Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 890-964)

1971-02-25 / No. 935

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂt \ ДИ>;^11 »11 Ti111 I i ^ Г1111 g 1111^ < ^Л.уЯ /ildaLJii ^ a,n lvi^lAv чУ1Иу j REZOLUȚIA Congresului al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist Congresul al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist a analizat activitatea desfășurată de organizațiile de tineret de la ultimul Congres și a stabilit obiectivele și sarcinile ce revin Uniunii Tineretului Comunist în perioada viitoare. Desfășurîndu-și lucrările în preajma gloriosului jubileu — aniversarea a 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, conducătorul încercat al poporului în lupta pentru realizarea idealurilor de libertate națională și socială, pentru înfăptuirea revoluției și construcției socialiste — Congresul al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist a constituit un nou prilej de afirmare a adeziunii unanime a tinerei generații la politica internă și externă a partidului. I. — Aprobînd activitatea desfășurată de Comitetul Central în perioada la care se referă Raportul, Congresul apreciază că îndeplinirea măsurilor adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie—decembrie 1967 și Consfătuirea pe țară a U.T.C. au avut ca rezultat îmbunătățirea generală a activității politico-educative în rîndul tineretului, îmbogățirea și diversificarea formelor și metodelor de muncă, creșterea inițiativei tinerilor, a organizațiilor U.T.C., sporirea eficienței muncii acestora. Investirea Uniunii Tineretului Comunist cu o sferă largă de preocupări, atribuții și răspunderi nemijlocite, în organizarea unor activități cultural-educative, sportive, turistice, de pregătire a tinerilor pentru apărarea patriei, participarea reprezentanților tineretului în consiliile de conducere ale unităților economice și ale instituțiilor de învățămînt, ale organismelor economice și ale administrației de stat a dus la îmbogățirea vieții și activității organizațiilor U.T.C., la creșterea influenței și prestigiului lor în rîndurile tineretului. Experiența ultimilor trei ani, rezultatele obținute confirmă pe deplin justețea orientării date de partid muncii Uniunii Tineretului Comunist, conducerea nemijlocită și îndrumarea permanentă a întregii activități de către partidul comunist constituind chezășia succeselor viitoare ale organizației revoluționare a tineretului din România. Congresul constată însă existența unor deficiențe în munca organelor și organizațiilor U.T.C., în generalizarea experienței pozitive, în colaborarea cu ceilalți factori educativi, în conceperea și desfășurarea acțiunilor proprii. II. — Congresul stabilește sarcină politică fundamentală a ca activității de viitor a Uniunii Tineretului Comunist participarea întregului tineret, de la orașe și sate, la activitatea economică, socială, politică și culturală a țării, la opera de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate. Dezvoltarea într-un ritm susținut a industriei și agriculturii noastre socialiste impun sporirea contribuției tuturor organizațiilor U.T.C. la înfăptuirea planurilor de dezvoltare economică, la activitatea productivă. Totodată, o preocupare mai susținută vor trebui să manifeste organizațiile U.T.C. față de rezolvarea problemelor de muncă și viață ale tinerilor. Modernizarea și perfecționarea continuă a industriei necesită intensificarea activității organizațiilor U.T.C. pentru dezvoltarea la tineri a spiritului de răspundere față de profesională, însușirea pregătirea cunoștințelor teoretice și practice de specialitate. Se va extinde experiența pozitivă a organizării concursurilor și olimpiadelor pe meserii și profesii ale tinerilor din industrie, transporturi, construcții, comerț și cooperație. Organizațiilor U.T.C. din cooperativele agricole de producție și întreprinderile agricole de stat, din unitățile de mecanizare revin îndatoriri deosebit de importante în mobilizarea tinerilor la realizarea sarcinilor de producție ale unităților agricole, în stimularea și dezvoltarea spiritului de muncă în comun, a simțului gospodăresc. O atenție mare se va acorda pregătirii tinerilor pentru meseriile și profesiile noi ale satului. Se impune ca organizațiile U.T.C. din mediul rural, alături de ceilalți factori, să dea dovadă de solicitudine în asigurarea condițiilor necesare manifestării plenare a capacității, priceperii și hărniciei tinerilor, pentru găsirea unor forme și modalități specifice de activitate, în mod deosebit cu tinerele fete, contribuind astfel la formarea unor buni și pricepuți gospodari, care îndrăgesc satul și munca pămîntului — cadre de nădejde ale agriculturii noastre moderne. Congresul consideră necesară creșterea eficienței muncii Uniunii Tineretului Comunist în școli și facultăți, pentru aprofundarea cunoștințelor și dezvoltarea deprinderilor de studiu individual, de gîndire independentă, pentru asigurarea unei mai strînse legături a procesului de învățămînt cu viața, cu instruirea practică. Se va acorda o atenție mai mare dezvoltării concursurilor pe obiecte și cercurilor pe meserii, cercurilor practice și atelierelor de producție, societăților tehnicoștiințifice, extinderii cercetării aplicative, a atelierelor de proiectare și unităților lucrative studențești. Un accent deosebit se va pune pe asigurarea unor condiții optime de desfășurare a practicii în producție în toate formele de învățămînt. Se va urmări pregătirea fiecărui elev în vederea asimilării unei meserii. Congresul apreciază că este necesar ca organizațiile U.T.C. să dezvolte în rîndul tinerilor intelectuali din unitățile de producție, institutele de cercetări și proiectări interesul și pasiunea pentru cercetările fundamentale și aplicative, orientate spre aspectele și necesitățile actuale ale producției. Organizațiile U.T.C. vor depune și în continuare eforturi pentru antrenarea unor mase largi de tineri muncitori, țărani, intelectuali, elevi și studenți la acțiunile de muncă patriotică destinate înfăptuirii obiectivelor de investiții ale noului plan cincinal, executării timp și în bune condiții a lucrătorilor agricole, a unor construcții agrozootehnice, sisteme de irigații, de îmbunătățiri funciare și de apărare contra inundațiilor, a unor baze sportive și turistice simple, amenajarea unor cluburi și spații pentru activități educative, înfrumusețarea comunelor și orașelor patriei. Totodată, Uniunea Tineretului Comunist va extinde experiența pozitivă a organizării unor șantiere naționale și locale ale tineretului. Congresul trasează Comitetului Central sarcinia inițierii unei largi mișcări de masă pentru însușirea realizărilor științei și tehnicii care să cuprindă tineri din toate categoriile. III. — Viața social-politică a României contemporane, importanța și complexitatea evenimentelor politice, sarcinile majore la înfăptuirea cărora partidul, poporul cheamă tînăra generație, impun Uniunii Tineretului Comunist îmbunătățirea educative, perfecționarea activității continuă a mijloacelor și modalităților de acțiune care contribuie la formarea conștiinței socialiste, a idealului de viață comunist. Obiectivul principal al activității politico-ideologice desfășurate de Uniunea Tineretului Comunist îl va constitui cunoașterea și aprofundarea de către tineri a politicii marxist-leniniste a Partidului Comunist Român, a problemelor fundamentale privind construcția socialistă în țara noastră — dezvoltarea economiei naționale, perfecționarea conducerii vieții dezvoltarea științei social-politice, învățămîntului și culturii ca factori de bază ai progresului și civilizației — precum și a proceselor care au loc în lumea contemporană, a aprecierilor partidului nostru și a principiilor promovate de țara noastră în relațiile internaționale. In acest scop se impune o mai largă diversificare și adaptare a formelor și metodelor de propagandă la specificul diferitelor categorii de tineri. Uniunea Tineretului Comunist consideră drept o datorie de onoare a sa educarea tineretului în spiritul patriotismului list, al glorioaselor tradiții sociale muncă și luptă ale poporului nostru, ale mișcării muncitorești, comuniste și de tineret din România, în spiritul dragostei și devotamentului nețărmurit față de patrie și partid. Cunoașterea de către tineri a eforturilor și realizărilor construcției socialiste, a perspectivelor de dezvoltare social-politică și economică, cultivarea sentimentului de demnitate și mîndrie națională, combaterea influențelor ideologiei și apologeticii capitaliste trebuie să constituie o sarcină de bază a tuturor organizațiilor U.T.C. Organizația noastră va dezvolta și în viitor sentimentul dintre tinerii români și cei frăției aparținînd naționalităților conlocuitoare. O atenție permanentă vor acorda organizațiile U.T.C. educării tineretului în spiritul principiilor internaționalismului socialist, al solidarității și prieteniei cu tinerii de pretutindeni în lupta lor pentru libertate, progres social și pace. Una din preocupările esențiale ale activității Uniunii Tineretului Comunist o va constitui educarea științifică, materialistă a tineretului, bazată pe o solidă cultură, pe cunoașterea cuceririlor științei și tehnicii contemporane, a valorilor gîndirii și practicii umane. Organizațiile U.T.C. vor promova cu consecvență atitudinea combativă, militantă împotriva prejudecăților și concep(Continuare în pag. a 4-a) in numărul următor publicăm Cuvintarea tovarășului NICOLAE CE la Consfătuirea de lucru a conducătorilor centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală Se sortează aurul verde al pădurilor. CONSFAIUIREA PIOALĂ A LUCRATORILOR DIN ÎNTREPRINDERILE AGRICOLE DE STAT In capitală au început miercuri dimineața lucrările primei Consfătuiri pe țară a lucrătorilor din întreprinderile agricole de stat. Consfătuirea se înscrie pe linia promovată de conducerea partidului și statului de a organiza periodic consultarea largă a lucrătorilor și specialiștilor din diferite sectoare ale economiei naționale, în legătură cu activitatea desfășurată și căile prin care pot fi puse în valoare, cît mai chibzuit și deplin, rezervele de creștere a producției și a eficienței economice. La lucrările Consfătuirii participă aproape 2 600 de delegați — muncitori, tehnicieni, ingineri agronomi și zootehniști, veterinari și economiști din medicitreprinderile agricole de stat în— precum și numeroși invitați, activiști de partid, reprezentanți ai ministerelor și instituțiilor centrale, oameni de știință din institutele de cercetări și din învățămîntul superior agricol. Primă zi a lucrărilor Consfătuirii a fost consacrată dezbaterii pe secții de specialitate : culturi de cîmp ; legume și cartofi; pomicultură ; viticultură; vaci pentru lapte ; taurine pentru carne, ovine ; porcine ; păsări și animale mici. De asemenea, s-au purtat discuții pe marginea celor mai moderne tehnologii și forme de organizare a producției și a muncii care pot contribui la sporirea continuă și substanțială a aportului întreprinderilor agricole de stat, la dezvoltarea economiei noastre naționale. In cursul zilei de joi, lucrările Consfătuirii se vor desfășura în plen, urmînd a fi prezentate concluziile dezbaterilor din secțiile de specialitate și a se stabili măsuri pentru perfecționarea activității viitoare, în spiritul directivelor adoptate de partid în vederea ridicării agriculturii noastre socialiste pe trepte noi de progres. (Agerpres). La noul oficiu din cartierul Someș în cartierul Someș încă la sfîrșitul anului trecut s-a dat în folosință un nou și modern* oficiu de prezentări poștale. Este vorba de Oficiul P.T.T.R. nr. 3 care a fost înființat tocmai cu scopul ca Âistea la dispoziția neservirii populației din această parte a orașului cu cele mai diverse prestații poștale. Așadar, în cadrul acestui oficiu P.T.T.R. funcționează cabine telefonice pentru convorbiri locale și interurbane, un ghișeu pentru prezentarea tuturor prestațiilor poștale: mandate, colete, telegrame, mesagerii etc. Programul zilnic de deservire se desfășoară dimineața între orele 7 și 12, iar după masă între orele 16,30 și 20. Cu toate acestea însă foarte puțini din cartierul Someș frecventează oficiul P.T.T.R. aflat în apropiere. S-ar crede că mai ușor se deplasează pînă la oficiul poștal din centru unde, din cauza aglomerației, trebuie să aștepte... pînă ce le vine rîndul. Direcția județeană de poștă și telecomunicații a dispus ca, începînd de la 1 martie a.c., prin angajarea a încă unui salariat, să îmbunătățească programul de funcționare a Oficiului P.T.T.R. nr. 3 care, în urma acestei modificări, va sta toată ziua, respectiv între orele 7 și 21 la dispoziția populației din cartierul Someș, 1QBB din mutările CINCINALULUI [UNK] Orașul NEGREȘTI-OAȘ în plină dezvoltare Pagina a 3-a Unde sunt cărțile de altă dată? „Unde sunt zăpezile de altădată ?" se întreba poetul cuprins de întristare în urmă cu cinci veacuri. In această iarnă moartă în clipa nașterii, cu pene negre de cioară puse la uscat pe caldarîm, în această iarnă îmbătată și adormită undeva la Pol, ne-am reamintit de Balada doamnelor de altădată și de nebunaticul lor poet, intr-o dimineață cenușie ca ideile unora (știu eu cine !) în fața rafturilor pline ale librăriei „Dacia", în fața picturilor lui Francois Villon. Să m să ierte Flora, Thais și F ho, suavele doamne de demult, că voi pronunța în fața lor cumpărare, contract și virament. Să mă ierte că nu se voi mai desprinde dintre rafturi ca în frumoasele timpuri trecute ale vechiului an 1970 cînd orice bibliotecă din oraș se putea aproviziona de la librăria „Dacia" — direct și rapid. Să mă simplu, ierte că le voi lăsa să sufere între polițele galbene de lemn ale librăriei, deoarece soluții noi, minunate au căzut ca un trăsnet pe tăcuta lor suferință. De ce să cumpere bibliotecile din municipiul Satu Mare cărțile de la librăria „Dacia" — din centrul municipiului Satu Mare, — cînd e mult mai simplu să facă aceeași operație de la Baia Mare ? De ce să se aleagă volumele care corespund profilului bibliotecii, care sunt cerute de cititori și de ce să nu se achiziționeze ceea ce se mai găsește la Baia Mare ? De ce să fie totul simplu și ușor, cînd poate fi complicat și greu ? De ce să se spună că nu avem idei, că nu inovăm, că nu perfecționăm cînd putem să dovedim că avem, că dacă mai e nevoie mai găsim și alte, undeva, cîndva? (Intre coperțile cărților, deci în culise circulă zvonul că vom cumpăra, într-un viitor apropiat, cărțile de la Odorhei. Ei atunci fericire 1). Deci să mă ierte grațioasele doamne a căror frumusețe era dumnezeiască, că le voi urîți leit-motivul nestăpînitului poet, doar prea mult suferă această iarnă bietele cărți în care n-a mai fost. Unde sunt cărțile de altădată ? G. GHEORGHIADE