Csongrád Megyei Hírlap, 1969. április (14. évfolyam, 75-97. szám)
1969-04-01 / 75. szám
II szovjet kormány tárgyalásokat javasol Pekingnek * MOSZKVA — MTI Szombaton a szovjet kormány nyilatkozatot tett közzé a Kínai Népköztársasághoz fűződő kapcsolatokról. A szovjet kormány nyilatkozatát a kínai hatóságok részéről az Usszud-folyó mellett, a Damanszkijsziget térségében elkövetett fegyveres provokációkkal kapcsolatban, március 29-én juttatták el a moszkvai kínai nagykövetség útján a Kínai Népköztársaság kormányához.'' A szovjet kormány — mondja a nyilatkozat — „úgy vélekedik, hogy haladéktalanul gyakorlati intézkedéseket kell tenni a szovjet—kínaihatáron kialakult helyzet rendezésére. Felszólítja a Kínai Népköztársaság kormányát, hogy a határ mentén tartózkodjék olyan cselekményektől, amelyek bonyodalmakat okozhatnak, s a nézeteltéréseket — ha ilyenek felmerülnek —, nyugodt légkörben, tárgyalások útján oldja meg”. A szovjet kormány állást foglalt amellett is, hogy a szovjet és akínai hivatalos képviselők a közeljövőben újítsák fel a Pekingben 1964-ben megkezdett konzultációkat. . . „A szovjet kormány kijelentette és szükségesnek tartja újból kijelenteni, hogy határozottan visszautasít mindennemű merényletet, bárki részéről történjék is, a szovjet területek ellen. Szilárd visszautasításra talál minden kísérlet, hogy a Szovjetunióval, a szovjet néppel a fegyverek nyelvén beszéljenek ... — A szovjet kormány szilárd meggyőződése, hogy a szovjet és a kínai nép alapvető érdekei végső soron lehetővé teszik a szovjet—kínai kapcsolatokban mutatkozónehézségek leküzdését és kiküszöbölését — állapítja meg befejezésül a szovjet kormány nyilatkozata. Lapzárta után érkezett jelentés szerint a kínai kormány elutasította a szovjet javaslatot. Jégkorong és nacionalizmus Ezzel a címmel közöl cikket hétfői számában a Pravda a prágai szovjetellenes tüntetésről, amelyre — mint jelentettük — pénteken este került sor, a csehszlovák győzelemmel végződött Csehszlovákia—Szovjetunió jégkorong-mérkőzés után. A Pravda rámutat: meglepetést keltett, hogy a CSKP vezetői, a csehszlovák hatóságok nem léptek fel azonnal a jobboldali nacionalisták és reakciósok által kezdeményezett szovjetellenes akciók megakadályozására. Semmi kétség — írja a Pravda —, hogy a szovjetellenes provokációkat meghatározott személyek irányítják. Egyes lapok arról is beszámolnak, hogy a prágai, Vencel-téri gyülekezetben” ott volt Smrkovsky is, aki — köztudottan — már nem egyszer vett részt hasonló szovjetellenes megmozdulásokban. A Pravda cikke végül kifejezi reményét, hogy a csehszlovák kommunisták és más , becsületes dolgozók "nem tűrnek el hasonló szovjetellenes akciókat. Jahja Khan — Pakisztán elnöke Pakisztánból érkező jelentések beszámolnak arról, hogy Jahja Khan hadsereg-főparancsnok ideiglenesen betölti a köztársasági elnöki tisztséget is. fl Elvonják az üzemtől a jogtalan hasznot A Megrekedt Székkutas fejlesztése fl Akták a bürokratizmus útvesztőjében témák sokrétűsége jellemzi ezúttal is a hét végén megjelent magyar sajtótermékek cikkeit. Amit most elsődlegesen kiragadni szeretnénk a bő termésből, azok a cikkek, amelyek figyelemfelkeltők illetékesek részére. A köznyelv ezeket „bíráló cikkeknek” könyveli el, holott nem mindig azok, hanem csak figyelmet odaterelek egyes nem kívánt jelenségekre, mégpedig ugy, hogy egyedi esetekből sokan tanuljanak. Álljon itt mindjárt a Népszabadság vasárnapi számának „Kivetnek-e gazdasági bírságot a Ravilld?” című cikke, amelyben írója, Szabó László szóvá teszi: juthat-e 2 millió 300 ezer forint jogtalan haszonhoz egy üzem — jelen esetben a Ravill — a vásárlóik megkárosítása révén. Arról van szó ugyanis, hogy a Szokol rádió EV 408-as akkumulátortöltőjét olcsóbban és rorzabb minőségben állították elő, mint előzőleg a Medicor Művek, de a Szokol árához nem nyúltak. Ezen az úton a Ravill 2,3 milliós tiszta nyereséget ért el. Ezzel szemben áll egy kormányhatározat, amelynek lényege: ha oly módon jut valamely vállalat jogtalan nyereséghez a vásárlók megkárosítása révén, hogy az egyes vásárlóknak az nem, vagy csak rendkívül bonyolult módon volna visszatéríthető, a jogtalan nyereséget el kell vonni és gazdasági bírságot kell kiszabni! Nos, a Rávillnál ez a tipikus eset áll fent. A KNEB elnökhelyettese meg is állapította: „Az államnak nincs szüksége ilyen bevételre. Ez következik az új mechanizmus egész szelleméből, a kormány rendelkezéseiből.” A Magyar Nemzet Vasárnapi számában „A hatvani huzavona” címmel Baráti Géza vázolja fel a bürokratizmus egy jellegzetes esetét. Egy lakáskiutalás körül bonyolódik az ügy nyolc hónapja. Számunkra nem is a konkrét eset most az érdekes, hanem az, hogy mire képes az embertelen ügyintézés, a paragrafusok közötti bujkálás, s talán kimondhatjuk azt a szót is: felelősségvállalás hiánya. A közönség érdekében szólal fel Árkus József is, a Népszabadság hasábjain, amikor felteszi a kérdést: Miért drágult a Vidám Park? Illetékesek részéről nem hiányzik a magyarázat, ám a közönség védelmében a cikk így érvel: „Ha elfogadjuk, hogy egy új szálloda, vagy étterem csak harminc év után téríti meg a beruházási költségeket, miért kell ragaszkodni egy népszórakozóhely újabb kiadásainál egy-két, illetőleg legfeljebb négy év alatti visszatérítéshez?” Megyénket is közvetlenül érinti Kiss Gy. János cikke a Magyar Hírlapban, aki „Székkutasi makett és valóság” címen foglalkozik a község mintafaluvá való kialakításának megrekedésével. Mi a cikk következtetése? „Helyi akarásban nem lenne hiány. Áldozatvállalásban sem. A székkutasi választás tehát — bárhogy nézzük is — nem volt tévedés annak idején A mintafalu terve — az időközben végrehajtott módosításokkal — ma is élő, jó terv. Hiszen elkészültétől mostanáig ennek rendelte alá a munkáját a tanácsvezetés. A falu még ma is hisz, bízik benne Ez azonban már kevés. A makettjével együtt magára maradt. Egyelőre, jószerint, csak ahhoz tud mintául szolgálni: hogyan nem szabad elfeledkezni egy példaként kikiáltott faluról... A mintafalu makettjének életre keltése sürgetőbb, mint valaha.” Faragó István a Népszavában cikkezik a' fogyasztók érdekében. A vita közismert: a felhalmozódó készletek pénzügyi teherviselése. íme a. eben'mondás: az üzletekben szűkös például a c'r' n mé'aszték — viszont nagy készletek hevernek a raktárakban —, rendeléshiány fékez a gyárakban. Pénzügyileg indokolt, hogy a nehezen eladható készletet felhalmozó nagykereskedelmi vállalatot ne támogassa tovább hitellelAz állam, így valóban elejét veszi a hiba megismétlésének. Pénze fogytán azonban, amíg a készletei tartanak, a gyártól nem rendel. A fogyasztó pedig, akár részt vett az eladhatatlan áru termelésében, felhalmozódásában, akár nem , hiába járja az üzleteket. Sőt, a rossz kereskedőt, vagy ipari vezetőt le sem válthatja. Csak a „hibás kör” terheit viseli. A cikk megemlíti, hogy a megoldás módjai és eszközei között sok szempont és meggondolás szerint választhatnak az arra illetékesek. Ezek egyike sem ismeretlen az érdekeltek előtt. Ám van más szempont is. A cikk ezt így fogalmazza meg végső következtetésként: Az általános példa, remélhetően, egymagában is elegendő annak előtérbe állításához, hogy a gazdaságirányítás rendszere nem öncélúan alkalmazza erőteljesebben a nyereségérdekeltséget, a kollektív érdekeket, az utasításos irányítás helyett a gazdasági szabályozókat, a ráfordításokhoz közeledő árakat és többi jellemzőjét — hanem a szocializmus építése és építői érdekében. Akik egy személyben nemcsak teherviselői az építés nehézségeinek, hanem élvezői is az eredményeknek: Fogyasztók. Ezek a figyelmet felhívó cikkek jelzik a magyar újságírás nemes szándékát: védeni a közönséget minden olyan manipulálás ellen, amelyek az ő zsebére mennek. Meggyőződésünk, hogy e cikkek nyomán a szükséges intézkedések nem maradnak el, mint ahogyan a tévé „középkori históriájá”-nak sajtóvisszhangjai sem maradtak nyom nélkül! SZABÓ ENDRE A 1 Szovjet küldöttség Eisenhower temetésén Vasárnap Washingtonban az amerikai törvényhozás épületében ravatalozták fel Eisenhower volt elnök koporsóját. A temetési szertartás hétfőn — magyar idő szerint az esti órákban — kezdődött. Ezen több állam- és kormányfő is részt vett, de Gaulle francia elnök, Rumor olasz miniszterelnök, Kiesinger nyugatnémet kancellár. A Szovjetuniót Csujkov marsall és Kuznyecov, a külügyminiszter első helyettese képviselte. A washingtoni szertartás után éjfél felé indult el az a vonat, amely Eisenhower holttestét Cansas City államba, a volt elnök szülővárosába szállította. Itt szerdán lesz a temetés. Csujkov marsall (balról) és Kuanyecov, a külügyminiszter első helyettese a washingtoni repülőtéren Egyiptom reményeket fűz a négyhatalmi értekezlethez Kairóban vasárnap Naszszer elnök figyelmeztette az Arab Szocialista Unió kongresszusának 1700 küldöttjét, hogy a közel-keleti helyzet veszélyes szakaszba lépett. Nasszer ezzel kapcsolatosan utalt a közel-keleti válság megoldását célzó négyhatalmi tárgyalások tervére. „Nagy reményeket fűzünk a négyhatalmi tárgyalásokhoz." IMMÁR KÉT HÉT telt el azóta, hogy KÜLPOLITIKAI FIGYELŐ Leszerelési tárgyalások - Jó kilátásokkal Genfben újból munkához látott a tizennyolc hatalmi leszerelési értekezlet, de a szakértők és a világközvélemény továbbra is bizakodóan ítélik meg a konferencia tevékenységének kilátásait, akárcsak az első ülés utáni nyilatkozatok és kommentárok. Hozzá kell ehhez tenni, hogy a tudósítók jelentéseikben hangsúlyozottabban emelik ki az eddig lefolyt néhány ülés kedvező légkörét, a fesztelen hangulatot és azt a törekvést, amely valamennyi részt vevő delegáció részéről a jelenlegi ülésszak eredményességének elősegítésére irányul. A március 18-án megkezdett leszerelési ülésszak előreláthatóan 6- hétig tart. Ezután néhány hetes szünet következik, majd a delegációk augusztus második felében újra összeülnek. Ekkor megállapodnak az ENSZ- közgyűlés szeptemberben kezdődő új ülésszaka elé terjesztendő, kéthónapos tevékenységüket összegző jelentés szövegében. Az értekezlet érdeklődésének középpontjában jelenleg az atomsorompó-szerződés, vagyis az atomfegyverek elterjedését megakadályozni hivatott egyezmény áll. Ezt a megállapodást már edddig is csaknem 90 állam kormánya írta alá, de csupán tíz ország parlamentje ratifikálta, azaz hagyta jóvá. Most az a szerződéssel kapcsolatos legfontosabb feladat, hogy a legrövidebb időn belül negyvenháromra emelkedjék a ratifikálási eljárást lefolytató országok száma. Ebben az esetben ugyanis az egyezmény életbe lép és megkezdődhetnek a végrehajtásával kapcsolatos intézkedések. Valószínű, hogy az értekezlet akciót kezdeményez a ratifikálási eljárások meggyorsítására, illetve, hogy további ATI ÉRTEKEZLET kedvező kilátásához a tengerfenék katonai felhasználásának eltiltását célzó szovjet és amerikai — külön-külön előterjesztett — indítvány biztató fogadtatása szolgáltat alapot. Igaz, a két javaslat között lényeges eltérés van, amenynyiben a szovjet indítvány a tengerfenék mindennemű katonai célokra történő felhasználási tilalmát irányozza elő, míg az amerikai elgondolás csak a tömegpusztító fegyverek és eszközök tárolására, illetve felhasználására vonatkozó tilalmat írja elő. A szovjet delegáció vezetője, Roscsin azonban rámutatott, hogy a szovjet tervezet egy olyan koncepció, amelyben lehetséges a kompromisszum, tehát az érdekelt feleknek legjobban megfelelő megoldás. Ez új lendületet biztosít a további tárgyalásoknak. Az értekezlet pillanatnyilag tehát e tervezet tárgyalásánál tart, ami természetesen nem jelenti azt, hogy ez az egyetlen téma a heti két alkalomkor, kedden és csütörtökön sorra kerülő üléseken. A szovjet delegáció programja: tárgyalni és megállapodni a leszerelés legszélesebb körű kérdéseiről, többek között a nukleáris kísérletek és fegyverek teljes el-, illetve betiltásáról. Az angolok a vegyi -és a biológiai fegyverek eltiltásáról kezdeményezendő tárgyalásoknak tulajdonítanak különös jelentőséget, míg a kanadaiak szerint az atomleszerelés a legdöntőbb kérdés. Az olaszok az atomsorompó-szerződés mielőbbi életbe léptetésének fontosságát hangsúlyozzák és azt követelik, hogy az atomfegyverrel nem rendelkező országok számára biztosítsanak hasadóanyagokat és adják át nekik a nukleáris technológiát. Az el nem kötelezett országok viszont különtanácskozások keretében igyekeznek összehangolni álláspontjaikat és a hírek szerint igen széles körű, a teljes leszerelésre vonatkozó és az atomfegyver-kísérletek maradéktalan beszüntetésére irányuló javaslatokat terjesztenek majd elő. Végül meg kell említeni az angolok indítványát, akire javasolták, hogy a Szovjetunió és az Egyesült Államok az értekezlet keretén belül rolytass 1ák a stratégai — rakéta — fegyverkezés korlátozását célzó tárgyalásaikat. Roscsin szovjet delegátus bejelentette, hogy ezek a tárgyalások nem az értekezlet keretén belül, hanem a két nagyhatalom között, kormányszinten folytatódnak. EGYIK __FIGYELEMRE MÉLTÓ téglája az értekezletnek a tárgyalásokon részt vevő országok számának kibővítése. Pillanatnyilag tizennyolc országnak van joga az értekezleten való részvételre. Öt szocialista ország — a Szovjetunió, Lengyelország, Csehszlovákia, Románia és Bulgária öt NATO-állam: az Egyesült Államok, Anglia, Franciaország, Olaszország és Kanada — és nyolc el nem kötelezett ország — Svédország, India, Burma, Mexikó, Brazília, Egyiptom, Etiópia és Nigéria — delegációinak. A felszorolt országok közül Franciaország nem képviselteti magát a tárgyalásokon. A nyugatiak az NSZK, Japán — és a hírek szerint — Pakisztán bekapcsolását szorgalmazzák. A Szovjetunió álláspontja szerint paritásos alapon szó lehet újabb országok delegációinak a tárgyalásokba való bevonásáról. Vagyis: ahány új nyugati ország, annyi szocialista állam lehet további résztvevője a leszerelési értekezletnek. Valószínű, hogy az el nem kötelezettek kibővítenék egy ilyen lehetőség esetén soraikat. Természetesen az értekezletén elhangzott felszólalások és előterjesztések nemcsak olyan témákat érintenek, amelyeket minden delegáció helyesel. Az amerikaiak és az angolok például felvetették: megváltoztatta-e a Szovjetunió a föld alatti atomrobbantások eltiltásával kapcsolatban részükről szorgalmazott helyszíni ellenőrzésekkel szemben elfoglalt visszautasító álláspontját? A Szovjetunió továbbra is ellenzi az ilyen helyszíni ellenőrzésekre eddig előterjeszti-útt javaslatokat. Kész azonban újakról tárgyalni, s elképzelhető, hogy ezen a téren is történik még a jelenlegi ülésszak során előrehaladást elősegítő kezdeményezés. KÉT HÓNAP természetesen kevés idő ahhoz, hogy a leszerelési értekezlet áttöria az eddig felmerült és megoldásra váró problémák falát. Elegendő viszont ahhoz, hogy egy-két időszerű téma — például, hogy az atomsorompó-szerződés életbe léptetésének lehetőségét tovább szélesítse, illetve, hogy a tengerfenék katonai felhasználásának vonatkozásábams közösen elfogadható tervezetet dolgozzon ki — területén előbbre jusson. Ezzel egyengeti a nagy célhoz, az átfogó leszereléshez vezető utat és újabb feltételeket teremthet ahhoz, hogy a franciák és a kínaiak későbbi bekapcsolódásával valamennyi atomhatalom osztozzon a további előrehaladásért reájuk háruló felelősségben. PERÉNYI ISTVÁN “ hírlap KEÖK, 1909. ÁPRILIS 11