Csongrád Megyei Hírlap, 1964. november (9. évfolyam, 257-280. szám)

1964-11-01 / 257. szám

Vasárnap, 1954. november 1.2 Mibe került de Gaulle dél-amerikai útja ?! HiJl1/jU^MtBtiCk^yi'£t0fje£ír lillHllllllillliliiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiniiiiimiii ^ # I /' lllllll!ll!llllllllll!lllllllllllllllllllll!llllll!llllllllllllllllllllllllllllllllíllll|||||||||||||||||||lillllllll!IIIIIIIII!j|||!llll)||||||||||||||||||||)|||||!lll|| A szovjet—francia gazdasági egyezmény világvisszhangja A nemzetközi politika legutóbbi eseményei JOHNSON fis GOLDWA­­TER, az Egyesült Államok november 3-i elnökválasztá­sának két jelöltje nagy erő­feszítéseket tesz, hogy a ma záruló választási kampány minden még rendelkezésre álló percét jól kihasználja. Johnson és Goldwater pénteken több különböző államban tartott beszédet, ezrekkel rázott kezet és to­vábbi ezreket biztosított a Demokrata Párt, illetve a Republikánus Párt győzel­méről. Johnson elnök Chicagóban elhangzott beszédében kije­lentette: „Megnyerjük ezt a választást”. Goldwater ugyan­akkor „politikai századfor­dulót” jósolt, ami magyarra fordítva annyit jelent, hogy a saját győzelmét várja a keddi választásoktól. Az elnökválasztási kam­pány eseményeihez tartozik az a hír is, amely azt tu­datja, hogy Párizsban, az Eif­fel-torony első emeletén több mint ezer, Párizsban élő amerikai tartott gyűlést. Ennek jelszava „a külföldi amerikaiak Johnsonért" volt. A FRANCIA—SZOVJET gazdasági egyezmény — amelynek aláírásáról lapunk szombati számában tájékoz­tattuk olvasóinkat — a nem­zetközi politikai élet egyik legjelentősebb eseménye, s a világsajtó vezető helyen kommentálja. A francia la­pok például megállapítják: a francia—szovjet kereske­delmi kapcsolatok fejleszté­sére olyan időpontban kerül sor, amikor Franciaország gazdasági céljai Nyugat-Né­­metországban és Nagy-Bri­­tanniában éles ellenállásba ütköznek. Nagy jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy Franciaország megszegte a nyugati országok berni egyezményét, amely öt év­ben korlátozza a szocialista országoknak nyújtandó ke­reskedelmi hitelek lejáratát. A szovjet—francia egyez­ménynek egy másik, új vo­nását abban látják a fran­cia megfigyelők, hogy Fran­ciaország évi 550 000 tonná­ról 1 830 000 tonnára emeli nyersolaj-vásárlásait a Szov­jetunióban. A Libération c. párizsi lap rámutat: az angol —amerikai kézben levő fran­ciaországi olajfeldolgozó tár­saságok a múltban megaka­dályozták szovjet nyersolaj behozatalát. A francia kor­mány most az államosított olajfinomítókban kívánja feldolgozni a szovjet nyers­olajat. Érdekes témák kerül­nek a francia nemzetgyűlés napirendjére ezekben a na­pokban. A képviselők egye­bek között megvitatták, mi­ért szerepelt olyan gyengén a sok számban esélyesnek vélt francia olimpiai csapat. Pénteken este pedig arról kezdődött heves szópárbaj, hogy sokba, vagy kevésbe került-e de Gaulle dél-ame­rikai körútja. A vitára azzal kapcsolatban került sor, hogy Chandernagor képviselő, a Szocialista Párt parlamenti csoportjának elnöke felvilá­gosítást kér Pompidou mi­niszterelnöktől, mennyibe került de Gaulle dél-ameri­kai útja és milyen összegű támogatást ígért a köztársa­sági elnök az egyes dél­­amerikai országok kormá­nyainak. Pompidou válaszában ki­fejtette: a dél-amerikai út hétmillió frankba került, amiben nincsenek benne a Colbert-cirkálóval kapcsola­tos költségek. A latin-ameri­kai országoknak felajánlott támogatás összegét nem is­mertette a miniszterelnök, de hangsúlyozta: Francia­ország „nem akar verse­nyezni az Egyesült Államok­kal”, a kulturális és műszaki segítségen kívül „a francia iparnak nyújtott szavatos­sággal” kívánja a kormány fokozni külkereskedelmét a latin-amerikai országokkal. A francia hírszolgálat je­lentése nem szól arról, hogy a képviselő a kapott válasz-, szál elégedett volt-e, vagy sem. Két dolog azonban nyilvánvaló, de Gaulle lénye­gesen nagyobb anyagi köte­lezettségeket vállalt Dél- Amerikában, mint ameny­­nyire Pompidou köntörfala­zásából következtetni lehet. Ezenkívül az sem kétséges, hogy a Colbert-cirkáló üze­meltetése is belekerült leg­alább hétmillió frankba. Summa summárum: a csak­nem ötmillió dollár akkor is tekintélyes összeg, ha azt történetesen de Gaulle köl­ti is el. továbbra is Élesen bírálják a tőkésországok kormányai az angol kor­mánynak azon döntését, amellyel elrendelte, hogy az importcikkek legtöbbjére 15 százalékos többlet­vámot kell fizetni. A Közös Piac, de még az EFTA, az Európai Szabadkereskedelmi Társulás tagállamai is — ennek a gaz­dasági csoportosulásnak Anglia is tagja — változat­lanul azon a véleményen vannak, hogy az angol kor­mány intézkedése méltány­talan, amelyet megfelelő el­lenrendszabályokkal kell vi­szonozni. A Dráva legalsó szakaszán még nem csökkent a vízszint Az Ipoly teljes hosszán megkezdőődött az apadás Az Ipoly már teljes hosszá­ban apad, a Rábán pedig megszüntették az elsőfokú ár­­vízvédelmi készültséget is. A Dráva legalsó magyar szaka­szán azonban pénteken tető­zött az árhullám és Dráva­­szabolcsnál még szombaton délelőtt sem csökkent a víz szintje. Ez a tartós tetőzés mindössze 18 centiméterrel kisebb a hat évvel ezelőtt mért legmagasabb vízállás­nál. Ezen a szakaszon, Drá­­vaszabolcstól nyugatra mint­egy 18 kilométerre, Ilmapusz­ta közelében a víz szombaton megrongálta a Dráva hul­lámterének egy részét védő nyári gátat. Az árvédelmi szakemberek azonnal erős osztagot irányítottak a sza­kadáshoz és remény van ar­ra, hogy homokzsákokkal, kő­vel, egyéb anyagokkal sike­rül kijavítani a gátat. A bal­parti fővédelmi vonal egyéb­ként nincs veszélyben és szombat estére várták az apadást. Így az árhullám „te­teje” valószínűleg átlép a ha­táron. (MTI) Új dél-vietnami miniszterelnök, új ígéretek Dél-Vietnamban az utóbbi időben szinte hetenként vál­tozott az elnök és a minisz­terelnök személye, attól füg­gően, hogy Khan tábornok­nak, a volt diktátornak ked­ve volt-e visszavonulni a „ legfelső vezetéstől­, vagy éppen visszatérni oda. Most ,az új köztársasági, elnök és­­új miniszterelnök van ismét. Az utóbbi, Tran van Huang, a­kinek miniszterelnöki kine­vezését az úgynevezett Nem­zeti Főtanácsnak még jóvá kell hagynia, szombaton el­mondott első nyilvános be­szédében körvonalazta állás­pontját. A miniszterelnök meglehetősen erős hangot használt s „kinyilatkoztatásá­val” minden bizonnyal azt a látszatot kívánta kelteni, mintha „csatasorba állása” fordulópontot jelentene a dél-vietnami politikában. Pe­dig ... Tran van Huong sajnálko­zását fejezte ki a dél-vietna­mi fiatalság „elfajulása” mi­att, majd fegyelmet, önfelál­dozást és mértékletességet követelt az országtól. Kije­lentette, „kormánya semmi­lyen eszköztől sem riad visz­­sza, hogy rákényszerítse a dél-vietnamiakat a semleges­ség és a kommunisták ellen folytatandó általános harc­ra”. Megígérte a Dél-Viet­namban virágzó feketepiac és a helyi vezetők túlkapásai­nak megszüntetését. Elismer­te, hogy az észak-vietnami hazafiak nemcsak katonai té­ren, hanem propagandájuk­kal is nagy sikereket érnek el és a saigoni kormány nem tud versenyre kelni velük. Dél-Vietnam külpolitikájá­ról szólva aláhúzta: kormá­nya változatlanul semleges­ségellenes és kommunistael­lenes lesz. Hétfőn lottó-jutalomsorsolás 942 tárgynyeremény vár gazdára A Sportfogadási és Lottó Igazgatóság november 2-án, hétfőn rendezi meg a lottó októberi jutalomsorsolását. A húzáson a 43. játékhét szel­vényei között 942 értékes ' tárgynyereményt sorsolnak ' ki. Ezúttal nyolc főnyeremény jut a legszerencsésebb lottó­zóknak. A Frankel Leó utcá­ban épülő Lottó ház két egy­szobás és egy kétszobás laká­sát, valamint 5 Moszkvics személygépkocsit sorsolnak ki főnyereményként. Most elő­ször sorsolnak egyiptomi és angliai utazásra jogosító két­személyes utalványok­at, ame­lyekhez személyenként 4000 forintos útifelszerelési utal­vány és valuta zsebpénz is jár. Ezenkívül motorkerék­párok, hazai és külföldi szo­­baberendezések, fényképező­gépek, karórák, rádiók, tele­víziók és vásárlási utalvá­nyok örvendeztetik meg a lottózókat. (MTI) Dobi István, az Elnöki Ta­nács elnöke és Kádár János, a Magyar Szocialista Mun­káspárt Központi Bizottsá­gának első titkára, a forra­dalmi munkás-paraszt kor­mány elnöke táviratban kö­szöntötte Ahmed Ban Bel­lát, az Algériai Demokra­tikus és Népi Köztársaság el­nökét, a Nemzeti Felszaba­dítási Front főtitkárát, az al­gériai nemzeti felszabadító forradalom 10. évfordulója alkalmából.* Apró Antal, az MSZMP Politikai Bizottságának tag­ja, a Minisztertanács elnök­­helyettese kétnapos látoga­tást tett Baranyában. Pénte­ken megtekintette a pécsi szénbányászok modern me­­szesi lakótelepét, az itt fel­épült 500 személyes munkás­­szállót, majd a Baranya me­gyei pártbizottság aktívaülé­sén beszámolót tartott az idő­szerű gazdasági kérdésekről, valamint a kül- és belpoliti­kai helyzetről. n­űzös közöse­ény a tárgyalásosok (Folytatás az első oldalról.) csökkentésére irányulnak. Ezzel kapcsolatban aláhúz­ták a két kormány által a moszkvai részleges atom­­csend-egyezménynek tulajdo­nított jelentőséget. A két külügyminiszter alá­írta a nyitott pénzügyi kér­dések rendezéséről szóló ma­­gyar—osztrák szerződést, to­vábbá a közös államhatáron a határjelek felújításáról és ezzel összefüggésben a közös államhatáron előforduló ese­tek kivizsgálásának eljárásá­ról szóló szerződéseket. Ezenkívül tárgyalások foly­tak egy útlevél- és vámke­zelési szerződésről, valamint egy kölcsönös jogsegély­egyezményről. A tárgyaló felek különös figyelmet fordítottak a gaz­dasági és kulturális kérdé­sekre, valamint egyes kon­­zuláris ügyek rendezésére. Megelégedéssel állapították meg: most már minden feltétele megvan annak, hogy a kül­képviseletek szintjét mind­két részről nagykövetségi rangra emeljék. Az Osztrák Köztársaság külügyminisztere meghívta a Magyar Népköztársaság kül­ügyminiszterét Bécsben te­endő viszontlátogatásra. A meghívást a magyar kül­ügyminiszter köszönettel el­fogadta. Ezen látogatás idő­pontját diplomáciai úton fogják megállapítani. (MTI) A SZOCIALISTA ÁLLAM lénye­géből ered, hogy a marxista- leninista párt vezető és irányító sze­repet tölt be társadalmi életének fej­lődésében. A párt a maga politikáját a tudományos törvények ismeretében dolgozza ki, s így a kitűzött célok megvalósításának az állam és a jog igen fontos eszköze. E feladatok meg­oldásában tehát a törvényesség meg­tartása is ennek megfelelően jelentős szerepet játszik. A párt állandóan foglalkozik a törvényesség megtartá­sának kérdéseivel, annak garanciái­val, s a fejlődés minden szakaszában alapvető feladatnak tekinti a törvé­nyesség szigorú megtartását. Az MSZMP megyei végrehajtó bi­zottsága nemrégiben is foglalkozott a törvényesség problematikájával, s megállapította, hogy megyénkben to­vább erősödött a törvényesség jogal­kalmazó szerveink gyakorlatában. Hogy mégis foglalkozunk e kérdés­sel, annak okát abban látjuk: az a szemlélet, amelyet ezzel kapcsolatban tapasztalunk, nem mindenben egyér­telmű sem a jogalkalmazók, sem pe­dig állampolgáraink egy részénél. Mit is értünk törvényességen? Mi annak a lényege? A törvényesség kö­vetelmény, amely szerint minden ál­lami és társadalmi szerv valamint minden állampolgár tartsa be a jog­szabályokat, teljesítse kötelességét, és biztosítsa egymás jogainak gyakorlá­sát. A törvényesség követelménye te­hát lényegileg az, hogy érvényesüljön a jogrendszer a maga egészében. A szocialista állam alkotmánya rögzíti a polgárok alapvető jogait és gondosko­dik is ezek biztosításáról. Elsősorban tehát a politikai, kulturális és szo­ciális jogok gyakorlásáról van szó. De ezen túlmenően a polgárok vala­mennyi alanyi jogának gyakorlását értjük a törvényesség megtartásán. A jogok és kötelességek egységéből következik az is, hogy a törvényes­ség a kötelességek teljesítését és az állampolgári fegyelem megtartását is magában foglalja. A törvényes­­ség tehát erősíti a szocialista demok­ráciát akkor, amikor biztosítja a pol­gárok jogait. Viszont a demokrácia fejlődése fokozza a törvényesség ga­ranciáit, ezzel segíti elő a törvények konkrét hatályosulását Minthogy azonban a törvényesség nemcsak követelmény, hanem egy­ben a proletárdiktatúra egyik alap­vető módszere is, a tömegek részvé­tele egyúttal ellenőrzést is jelent a törvényesség érvényesülése szempont­jából. Minél aktívabbak a polgárok az állami ügyek intézésében, az a ta­pasztalat, hogy önmaguk is egyre in­kább megtartják a jogszabályokat, s egyben annál fokozottabban is őr­ködnek a jogszabályok megtartása felett. A jogszabályok megtartása és meg­­tartatása, mint ugyannak a jelenség­nek két oldala, magába foglalja a törvényesség politikai oldalát is. És éppen ezzel kapcsolatban találko­zunk olyan nézetekkel, amelyek pél­dául azt állítják, hogy a politikai vo­natkozások gyengítik a törvényessé­get, hogy a politikai szempontok ér­vényesítése kizárja a törvényesség realizálását. Ez általánosságban csak olyan államban fordulhat elő, amely­nek osztályszerkezete következtében volt és van olyan periódus, amely­ben a politikai meggondolások a tör­vényesség feltétételéhez vezetnek és vezettek. A szocialista államban azonban, amelyben a törvényesség megtartása éppen az osztályviszonyok szerkezetéből, és a termelési viszo­nyok jellegéből következik, a törvé­nyek realizálása objektív jellegű. S így a politika és a törvényesség nem­ állnak ellentétben egymással, sőt a politikai követelmények közé tarto­zik a törvényesség szigorú megtartá­sa, s politikai követelmények a tör­vények realizálásának objektív felté­telei is. A SZOCIALISTA JOG, mint a po­ litika kifejezője fontos fegyve­re az osztályharcnak. Meghatározza az osztályharc törvényes kereteit, és módját. A szocialista állam tehát jo­gi módszerekkel is vívja az osztály­­harcot, s káros az a nézet is, amely az osztályharc érdekében mellőzhető­­nek tartja a törvényesség megtartá­sát, hiszen a törvényesség megsértése gyengíti a szocialista államot, mint ahogy gyengíti az a nézet is, amely szerint csak azokat kell bírói eljárás alá vonni, akik közvetlenül részesül­tek illegális úton a társadalom vagyo­nából és azok­at nem­­ kell megbüntet­ni — e helytelen nézet szerint —, akik jelentős károkat okoznak ugyan a népgazdaságnak, pl. hanyag kezelés­sel, de saját maguk személy szerint, úgymond, egy fillért sem tettek zseb­re az állam vagyonából. Vannak olyan nézetek is — a régi jogi gondolkodás maradványaként —, melyek szerint a célszerűség érdeké­ben mellőzni lehet a törvények meg­tartását, és azt állítják, hogy a célsze­rűség ,és a törvényesség nem egyeztet­hetők össze, mert vannak olyan ese­tek, amelyeket nem­ a jog alapján, hanem a célszerűség alapján kell el­­ ér­­­é­nyességi Kedd­en választanak­­ az Egyesült Államokban A mai nappal befejeződik az Egyesült Államokban­­ a választási kampány, kedden pedig a választópolgároké­­ lesz a szó, illetve a lehetőség, hogy eldöntsék: Johsont­­ vagy Goldwatert látják-e alkalmasnak az elnöki tisztség­­ betöltésére. A közvéleménykutatás Johnson biztos győ­­­zelmét ígéri és sok jel mutat arra, hogy Johnson „pá­­r bolyban van”: megnyeri a választást.­­ Az elnökön és az alelnökön kívül képviselőket, sze­nátorokat és kormányzókat is választanak kedden az amerikai szavazók. Megválasztják a képviselőház 435 tag­­­­ját, a szenátusnak körülbelül egyharmadát, a száz sze­­­nátor közül 35-öt, végül 25 államban kormányzóválasztá­­­sokra kerül sor. E választásokkal kapcsolatban összefog­­­laljuk a legfontosabb tudnivalókat. eredményüniero (áind­entucit tudni lehet, hogy ki lesz az elnök. Az új elnök 1965. január 20-án lép hivatalba, míg az új képviselők és szenát­rok 1965. január 3-án látnak mun­kához. November harmadikén a 45. elnököt választják meg. Az új elnök az Egyesült Ál­lamok 35. elnöke lesz (a két szám azért nem egyezik, mert korábban egy személyt többször is megválasztottak elnöknek). A képviselőválasztások­kal kapcsolatban: az Egyesült Államokban kétévenként választják meg a képviselőház 435 tagját. A legutóbbi kongresszus­ban a 435 képviselő pártál­lás szerint a következőkép­pen oszlott meg: Demokrata Párt 256, Köztársasági Párt 177 (két mandátum a leg­utóbbi, 1962-es választások óta megüresedett). A szenátorok közül 35-nek jár le most a mandátuma. Ezek közül 26 a demokraták, 9 pedig a köztársaságiak „színeiben” tevékenykedett. Egyébként a szenátus meg­oszlása a következő volt: De­mokrata Párt 67, Köztársasá­gi Párt 33. Végül 25 állam kormány­zójának a megválasztására is sor kerül. Ezek közül 18 a demokraták, 7 a republi­kánusok embere. Az 50 ál­lam kormányzójának meg­oszlása egyébként a követ­kező volt eddig: 34 demok­rata, 16 republikánus. A képviselőházban és a szenátusban tehát nagy volt a Demokrata Párt fölénye. Sok jel mutat arra, hogy ez az arány lényegében — demokrata párti köztár­sasági elnök mellett — to­vábbra is megmarad a kong­resszusban: a Köztársasági Párt fennállásának talán legkritikusabb választását éli át. A­z Egyesült Államok al­kotmányának értelmé­ben minden negyedik, vagy szökőévben, november első hétfőjét követő kedden elnökválasztást tartanak. . A választásnak két fokoza­ta van. Először megválasztják államonként — az Egyesült Államok 50 államból áll — az elektorokat. Ez az úgyne­vezett popular-vote. A meg­választott elektorok azután megválasztják az elnököt és az alelnököt. Ez az electoral­­vote. Minden államban annyi elektort választanak, ahány szenátor és képviselője van a kérdéses államnak a was­hingtoni kongresszusban (így nevezik együttesen a képvi­selőházat és a szenátust).. A képviselőháznak 435, a szenátusnak 100 tagja van. Ez tehát 535 elektort jelent. Eh­hez járul még a főváros, Washington közigazgatásá­nak 3 elektora. November 3-án tehát összesen 538 elektort választanak a popular-vote eredményeként. Ezek az elek­torok azután később egyszerű szótöbbséggel választják meg az elnököt és az alelnököt. A szükséges többség 270 elek­tori szavazat. Azok az elektorok, akiknek pártja az illető államban megszerezte a november 3-i popular-vote-on az abszolút többséget, december második szerdáját követő hétfőn (az idén december 14-én) álla­muk kongresszusi épületében egységesen szavaznak jelölt­jükre. Szavazatukat hat pél­dányban elküldik Washing­tonba, ahol a szenátus elnö­ke január 6-án a két ház együttes ülésén felbontja a beérkezett szavazólapokat és hivatalosan is kihirdeti, kit választottak az Egyesült Ál­lamok elnökévé. Mindez azonban már csak formális eljárás, mert az elektorok szinte minden esetben párt­juk jelöltjére szavaznak, jól­lehet az alkotmány nem kö­telezi őket erre. Ezért már gyakorlatilag a popular-vote Perényi István

Next