Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-04-20 / No. 981

PROLETARI DIN ТОЛТЕ ȚĂRILE, UNIȚI-Vä! ' In intimpinarea aniversării SEMICENTENARULUI PARTIDULUI Manifestări cultur In localurile caselor de cultură, ale căminelor culturale din județ, au fost organizate duminică o seamă de manifestări cultural-educative in întimpinarea aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român. Au avut loc simpozioane, expuneri care au evocat momente din istoria luptei clasei muncitoare, a partidului său, realizările în făurirea socialismului în țara noastră. Amintim dintre acestea: 3 Simpozionul „Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului în lupta pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate“ — a fost urmărit cu viu interes de către numeroși cetățeni din Cărei, adunați în localul Casei de cultură, unde a mai avut loc, totodată, și un recital de poezie închinat partidului. рд „Partidul Comunist Român, organizatorul și conducătorul poporului român in lupta împotriva dictaturii militaro-fasciste“ — a constituit tema simpozionului organizat de Casa de cultură din Negrești-Oaș. г [UNK],, Montajul audio-vizual „Slavă partidului“ a fost organizat de Biblioteca orășenească din Tășnad. Expuneri numeroase au avut loc în comunele și satele județului. m „Crearea P.C.R. — o necesitate logică izvorîtă din dezvoltarea mișcării muncitorești din România“ — ]a Halmeu, Halmeu-Vii, Porumbești, Mesteacăn, Turulung, Drăgușeni. I „Cincizeci de ani de la crearea Partidului Comunist Român" — Lazuri, Bereu, Peleș, Dara. „Creșterea rolului conducător al partidului — factor hotărîtor al edificării societății socialiste multilateral dezvoltate" — la Vetiș, Foeni, Urziceni. 1921-1971 Industria județului raportează depășiri substanțiale ale angajamentelor asumate in cinstea măreței sărbători Apropierea aniversării gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român prilejuiește în toate unitățile industriale din județul nostru o nouă și puternică emulație in muncă, axată pe direcțiile principale ale îndeplinirii exemplare a sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Rod al eforturilor, abnegației și dăruirii în muncă a colectivelor de muncitori, ingineri, tehnicieni și economiști din industria județului Satu Mare, angajamentele asumate în cinstea gloriosului jubileu au fost îndeplinite înainte de termen. Datele statistice consemnează pe ansamblul economiei județului o depășire a angajamentelor cu peste 8,3 milioane lei la indicatorul producție globală și 7,8 milioane lei la marfă. De asemenea, producția angajamentele luate în vederea sporirii producției destinate exportului au fost depășite substanțial, livrindu-se pietii externe mărfuri in valoare de 5,2 milioane lei valută. Rezultatele prestigioase obținute se datoresc bunei organizări a muncii, folosirii mai depline a capacităților de producție și a timpului de lucru, măsuri ce au dus la realizarea productivității muncii planificate și la depășirea țială a angajamentelor substanțizate la acest important indicator. Intre întreprinderile care se remarcă în mod deosebit în îndeplinirea și depășirea angajamentelor închinate țului jubileu se numără: mareFabrica de mașini casnice „23 August", Uzina Unic, C.E.I.L., I.P.I. și Fabrica de cărămizi. 1971 * 4 pag. —30 bani Anul IV (XI) п [UNK]. 081 (1720) ȘTAFETA „SEMICENTENARUL P.C.R." Din inițiativa C.C. al U.T.C., se organizează în aceste zile pe întreg teritoriul patriei ștafeta „Semicentenarul P.C.R.". Duminicăța, din faza dimine asediului Comitetului județean de partid, s-a dat startul grupului de sportivi sătmăreni, purtînd eșarfa cu inscripția „Semicentenarul P.C.R.", sportivi care au parcurs pe motorete distanța Satu Mare — Baia Mare, purtînd mesajul tinerilor de aici, adresat conducerii superioare de partid. Mesajul conține referiri privitoare la realizările obținute de tineretul județului Satu Mare în toate domeniile de activitate, caldele mulțumiri ale oamenilor muncii adresate conducerii partidului pentru grija pe care o poartă tineretului, tuturor cetățenilor patriei noastre. Pe stadionul municipal din Baia Mare, grupul de sătmăreni au sportivi predat mesajul băimăreni, sportivilor care vor duce mai departe ștafeta. Pe tot parcursul itinerarului străbătut, tineri și vîrstnici din localitățile înșirate pe marginea șoselei și-au manifestat adeziunea față de P.C.R., față de glorioasa sa aniversare. SATU MARE: înainte de plecarea ștafetei „Semicentenarul P.C.R.". Plecarea la Sofia a delegației Partidului Comunist Român care va participa la lucrările celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar Luni la amiază a plecat la Sofia delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., care va participa la lucrările celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Bulgar. Din delegație fac parte tovarășii Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R., și Nicolae Blejan, ambasadorul Republicii Socialiste România în Republica Populară Bulgaria. La plecare, pe aeroportul Otopeni, delegația a fost salutată de tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Vasile Vlad și Ion Cârcel, șefi de secție la C.C. al P.C.R., de activiști de partid. Au fost de față Borislav Konstantinov, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Republicii Populare Bulgaria la București și membri ai ambasadei. In aceiași zi, delegația a sosit la Sofia. La aeroport, au venit în întîmpinare Pencio Kubacinski, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Bulgar, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Ministrul construcțiilor și arhitecturii, Anghel Țanev, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.B., Mari Ivanov, membru al C.C. al P.C.B., ministrul construcțiilor de mașini, Constantin Atanasov, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.B., Spas Gospodov, ambasadorul R.P. Bulgaria la București. Au fost prezenți Nicolae Blejan, ambasadorul României la Sofia, membri ai ambasadei și ai agenției economice române. Luni după-amiază, delegația Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Gheorghe Pană, a depus o coroană de flori la Mausoleul lui Gheorghi Dimitrov. (Agerpres). Cu toate la însămînțatul porumbului! Datorită ameliorării timpului din ultimele zile, în sensul încălzirii solului, avînd în vedere că sîntem în plină epocă optimă calendaristică, este necesar să se treacă cu toate forțele la semănatul porumbului. Din datele furnizate de stația meteorologică Satu Mare, precum și de Stațiunea experimentală agricolă din Livada, rezultă că deși în ultimele nopți temperaturile minime au fost destul de scăzute, căldura din timpul zilei a făcut ca un sol să se realizeze la adîncimea de semănat cele 8 ° C optime pentru însămînțări. Cu toate că în ultimele zile au fost unele rețineri în ce privește semănatul, s-a continuat cu intensitate sporită lucrările de pregătire a terenului, realizînduse un avans substanțial,ceea ce va permite în zilele care urmează să se realizeze o viteză bună de lucru la semănat. Din situațiile operative centralizate la nivelul județului, rezultă că în ultima săptămînă s-a însămînțat cu porumb peste 5.000 ha., ceea ce reprezintă 10 la sută din suprafața planificată. In întreprinderile agricole de stat s-au semănat cu porumb boabe 1.000 ha din 4.788 ha planificate, iar în cooperativele agricole de producție, peste 4.000 ha din 44.500 ha planificate. Dintre unitățile agricole cu suprafețe mai mari însămânțate pînă în 18 aprilie, amintim : I.A.S. Tășnad — 600 ha, I.A.S. Odoreu — 250 ha, I.A.S. Satu Mare — 200 ha, C.A.P. Ardud — 300 ha, C.A.P. Ghenci — 170 ha, C.A.P. Pișcari — 224 ha, C.A.P. Mădăraș — 200 ha, C.A.P. Păulești — 140 ha, C.A.P. Oar — 120 ha, C.A.P. Culciu — 190 ha, C.A.P. Potău — 150 ha etc. Totuși, avînd în vedere condițiile specifice climaterice din această primăvară, va trebui să se țină cont de recomandările făcute de Stațiunea experimentală agricolă din Livada, în sensul ca terenul să fie cet mai mărunt prelucrat pentru ca semințele să poată răsări cu ușurință, sămînța se va încorpora în sol la o adîncime mai mare decit în anii ploioși, pentru a găsi timiditatea necesară germinării și eventual se va mări după caz și cantitatea de sămînță la hectar cu 5—10 la sută, pentru a asigura o densitate bună. Avem toate condițiile executarea lucrărilor la un pentru nivel calitativ superior, în care scop este necesară organizarea muncii pînă în cele mai mici amănunte. De aceea, se impune în aceste zile mai mult ca oricînd prezența specialiștilor din unități în mijlocul lucrătorilor care concură la realizarea lucrărilor. O imagine de mult familiară îl evocă pe medic inhalat alb, devenit simbol al exercitării profesiei. O vizită recentă, întreprinsă la Sanatoriul T.B.C. din Birsad, a relevat o ipostază mai puțin cunoscută dar care, complementară atribuțiilor de bază, vine să întărească și să sporească eficacitatea intervenției profesionale. Pe doctorul Nicolae Cordea, directorul sanatoriului l-am aflat antrenat într-o discuție de „șantier“ cu muncitorii, la pavilionul 2. Lucrările de renovare avansează în ritm accelerat. Acțiunea de modernizare, începută nu cu mult timp în urmă, a cuprins o importantă parte din rețeaua de clădiri și instalații a sanatoriului. O serie de lucrări au fost terminate, altele sunt în curs de execuție, restul, pe agenda viitorului apropiat. Un lucru o dată început, trebuie continuat cu toată perseverența și energia. Aceasta este concepția dr. Nicolae Cordea. „Cînd ești învestit și cu o funcție administrativă — declară directorul — se impune coordonarea și armonizarea mai multor îndatoriri: îmbinarea atribuțiilor profesionale cu spiritul gospodăresc și de conducere“. Planul, care vizează dinamizarea funcționalității sanatoriului, prevede, printre altele, introducerea apei potabile, prin aducsiune de la o distanță de 6 km și construirea unei centrale termice. Eforturile administrative, conjugate cu cele strict medicale, urmăresc, în ultimă instanță, asigurarea condițiilor optime de îngrijire a bolnavilor. Dacă în anul trecut au fost recuperate și redate muncii un număr de 395 de persoane, în urma aplicării integrale a proiectului de modernizare capacitatea de spitalizare a sanatoriului va crește simțitor. Efectul direct și imediat se va concretiza în îmbunătățirea condițiilor de tratament cazare și hrană pentru bolnavi. Amenajarea unei terase la etajul pavilionului 2 va permite efectuarea curei in aer liber. Tot ca o noutate, am notat că pacienții vor avea, în curînd, la dispoziție un club. ... Vizităm preventoriul pentru copii. Situat pe o înălțime, la circa trei km de sanatoriu, acesta este instalat într-o clădire adaptattă ad-hoc la cerințele unui preventoriu. Și aici am găsit aceeași febrilă atmosferă a transformărilor. Se mutau paturi, se amenajau dormitoare și clase. Anual, preventoriul găzduiește 600 de copii, între 7—11 ani. In perioada cât stau aici, pe lângă tratamentul medical copiii urmează și cursuri școlare sub îndrumarea cadrelor didactice. Parcurg fișa de observații încheiată la ultima serie de 80 de copii... Mă opresc la o cifră pentru solicitudinea elocventă personalului medical față de copii. In șase săptămîni, media de creștere a greutății este de trei kg. Pentru a deveni aptă, la o cotă superioară, pentru scopul căruia i-a fost destinată, clădirea preventoriului va fi supusă unor modificări și dotări esențiale. Prin sare, se va obține un supraetaspațiu în plus care va face posibilă creșterea numărului de paturi de la 80 la 150. ... La întoarcere am imaginea concretă a ceea avut ce directorul numise, intr-o discuție anterioară, „înțelegere la unison“ a întregului personal al sanatoriului. Prin muncă patriotică, toți salariații, cu și fără halate albe, au construit o iintină cu capacitatea de 50 m cubi pentru necesitățile curente de apă potabilă Dacă la aceasta adăugăm alte sute de ore de muncă patriotică — toate colaborare, armonie, mărturisind abnegație — cuvintul de umanism își sporește caratele cîștigînd orizont și profunzime. AUREL MORGAN ÎNSEMNĂRI DE REPORTER Medici cu și fără halate Conducerea activității cooperativelor de consum — act de competență Intr-un recent raid întreprins în mai multe unități ale cooperației de consum din județ ne-am interesat asupra unui larg cerc de probleme din viața cooperativelor: aprovizionare, competența conducerii în sesizarea și onorarea promptă a cerințelor, inițiative privind întărirea economică a cooperativelor — garanție primordială a îndeplinirii sarcinilor, a participării la circuitul economic. La cooperativele din Doba și Moftin, de consum gestionarii C. Alexandru și respectiv Gheorghe Rusu, puteau oferi la acea dată o însemnată gamă de mărfuri atît din cele alimentare de strictă necesitate, cit și textile. S-a „nimerit“ însă ca o serie de mărfuri cerute insistent în noiembrie anu a trecut să vină tocmai acum, în primăvară! Și astfel, rafturile de aici trebuie să găzduiască stofe groase, articole plușate etc., iar articolele cerute în sezon să nu-și găsească locul, cererile oamenilor să rămână săptămîni în șir neonorate. (Nu se află în special țesături subțiri, pantofi de diferite mărimi, garnituri pentru pat etc.) Să înțeleagă din asta oamenii că Raid anchetă trebuie să cumpere în iunie mărfurile necesare pentru iarna ? Sau mai degrabă să întnțeleagă bine gestionarii, conducerile cooperativelor și neapărat șeful resortului respectiv din cadrul IJECOOP, că onorarea cerințelor cumpărătorilor face parte integrantă din obligația lor de serviciu. Cooperativa de consum din Sanislău dispune de unități bine dotate. Am vizitat „Băcănia“, „Autoservirea“ și „Braseria“. Dacă în special la magazinul alimentar cu autoservire, gestionar Petru Tudor, rămîi plăcut impresionat de grija acordată bunei aprovizionări și, în general, de atenția acordată cumpărătorilor, (unitate cu un dever de 112.000 lei lunar, avea la ora vizitei întreaga gamă de articole cerute de la suc de roșii, compot de struguri, pînă la drojdie de bere ori piper) — probă a bunei pregătiri profesionale a lucrătorilor — braseria nu-ți dă însă aceleași satisfacții: întâlnești aici o nejustificată sărăcie de preparate culinare: în afară de ceva salam, mult prea vechi, și conserve de pește, gestionarul Șt. Malischi, nu putea oferi cumpărătorilor altceva. Cu o asemenea „grijă“ localul tinde tot mai mult să devină o crîșmă obișnuită și atît. Cooperativa de consum din Culciu, președinte Iosif Biro, este o unitate recent întemeiată. Cu toate acestea s-au depus oarecari eforturi în îndeplinirea planului trimestrial la desfacere de mărfuri de către cele 9 unități aparținătoare. Mai puțin la achiziții, unde din 48.000 lei plan s-au realizat 30.000 lei. Ceea ce ni se pare simptomatic aici — conducerea cooperativei se împacă ușor cu anumite stări de lucruri: au existat situații cînd din unități au lipsit acut petrolul, sarea, zahărul chiar. O certă vină revine firește și bazei de aprovizionare a IJECOOP Satu Mare, care așa cum ne-au relatat gestionarii unităților vizitate, nu dă atenție onorării ritmice a comenzilor. Mergînd din aproape în aproape, U.J.C.C. se face, de asemenea, răspunzătoare de această situație. Căci slaba conducere a cooperativei se reflectă și în deficiențe de schemă. De ce, de pildă, la deverul pe care-l are Cooperativa din Culciu nu există în schemă un merceolog, de vreme ce cooperative cu plan de desfacere similar, sau mai mic îl au demult ? Și încă ceva. Ești neplăcut surprins la Culciu de spațiile comerciale necorespunzătoare. Dacă U.J.C.C. cunoaște starea de fapt, ce soluții a propus și, la fel, ce concurs a cerut organelor locale ? Pe cînd la Culciu un magazin universal, așa cum reclamă cerințele unui centru de comună ? Slabă este la Culciu și preocuparea pentru deschiderea de noi secții prestatoare ale cooperativei — sursă zdrăvenire a puterii sigură de îneconomice a cooperativei, căci lamentările nu aduc venituri ! Situație aproape identică întâlnim și la Cooperativa de consum Valea Vinului. Recent desprinsă din „sinul“ Cooperativei Pomi — cooperativa de aici dispune de spațiu adecvat, magazinul universal nou construit oferă bune condiții desfășurării activității comerciale și totuși ... unitatea nu satisface cerințele, in special la mărfurile alimentare. Lăsînd la o parte preocuparea stăruitoare sau nu a cooperativei de consum, a organelor locale, considerăm imperios necesar să se revizuiască acele cote STAS de la baza de aprovi T. GAVRIL (Continuare in pag. a 3-a)