Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-07-01 / No. 733

“ '———I PROLETARI Dla TOATE TARILE, ÜNIJI VA \ ' 1970 * 4 pag* — 30 bani Amuiin(X) Ш| A BE 1 fl a .-ЛИ [UNK] Miercuri 1 iulie Cu pianul semestrial îndeplinit înainte de termen Stafie C.F.R. Satu Mare Acționînd cu energie pentru realizarea indicatorilor de pian, in pofida condițiilor vitrege din ultima vreme, ceferiștii din stația Satu Mare au reușit să îndeplinească cu 3 zile mai devreme sarcinile prevăzute pentru semestrul I la tone încărcate și expediate. Lucrînd zi și noapte, organizînd bine transportul, pînă la finele lunii iunie ei au mai încărcat și expediat încă 1.000 tone de mărfuri. Autobaza organizînd cît mai bine transporturile prin schimburi prelungite și beneficiind de contribuția noului lot de 30 autobasculante primite în urmă cu puțin timp, colectivul de muncă de la Autobaza Satu Mare și-a îndeplinit cu 3 zile mai devreme sarcinile planului pe primul semestru la producția globală. După calcule sumare reiese că la indicatorul zone transportate, pianul a fost depășit cu 35 000 tone, iar la tone kilometrice cu 700.000 tone. START ÎN CAMPANIA DE RECOLTARE A ORZULUI întreprinderea agricolă de stat din Cărei are în cultură 550 ha orz. Specialiștii unității urmăresc zilnic fiecare parcelă, pentru ca pe măsură ce cultura ajunge la coacere să se treacă de urgență la strîngerea recoltei. Așa se face, că în cursul zilei de ieri a început recoltatul orzului la ferma nr. 6 Ghenci, la ferma din Andrid și la ferma mixtă Iamulești. Peste citeva zile această importanta lucrare va începe și la fermele vegetale din Căței și Moftin. Se arată a se înregistra o producție bună de orz. Primele rezultate obținute la fermele din Ghenci și Ianculești prevestesc o depășire a planului de producție în medie cu 150—200 de kg pe ha. In general, producția de orz pe cele 550 ha este evaluată la 2.900 kg pe ha, față de 2.800 cît a fost prevăzut în planul de producție. lul Mecanizatorii și întreg personaîntreprinderii sînt mobilizați în aceste zile la recoltarea fără pierderi și cît mai repede a orzului, pentru a se putea elibera terenul și a fi însămînțat cu culturi furajere. In plus, se fac toate pregătirile pentru ca la momentul oportun să se treacă cu toate forțele la recoltatul griului. PAGINA A 3-A Bătălia cu apele s-a încheiat. Pentru constructorii de locuințe a început marea întrecere cu timpul UZINA MIC, muncă intensă la un gigant coș de fum destinat, împreună cu alte produse, exportului. La Satu Mare continuă în aceste zile distribuirea articolelor de îmbrăcăminte, încălțăminte și uz casnic sosite din țară și din străinătate pentru ajutorarea populației sinistrate. UMĂR LA UMĂR IN BĂTALIA RECONSTRUCȚIEI 1 Sute de oameni au răspuns prezent pe șantierul „Solidarității" Șantierul „Solidarității“. Deși e duminică, la chemarea organelor locale de partid 280 de oameni — angajați ai C.E.S.L., Complexului C.F.R., Fabricii de piele „Drum nou“ și ai altor unități economice sătmărene — au răspuns prezent, încă de dimineață pe șantierul din preajma străzii Viitorului. S-au dislocat și continuă să se sape sute de metri cubi de pămînt. Se fac cofraje pentru turnarea betonului. In cea mai mare parte, turnările de beton pentru fundații au depășit cota „zero". Numeroase autobasculante, purtînd inscripția „LIBER — reconstrucție“, circulă ca pe o bandă rulantă, aducînd noi și noi cantități de beton preparat. Un grup de muncitori lucrează la amenajarea viitoarelor căi de acces, care în curînd vor împînzi cel mai tînăr cartier al municipiului: Cartierul „Solidarității“ — nume ce derivă din însăși solidaritatea de nezdruncinat a oamenilor, care, umăr la umăr, muncesc aici cu un deosebit entuziasm. La intrarea in șantier, un panou mare ne face cunoscut că lucrătorii C.E.I.L s-au angajat să efectueze aici 100.000 oe muncă patriotică, cei ai Complexului C.F.R. 25.000 ore, iar cei ai Fabricii de piele „Drum nou“ 5.000 de ore. In drumul nostru printre oameni și unelte, printre mașini în plină activitate, îl întîlnim, preocupat cu treburi de organizare, pe tovarășul ing. Gheorghe Ardeleanu, șeful șantierului. N rugăm să ne vorbească despre noul șantier, despre oamenii de aici. „Noul șantier — ne spunea interlocutorul — și-a început activitatea acum o săptămînă. Conform planului, în cursul acestui an se vor construi și se vor da în folosință aici 380 apartamente realizate din panouri mari, 90 apartamente din cărămidă și se va pregăti front de lucru pentru sezonul rece pentru încă trei blocuri de locuințe din cărămidă. De asemenea, se va construi și da în funcțiune o centrală termică. Țin să remarc faptul că lucrările efectuate pînă în prezent (săpături, turnări de beton, lucrări de organizare etc.) s-au realizat numai prin muncă patriotică. întreprinderea noastră — I.J.C. — acordă deocamdată doar asistența tehnică. Pînă acum, prin muncă patriotică s-au executat aproape 1.000 m.c. săpături pentru fundații, s-au turnat peste 550 m.c. beton și s-au pregătit pentru turnare 24 m.p. cofraje. Consider că, dacă vom primi ritmic cantitățile necesare de beton preparat, în 2-3 zile se vor putea termina toate lucrările de fundații la blocurile începute.“ După aceste scurte, dar prețioase, informații, ne-am continuat drumul prin șantier. O scurtă pauză de masă, ne-a prilejuit o convorbire cu cîțiva dintre eroii zilei. „Mă aflu în concediul legal de odihnă — ne VIOREL ILUȚ G. TONICA (Continuare în pag. a 2-a) IERI, ȘAHINȘAHUL IRANULUI, MOHAMMAD REZA PAHLAVI ARYAMEHR, ÎMPREUNĂ CU PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE STAT, NICOLAE CEAUȘESCU, AU VIZITAT CRAIOVA După cum este cunoscut, timp de două zile, Șahinșahul Iranului și soția sa au fost oaspeți ai litoralului Mării Negre. Pe Marți, împreuNă cu președinteConsiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, Șahinșahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr a vizitat Craiova. Au sosit de asemenea la Craiova vicepreședintele Consiliului de Stat, Emil Bodnaraș și oficialitățile române atașate peângă șeful statului iranian — Constantin Stătescu, secretar al Consiliului de Stat, Pavel Silard, ambasadorul României la Teheran, general-locotenent Constantin Popa, locțiitor al șefului Marelui Stat Major precum și Ardeshir Zahedi, ministrul afacerilor externe al Iranului, Sultan Sanandaji, ambasadorul Iranului la București și alte persoane iraniene care-l însoțesc pe Șahinșah. Drapele ale celor două țări împodobeau străzile străvechii cetăți a banilor, iar portretele Șahinșahului și al soției sale erau expuse în vitrinele magazinelor. Și, bineînțeles, subiectul la ordinea zilei al volubililor craioveni era sosirea în urbea lor a celor doi șefi de stat. Discuțiile se centrau invariabil asupra semnificației întîlnirii dintre șeful statului român și șeful statului iranian, bunelor relații statornicite asupra între Iran și România. România și Iranul au un limbaj comun în foarte importante probleme ale contemporaneității: respectarea suveranității și independenței, respectul reciproc, colaborare avantajoasă. Animate de reciproc dorința de a sluji cauza înțelegerii în viața internațională, România și Iranul acționează pentru cooperarea și prietenia între popoarele lumii și oferă prin ceea ce întreprind în planul relațiilor bilaterale, un model de colaborare între state cu orînduiri sociale diferite Exprimînd sentimentele de adevărată prietenie și stimă ale întregii populații a acestui mare oraș al țării, care este Craiova, zeci de mii de cetățeni i-au întîmpinat în vizita lor pe suveranul Iranului și pe președintele Consiliului de Stat cu explozive manifestări de bucurie, cu flori, cu urale. Constantin Băbălău, președintele Consiliului popular al județului Dolj, primarul municipiului Craiova, Ion Zăvăleanu, precum și alte notabilități locale prezente la aeroport au adresat Șahinșahului Primul punct al itinerarului este Uzina Electroputere. Simbol al dezvoltării industriale a Olteniei de astăzi, complexul de fabrici de la intrarea în Craiova se înfățișează ca un dinamic și viguros centru al industriei construcțiilor de mașini. De aici își iau drumul pe magistralele de oțel ale patriei, pe arterele feroviare ale altor țări cunoscutele locomotive electrice și Diesel electrice „Electroputere”. Aici se produc transformatoare de forță de mare putere, agregate a căror autoritate tehnică s-a impus în peste 20 de țări ale lumii. Emblema uzinei „Electroputere" este, de asemenea, însemnul distinctiv a numeroase tipuri de motoare electrice și aparataj de medie și înaltă tensiune. Făuritorii bijuteriilor tehnice de mare complexitate, care sunt produsele electrotehnice realizate aici, au primit cu dragoste, cu multă prietenie, pe șeful statului nostru, Nicolae Ceaușescu, pe înaltul oaspete, Șahinșahul Iranului Mohammad Reza Pahlavi. Din discuțiile pe care le-am surprins în momentele și președintelui Consiliului de Stat urări de bun venit pe meleagurile oltenești. O gardă militară prezintă onorul. Un grup de copii oferă Maiestății Sale, Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, și președintelui Nicolae Ceaușescu, buchete de flori. In uralele și aplauzele craiovenilor veniți în întâmpinare la aeroport, cortegiul oficial se îndreaptă spre oraș, ce au premers sosirea la uzină. In timpul vizitei, am reținut faptul că ea este interpretată ca un semn al dorinței înalților oaspeți iranieni de a cunoaște la fața locului realizările poporului nostru, posibilitățile existente de a lărgi pe multiple planuri colaborarea economică între România și Iran. De altfel, uzina craioveană și-a trimis primele „cărți de vizită" în țara prietenă: transformatoare de forță de 150 și 200 KVA, precum și diverse tipuri de aparataj electrotehnic. In prezent se află în fază avansată de fabricație primele tipuri de separatoare electrice de 20 KV, care vor lua calea Iranului. Au fost și vor fi aceste produse, pe care hărnicia și priceperea muncitorilor craioveni le-au creat, mesaje concrete ale dorinței și posibilităților reale ale economiei noastre de a purta un dialog fructuos cu economia iraniană în folosul ambelor părți. Cu deosebit interes, Șahinșahul Iranului s-a oprit în secțiile fabricii de locomotive. (Continuare în pag. a 4-a) „Electroputere“ își relevă virtuțile Interlocutor: Baruțu T. Recent, în cadrul unei delegații a Uniunii Scriitorilor ne-a vizitat județul scriitorul și publicistul Baruțu T. Arghezi, fiul marelui poet al poporului nostru, Tudor Arghezi. Cu acest prilej, Baruțu T. Arghezi a avut o convorbire cu colaboratorul nostru Andrei Dima, pe care o redăm succint: — In primul rînd, vă rugăm să ne spuneți cu ce ocazie vă aflați la Satu Mare? . — La inițiativa Uniunii Scriitorilor s-au format mai multe grupuri de mînuitori ai condeiului, care au plecat în diferite județe pentru a participa la șezători, ale căror beneficii să fie vărsate în fondul de ajutorare al sinistraților. Ați mai fost la Satu Mare? N-am mai fost niciodată, dar am impresia că mă aflu intr-un oraș cunoscut. De unde această impresie? Cu citeva săptămîni în urmă am stat de vorbă cu mai mulți copii evacuați de la Satu Mare. Pe unii dintre ei i-am intîlnit la Palatul pionierilor din București, pe alții într-o tabără de la Timiș. Erau niște copii inteligenți, mi-au povestit multe despre părinții lor, despre orașul lor. Așa am făcut cunoștință cu orașul Satu Mare înainte încă de a-i vizita. Așa am scris primele reportaje despre copiii din Satu îulare fără să fi cunoscut orașul lor natal. — Ce impresie v-a lăsat vizitarea „pe viu" a orașului? — Am vizitat cartierele sinistrate, am vizitat șantierele strucției și pot să vă spun recontă dincolo de imaginea distrugerilor provocate de apele dezlănțuite, emoția cea mai deplină am (Continuare In pag. a 2-a) Astăzi, 1 iulie, în jurul orei 9,45, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite plecarea din Capitală a Maiestăților Lor Imperiale — Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, și împărăteasa Farah. (Agerpres) Sărbătorirea „Zilei învățătorului” Cu prilejul „Zilei învățătorului", în sala Teatrului de Nord din Satu Mare a avut loc ieri, adunarea festivă a cadrelor didactice din școlile municipiului. In prezidiul adunării au luat loc tovarășii Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Vasile Gita, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului, Ioan Corneanu, prim-secretar al Comitetului județean loan Beltechi, inspector al U.T.C., general al Inspectoratului școlar județean, Ioan Ursu, președintele Consiliului județean al Organizației pionierilor, cadre didactice din școlile orașului. Transmițînd salutul Biroului Comitetului județean de partid și al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, tovarășul Iosif Uglar a dat o înaltă apreciere muncii corpului profesoral, a subliniat cele mai importante sarcini ce revin cadrelor didactice în desfășurarea viitoare a activității instructiv-educative din școlile municipiului și județului Satu Mare, în lumina directivelor ,și indicațiilor care călăuzesc efortul pentru continua propășire a școlii românești. In cadrul adunării au fost înmînate, apoi, ordine, medalii diplome de onoare următorilor înșivățători și profesori: învățător Emerit: Moraru Ludovic, director, comuna Doba; Ordinul Muncii, cl. a III-a: Chișu Maria, profesoară, Liceul nr. 2 Satu Mare; Sotoc Silviu, director, Pișcolt; Ordinul Meritul cultural: Petrușca Gheorghe, profesor, Școala generală nr. 1 Satu Mare; Medalia Muncii, Bălășoiu Maria, directoarea Căminului nr. 5 din Satu Mare, Bobh Ecaterina, profersoară, Școala sportivă Satu Mare, Calvocorescu Cornel, profesor, Liceul nr. 2 Satu Mare, Dănilă Ștefan, profesor, inspector școlar, Gherman Ioan, profesor, Școala generală nr. 1 Cărei, Mălai Boris, profesor, Liceul nr. 2 Satu Mare, Spival Francisc, învățător, comuna Livada, Ursulean, profesor, președintele Consiliului județean al Organizației pionierilor. Gradație de merit: Ardelean Augustin, învățător, directorul Școlii generale din comuna Sanislău, Ardelean Iosif, profesor, directorul Școlii generale nr. 1 Cărei, Cădar Vasile, profesor, directorul Școlii generale din comuna Pir, Groza Petru, director adjunct la Școala generală nr. 10 Satu Mare, Petrușca Andrei, profesor, inspector școlar. Evidențiați: Bereteanu Livia, învățătoare, Școala generală nr. 2 Carei, Bonea Maria, profesoară, Școala generală nr. 1 Negrești-Oaș, Dănuț Valeria, învățătoare, Școala generală nr. 1 Negrești-Oaș, Doamă Maria, învățătoare, Școala generală nr. 1 Căței, Fancsiki Victoria, învățătoare, Școala generală nr. 10 Satu Mare, Găti Maria, educatoare, comuna Dobra, Lobonțiu Vaier, director adjunct la Liceul nr. 3 Satu Mare, Korn Ștefan, învățător, Școala generală din comuna Doba, Miklósi loan, profesor, Școala generală nr. 3 Cărei, Oros Ileana, învățătoare, Școala generală din satul Ser, Roman Vasile, profesor, inspector școlar, Spătaru Maria, directoarea Grădiniței de pe lingă întreprinderea 1 Septembrie, Diplome de onoare din partea Organizației pionierilor:, Barbul Eugenia, Școala generală nr. 3 Satu Mare, Carpaș Teodor, Liceul nr. 3 Satu Mare, Feleny Ludovic, Școala generală nr. 8 Satu Mare, Horozan Florica, Școala generală nr. 4 Satu Mare, Kovács Vasile, directorul Școlii generale nr. 2 Satu Mare, Krisek Eva, Școala generală nr. 1 Satu Mare, Mateianu Cornelia, Școala generală nr. 3 Satu Mare, Negreanu Olga, Școala generală nr. 8 Satu Mare, Suciu Eugenia, Liceul nr. 3 Satu Mare și Ștețin Ștefan, directorul Liceului nr. 3 Satu Mare. In numele celor distinși, a mulțumit tovarășa Marta Chișu, profesoară la Liceul nr. 2 Satu Mare. In încheiere, cei prezenți au adoptat, într-o atmosferă de puternic entuziasm, o telegramă adresată conducerii superioare de partid și de stat, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU personal. In telegramă se spune, între altele: Cadrele didactice din municipiul Satu Mare, conștiente de răspunderea pe care o au, nu vor precupeți nici un efort pentru a participa la munca dîrză consacrată lichidării urmărilor catastrofei naturale, pentru a pregăti minuțios condițiile mai bunei desfășurări a învățământului în noul an școlar, pentru ca generațiile ce le-au fost încredințate să se poată instrui la nivelul sarcinilor trasate de partid". ★ Adunări festive consacrate „Zilei învățătorului" au avut loc ieri în alte 12 centre orășenești și comunale din județul nostru. La aceste adunări au luat cuvîntul secretari ai Comitetului județean de partid, membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, alți activiști de partid și de stat. * Pretutindeni în județul nostru, adunările consacrate „Zilei învățătorului" au prilejuit o elocventă trecere în revistă a rezultatelor obținute în munca instructiv-educativă din anul școlar 1969—1970 și totodată o jalonare a sarcinilor ce revin oamenilor școlii în actiivitatea viitoare.