Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-08-07 / No. 765

2 шшшжш1щтгяшшштшшштштщшташшт!шшшнг~ттгт-гмашмшшпатишиишт1т1я1птжтштшжт11ш1ш1111 шшпшштттии1тяшяшшшятшшшяшшяшшшшшшшшшшкшшшшшшшшшшяшвашшшшшаяшшшааашшшш^шш calendar " IOSIF RANG И EȚ (1904—1952) La 7 august 1904 s-a născut Iosif Rangheț, unul dintre cei mai de seamă reprezentanți ai mișcării muncitorești din România. Iosif Rangheț și-a început activitatea militantă de tinăr, contribuind la răspindirea ideilor progresiste in rândurile clasei muncitoare. In anul 1930 devine membru al Partidului Comunist Român și îndeplinește pe rînd funcțiile de secretar al unor comitete regionale: la Cluj, In Banat și Valea Jiului. In anul 1934 a organizat și a condus din însărcinarea partidului comunist răscoala țăranilor din Valea Ghimeșului, militînd cu desăvîrșire împotriva măsurilor samavolnice aplicate de guvernul burghezomoșieresc. Mai tîrziu,în 1943, a fost cooptat în Comitetul Central P.C.R. Din însărcinarea activitai lui de partid a participat, alături de tovarășii Constantin Pirvulescu și Emil Bodnaraș, la organizarea și desfășurarea insurecției armate din 1944. A făcut parte din comandamentul formațiunilor de luptă patriotice care a stabilit și a organizat numeroase puncte de sprijin și baze de aprovizionare cu arme și muniții. In colaborare cu alti comuniști patrioți, Iosif Rangheț a contribuit la asigurarea conducerii operative a activității partidului în vederea realizării sarcinilor legate de înfăptuirea insurecției armate. In anul 1945 a fost ales membru al C.C. al P.C.R, iar în 1948 membru supleant al Biroului Politic al C.C. al partidului. In anii următori a îndeplinit o serie de munci de răspundere pe linie de tid și de stat. Activitatea paria vastă pe tărimul social — politic a fost întreruptă în 1952, când moartea necruțătoare l-a răpit din rândurile tovarășilor care l-au iubit și l-au respectat, pentru ideile sale de revoluționar consecvent și de Înflăcărat activist al partidului nostru comunist. Baze temeinice producției anului viitor (Urmare din pag. 1) economii în valoare de 50.000 lei, iar prin reducerea consumului specific în țesătorie la tona de fire, țesătură,, s-au realizat peste 100.000 lei. Sarcinile sporite din a doua jumătate a acestui an au impus, de asemenea, noi măsuri de valorificare superioară a materiilor prime. Ca urmare, a fost întocmit în acest sens un amplu plan de măsuri menit să faciliteze realizarea în bune condițiuni a celor 84 milioane lei beneficii la care s-a angajat colectivul întreprinderii, față de 23,6 milioane lei prevăzut inițial. Preocupări similare privind pregătirea producției anului 1971 sunt și în domeniul fructificării pe scară mai largă a inteligenței cadrelor de specialiști, a ideilor valoroase rezultate din propunerile salariaților cu ocazia recentelor dezbateri a cifrelor de plan pe anul viitor. In acest context se înscriu și cele 20 de măsuri cuprinse în planul M.T.O. pentru anul 1971 — măsuri a căror materializare în producție va asigura îndeplinirea cu succes a sarcinilor stabilite pentru anul viitor. Specialiștii, cadrele tehnice din cadrul țesatoriei studiază de pe acum posibilitățile reducerii importului de piese precum și reducerea consumului specific de materii prime și materiale, reducerea deșeurilor prin valorificarea mai superioară a materiei prime, elaborînd tehnologii noi în scopul ridicării productivității muncii și a creșterii performanțelor calitative ale produselor. Continuîndu-se căutările pe direcțiile majore ale folosirii cît mai complete a capacităților de producție, a creșterii coeficientului pe schimburi, ale îmbunătățirii structurii producției în funcție de cererile beneficiarilor, realizarea unor produse cu un grad înalt de finisaj, în întreprindere se acționează în vederea găsirii de noi căi de îmbunătățire a caracteristicilor fizico — mecanice a firelor și de îmbunătățire a metodologiei de urmărire a sarcinilor de calitate. Totodată, se studiază mecanizarea complexă a procesului de încărcări-descărcări a materiilor prime și produselor, precum și îmbunătățirea procesului de recondiționare a pieselor de schimb. Ca urmare a acestor măsuri se va obține în anul 1971 economie anuală de peste 1.200.000 lei. De asemenea, comitetul de direcție și-a propus să întreprindă revizuirea tehnologiilor de fabricație la secțiile și locurile uneori supraîncărcate, întocmirea unui plan director de producție, intensificarea eforturilor specialiștilor și cadrelor tehnice, pentru a găsi noi posibilități de sporire a producției și productivității muncii, de reducere a importurilor și îmbunătățirea indicilor calitativi ai produselor ce vor fi realizate în anul viitor. Aplicate cu consecvență, toate aceste măsuri vor duce la realizarea în bune condițiuni a sarcinilor sporite ce revin colectivului tesătoriei Integrata în anul 1971 — primul an al viitorului cincinal. ■wf Vineri 7 august 1970 lei 16.00 Deschiderea emisiunii. Vofeminin. România—R.D.G. Transmisiune directă de la Constanța. 18.00 Turism-vacanță .70. 18.10 Desene animate. 18.20 Căminul. 19.15 Anunțuri — publicitate. 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Film artistic: ..Prieteni fără grai". Un film de aventuri, coproducție românocanadiană. 21.25 Mai aveți o întrebare? 22.25 O interpretă îndrăgită a cîntecului popular românesc: Marioara Tănase. 22.45 Telejurnalul de noapte. 23.00 închiderea emisiunii. Centrul de răcoritoare din Piața Libertății (municipiul Satu Mare), cunoaște zilni o mare afluență de 6 consumatori. Din păcate însă, deservirea acestora nu se face întotdeauna cu operativitatea necesară. Foto: M. HALMEANU e conaj SATU MARE — Victoria: în sală — Argoman superdiabolicul (film italian, color, cinemascop); la grădină: „24—25 nu se înapoiază" (film sovietic); Popular: Căsătorie prin mica publicitate (film cehoslovac); CĂREI — Popular: Dansînd Sirtaki (film grecesc); 23 August: Roșu și auriu (film polonez); NEGREȘTI- OAȘ: Răzbunătorul (film italian, color); TĂȘNAD: Simpaticul domn :,R" (film românesc); BERVENI: Jocuri întrerupte (film bulgar); HALMEU: Beru și comisarul San Antonio color, cinemascop); (film francez, SANISLĂU: Galileo Galilei (coproducție italobulgară, color). CRONICA SATMARFANA O sugestie pentru Grăbirea reparării mobilei avariate de inundații Au trecut mai bine de două luni și jumătate de la calamitățile naturale ce s-au abătut asupra județului nostru, lăsînd urme destul de grave. De atunci, cu sprijinul substanțial al partidului, prin forța comună a tuturor locuitorilor, afectați sau nu de inundații, s-au înfăptuit multe realizări demne de laudă în domeniul muncii de reconstrucție Totuși, mai sunt încă multe de făcut pe calea normalizării vieții de toate zilele. Una dintre problemele care nu trebuie să scape atenției, considerăm că este și repararea mobilei avariate în urma inundației. In cadrul Cooperativei meșteșugărești „Metalolemn" din Satu Mare s-a înființat cu săptămîni în urmă un grup de specialiști, format din 20 de reparatori. După calculele făcute era prevăzut ca aceștia să repare circa 10 garnituri de mobilă pe lună. Capacitatea lor de muncă s-a dovedit însă pe parcurs insuficientă, avîndu-se în vedere că trebuie reparate nu zeci, ci sute de garnituri de mobilă avariate. Pînă în prezent, au fost reparate, de altfel, numai 3 garnituri, constatîndu-se cu destulă întîrziere însă) că în medie nici nu se pot efectua mai multe reparații pe lună. Se pune firesc întrebarea: cum se explică această neputință de a respecta angajamentele asumate? Din discuțiile purtate cu tovarășul Iosif Varga, vicepreședintele Cooperativei meșteșugărești „Metalolemn" — reiese că cooperativa a fost grav afectată de inundațiile catastrofale, în urma cărora s-au produs însemnate pierderi materiale; în afară de acestea, trebuie să îndeplinească o serie de obligațiuni față de unele unități socialiste sau persoane particulare cu care a încheiat contracte etc. Ca să se poată face față acestor obligațiuni, s-a impus, ca o necesitate reducerea numărului de specialiști repartizați să lucreze la repararea mobilelor avariate. „Cauzele sunt plauzibile, dar ele nu consolează PTMI, nimic pe aceia care așteaptă să-și refacă cît mai grabnic căminele. Această problemă arzătoare stă permanent în centrul preocupărilor cooperativei noastre — a arătat în continuare tovarășul Iosif Varga. Pentru îndeplinirea cu succes a acestei sarcini, credem că rămîne o singură soluție — aceea de a angrena în muncă pensionarii sau pe acei care lucrează în alte unități și ar dori ca, în timpul lor liber, să presteze muncă la cooperativa noastră. Putem asigura materialele și instrumentele necesare, iar acelora care doresc, le putem pune la dispoziție și ateliere". Cu această ocazie, adresăm un apel pensionarilor care au practicat meseria de tîmplar și tuturora acelora care doresc să presteze muncă în timpul lor liber, rugîndu-i să se prezinte la Cooperativa meșteșugărească „Metalolemn" din Satu Mare. La rindul său, Uniunea județeană a cooperativelor meșteșugărești este chemată să cerceteze cele mai eficace căi de soluționare a acestei probleme importante: grăbirea reparării mobilei avariate de inundație. Din activitatea automobilistică sătmăreană Prin înființarea la Cărei a unui centru automobilistic Skoda, numărul centrelor, pe întreg teritoriul județului, a ajuns la patru (în afara acestuia, cercuri automobilistice mai există și la Negrești-Oaș, precum și în cadrul întreprinderilor sătmărene Unio și 1 Septembrie) La ședința inaugurală a cercului constituit la Cărei au luat parte un mare număr de membri ai filialei județene A.C.R. Ei au urmărit un film documentar din viața marii uzine de autoturisme din Cehoslovacia, au discutat cu reprezentanții filialei județene despre însemnatelevantaje de care se bucură membrii A.C.R., avantaje constînd, printre altele, în acordarea asistentei tehnice. In legătură cu alte din viața automobilistică aspecte sătmăreană, tovarășul Ștefan Ilieș, secretarul filialei județene, A.C.R., ne-a mai relatat: Pe teritoriul județului nostru, filiala A.C.R. acordă, prin mijloacele sale proprii, asistentă tehnică după următorul program patrulare pe traseele Satu Mare — Cărei și Satu Mare — Negrești-Oaș, în zilele de sîmbătă și duminică (între orele 9—13 și 14,30—19); asistență tehnică la puncte fixe, la centrul filialei județene Satu Mare (situat, deocamdată, pe Calea Traian nr. 10 — telefon 29 11), Orașu Nou (în fața Oficiului comunal P.T.T.R.) și Cărei (stația Peco — telefon 449). Se mai acordă asistență tehnică la sediul filialei, zilnic (firește în afara orelor cînd mașina face patrulare), între orele 9—19. Important de reținut pentru automobiliști este și faptul că prin asfaltarea drumului Satu Mare — Hideaga — Șomcuta, se face racordarea cu D.N. nr. 15, de asemenea, că pitorescul han oșenesc „Sîmbra oilor" — Huta Certeze, este legat de rețeua turistică a județului prin șoseaua asfaltată Satu Mare — Negrești-Oaș — Hanul „Sîmbra oilor". (Urmare din pag. a 1). de paie nu se poate face astfel în ritm corespunzător. Paralel cu secerișul, să fie intensificat transportul snopilor la arii și să înceapă de urgență treierișul Numai în cooperativele deservite de întreprinderea pentru mecanizarea agriculturii din Tășnad s-a recoltat manual pînă în ziua de 5 august griul de pe 2.645 ha. Această recoltă trebuie, se înțelege, să fie transportată la aici și treierată. Deși în multe unități s-a terminat recoltatul griului — C.A.P. Dobra, Cehal, Orbău, iar în altele secerișul e pe terminate, totuși batozele continuă să stea fără să treiere. La C.A.P. Săuca, Pir, Cehal, Supuru de Sus etc., s-au amenajat și ariile, și totuși nu se treieră. Din cele 24 de batoze din raza I.M.A. Tășnad, de pildă, nu funcționează nici una. Este necesar ca să fie accelerat transportul snopilor, să se lucreze intens la amenajarea ariilor și imediat să fie puse în funcțiune toate batozele. Secerișul și treierișul trebuie să meargă paralel, căci recolta este la adăpost numai cînd se află în magazii și nu pe cîmp. Predarea datoriilor față de stat — o obligație de prim ordin Colectivul Bazei de recepție din Tășnad s-a pregătit din vreme pentru a prelua de la unitățile agricole cantitățile de cereale datorate statului. Preluarea se face ziua și noaptea, iar datorită mecanizării lucrărilor de preluare, un mijloc de transport nu stă mai mult de 20 de minute la bază. In ultimele zile s-au intensificat predările de grîu din C.A.P. Sunt unități ca cele partea din Tășnadu Nou, Becheni, Săcășeni, Săuca, Pir, care au terminat sau sunt avansate cu predările. Cooperativa agricolă de producție din Pir a predat 350 tone de grîu. De remarcat că întreaga cantitate predată a fost de cea mai bună calitate, avînd greutatea hectolitrică 80. Sînt însă și unități care deși sunt avansate cu lucrările de recoltare, totuși abia au predarea obligațiilor către început stat. Se impune ca, paralel cu recoltatul și treieratul păioaselor, să se intensifice și predările cerealelor datorate. Este inadmisibil ca să existe un decalaj atît de mare între recoltare și predarea obligațiilor. La baza din Tășnad, bunăoară, pînă în seara zilei de 5 august au fost predate doar 2.415 tone grîu din cele 6.640 tone datorate. In locul miriștilor, arături de vară pe suprafețe tot mai mari In cooperativele agricole de producție deservite de I.M.A. Tășnad s-au executat arături de vară pe o suprafață de 2.071 ha, din circa 8.000 ha planificate. In general, terenurile unde s-au executat arături, pînă în prezent au fost însămînțate cu culturi duble. Rămînerea în urmă la arături se datorește faptului că doar în jur de 50 tractoare lucrează zilnic la această operație, ceea ce revine între 1—3 tractoare la o cooperativă. Se constată că multe din secțiile I.M.A. nu au luat măsuri ca tractoarele ce lucrează la combine să fie folosite în cursul nopții la executarea arăturilor. Secerișul cu combinele începe dimineața în jurul orei 9 și se întrerupe seara la ora 20, înainte și după începerea secerișului s-ar putea folosi tractoarele la arături. Este necesar să fie organizată munca în două schimburi, iar elevii școlilor profesionale, sau alți mecanizatori ar putea fi folosiți cu succes în acest scop. în această săptămînă trebuie terminat secerișul păioaselor Vineri 6? august Í970 Expoziție rekusistă Concurs-fulger de dezlegări Un eveniment deosebit în viața cercului rebusist din Satu Mare, se organizează prime expoziție a cercului. In două din sălile Muzeului de istorie din municipiul Satu Mare este amenajată o expoziție rebusistă alcătuită din exponate ale membrilor cercului rebusist din Satu Mare, precum și a altor cercuri rebusiste din țară. Inaugurarea expoziției va avea loc duminică, începînd de la ora 11. Sîmbătă după-amiază, La sediul cercului (Casa de cultură a municipiului din str. Cuza Vodă) se organizează un concurs-fulger de dezlegări, dotat cu premii. întrecerea participanților la acest concurs va fi urmată de discuții. >a7A—O— Ш [UNK]В. Recolta Turulung a... supraviețuit Returul meciului de baraj dintre Recolta Turulung și Speranța Ciumești, ce trebuia să aibă loc duminică la Turulung, nu s-a mai disputat, fotbaliștii din Ciumești neprezentîndu-se la joc. Comisia județeană a omologat meciul cu scorul de 8—0 în favoarea echipei locale, care și-a păstrat în acest fel dreptul de a evolua in continuare în campionatul județean. Taina — noua denumire a echipei din Orașu Nou Membrii asociației sportive Recolta Orașu Nou — denumire sub care echipa de fotbal din această asociație a evoluat în barajul pentru promovarea în campionatul județean, au decis ca echipa lor să poarte numele rîului Taina, rîu care străbate comuna Orașu Nou. Cu ocazia afilierii secției la F.R.F. adoptarea noii denumiri urmează să fie ratificată. Taina Orașu Nou — victorioasă în compania Speranței Halmeu în ambele manșe ale barajului, — este singura echipă promovată în campionatul județean. Noua ediție a acestei întreceri se va relua prin participarea unui număr de 14 echipe. И [UNK] [UNK]0 [UNK] [UNK] [UNK]/А cu sediul în orașul Hunedoara, str. Dr. Petru Groza nr. 8, angajează de urgență MUNCITORI CALIFICAȚI în meseria de strungari; salarizarea se face conform H.C.M. nr. 914 din 1968; —se suportă cheltuielile de transport de la domiciliu de către combinat în cazul cînd se prezintă în grup, cazare și cantină contra cost; angajările se fac între vîrstele de la 18 ani pînă la 50 ani pentru bărbați. Pentru informații suplimentare cei interesați se vor adresa serviciului personal din Combinatul siderurgic Hunedoara, te lefon 1450, interior 114. Întreprinderea industrială „Victoria“ Tășnad ANGAJEAZĂ TÎMPLARI DE MOBILA, CALIFICAȚI. Informații se pot primi la sediul întreprinderii, serviciul personal, telefon nr. 141. întreprinderea de legumefructe Satu Mare ANGAJEAZA DE URGENȚA, GESTIONARI ȘI VÎNZATORI în municipiul Satu Mare, conform normativelor în vigoare. Informații suplimentare se pot obține la centrul de legume fructe Satu Mare, str. Cloșca nr. 72. Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. 2, eta] L Telejen, 2379. Abonamentele sa fan la estenla «insfata faeton« «t d«m*n*H vn în afari din intreprinderi și instituții. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Maramureș. 40.026