Csorba Zoltán: Miskolc és Borsod az irodalomban (Miskolc, 1942)

V. Lévay és Vadnay kora

V. Lévay és Vadnay kora. 1852-1899. I. Általános jellemzés. A magyar irodalomtörténet a XIX. század második felét ne­m tudja irodalmi dátumokkal elhatárolni. A politikai történelemből kölcsönzi a határmesgyéket. Ilyen elnevezéseket olvasunk: szabadságharc utáni költészet, a kiegyezés kora. Szerb Antal az előretörő társadalmi osz­tályról a polgárosodás korának nevezi. Mi szerencséseb­bek vagyunk, két irodalmi dátum kínálkozik határnak, Lévay fellépte és a Borsod-Miskolci Közművelődési és Múzeum-Egylet megalakulása. Ez az utóbbi jelenti a szer­vezett borsodi irodalmi élet kezdetét. Mindkét dátum va­lóban feltűnő határkő borsodi irodalmunkban. A nemzeti irodalomban furcsa képet látunk az ötve­­nns években. „Irodalmi klasszicizmus idején nemzeti el­nyomatás, kegyetlen osztályrésze a mi nemzetünknek“­­– írja keserűen Horváth János. A nemzeti elnyomatás el­­hallgatttatja egy időre legkiválóbb költőinket. A kis han­gosak, a törtetők, a sallangosok, a Petőfi-utánzók vezér­­kednek s kikiáltják Lisznyait a nemzet legnagyobb költő­jének. De sokkal fontosabb az, ami a felület alatt törté­nik. Az elnyomatás, a szenvedés egyúttal teremtő erő is. A csendes szenvedésben irodalmunk legsúlyosabb művei születnek: Tompa allegóriái, Arany balladái és eposzai, Madách drámai költeménye, Kemény regényei, Gyulai

Next