Csongrád Megyei Hírlap, 1967. március (12. évfolyam, 52-76. szám)

1967-03-05 / 55. szám

2 A randevút természetesen a „Kishunyiban” beszéltük meg, az edzésről jött fut­ballistáknak, ráérő joghall­gatóknak, vitatkozó újság­íróknak és egy próba meg egy fellépés között ebédelő­­iszogató színészeknek ezen az örökös találkahelyén, de az „igazi” beszélgetésre már a Szegedi Nemzeti Színház társalgójában került sor. Le­ültünk a tv-től, ultizóktól hangos terem egyik csende­sebb zugában, s aztán­­ hallgattunk. A hallgatás ugyan rövid volt, de igen zavart, mert mit is kérdezhet az ember egy olyan művésztől, mint Pagonyi Nándor, akit már hosszú évek óta ismer, s eh­hez az ismeretséghez a színházlátogató feltétlen tisz­telete társul. * A röpke zavart maga Pa­gonyi Nándor oldotta fel: megkérdezte, mit iszom. Az­tán egy koccintás után már könnyebb volt megkérdez­ni: hogyan is kezdődött? Mármint a pálya, a színész­pálya, mert hiszen erről, s főképp az eddigi éveket be­koronázó III. Richárd-alakí­­tásról akartam megtudni tő­le egy-két fontosabb adatot, szebb emléket, ismeretlen titkot. Egy jellegzetes kézmozdu­lat — Pagonyi Nándor így, két karját kitárva szokott egy-egy­­ nagyobb lélegzetű mondatba belevágni —, és egy ismerős, mélyről felsza­kadó nevetés — hányszor telt már meg ezzel a sen­ki máséhoz nem hasonlít­ható zengéssel a Szegedi Nemzeti Színház —, s már­is hallom: — Régen, nagyon régen! Ha utánaszámolok, 27 éve vagyok a pályán. Az akadé­mia után, 1941-ben éppen itt, Szegeden léptem először színpadra. Hatfaludy-t ját­szottam Kisfaludy Kérek-fjé­ben — ismét egy jellegze­tes Pagonyi-nevetés. — Ret­tentő boldog voltam akkor, mert a szereplők közül az én nevemet nyomtatták legelőre a színlapon. Szeged után négy nehéz év Richard — civilben Beszélgetés Pagonyi Nándorral jött: a háború, majd Deb­recen és 1949-től Miskolc. — Remek volt ott játsza­ni! Magunk építettük újjá a színházat, a közönség is rajongott értünk. Játszottam itt Tartuffe-ot, a Csongor és Tünde Tudósát és még egy sor remek szerepet. Ott, Miskolcon kezdődött tulaj­donképpen az én pályám! Először, mert másodszor Szegeden vágott neki új­ra még elszántabban, még érettebb művészi eszközök­kel a színészetnek. — Igen — mondja — a szegedi évek már más fel­adatokat, több, elmélyültebb munkát hoztak számomra. Itt értettem meg igazán, hogy mi is az, amit nekem, mint színésznek tennem kell. Amit tőlem a néző jog­gal elvár/ — Ez pedig ... —... az, hogy mindig, minden szerepben a mának kell szólni, minden figurát úgy kell eljátszani, hogy az elsősorban és mindenek fe­lett a mai nézőnek szóljon. Klasszikust és modernet egyaránt! S ezzel el is jutottunk a szerepformálás munkájá­hoz, ahhoz a titokhoz, ami­ről Pagonyi Nándor csak igen nehezen, hosszú fagga­tás után beszél: — A finoman kimunkál­ható karakterszerepeket sze­retem a legjobban, az olyan epizódalakításokat, ame­lyekkel kedvem szerint fog­lalkozhatok, amelyeket a legaprólékosabban felépít­hetek magamban. Minden hangsúlyt, minden mozdu­latot szeretek a lehető leg­kisebb részletekig kidolgoz­ni. A szó és a gesztus az­tán egy idő után már olyan szorosan összekapcsolódik bennem, hogy az egyik azonnal felidézi a másikat. Egy mondat, egy gesztust, egy gesztus pedig a megfe­lelő szövegrészt. Így áll már benne együtt III. Richárd félelmetes fi­gurája is, akit úgy for­mált — a „szakma” és a közönség véleménye szerint is — remekbe, hogy eddi­gi pályafutása alatt még soha, sehol nem találkozott ezzel a szereppel. — Shakespeare művéből indultam ki — mondja —, egyedül a szöveg és a kor­ról szóló irodalom vezetett. Ezt gyúrtuk át, ezt elemez­tük ki Komor István ren­dezővel, s ebből formáltam meg azt a figurát, akit most a közönség láthat. És mindezt alig négy hét alatt, mert Pagonyi Nán­dornak csak alig egy hónap­nyi ideje volt, amit a világ drámairodalmának egyik leg­bonyolultabb, legösszetettebb alakjára áldozhatott. S ezt az egy hónapot is úgy, hogy a ne­héz próbák mellett még ép­pen három darabban kel­lett játszania, s nem is akármilyen szerepeket. De ami a fontos, III. Richárd életre kelt, s így, ilyen fé­lelmetesen, ilyen borzonga­tóan kelt életre. * A beszélgetés befejezése­ként elmondott tétova gra­tulációt már újra kezét „pa­­gonyiasan” széttárva hárítja el a civilben egyáltalán nem félelmetes és borzongató, hanem nagyon is rokonszen­­ves szegedi III. Richárd. — Ugyan hagyd! —mond­ja. — Hátha nem négy hét alatt kellett volna megcsi­nálni az egészet akkor leszi.— Pagonyi Nándor— civilben.. (Siflis felv.) ... és mint III. Richárd A falvak mindeneset Találó kifejezéssel a fal­vak ezermestereinek lehet nevezni a körzeti földmű­vesszövetkezeteket. Azonkí­vül, hogy ellátják a lakos­ságot áruval és felvásárol­ják, értékesítik a mezőgaz­dasági termékeket, a köz­­ségbeliek mindennapi gond­jainak is orvosaivá váltak. Az elmúlt évek során kifej­lesztették a kölcsönzői szol­gáltatási üzemágat és több háztartási, termelési eszközzel, számos szak­iparossal állnak a lakos­ság szolgálatában. A megye 25 földművesszö­vetkezete 23 fajta kereske­delmi, árukölcsönzést és szol­gáltatást folytat. Egyre több vállalattal, ktsz-szel kötnek szerződést a garanciális áruk helyi javítására, vagy egy­­egy felvevőállomás lét­esíté­­sére. A ktsz-ek vagy a GELKA a gyűjtőállomásról egyszerre szállítja el a ja­vításra kerülő tartós fogyasz­tási cikkeket a javítómű­helybe, és a tulajdonosok is a helyi üzletben vehetik át a rendbehozott készülékeiket. Nem „hiánycikk” ma már a falvakban az Üvegező­­mester vagy a szemfelsze­­dőnő sem. A megyében tizennégy he­lyen foglalkoznak az fmsz-ek üvegvágással, 12 helyen szemfelszedéssel, 13 helyen golyóst­on-töltéssel, 28 he­lyen kávédarálással és 6 községben megszervezték a motoros bérfavágást is. A nagyobb áruházakban — pél­dául Nagymágocson, Csong­­rádon, Kisteleken — hozzá­értő mesterember igazítja a vásárló méretéhez a ruhát. De dolgoznak a képkeret­ezők is a szolgáltató hálózatban. Az elmúlt évben közel 40 ezer forint értékben foglal­ták díszes rámába a meste­rek a festményeket, fényké­peket. Nagy forgalmat bo­nyolítottak le a szappanfőző­telepek. Tavaly 15 és fél ezer kiló szappant értékesí­tettek az fmsz-ek a csere­akció keretében. Több mint öt százalékkal növekedett az elmúlt év­ben az árukölcsönzéssel foglalkozó üzletek kész­lete. Tíz falusi bolt foglalkozik kizárólagos árukölcsönzéssel, de más egységekben is lehet még háztartási és termelési eszközöket bérelni. Jelenleg 2 millió 311 ezer forint a kölcsönzési készletérték és bérleti díjként 709 ezer fo­rint folyt be a földműves­szövetkezetek pénztáraiba. A kölcsönzés és a szolgáltatás 1 millió 419 ezer forintot jö­vedelmezett. Érdekes, hogy egyes tar­tós fogyasztási cikkeknél szinte megszűnt a bérleti igény.­ Nagytőkén például senki sem bérli a mosógé­pet, a porszívót, és Kistele­ken is hat mosógép poroso­dik a kölcsönzőüzletben. En­nek az a magyarázata, hogy a falusi lakosság megvásá­rolja ezeket a műszaki áru­kat, hiszen a mindennapi élet kényelmét szolgálják. Éppen napjainkban vizsgál­ják felül készleteiket a köl­csönzőből toki, és vonják ki a forgalomból a tartós fogyasz­tási cikkek jó részét, ami­ket leértékelve bocsátanak áruba. A keresett cikkekből ter­mészetesen tovább növelik a raktárkészleteket, hogy ez évben még telje­sebben kielégíthessék a la­kosság mindennapi igénye/ T. 0 Üvegezés, szemfelszedés, bérfavágás A kölcsönzési betétérték 2 millió 300 ezer forint Mi a slágerszerzés titka? Elmondja: Dobos Attila Tágas szobába lépek, a falon festmények, reproduk­ciók, az asztalon kották. A fiatal zeneszerző, Dobos At­tila zongoránál ül és dol­gozik. Megkérem mesélje el pályafutását. — 1964-ben egy „Kit mit tud?” versenyen, a „Még ide-oda húz a szív” és a „Napsugár” című számaim­mal indultam. Én énekel­tem, zongorán kísértem sa­ját magam. Talán éppen ez­­ volt a baj, ezért nem jutottam a döntőbe — mond­ja nevetve. — A számok azonban hamarosan népsze­rűek lettek. — Melyik volt az első szerzemé­nye? — 18 éves ko­romban, 1958-ban komponáltam első számomat, az „őszi eső" című táncdalt. Ez azon­ban csak később került a közönség elé. Legutolsó számom az „Isten véled, édes Piros­kám”. A Dallamok szinte állandóan vannak a fejem­ben. Zongorán megpróbálom le­játszani, leírni ezeket, majd elteszem. Később újra elő­veszem, és korrigálom, így lassan kialakul. Hogy meny­nyi időre van ehhez szüksé­gem? Nagyon változó, pon­tosan nem tudnám meg­mondani. — Min dolgozik jelen­leg?­­ — A következő táncdal­fesztiválra készülök, két új számmal. Az egyik lassú, szentimentális, a másik gyors ütemű, könnyed dal­lam. A szövegeket húgom, Dobos Emőke, valamint az ismert szövegíró, Szenes Iván készíti. Remélem, lesz olyan sikerük, mint az ed­digieknek.­­— Mi a slágerszerzés tit­ka? — Úgy érzem, az a jó ze­neszerző, aki minden kor­osztály igényeit megfelelően kielégíti. Igyekszem min­denkinek komponálni. — Tervei a fesztiválszá­mokon kívül? — Egy musical comedy-t szeretnék írni. Remélem, egy éven belül elkészülök vele. A beszélgetés végén siet­ve búcsúzik, Gödöllőre uta­zik, ahol „civilben” fog­orvos. (Szűcs) Dobos Attila kedvenc hangszerével, a tamburával hírlap 1967. MÁRCIUS 5., VASÁRNAP A turistáké le vagis Talán sokan felszisszennek a kérdés ilyen szembeállítására. Hogyan? Távolít­sák el az öregeket a nagymágocsi kas­télyból, és adják át a zajos idegenforga­lomnak? Mi ez, ha nem, a humánus esz­mék megcsúfolása, amivel sutba dobjuk az idős, segítségre szorult emberek társadal­mi megbecsülését! ? Nem erről van szó. Történetesen a kas­tély, ha nyáron belföldi üdülőket, télen és tavasszal külföldi vadászokat fogadna, akkor sem veszne el a szociális gondos­kodás az idősekkel kapcsolatban. Mert a kényelmet, amelyben most a kastélyban részesülnek,, azt máshol is meg lehet ne­kik adni, máshol is lenne számukra biz­tonságos hajlék, berendezett szoba, fűtés, világítás, élelmezés és nyugodt, csendes légkör az élethez. A nagymágocsi kastély­ban kialakított szociális otthon külön­ben is a kivételeshez, mintsem a megszo­kotthoz tartozik — éppen­ adottságainál és környezeténél fogva —, ha a megyei vagy az országos társintézményekkel ha­sonlítjuk össze. Még két ellenvetésbe ütközünk. Az egyik szerint politikailag is helytelen dol­got művelünk: a demokrácia a gróftól el­vette a kastélyt, majd felhasználta a kö­zösség érdekében, most meg újra tegyük a falakon kívülre a dolgozó nép fiait? A másik nézet anyagiasságot és­ kapitalista módszereket emleget, amikor a kastély rendeltetését akarják egyesek megváltoz­tatni. Nos, semmilyen kastélynak nincs ön­magában véve „osztályjellege”. Ez csak attól a pillanattól kezdődik — ha ennél a kifejezésnél kívánunk maradni —, ami­kor ilyen vagy olyan emberek és közössé­gek ilyen vagy olyan célokra fordítják. A nagymágocsi kastély akkor is a szocia­lista népgazdaságot, a mi társadalmunkat szolgálja, ha netán a megye egyik ide­genforgalmi központja lenne. Annak idején a népi demokrácia jól tette, hogy a felszabadulás után 1949-ig a kastélyt — üdülőként — a csepeli mun­kások rendelkezésére bocsátotta. Ezután ,1949-től 1954-ig a görög szabadságharco­sok otthona volt a kastély, és 1954 óta mindmáig szociális létesítmény. Korábban számos érthető körülmény miatt a nép állama nem gondolhatott a kastély ide­genforgalmi hasznosítására. Most mások a viszonyok — az idegenforgalom a nép­gazdaság önálló ága lett — és nem pénz­­hajhászás, hanem reális rendező elv a kastély lehetőségeinek felmérése. Nem vé­letlen, hogy a közelmúltban az idegen­­forgalom hazai vezetői és a SZOT ille- Gondolatok a nagymágocsi kastély lehetőségeiről tévesei is érdeklődtek a nagymágocsi kas­tély iránt, turisztikai és üdültetési okok­ból. A kastélyt 51 holdas gyönyörű park, 16 holdas tó veszi körül, ezenkívül vadász­laknak alkalmas épületek, lovaglásra jó területek találhatók, és nem hiányzik a teniszpálya sem. A szobák — helyeseb­ben a lakosztály nagyságú szobák — szá­ma 87, jövőre beszerelik a központi fű­tést és a belső vízhálózat vezetékeit. A községi tanács terveiben egy szabadtéri strand szerepel, amelyet a parkban pró­bálnak megépíteni. A község és a lakos­ság őszintén szólva eddig nem sokat nyert a kastélyból, pedig a helybeliek is — a volt grófi cselédek — verejtékeztek azért a gazdagságért, amiből a neobarokk, mű­emléknek beillő kastély felépült. A kas­télyt szerencsésebben lehetne a község fejlődésének a szolgálatába állítani, és erről beszélnek is a helybeliek. Azt is látják — bár ez nem tömegméretű —, hogy főleg nyáron fényes autókból száll­nak ki a kastély bejárata előtt a gon­dozottak hozzátartozói — a szeretet gya­korlására ... Az is érdekes, hogy­ a szo­ciális otthon 330 lakójából, mintegy 300 budapesti, illetve innen történt a beuta­lásuk, és a gondozottak közül a járadéko­sok és nyugdíjasok száma eléri a 110-et A kastély és környezetének fenntartási költsége jóval nagyobb, mint más szociá­lis otthonnál. Ezekből az „egymásra dobált”­ adatok­ból és tényekből sok következtetést lehet levonni. Többek között azt is, hogy a bel- és külföldi turizmus szempontjából idegenforgalmi központtá fejlesztett nagy­mágocsi kastély — az Alföldön egyedül­álló lehetőségeivel — nagyon jó „hát­országa” lehetne a Szegedi Szabadtéri Já­tékoknak, ami a vendégek programját illeti — kezdve a hangversenyektől, mr vadász- és lovas találkozókig. Nem ke­vésbé figyelmébe ajánljuk ezt a tájfesté­szettel törődő országok szerveknek is. A gazdasági, szociális, községi, idegen­forgalmi stb. szempontok felsorakoztatá­sával kétségtelen, hogy nem lehet „kapás­ból” válaszolni a kérdésre: a turistáké vagy az időseké legyen-e a nagymágocsi kastély? De ettől függetlenül, azért vála­szolni­­ érdemes. SZABÓ RÓBERT Sok „e“ — kevés „zs“ Nyomdai szakembereken kívül nemigen jutna senki­nek eszébe a „betűk gyako­riságán" gondolkodni. A nyomdászoknak a munká­jához tartozik a játék a be­tűkkel, pontosabban a be­tűk játéka. Statisztikát ké­szítettek tehát a betűk gya­koriságáról, mert ezen ala­pul a betűöntödei jegyzék, illetve az úgynevezett ön­tőcédula összeállítása. Ebből a statisztikából ki­derül hogy: a magyar nyelv leggyakrabban hasz­nált betűje az „e”. Minden száz betű közül majdnem 11 ,,e” betű — tehát, hogy stílszerűek legyünk, az „e” szerfelett tekintélyes meny­­nyiségben szerepel. (Nem véletlen, hogy Karinthy is „feltalált” egy olyan érde­kes játékot, az „Eszeperen­­te”-et, amelyben minden­, magánhangzót „e” betűre kell helyettesíteni. A gyakorisági rangsor második betűje az „a" (9,90 %), a harmadik pedig a „t" betű (7,70 %). Vannak persze olyan mostoha betűk is, amelyeket a magyar nyelv meglehetősen elha­nyagol. Ilyenek például az „ti” (0,75 %), az „ny” (0,74 %) és a „cs” (0,56 %). A leg­ritkábban előforduló betűje a magyar nyelvnek a „zs" — minden száz betű közül mindössze 0,06-szor fordul elő. Érdekesen alakul a nyom­dászstatisztikában a ma­gánhangzók és a mással­hangzók vetélkedése. Bár a magyar ABC-ben több a mássalhangzó, mint a ma­gánhangzó, előfordulásuk szavainkban nagyjából azo­nos.

Next