe a îngrijirii tenului (potrivit fiecărui anotimp) conduce la o îmbătrînire înainte de vreme, ceea ce, desigur, nimeni nu dorește. MODELE PENTRU TOATE VÎRSTELE 1. Rochie pentru fetițe — din material „eponge“, cu aplicații de dantelă. 2. Rochie de toate zilele din șaten de bumbac lucios, pentru, adolescente. 3. Rochie din etamină din bumbac, pentru femei tinere, cu talie subțire. 4. Rochie de ocazie din mătase naturală (sintetică) imprimată. Duminică 2 august 19?^ _________Ш [UNK] mergem CINEMATOGRAFE SATU MARE — Victoria: Sub semnul lui Monte Cristo francez); Popular: Afurisitul (film de bunic (film francez); GAREI — Popular: Castelul condamnaților (film românesc); 23 August: Mărturia (film bulgar); NEGREȘTIOAS: Băieții în haine de piele (film englez, cinemascop); TĂȘNAD: Bătălie pentru Roma (coproducție româno-R.F.G., seriile I și a II-a); BERVENI: O noapte furtunoasă (film românesc); HALMEU: Al 4-lea continent (coproducție ceho-iugoslavă, color, cinemascop); SANISLAU: Eu ama iubit (film sovietic, cinema p). TEATRU Colectivul Teatrului de Nord din Satu Mare, secția română, prezintă azi, de la ora 19,30, spectacolul cu piesa „VICLENIILE LUI SCAPIN" de Moliére. ÎNTRECERI SPORTIVE FOTBAL: Cupa ziarelor județene: Terenul Rapid, ora 9: Victoria — Iunon, ora 10: Vulturul — Sirius. Barajul pentru promovarea în campionatul județean. Terenul din Turulung, ora 17,30: Recolta Turulung — Speranța Ciumești. Terenul din Halmeu, ora 17,30: Speranța Halmeu — Recolta Orașu Nou. SCOALA PROFESIONALA DE CONSTRUCȚII SATU MARE pregătește muncitori calificați pentru I.J.C. și I.P.I. în următoarele meserii: — Ziduri construcții; — Dulgheri; — Instalatori de instalații tehnico-sanitare și de gaze; — Montatori de elemente prefabricate din beton armat; — Electricieni de construcții și instalații industriale. Condiții. Se pot prezenta absolvenți ai școlilor generale de 8 ani, pină la vîrstă de 17 ani. înscrierile pentru examenul de admitere se fac zilnic la secretariatul școlii de pe strada Ecaterina Teodoroiu nr. 1, între orele 8—15, începînd cu data de 1 august. La înscriere se vor prezenta următoarele acte: — Extrasul de naștere (copie legalizată); — Certificatul de absolvire a școlii generale de 8 ani; — Certificatul medical (radioscopia pulmonară și analiza sîngelui). Examenul va avea loc între 2—14 septembrie 1970 din următoarele obiecte: — L. română (scris și oral); — Matematică (scris și oral). Întreprinderea industrială „Victoria“ Tășnad ANGAJEAZĂ TÎMPL ARI DE MOBILĂ, CALIFICAȚI. Informații se pot primi la sediul întreprinderii, serviciul personal, telefon nr. 141. Grupul școlar sanitar Satu Mare aduce la cunoștință că pentru anul școlar 1970—1971 vor avea loc următoarele examene de admitere: ȘCOALA PROFESIONALĂ care va funcționa cu următoarele profile: — Surori medicale; Surori pediatre; — Moașe. înscrierile se vor face între 10 august — 28 august 1970. Pentru înscriere sînt necesare următoarele acte: — Cerere de înscriere; — Certificat de naștere în original și copie care va fi legalizată de școală; Certificat de absolvire a școlii generale — în original; — Certificat medical, care va cuprinde și analiza sîngelui, efectuată în ultimele trei săptămîni și examenul radiologic pulmonar, efectuat în ultimele trei luni. Limitele de vîrstă sunt următoarele: — Pentru surori medicale și surori pediatre — 16 ani împliniți pină la 31 decembrie 1970; — Pentru moașe, 18 ani împliniți pină la data de 31 decembrie 1970. Examenul se va ține din următoarele materii: — Limba română — scris și oral; — Anatomia, fiziologia și igiena omului — scris și oral. Examenul de admitere se va ține între 1—10 septembrie 1970i sediul școlii din Satu Mare. ȘCOALA TEHNICĂ (POSTLICEALA) primește candidați pentru: — Asistenți medicali; — Asistente pediatre, înscrierile se vor face între 8—20 septembrie 1970. Pentru înscriere sînt necesare următoarele acte: — Cerere de înscriere; — Certificat de naștere în original și copie care va fi legalizată de școală; — Diploma de bacalaureat sau certificatul de absolvire a liceului — în original; — Certificatul medical care va cuprinde și analiza sîngelui, efectuată în ultimele trei săptămîni și examenul radiologic pulmonar, efectuat în ultimele trei luni. Materiile de concurs sînt următoarele: — Anatomia și fiziologia omului — scris și oral; — Chimia — scris. Concursul se va desfășura Începînd cu data de 22 septembrie 1970, la sediul școlii din Satu Mare. Atît pentru școala profesională, cît și pentru școala tehnică se fixează următoarele centre de înscriere, care vor funcționa zilnic între orele 11—14. — Satu Mare — Piața Păcii nr. 10. — Baia Mare — str. Avram Iancu nr. 5. — Sighetul Marmației — Piața Libertății nr. 3. Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. 2, etaj I Telefon, 2379. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii și difuzorii voluntari din Întreprinderi și Instituții. Tiparul, întreprinderea Poligrafică Maramureș: 40.026