Csongrád Megyei Hírlap, 1976. május (21. évfolyam, 103-127. szám)

1976-05-23 / 121. szám

Meddig nőhetnek a tartályhajók? A második vi­lágháború kezde­téig a legnagyobb tartályhajók mé­rete nem haladta meg a 20—25 ezer tonnát, és még 1957-ben is csak 70 ezer tonna volt a rekord. Et­től kezdve azon­ban rohamos fej­lődés következett. Szédítő gyorsa­sággal dőltek meg a nagyságrekor­dok, és egymás után tűntek fel a tengereken a 100, 200, 400, majd a közel 500 ezer tonnás tartály­hajók. A méretek, a befogadóképes­ség növelése ma is tovább tart — még a Szuezi-csa­­torna megnyitása után sem torpant meg —, s bizo­nyára nem kell sokáig várni rá, hogy megépüljön az első egymillió tonnás ,szuper­­tartályhajó. Mi indokolja ezt a szédületes versengést? Ter­mészetesen gaz­daságossági szem­pontok. Minde­nekelőtt az, hogy a nagyobb hajók építési költsége nem növekszik egyenes arány­ban nagyságuk­kal. Általában, ha a hajó nagysága megháromszo­rozódik, a költsé­gek csak kétsze­resre növeksze­nek. Az sem el­hanyagolható szempont, hogy a nagy, korszerű hajók gyakorlati­lag ugyanolyan létszámú sze­­mélyzetet igé­nyelnek, mint a kisebbek. A nagy tartályhajóknál a szállítás üzem­anyagköltsége is igen kedvezően alakul. Két dolog azért mégis határt szab a méretnöveke­désnek. Az egyik az, hogy lassan már a konstruk­tőrök végére ér­nek az acélszer­­kezetek szilárd­sági tartalékaiban rejlő lehetőségek kihasználásának. A másik szem­pont, hogy a leg­nagyobb hajókat már ma is csak a világ kevés kikö­tője tudja fogad­ni, az újabb ki­kötők építése pe­dig gigászi össze­geket emésztene fel. *6 Rejtvény gyerekeknek Játék a betűkkel M­AICAPN Állítsd a betűket helyes ■■orrendbe. Hazánk egy ré­szének régi nevét kapod! Beküldési határidő: május 27-ig. Kizárólag levelezőla­pon. Kérjük ráírni: „Gyer­­mekrejtvény”. Cím: Csong­rád, megyei Hírlap, 6740. Sze­ged, Sajtóház. A helyes meg­fejtők közül öten ifjúsági­­könyv-jutalomban részesül­nek. A május 16-i lapszámunk­ban megjelent Gyermekrejt­vény helyes megfejtése: tűr, tűr, tor, tör, tőr, túr, tűr, tér. A helyes megfejtők közül könyvjutalomban részesültek: Suttai Ági (Vásárhely, Fel­szabadulás u. 31.), ifj. Nyá­­rádi Zoltán (Vásárhely, Cso­­morkányi u. 3.), Nagy Edit (Makó, Ságvári tér 24.), Ta­kács János (Szentes, Csaba u. 4.), Fodor Géza (Apátfalva, Móricz Zs. u. 12.). Papp Zoltán EGY FIÚ A VÁROSBÓL 14 Ferkót meglepte a lír hangból áradó szomo­rúság és letargia. — Mire gondol? — kérdezett közbe. Én nem tudok semmiféle borzasztó dologról... Az asszony újabb ciga­rettára gyújtott. — Maga most azt hiszi, ugye, hogy képzelődöm, vagy hogy felnagyítom a dolgo­kat ... Sajnos nem ... Az uram ugyanis, mielőtt el­ment volna, mindent elmon­dott... Az a helyzet, kedves Ferenc, hogy az oroszok át­törték a frontot... És az uram nem hisz abban, hogy sikerülne őket megállítani. Márpedig ha ő nem hisz benne, akkor valószínűleg tényleg nem is lehet... Jön a tél... Azok mindig akkor nyomulnak előre ... Elkép­zelhető, hogy még tavasz előtt elérik a Kárpátokat... Ott most építik kétségbeesett gyorsasággal a védelmi állá­sokat ... Mi lesz, ha azokat is áttörik? ... Akkor már magyar földre lépnek . .. Ferkó lehajtott fejjel hall­gatott. Olyan hirtelen zú­dult rá minden, hogy ha akart volna, sem tud meg­szólalni. De nem is akart. Csak a gondolatok kavarog­tak benne... — Akkor pedig minden elveszett. Érti? Minden. Most látta csak Ferkó, hogy reszket a keze. Nagyo­kat szippantott az illatos ci­garettából, úgyhogy valósá­gos füstfelhőben ültek már. S a füst kékesen, titokzato­san gomolygott a kissé fél­homályos szobában. Hogy kimondta, ami a szívét nyomta, most már nyugodtabbnak látszott Storm-Tétényiné. — Hát ezért féltem én Őszit. — Nyugodjék meg — mondta halkan Ferkó. — Túl sötéten tetszik látni a dolgokat. Az asszony kesernyésen el­mosolyodott — Úgy gondolja? Nem, kedves Ferenc. Én most ki­vételesen nagyon reálisan látok mindent... Persze megértem magát. Hiszen nyilvánvaló, hogy egészen más szemszögből nézi a dolgokat mint én. Mint mi... Mondhatom azt, talán igen, hogy magának nincs veszíteni valója ... Értelmes, rendes fiatalember, szegény, aki előtt nagy karrier áll, ha... De hát itt vagyunk mi... Mit gondol, velünk mi lesz? ... Hátradőlt a fotelben, úgy beszélt tovább. Most már egé­szen hatalmába kerítette ez a hirtelen jött és a helyzete feszültségéből kisarjadt, szo­katlanul személyes őszinte­ség. — Én már régóta figye­lem magát, kedves Ferenc ... Sokszor el is gondolkodtam rajta: lám, ilyen a sors. Ne­künk látszólag mindent meg­adott, magának meg csak a szegénység jutott... De va­lóban így van-e?... Maga okos, tehetséges, szorgalmas, kötelességtudó. Tud maga elé célt tűzni, és azért szí­vósan küzdeni... Veszíteni pedig?... Nos, nincs mit elveszítenie... Nagyot sóhajtott: — Azt hiszi, nem vettem észre, hogy az én Őszi fiam milyen nehezen koncentrál ? Hogy nincs neki akarata? Hogy dús képzelete minduntalan az irrealitások felé sodorja? És hogy azt a kis fegyelmet, önmegtartóztatást maga ver­te bele napról napra, hét­ről hétre?... Ha így van, mit ér akkor a rang és a vagyon?... — Vagyon? — mosolyo­­dott el újra, és szája sarká­ban kis, keserű vonás je­lent meg. — Első dolguk lesz, hogy elveszik tőlünk ... És csak nem képzeli, hogy szegény uramat, Ottót meg­hagyják majd ' a hadsereg­ben?... Akkor vajon mihez kezdünk? Ferkó hirtelen, szinte ösz­tönösen, de mindenesetre gondolkodás nélkül vágta rá: — Majd el tetszik menni zongoraművésznek... Az asszony a cigarettát is majdnem kiejtette kezéből a meglepetéstől. Egy darabig csak nézett rá meredten, nagyra nyílt szemekkel. Még az sem jutott eszébe, hogy a homlokába hulló, rakoncát­lan hajfürtöt megigazítsa. Majd minden átmenet nél­kül elnevette magát: — Maga aztán, kedves Fe­renc, nagyszerű tanácsokat tud adni. Látja — folytatta, szinte már vidáman —, ez nekem aztán tényleg vég­képp nem jutott volna eszembe ... Szóval azt ajánl­ja, hogy menjek el zongora­­művésznőnek? ... — Igen — felelte. — Hi­szen olyan csodálatosan ját­szik ... Már különben is ré­gebben kérdezni akartam: miért is tetszett abbahagyni annak idején a zongorá­zást? ... Storm-Tétényiné úgy foly­tatta, mintha nem is hal­lotta volna a kérdést: —Szó­val ... miután a férjemnek nem lenne állása, a vagyo­nunkat pedig elvennék, ak­kor én szépen leülnék a zongorához, elkezdenék ját­szani, és megkeresném a mindennapi kenyérreva­lót ... Erre gondolt?... — Pontosan — bólintott Ferkó, de olyan hévvel, hogy az asszony újra elmosolyo­dott. — Hát persze, azért le­het, hogy ez nem volna olyan egyszerű ... Elvégre nagyon régen szereztem ám a diplo­mámat ... Azóta sokat fe­lejtettem ... Meg a gyakor­latból is kijöttem ... Mit gondol, mennyi időre lenne szükségem, hogy újra visz­­szanyerjem az elhalványo­dott tudás régi fényét?... Ezt szépen mondtam, ugye? ... Hát persze, erre nem lehet időponttal felelni, magának van igaza, amikor hallgat... Meg kell próbál­ni... Ismét rágyújtott: — Mit is mondott az előbb? Már majdnem teljesen kiment a fejemből... Hogy miért hagytam abba a zongorázást? Na mit gondol, miért?... (Folytatjuk.) Párbeszéd Benedek Istvánnal, a sokarcú műveltségről Népművelő, ismeretter­jesztő, vagy inkább — diva­tosabb kifejezéssel élve — a közművelődést szorgalmazó, s azt szolgáló dinasztia tag­jától természetesen azt kér­dezem elsőül: — Meddig jutottunk vé­leménye szerint? Mi a tar­talma ma az általános mű­veltség fogalmának? — Azt hiszem, egy kicsit túlbecsüljük annak a körnek a sugarát, átmérőjét, amely­ben a fogalomnak érvényes tartalma van. Létezik egy meglehetősí­n keskeny réteg, amely tudományt, művésze­tet művel aktív formában, s nincsenek olyan túl sokan azok sem, akik ezt elolvas­sák, szeretik, méltányolják. Ez utóbbiakat aztán körül­veszi egy igen széles réteg, amely a valóban műveltek, tájékozottak morzsáiból él. Vagyis, az iskolában megta­nul, s később is olvas az új­ságban bizonyos neveket: Leonardo, Michelangelo stb. S kialakítja a maga megle­hetősen sematikus világké­pét, mely azért kétségtelenül tartalmaz értékes elemeket. Nem lehet tehát „művelet­­len”-nek tekinteni. Mégsem művelt, mert ismereteiből nem áll egybe olyan „szer­kezet”, amely kinek-kinek az egyéniségével összhangban . Engedje meg, hogy ellentmond­jak: e tetszetős paradoxon csak a baj egyik helyére tapint. Azok­ra nem érvényes, akiknek esélyük sincs a művelő­désre. Pedig — iménti ki­fejezését idézve: — az em­beriség túlnyomó többsége még századunk ez utolsó negyedében is — esélyte­len. ,— Szűkítsük hát a kört azokra, akiknek módjuk vol­na művelődni. E körben iménti megállapításom for­dítottja is érvényes: az is­merés és az elismerés gyak­ran nincs arányban a mű értékével. Nincs biztosíték arra, hogy a széles körben elterjedt alkotás, vagy név méltó is rá, hogy elterjedt legyen. Abból fakad a tulajdon­képpeni krízis, hogy nincs (talán nem is lehet?) tárgyi­lagos mérce. S mindez még sokkal érzékenyebben meg­mutatkozik a képzőművé­szetben és a zenében. Oly bizonytalan a határ­érték s az érték látszata között, hogy noha teljes hittel dol­gozik az ember, nem tarthat számot arra, hogy el is­­fo­gadják. Az író ezért gyakran az íróasztalfióknak dolgozik, s meglepődik, ha sikerül el­juttatnia gondolatait az ol­vasókhoz. Ha értő kiadóval találkozik, reménye nő. De csak egy személyes példát a várakozásra: a „Csinevát” 1953-ban írtam, első kiadása 1968-ban jelent meg ... — Ebben a késedelem­ben viszont aligha az ol­vasó volt a ludas. Hogy mennyire nem, épp a „Csí­névá” bizonyítja: legújabb (csaknem ötvenezer pél­dányban megjelent) kiadá­sa napok alatt elfogyott. Kételkedem hát az Ön hi­tetlenségében ... — Az utóbbi években va­lóban úgy tetszik: pesszimiz­musom­ önmip kudarcába fúlt. „Pusztába kiáltott szó” című kötetem derítette ezt ki számomra. Arról írtam, hogy minden beszéd hiába­­való. S könyvemnek mégis olyan visszhangja volt, mint az „Aranyketrec” óta egyik munkámnak sem. A „Csine­vát” is olvassa a benzinku­tastól a professzorig, igen sokféle ember.­.. Ezért hát mégis­ azt kell mondanom, minden kételke­désem ellenére hiszek abban, hogy ez a­ visszhang maga­tartásformálódást is jelent. Talán mégis van lehetőség arra, hogy műveltséget pél­dázzunk, s el lehet terjesz­teni a gondolatot is, ötven-, százezer, vagy sok százezer ember között. A rádióban­­televízióban még nagyobb közösségnek. Igaz, különösen ez utóbbiban már nemigen kapok szót... — A Benedek-dinasztia­ nagyapja, Benedek Elek, édesapja, Benedek Mar­cell, s Ön is, sokak szá­mára szinte azonos, a nép­műveléssel, vagy igazabb és teljesebb kifejezéssel: a közműveléssel, közművelő­déssel. Vállalja-e ilyen ké­telkedve ezt a szerepet, hivatást? — Nagyapám 1859-ben született, s korán (már húsz­éves korában) áttért a sza­bad írói, publicista pályára. Ilyenformán 1979-ben lesz száz esztendeje a család iro­dalmi munkásságának. Be­nedek Elek a Néptanítók Lapja szerkesztőjeként az 1890-es években a nép okta­tását, tanítását sürgető cik­keket írt, szemére hányva a kormánynak a mulasztáso­kat. Munkásságának csupán egyik részét ismerik tehát, akik csak meséit olvasták. Benedek Marcell egész életének „az olvasás művé­szete” volt a témája, sőt: a szenvedélye. Arra tanított, hogyan kell jól olvasni. Mert a mű önmagában nem él, csak velünk, értő olvasókkal. Ez Benedek Marcell kulturá­lis missziójának lényege. A magamé pedig: nem elég szépen olvasni, hanem min­denfélét kell szépen tudni. Szépen olvasni, szépen tudo­mányt, technikai fejlődést, művészetet stb. megérteni.­­Tehát lerakni az olyan álta­lános műveltség alapját, amely magába foglalja a ter­mészettudományos gondolko­dást­­­s... — S mit kellene ten­nünk, hogy ne csak a mennyisége, de a minősé­ge is változzék a művelt­ségnek? Más szavakkal: miképpen tűnhetnek el a sémák, hogyan lehet — sokféle — arca műveltsé­günknek? — A közismert informá­cióbőségben nem lehet meg­kívánni, hogy kinek-kinek mindenről lényegi ismerete legyen. Mindenkinek magá­nak kell leásnia a számára szükséges lényegig, s nincs elég „fúróeszközünk”. Még alig száz esztendeje a művelt ember elolvashatta korának legalapvetőbb ismereteit. A képzőművészet persze már akkor sem volt ilyen előnyös helyzetben. Most viszont bárkinek módjában áll úgy­szólván mindent a maga íz­lése szerint „házhoz rendel­ni”: a könyvet, a képzőmű­vészetet (már-már tökéletes reprodukciók formájában) a zenét (rádióban, hangleme­zen stb.). Amit megkaphatunk, oly sok, hogy nem tudjuk meg­emészteni. Hogy mégis eliga­zodjunk, épp ehhez kell az alapműveltség. Az­ iskola ezt részben megadja, részben nem. Mert a fiatalság gyor­san és nagy áttekintőképes­­séggel tanul. Behabzsolva a tudást. Vizsgára. Hogy az­után két-három hét alatt mindent elfelejtsen. Csak egy példa: egy-egy egyetemi felvételi vizsgán annyit kell tudnia a diáknak, mintha később, egyetemi hallgató­ként, már nem is lenne más dolga, mint hogy vizsgaisme­retén túladjon. A meg nem emésztett tudás — tudatlan­ság. S ahhoz, hogy amit ta­nítunk, annak lényege meg is maradjon, nemcsak köve­telmények, vizsgák, tanterv­módosítások kellenek, ha­nem sokoldalú gondolkodást szorgalmazó, s azt példázó sugárzó egyéniségek is. Nép­tanítók, korszerű világkép­pel. NÁDOR TAMÁS Szépítsük környeze­tünket Mind esztétikai, mind pe­dig egészségügyi szempont­ból rendkívül előnyös és tetszetős, ha otthonunk kör­nyezetét vagy üdülőtelkün­ket fűvel telepítjük be. Füvesítésre csak szaksze­rűen előkészített, gyomta­­lan, és kellően tömörített magágy alkalmas. Ezért a fűtelepítésre kijelölt terüle­tünket a vetés előtt leg­alább három héttel kom­­poszttal és műtrágyával kell megszórni. Négyzetméteren­ként legalább 5—6 kilo­gramm komposztot és 1 deka vegyes műtrágyát szór­junk a talajfelszínre. A ve­gyes műtrágya alkotó részei­nek aránya a következő le­het: 1,5 rész nitrogén, 0,8 rész foszfor és 1,2 rész káli. Ezt a munkaműveletet mély ásás kövesse, amit gondosan el kell gereblyézni. Azért kell a vetéssel várni három hétig, hogy a felületi gyom­magvak kikeljenek, és a­ vetés előtt gereblyézéssel, sarabolással, egyengetéssel megsemmisíthessük. A fű­mag kiszórását megelőzően jól összetömörítjük talajun­kat. A vetést végző lába nem süppedhet a talajba. A kereskedelemben kü­lönféle fűmagkeveréket le­het kapni. Az apró szálú, finom levelű, rövidre nyírt fűtelepítéseket *pázsitnak nevezzük. Gyepnek a dur­vább levelű, magasra vágott, kevésbé igényes földterüle­teket­ tartjuk. A taposást és a szárazságot a gyep jobban tűri. Ezért az igé­nyeinknek megfelelően pá­zsit- vagy gyeptelepítéshez kell kérni a fűmagkeveré­ket. A magot kézzel vetjük és egy négyzetméterre 30—33— 40 gramm fűmagkeveréket számítunk. A magmennyisé­get úgy osztjuk el, hogy az utak, épületek közé valami­vel több, a belső területek­re valamivel kevesebb jus­son. A nyári magvetést cél­szerű egy centiméter laza vastagságban, rostált kerti komposzttal leteríteni. A nagy humusztartalmú kom­­poszt nyirkosan tartja a magvakat, gyorsítja a ke­lést. A vetés után hengerezni, vagy tömöríteni kell terüle­tünket és állandó öntözés­sel pedig nedvesen kell tar­tani a talaj felszínét. A gondozás legfontosabb mű­velete a későbbiekben a ka­szálás. E munkafolyamatot pázsitnál nyolc, gyepnél ti­zenöt centiméteres nagyság­nál szükséges elvégezni. A tarló 2—3, illetve 3—4 cen­timéter lehet. sz. CS. VASAJ­NAF vl

Next