Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-08-07 / No. 765

rnomrÂft, om vom warieb, mifi vyn ; " #®%И Щ A III М A An„> II. (X) ШШ? ^ 4 pd^, — 30 ban. La Tesătoria # de fibre groase din Negrești-Oaș Baze temeinice probucției anului viitor Cu fiecare an ce trece, Țesătoria de fibre groase Integrata din Negrești-Oaș, se înscrie tot mai puternic în eforturile generale de dezvoltare a economiei județului nostru cu noi realizări de prestigiu, atît în ceea ce privește creșterea producției, cît și pe linia îmbunătățirii calității produselor fabricate. Pentru anul 1971 acestei importante unități economice îi revin, de asemenea, sarcini deosebite. Producția globală și marfă urmează să crească cu 6,3 la sută față de acest an, planul la țesături sporește cu 20.000 m.p., iar la saci textili se va ajunge la capacitatea maximă proiectată de 8.500.000 buc. Mare parte din sarcinile sporite ale anului viitor urmează a se realiza prin creșterea productivității muncii — indicator al cărui nivel crește cu 9,3 la sută —, reducerea continuă a cheltuielilor materiale de producție, a consumurilor specifice, prin utilizarea cu maximum de randament a capacităților și a forței de muncă. Avînd în vedere aceste sarcini sporite, comitetul de direcție și-a făcut cu chibzuință socotelile pe baza cărora să poată trece cu succes încă de pe acum la pregătirea producției anului viitor. Țesătoria dispune la ora actuală de muncitori, ingineri și tehnicieni, care deși sunt tineri au știut să învingă greutățile începutului, să întrevadă posibilitățile existente la fiecare loc de muncă, să le valorifice în mod eficient. Capacitatea organizatorică și de creație tehnică a colectivului întreprinderii negreștene este confirmată și de rezultatele cu care a încheiat cele 7 luni de activitate productivă ale acestui an. Planul producției globale a fost realizat în proporție de 100,5 la sută, cel al producției marfă vîndută și încasată 106,8 la sută, pianul pieselor de schimb a fost depășit cu 27,9 la sută, iar nivelul productivității muncii cu 1.3 la sută. Ca urmare, piața internă a primit din partea acestei țesătorii în perioada amintită 7 tone fire groase, 10.000 bucsaci textili și peste 15.000 m.p. pînză peste prevederile planului. Nu mai puțin edificatoare sunt preocupările pentru aplicarea tehnologiilor noi, a unor metode avansate, asimilarea unor piese de mașini care se importau și care se execută acum în atelierele proprii, concomitent cu atingerea valorilor maxime în exploatarea capacităților de producție din dotarea întreprinderii. Din cele 16 măsuri tehnico-organizatorice stabilite pentru acest an, 14 și-au găsit aplicare în procesul de producție, eficiența lor cifrîndu-se la mai bine de 300.000 lei. Dintre acestea, o mare parte au vizat reducerea cheltuielilor la 1.000 lei producție marfă. Ca urmare a aplicării lor, în primele 7 luni cheltuielile la acest indicator au fost diminuate cu 30 de lei. De asemenea, prin acțiunile de reducere a prețului de cost la amestecul de materie primă, întreprinse fără a se diminua calitatea produselor, s-au obținut GH. MARINESCU (Continuare în pag. a 2-a). De data aceasta, fotoreporterul nostru I. RADU a prins în obiectiv un aspect exterior al Țesătoriei Integrata. Și se poate spune că n-a fost o idee rea. íntr-o singură zi — importante cantități predate „Decada colectării deșeurilor“ — care se desfășoară între 1—10 august a.c. — a dat un impuls viu acțiunilor de colectare și valorificare a acestor materiale. „Roadele“ hărniciei sunt de la o zi la alta tot mai mari. Celor peste 7.500 tone deșeuri metalice colectate pînă acum, li se adaugă zilnic noi și noi cantități. Numai în cursul zilei de miercuri, de pildă, organizațiile U.T.C. de la T.A.P.L. și revizia de vagoane (din cadrul Complexului C.F.R. Satu Mare) au predat alte 5.000 kg deșeuri metalice. Am fost informați, de asemenea, că pionierii și elevii — mobilizați de Consiliul județean al Organizației pionierilor și de Inspectoratul școlar — au colectat, fiind în curs de predare, peste 2.000 kg deșeuri de hîrtie. Aceste cantități — la care se vor adăuga mereu altele — contribuie considerabil, la asigurarea industriei cu materii prime, la economisirea, prin înlocuire, a altor materiale, la dezvoltarea economiei noastre naționale. Locuitorii comunei Cauaș — la înălțime animați de dorința fierbinte de a contribui cît mai substanțial la acțiunea largă de colectare a deșeurilor, declanșată la 1 august a.c., locuitorii comunei Cauaș și cei din satele aparținătoare, încadrați în echipe și brigăzi de colectare pe circumscripții electorale, au colectat pînă în prezent peste 800 kg deșeuri textile și mai bine de 1.000 kg deșeuri de hîrtie. Printre cei evidențiați se numără echipele din circumscripția electorală nr. 1 Căuaș — deputat Leon Pop, și echipele din circumscripția electorală nr. 25 Rădulești ■— deputat Viorica Pop. In cadrul comunei, acțiunea continuă cu deosebită intensitate fiind antrenați toți locuitorii, tineri și vîrstnici. În ziarul DE AZI Calendar: IOSIF RANGHEȚ (1904—1952). O sugestie pentru Grăbirea reparării mobilei avariate de inundații. SPORT. PAG.A 3-a OAMENI șI ATITUDINI în INSTANȚA CONȘTIINȚEI OmI SERIE A PRELUAT ȘTAFETA 6 august. Dimineață răcoroasă. Umbre prelungi, vagi, în curtea imensă. Catargul mic pe lingă clădirile, care, departe, delimitează curtea. 350 de uniforme albastre, 350 de berete albastre de sub care alunecă cochet părul, mai scurt sau mai negru, lung, blond sau împletit în codițe sau nu. 350 de inimi care „bat la unison" după exprimarea uneia dintre iele Sunt 350 de eleve, care din septembrie pînă în iunie învață la liceele din județele Arad, Bihor, Maramureș, Sălaj, Satu Mare și acum, în vacanță, ele participă la Tabăra C.C. al U.T.C. de pregătire pentru apărarea patriei și muncă patriotică, seria a IV-a. 350 de iele riguros aliniate. Ide ce să credem, că frumusețea nu poate avea drept componentă și rigurozitatea?] în formă de U, „careul". La deschiderea festivă iau parte tovarășii: Ion Corneanu, primsecretar al Comitetului județean U.T.C. Satu Mare, loan Beltechi, inspector general Inspectoratul școlar juudețean Gheorghe Boț, prim-secretar al Comitetului municipal U.T.C. Satu Mare. A participat de asemenea tovarășul Gheorghe Mihai, instructor la I.C. al U.T.C. Comandantul taberei, Ioan Irimie, primește rapoartele. Garda aduce drapelul și acesta urcă încet pe catarg în acordurile „Tricolorului". Luînd cuvîntul in cadrul festivității, tovarășul Ion Corneanu subliniat obiectivele ce a stau în fața acestei noi serii, precum și aportul deosebit pe care l-au adus seriile anterioare la reconstrucția județului. Exprimîndu-și convingerea că nici ielele prezente nu vor fi mai prejos, vorbitorul se urează succes deplin in activitatea lor de tabără. Iau apoi cuvântul, emoționate, reprezentante ale celor 9 detașamente. Elena Blaga, care exprimă sentimentele și gîndurile elevilor din județul Sălaj, cheamă pe elevele din celelalte județe, la o întrecere complexă, pe toate planurile (muncă patriotică, pregătire premilitară, sport) dar în special la muncă patriotică. Celelalte iele care i-au urmat la cuvînt răspund la această chemare și își iau angajamentul să facă tot ceea ce cu puterile lor pot face pentru a înlătura urmările nefaste ale inundațiilor din mai — iunie a c. Se aude apoi un cîntec și peste puțin timp fetele vor fi cu lopata în mină la Grădina populară, la Fabrica de cărămizi, la șantierul de la ștrand sau Odoreu. Spor la lucru, fetelor! L. MARIUS Printr-o exemplară organizare a muncii și prin eforturi susținute In această săptămină trebuie terminat secerișul păioaselor Bătălia se dă pe ultimele suprafețe In ziua de 5 august în Cooperativa agricolă din Tășnadu Nou, cele 4 combine recoltau ultimele suprafețe cultivate cu grîu. Cooperatorii din această unitate, folosind în mod rațional combinele, au reușit să stringă recolta de păioase la timp și fără pierderi. Concomitent cu recoltatul s-a eliberat terenul și s-au însămînțat culturile duble planificate. Și in C.A.P. din Cehăluț recoltatul culturilor păioase e pe terminate. Pînă la data de 5 august a fost adunată recolta de grîu de pe 250 ha. La această dată mai rămăseseră de recoltat 30 ha grîu cu combinele și 10 ha manual. Paralel cu recoltatul, se face transportul la arie. Cele 15 aterilaje ale cooperativei agricole lucrează intens la transportul snopilor, urmînd ca în curînd să înceapă treierișul la aria amenajată cu multă grijă. După cum ne informa tovarășul inginer Zoltán András, producția de grîu este destul de bună, media obținută pe cele 137 ha grîu recoltate cu combina fiind cu 150 kg la hectar mai mare decit cea planificată. Aceasta a permis țăranilor cooperatori din Cehăluț să vîndă statului peste plan 4 vagoane de grîu. Pînă în prezent, ei au predat mai mult de jumătate din obligațiile ce le au. In această săptămină vor termina strînsul recoltei de grîu și țăranii cooperatori din C.A.P. Căuaș. Pînă miercuri seara ei au strîns recolta de grîu de pe 510 din cele 660 ha. De remarcat că griul de pe mai bine de 100 ha a fost recoltat manual. Avînd în vedere că la această cooperativă agricolă se recoltează în medie 50 ha grîu pe zi, sunt toate condițiile ca pe data de 8 august să se încheie și aici recoltatul griului. In această unitate s-a amenajat, la brigada din satul Advaria și a început treierișul griului ce a fost recoltat manual. Se impune o accelerare de ritm la recoltare Pe ogoarele Cooperativei agricole de producție din Sărăuad lucrează 12 combine la recoltatul griului. S-au format și echipe de cosași, care seceră griul de pe parcelele îmburuienate. Cu toate acestea, strînsul recoltei de grîu este rămas în urmă în unitate. De altfel, din cele această 575 ha cultivate cu grîu, numai de pe 370 ha s-a strîns recolta. Nesatisfăcător se desfășoară lucrările de seceriș și în C.A.P. Ghenci. Aici, din 427 ha cultivate cu grîu s-a recoltat griul doar de pe 264 ha. Deși unitatea dispune de brațe de muncă suficiente și de 8 combine, din cauza unor defecțiuni organizatorice se înaintează foarte încet cu secerișul. Mari suprafețe nerecoltate sunt și la C.A.P. Tășnad. Din cele 638 ha cu grîu, s-a recoltat cultura doar de pe 372 ha. In cooperativă lucrează 12 combine. Avind în vedere lipsa brațelor de muncă, considerăm că ar trebui să fie dirijate spre această unitate mai multe combine. Aceasta se impune, și datorită faptului că aici sunt de recoltat în plus mari suprafețe cu in. De asemenea, trebuie terminat cît mai urgent secerișul și pentru faptul că conducătorii de atelaje lucrează pe combine, iar eliberarea terenului MIHAI SAS (Continuare în pag. a 2-a). Harnice ca întotdeauna, combinele taie ultimele cărări în mările unduitoare de spice. Foto: M. SARCA . La Cooperativa meșteșugărească „Voința“ a avut loc recent adunarea generală a salariaților, în cadrul căreia s-a făcut o analiză amplă a rezultatelor obținute în prima jumătate a anului și s-au dezbătut sarcinile de plan pe anul 1971, primul an al viitorului cincinal. Bilanțul activității economice și financiare din prima jumătate a acestui an reflectă succese remarcabile, cum sunt: realizarea planului producției marfă în proporție de 102 la sută, deservirea populației — 107 la sută, realizarea unui beneficiu peste plan în valoare de 106.000 lei. • La secția de prelucrare lemnului din cadrul Intreprindearii- industriei »Victoria" prin extinderea uscătoriei s-a mărit capacitatea de uscare cu încă 30 m.c. cherestea lunar, asigurîndu-se totodată o mai bună calitate materialului lemnos folosit pentru mobilele destinate exportului și pieții interne. Secția de prelucrare a metalelor din cadrul aceleași întreprinderi industriale a fost dotată in ultima perioadă cu utilaje noi și moderne: podul rulant cu o capacitate de 5 tone, prese excentrice de 63 și 100 tone, un strung semiautomat. Cu ajutorul acestor mijloace moderne de muncă se obține o creștere considerabilă a productivității muncii. • La Spitalul orășenesc se află în plină construcție o clădire pentru secția de boli interne, în cadrul căreia se va înființa, de asemenea, un cabinet ginecologic cu doi medici specialiști. Din declarația făcută de dr. Eisler Ernest, directorul spitalului, reiese că noua clădire, în care se amenajează și o bucătărie modernă, se va da în folosință încă înainte de sfîrșitul anului. • In perioada de față se face simțită o rodnică activitate la Casa de cultură din orașul nostru. Așa, de pildă, în vederea participării la concursul artiștilor amatori, la cercul de teatru se fac repetiții intense cu piesa „O noapte furtunoasă" de I.L. Caragiale. O realizare meritorie o constituie și numeroasele turnee întreprinse de formația de estradă în localitățile: Sărăuad, Pir, Săcășeni, Andrid, Cehal, Acîș Supur. In cadrul programului presidentat și-au dat concursul orchestrele de muzică ușoară populară, precum și mai mulți sosiliști talentați, printre care: Ioan Silaghi, Mariana Indreieș, Ștefan Groza, Vasile Bereș, Ștefan Moci. coresp. I. KISSKASZA Agendă tășnădeană