Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 890-964)

1971-01-16 / No. 901

амии * SESIUNEA CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, Tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU București MULT STIMATE TOVARĂȘE SECRETAR GENERAL. Deputații și participanții la cea de a VII-a sesiune ordinară a Consiliului popular al județului Satu Mare — în care a fost dezbătut modul cum au fost realizate sarcinile de plan și bugetul anului 1970 și în care au fost adoptate planul economic și bugetul județului pe anul 1971 — raportează cu mîndrie conducerii superioare de partid și de stat, dumneavoastră personal, iubite tovarășe Ceaușescu, că oamenii muncii de pe meleagurile sătmărene — români, maghiari, germani și de alte naționalități — au îndeplinit obiectivele planului cincinal 1966—1970 în prima decadă a lunii august 1970, iar pe cele ale planului anual 1971 cu două zile înainte de termen, obținînd față de prevederile inițiale, produse în valoare de peste 220 milioane lei, care includ și recuperarea integrală a pierderilor cauzate de calamități. Sprijinul părintesc, multilateral acordat de conducerea de partid și de stat, prezența dumneavoastră nemijlocită, iubite tovarășe secretar general, în mijlocul populației sinistrate, a insuflat oamenilor muncii din județul Satu Mare forțe și energii nebănuite în acțiunile de lichidare a urmărilor calamităților naturale pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor de redresare economică și de reconstrucție. Dezbaterile din cadrul sesiunii noastre au constituit un nou prilej de exprimare a însuflețitei adeziuni a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la politica înțeleaptă a partidului, de manifestare a sentimentelor de adîncă recunoștință față de conducerea superioară de partid și de stat, personal față de dumneavoastră, iubite tovarășe Ceaușescu, pentru tot ceea ce ați făcut în vederea dezvoltării și înfloririi plaiurilor sătmărene. Răspunzînd cu însuflețire chemării la întrecerea lansată de Consiliul popular al județului Neamț, ne angajăm să depășim planul producției globale în industria locală cu 2,1 milioane lei, a producției marfă cu 1,8 milioane lei. Vom depăși planul la investiții pe semestrul I cu 1 milioane lei, vom da în folosință cu 20 de zile înainte de termen patru blocuri de locuințe Vom depune toate eforturile pentru a aduce o contribuție cit mai substanțială la depășirea tuturor angajamentelor asumate de organizația județeană în domeniul agriculturii, construcțiilor, comerțului și deservirii populației. Vă asigurăm, iubite tovarășe secretar general, că vom munci și în viitor cu toată abnegația, dăruirea și simțul de răspundere pentru realizarea și depășirea tuturor sarcinilor ce ne revin din planul și din bugetul pe anul 1971. Ne vom înzeci eforturile pentru ca județul Satu Mare să-și aducă o contribuție mereu sporită la înflorirea patriei noastre scumpe . Republica Socialistă România. SESIUNEA CONSILIULUI POPULAR AL JUDEȚULUI SATU MARE Sîmbătă 16 ianuarie 1971 Ieri, 15 ianuarie, a avut loc cea de-a VII-a sesiune ordinară a Consiliului popular al județului Satu Mare. La sesiune au participat deputații Consiliului popular județean și numeroși invitați, membri ai Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, președinții consiliilor populare orășenești și comunale, conducători de întreprinderi și instituții, cadre din aparatul de stat, economic, al organizațiilor de masă și obștești. A fost prezent tovarășul Andrei Păcuraru, prim-vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru probleme de economie și administrație locală, alți reprezentanți ai organelor centrale. In cadrul ordinii de zi adoptată unanim, tovarășul Ioan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, prezentat proiectul de hotărîare cu privire la adoptarea planului economiei locale pe anul 1971 al județului Satu Mare. Tovarășul Ioan Vida, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a prezentat sesiunii proiectul de hotărîre cu privire la adoptarea bugetului local pe anul 1971 al județului Satu Mare. Avizul comun al comisiilor permanente a fost prezentat de deputatul Traian Tătaru, președintele Comisiei permanente plan-finanțe. La discuțiile purtate pe marginea celor două proiecte de hotărîri au luat cuvîntul tovarășii: George Berezeanu, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular al orașului Cărei, Wilhelm Müller, directorul Direcției Comerciale județene, Vasile Mureșan, directorul Direcției sanitare județene, Ștefan Beregi, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Satu Mare, Vasile Manța, vicepreședinte al U.J.C.A.P., Gheorghe Moldovan, directorul Direcției de gospodărie comunală a județului, Mihai Cărăușan, primarul comunei Odoreu, Petre Șereșan, directorul Topitoriei de cînepă Berveni, Ioan Corneanu, prim-secretar al Comitetului județean al U.T.C., loan Săvianu, primarul comunei Socond, Alexandru Zolcsak, directorul Direcției administrației financiare județene, loan Beltechi, inspector general al Inspectoratului școlar județean și loan Caița, președintele Consiliului județean al U.G.S.R. Sesiunea a aprobat cele două proiecte de hotărîri, pe articole. La următorul punct al ordinii de zi, tovarășul Adalbert Kuki, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a prezentat sesiunii Expunerea de motive, și Proiectul de hotărîre pentru adoptarea răspunsului la chemarea la întrecere lansată de Consiliul popular al județului Neamț. Au luat cuvîntul tovarășii: Viorel Marchiș, președintele C.J.E.F.S., Viorica Roghina, președinta Comitetului județean al femeilor, Gheorghe Ziman, directorul Direcției de industrie locală și Andron Gh. Ioniță, jurist. Sesiunea a adoptat în unanimitate documentele și propunerile de îmbunătățire a acestora. S-a dat apoi cuvîntul tovarășului Gheorghe Darida, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, care a dat citire Expunerii de motive și Proiectului de hotărîre privind alegerea asesorilor populari, pentru Tribunalul județean și judecătoriile din municipiul Satu Mare și orașul Cărei. Deputatul Zoltán președintele Comisiei Bathori, permanente juridico-administrative, a prezentat avizul acestei comisii la proiectul de hotărîre. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂI Г HRJî{»rhю‘'чВИ1 |||3|11111 Ев 1 ■ ] I Я S ÍV £®%т Т í! űí г!’I «к»' H lí HÍ ‘ Bl И г li'м II al II1131 ХЕв Anul IV (XI) nr. 901 (1640) 4 pag. — 30 bani Р1ЕП1 [UNK] CONSILIULUI MINIM FRONTULUI UNITĂții SOCIALISTE Ieri a avut loc plenara Consiliului județean Satu Mare al Frontului Unității Socialiste. In cadrul plenarei, tovarășul Octavian Luțaș, secretar al Comitetului județean de partid, membru al Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, a prezentat informare privind activitatea despfășurată în cursul anului trecut de către Consiliul județean al Frontului Unității Socialiste. Din materialul prezentat desprins munca rodnică, plină sa de eroism a tuturor oamenilor muncii, — români, maghiari, germani și de alte naționalități — în perioada calamităților naturale din mai—iunie 1970, pe frontul refacerii economiei județului și fondului locativ, precum și în îndeplinirea și depășirea sarcinilor planului de stat. In cadrul ședinței, tovarășul Ioan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, membru al Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, a informat pe participanții la ședință despre problemele ce urmează a fi dezbătute de către cea de-a VII-a sesiune ordinară a Consiliului popular județean. Apoi, tovarășul Ioan Corneanu, secretar al Biroului executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, a expus programul consfătuirilor deputaților cu alegătorii, consfătuiri care urmează să fie organizate de Consiliul județean în toate circumscripțiile electorale din județ în perioada care urmează. ACORDUL GLOBAL formă echitabilă de retribuție a cooperatorilor Printre măsurile importante cuprinse în Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința de lucru a C.C al P.C.R., și a guvernului din noiembrie anul trecut, se numără și introducerea sistemului de retribuție pe bază de acord global pe care eu și multi alti cooperatori din satul nostru considerăm ca pe o formă echitaibilă de remunerare a muncii. In cooperativa noastră din lojile în anii trecuți am avut mari greutăți privind participarea la muncă a cooperatorilor îndeosebi în perioada de întreținere a culturilor care se suprapunea cu prima coasă și mai cu seamă cu recoltarea căpșunilor. Treburile cer îmbinate astfel încît nici se lucrare să nu sufere, toți membrii cooperatori să fie cointeresați în sporirea producției, și mai seamă să existe o răspundere cu a fiecăruia pentru recolta ce o va realiza. Din acest punct de vedere consider că aplicarea sistemului global va avea o influență foarte mare. Cum procedăm noi pentru aplicarea acestui sistem? Premizele se constituie organizarea formațiunilor de lucru, stabilirea cu precizie a producției ce trebuie s-o realizeze fiecare formațiune — fie că este vorba de grupe de familii, familii sau cîte un singur membru cooperator—și totodată întocmirea devizelor de lucrări cu stabilirea normelor pentru fiecare cultură și tarla în parte. Planul de cultură cuprinde 350 ha de porumb, 40 ha de cartofi, 50 ha de ovăz, 80 ha de lupin pentru sămînță și 30 ha de in. Acest plan a fost defalcat pe cele 4 brigăzi de cîmp care există în unitate și care sînt constituite fiecare din 4 echipe. Fiecărei familii i-a fost repartizat în medie 0,80—1 ha porumb, 0,10 ha cartofi, 0,20 ha lupin. Desigur că aceste culturi nu sunt fărâmițate, din sosele de porumb, cartofi, lupin, fiecare formație își are partea sa. Producțiile prevăzute a se obține de formațiuni de lucru au fost către metnic analizate pentru a nu tesecreta nemulțumiri, stabilindu-se și producțiile în funcție de fertilitatea naturală a solului și hibridul cultivat. La stabilirea retribuției pe bază de acord global pe MIHAI CATRICICAU, președintele C.A.P. Iojib (Continuare în pag. a 2-a). RĂSPUNSUL Consiliului popular al județului Satu Mare la chemarea la întrecere patriotică lansată de Consiliul popular al județului Neamț Consiliul popular al județului Satu Mare, întrunit în cea de a VII-a sesiune ordinară, luînd în dezbatere realizarea planului economic și al bugetului local pe anul 1970, apreciază că s-au obținut realizări de seamă în toate domeniile vieții economice și social-culturale. Cu toate greutățile cauzate de inundații, în industrie sarcinile planului cincinal au fost îndeplinite în prima decadă a lunii august 1970, iar cele ale planului anual s-au realizat cu două zile înainte de termen, obținîndu-se peste plan produse în valoare de peste 220 milioane lei, care includ și recuperarea integrală a pierderilor cauzate de calamități. De asemenea, planul pe 1970 s-a realizat și depășit la producția de prestări și servicii pentru populație în gospodăria comunală, la producția de construcții-montaj a întreprinderii județene de construcții, la desfacerea de mărfuri pentru populație, precum și la beneficiile pe totalul economiei locale. In cadrul angajamentelor luate, ca răspuns la chemarea lansată de către Consiliul popular al județului Constanța, s-a realizat peste plan în economia locală o producție globală de 4,5 mii. lei față de angajamentul de 4,0 mii. lei; o producție marfă de 3,7 mii. lei, față de 2 mii. lei; livrări la fondul pieții de 2,6 mii. lei, față de 0,2 mii. lei; prestări de servicii către populație de 10,9 mii. lei, față de 2,7 mii. lei; desfaceri de mărfuri către fondul pieții de 64 mii. lei, față de 4 mii. lei, lucrări efectuate prin muncă patriotică de 57 mii. lei, față de 42 mii. lei angajament asumat. (Continuare în pag. a 3-a) La Uzina Unio se montează o nouă bandă rulantă. ACINII CULTURALE Ш JODI] CONSACRATE ШИ [UNK]АМ PARTIDULUI împlinirea unei jumătăți de veac de la crearea Partidului Comunist Român prilejuiește o amplă manifestare a adeziunii la momentul aniversativ, prin intensificarea eforturilor ce pun în valoare valențele creatoare ale oamenilor muncii în toate domeniile vieții. Și în domeniul cultural-artistic, în perioada care a rămas pînă la 8 mai, în județ, se va desfășura o intensă activitate. Astfel, va avea loc un ciclu de expuneri — simpozioane la sate pe tema : „Istoria mișcării muncitorești pe teritoriul județului Satu Mare“. Pe aceeași temă va fi organizată o expoziție de documente de către Muzeul de istorie din Satu Mare. Tot în mediul rural, Comitetul județean pentru cultură și artă inițiază „Săptămâni culturale" în care zilnic se vor organiza, eșalonat, expoziții de artă plastică, vizionări de filme, momente poetice, activități distractive, dezbaterea unor probleme din domeniul științei, mese rotunde cu intelectualii satului, întruniri tovărășești ale tineretului etc. Creația plastică va fi stimulată prin organizarea unei expoziții tematice. Un concurs de poezie pe tema „patrie — partid“ finalizat cu o plachetă, presărată cu reproduceri din expoziția sus-amintită finalizează eforturile în acest sens. Teatrul de Nord a inclus în repertoriul său piesa cu conținut politic „Patru oameni fără nume“ de Radu Bădilă. Filarmonica organizează un festival de românească, un concert de muzică mică de cameră și un concert mual corului Madrigal... Un spectacol festiv va evidenția forțele artistice din județ aducînd omagiu partidului. In același context se înscriu participările cu caracter de masă ale artiștilor amatori la concursurile republicane în curs de desfășurare: Festivalul bienal de teatru „I.L. Caragiale“, cel de al X-lea concurs al formațiilor artistice de amatori, concursul brigăzilor artistice, festivalul teatrului de păpuși „Vasilache“ și concursul cinecluburilor... Cum s-a întîmplat totuși? Adrian nu-și amintește. Știe doar că,părinții, sau Moș Gerilă, i-au dăruit o pereche de patine. Apoi a căzut pe ghețuș, a simțit o durere la picior, i-au dat lacrimile și n-a mai văzut nimic. Apoi, cineva l-a săltat în brațe și a pornit spre undeva ... Adrian, imobilizat la pat, cu piciorul în gips, se gîndește, se gîndește. Cine Cine ești O MVLE? l-o fi ridicat de jos și l-a dus la spital? Am primit un telefon la redacție. Mama lui Adrian ne relată cazul și dorința sa și a soțului, dar mai ales a micului Adrian de afla numele acelui om care a l-a purtat pe puști în brațe pînă la spital, la medicilor și a plecat, predat fără măcar să-și spună numele. Ar dori să-l cunoască pe acel Om, pentru a-i mulțumi. Cine ești, Omule? De fapt, cînd ești Om, contează atît de puțin numele. Primește deci prin intermediul ziarului mulțumirile cele mai nostru fierbinți din partea lui Adrian H., a părinților lui și a noastră. I. MÎNDRU Program îmbunătățit de alimentare cu apă a cartierului Someș De la direcțiunea întreprinderii comunale Satu Mare, tovarășul director Ioan Pușcaș, ne comunică: Incepînd de ieri (15.1.1971) în cartierul Someș blocurile 1, 2, 4, 5, 6, 7,8, 51, 79, 88 și 89 vor primi apă în tot cursul zilei. Avînd un caracter semipotabil, apa va putea fi folosită numai la activități gospodărești (inclusiv gătit, după o fierbere prealabilă). In același timp, prin degrevarea rețelei orașului, vor beneficia de un program îmbunătățit de alimentare cu apă blocurile 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21 și 25 din același cartier care vor primi exclusiv apă potabilă. Celelalte blocuri din cartier vor avea temporar programul de alimentare de pînă acum.