Család és Iskola, 1964 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1964-05-01 / 5. szám

MW Wewfatt IWar? MWwietm Mm' Van nekem egy tanítvá­­ványom, hatodik osztályos komoly fiú. Ezt a fiút szándékosan el­­rontottam egy kicsit. Pisti — így hívják — jó gyerek volt. Nem kellett rá­szólni hétszámra. Tudta a leckéjét, sohase kapott rossz jegyet, tanárai sohasem pa­naszkod­tak rá. Hetek múltával vettem csak észre, hogy ez a minta­szerűen jó gyerek nem tud játszani. A többiek nem szerették, mert ügyetlenül mindent összezavart, elron­tott, és ő félrehúzódott tő­lük. Rajtacsíptem, hogy titok­ban sír. A gyerekek közé kényszerítettem. De Pisti sírva hagyta ott őket és né­hány ilyen csalódás után nem akart többé közéjük menni. Közben megfigyel­tem, miben ügyetlen külö­nösképpen és megmagya­ráztam neki, mit hogyan csináljon. Társaival meg azt beszéltem meg, hogy a já­tékban milyen szerepeket adjanak Pistinek. Tíz hónap alatt Pisti megtanult játszani. Egyen­jogú tagjává vált korosztá­lyának. Nem mindenben ügyes még ma sem. A tere­pen, a szabadban nem éri utol a többieket. Sok év lemaradása húzza vissza, nagy hátránnyal indult. De irodalmi vezetője és igazgató helyettese, Szabó Kálmán. Felelősségteljes kulturális hi­vatást tött be a Tankönyvkiadó a magyar közéletben. A tan­könyveken, nyelvkönyveken, a felnőttoktatás könyvein kívül sok száz általános pedagógiai, lélektani és egyéb szakkönyv, tudományos mű, pedagógiai fo­lyóirat jelent meg az elmúlt évek során a kiadónál, a szobajátékokban eljutott a bajnokságig, elérte azt, amit a tanulásban: a leg­jobbak között van. Tavasz óta Pistit már nevetni is láttam. Néhányszor rosszalkodá­­son fogtam a fiút, vagyis rajtakaptam, hogy önfeled­ten játszik, „rossz” — azaz A pedagógusok a kiállítás al­kalmából neveléstudományi könyvkiadásunk problémáit is megvitatták. A kiadó vezetői örömmel fogadták az elhangzott észrevételeket, bírálatokat és javaslatokat. A Tankönyvkiadó az őszi hó­napokban más nagyjelentőségű iskolavárosokban is bemutatja kiadványait, legközelebb való­színűleg Debrecenben. B. M. hangos, „rossz” — azaz fut és kiabál. Most, hogy a jó Pistit egy kicsit elrontottam, azt is el merem mondani, hogy én a televízió Mazsoláját azért szeretem, mert Mazsola olyan, mint a legtöbb gye­rek, mint az én kisfiam, vagy akárki másé. Közke­letű felfogás szerint amo­lyan rosszcsont. Mazsola makacs, Mazsola engedetlen, igyekszik ki­játszani Manócskát. Este lefekvéskor fedezi fel, hogy éhes, hogy enni akar, csak­hogy ezzel is elhúzza az időt. Amikor ki kell önte­nie az udvaron a vizet a vödörből — mert így egy­szerűbb — csak az ajtó elé önti. Bogánccsal megdobál­ta, ha jól emlékszem, a ko­moly és méltóságteljes Ba­goly bácsit. Aztán felment a háztetőre és nem tudott lejönni. Mazsola tehát olyan, mint a mi gyere­keink. Ezért szeretem. Manócska persze zsörtö­lődik, de csodálatosan tü­relmes. Nem zavarja el maga mellől Mazsolát, nem inti le, nem hallgattatja el erőszakosan. Olyan mint az igazi okos felnőtt. Manócska nagysze­rű. Mert nehéz dolog a tü­­relem. Talán a legnehezebb. Mert a gyerek nemcsak paj­­kosságával teszi próbára, de vágyaival is. Mindent sze­retne — és mindent azon­nal. — Hagyj engem békén — utasítja el bosszúsan a fel­nőtt — nem vagyok én va­rázsló! Pedig az. Minden felnőtt varázsló. A játék, a türelem és a jó szó varázsával vezetheti rá a gyereket, hogy küzdés, munka és eredmény nélkül nem teljesülhetnek kíván­ságai. És talán pontosan arról van szó, hogy ezt a varázs­latot mi felnőtt nyelven ú°v hívjuk, hogy — neve­lés. TÁMADI GÁBOR

Next