Csongrád Megyei Hírlap, 1981. szeptember (26. évfolyam, 204-229. szám)

1981-09-15 / 216. szám

Nagy hibához nem kell nagy mulasztás... A vasút egy külön világ. Egy olyan világ, amelyről szinte mindig lehet újat mondani, vagy írni. A vas­útnál nincs délután, este, vagy hajnal Csak tizenöt óra harminc perc, húsz óra tizenkét perc, vagy három óra húsz perc van. És ebből következik minden más. Hogy óramű pontossággal kell, kellene történnie mind­ennek. Náluk rendelkezés van, meg tudomásulvétel és végrehajtás. Jelentés, jelent­kezés. Mint a honvédségnél. És elég a legkisebb fegyel­mezetlenség, figyelmetlenség — nagy hibához nem kell nagy mulasztás —, hogy megtörténjen a baleset, több százezer forint értékű anya­gi kár, vagy ami a tárgyi értékeknél is drágább, em­berek eshetnek áldozatul, válhatnak nyomorékká. Reflektorfényben És a baleseteket csak na­gyon ritkán okozzák vélet­lenek. Ugyanis még a rej­tett műszaki, vagy techni­kai hibák mögött is embe­­ri mulasztások, fegyelmezet­lenségek, hanyagságok rej­lenek. A vasúti balesetek számának csökkentése, vala­mint a megelőzés érdekében megszigorították a munkafe­gyelmet, a szabályok betar­tásának ellenőrzéseit. Hogy miért a szigor? Arról a leg­illetékesebb két osztályveze­tőt kérdeztük meg: Fügedi Józsefet, a MÁV Szegedi Igazgatósága vasútüzem-biz­tonsági osztályának vezető­jét és Molnár Józsefet, a munkavédelmi csoport veze­tőjét. — A MÁV alapvető és nagy feladata a szolgáltatás — mondotta Fügedi József. — Természetesen nálunk is van mennyiségi és minősé­gi követelmény. A minőség mutatója az üzembiztonság. Természetes elvárása és kí­vánsága az utazóközönség­nek és a szállíttatóknak, hogy tökéletes biztonságot követelnek tőlünk. A köz­utakon többször fordul elő rendkívüli esemény, de a forgalmat különösebben nem borítja fel, és nem kelt ak­kora feltűnést. Nálunk elég egyetlen kisiklott vonat, mi­atta lezárt pálya. Az „elte­relt” vonatok egy sor má­sik vonat menetrendjét, ál­lomások rendjét borítják fel. A vasút „reflektorfény­ben” van, odafigyel rá min­denki, és a legtöbb esetben csak a negatív jelenségek­ről esik szó. Mivel maga a mozgás, a mozgó tárgy sok veszélyt rejt magában, így a MÁV dolgozóinak nagy többségét veszély fenyegeti. Hogy ezt elkerüljék, vagyis a baleseteket megelőzzék, annak feltétele, hogy ki-ki jól ismerje a saját munká­ját, a szabályokat, a baleset­­védelmi előírásokat, és ide­jében felismerje a veszély­­forrást. A vasutasok egy­mástól is nagymértékben függenek, hiszen egyszerre kell összehangoltan dolgoz­nia több száz embernek. Egy-egy baleset több ezer ember hosszú időn át vég­zett fáradságos munkáját kérdőjelezi meg, hiszen a MÁV minden ilyen alkalom­mal a „presztízséből” is ve­szít. Vasutasok és idegenek — A balesetek osztályozá­sakor először két dolgot rög­zítünk: vasutasok, vagy ide­genek miatt történt-e a bal­eset, az anyagi kár. A mi osztályunkhoz az ,,anyagi” része tartozik a balesetnek. Az elmúlt évben augusztus 31-ig (a többi adat is ennek az időszaknak az összehason­lításában szerepel) vasutasok miatt nyolc vonatbaleset volt Az idén augusztus 31- ig összesen öt. Ehhez feltét­len el kell mondani, hogy az igazgatóság területén az adott időszakban 200 ezer vonat közlekedett Vonatve­szélyeztetés (például egy vo­nat az állomáson nem a ki­jelölt helyen áll meg, vagy Miért a szigor ? szállítókocsi ajtaja kicsapó­dik és megrongál vasúti jel­zőtáblát stb.) 1980 első fél­évében nyolc volt, 1981-ben három. A leggyakoribbak a tolatási balesetek, és az ak­kor keletkező anyagi károk. Tavaly — augusztus 31-ig — kilencven, az idén az év ha­sonló időszakában 100 bal­eset rongálódás történt sík­tolatás és gurítás közben.­­ Az idegenek által oko­zott balesetek közül 1981. első felében 17 alkalommal gázolt el vonat vasúti átjá­róban közúti járművet a szegedi igazgatósághoz tar­tozó területen. Ezek közül tíz személygépkocsit, két te­herautót, egy vontatót, egy motorkerékpárt és három gyalogost. A balesetet szen­vedettek közül négyen meg­haltak, öten megsérültek. A többeiek „megúszták”. Be­szédes az az adat is, hogy a tizenhét baleset közül hét jól működő fénysorompóval védett úton, a sorompó fi­gyelmen kívül hagyása miatt történt, tíz pedig sorompó nélküli átjáróban követke­zett be.­­ A nyílt vasúti pályán, valamint állomáson igen sok baleset történt idegenek — tehát nem vasúti dolgozók — hibájából. 1980-ban 38, 1981-ben pedig 53! Ez utób­biak közül 13 öngyilkos akart lenni. Tizenegy idegen (gya­logos) meghalt, tíz megsé­rült. Az utazásban résztve­vők közül négyen meghaltak, tizenegyen pedig megsérül­tek. (Leggyakrabban mozgó vonatra akartak felszállni). Tönkretett sorompók — A MÁV-nak egyáltalán nem közömbös, hogy hány idegen személy sérül, vagy hal meg. Még akkor sem kö­zömbös, ha az az „idegen” nem a vasút, hanem önhibá­jából szenved balesetet. Rendkívül gyakori a pálya­­vétség (Ez magába foglalja például a sorompórongálást). 1980-ban 60, 1981-ben 57 pályavétséget követtek el. Közülük 37-en mentek neki karos, azaz fénysorompónak, és 20-an a fénysorompó osz­lopnak. Néha csoda, hogyan „sikerült” nekik. Az ötödik ötéves tervben egyébként a szegedi vasútigazgatóság te­rületén 180 fénysorompót szereltek fel. Átlagosan kö­rülbelül 700 ezer forintba került egy-egy. A területen, ahol a vonatvágányokon menetrend szerint közlekedő autóbuszok haladnak át, nincs olyan átjáró, ahol ne lenne fénysorompó.­­ Milliókat költ a MÁV munkavédelmi és biztonság­­technikai berendezésekre. És jutalmat kapnak azok a dolgozók, akik éberségükkel, figyelmükkel, a veszély idő­beni észlelésével balesetet előznek meg. A rendszabá­lyok, a fegyelem, a szigor, az átlagosnál — vagyis más munkahelyekhez viszonyítva a MÁV-nál — lénygesen na­gyobb. És a mulasztásokért a felelősségrevonás nem ma­rad el. Az idén augusztus 31-ig a vasutasok mulasztá­saiból, figyelmetlenségéből keletkezett kár közel 500 ezer forint értékű. Az idege­nek által okozott károk — vasútnak, önmaguknak, mun­kaadójuknak — elérik az 1 millió forintot Figyelem, fegyelem, óvatosság, meg­előzés, ellenőrzés. Tudatosan és szigorúan. A vasútigazga­­tóság területén egyébként­­naponta 900 vonat közleke­dik. — És tizenkétezer hétszáz vasutas dolgozik — mondta Molnár József, aki egyébként a vasutasokat ért balesetek­ről, azok okairól, gyakorisá­gáról és a megelőző tevé­kenységről szólt. — Tíz év óta évente 230 és 240 dolgozót ért terüle­tünkön baleset. Az idei je­lentős emelkedésről szólva torz és ijesztő lenne a kép, ha nem fűznék hozzá: nem a vasúti baleset lett jelentő­sen több. Az 1981 januárjá­ban életbe lépett jogszabály kiterjesztette az üzemi bal­esetnek minősíthető balese­tek színhelyét. Ma az is üzemi balesetnek számít, ha valamelyik dolgozónkat ott­honától a munkahelyéig tör­ténő utazás, közlekedés köz­ben éri baleset. Az ellenőrzés megelőzés is! — Ismét néhány adat: 1980. első félévében 102 üze­mi baleset történt, és 4 ezer 264 kiesett munkanapot „je­gyeztünk”. 1981. első hat­ hó­napjában 146 baleset volt — ebből 30 „úti-üzemi” — a kiesett munkanapok száma pedig 4 ezer 648-ra emelke­dett. Halálos kimenetelű baleset az elmúlt év első fe­lében nem történt. Az idén viszont már négyen haltak meg üzemi baleset következ­tében igazgatóságunk terüle­tén. Egyébként a szerencsét­lenségek 80 százaléka a vá­gányok között dolgozók kö­rében történik. Például húsz kocsirendezőt, tíz pályamun­­kást, kilenc motorvezetőt, kilenc lakatost, kilenc segéd­munkást, valamint kocsi­vizsgálókat, vonatvezetőket, vonatfékezőket, jegyvizsgá­lókat, váltókezelőket ért leggyakrabban baleset, ösz­­szesen 54 esetben volt a bal­eset a vágányok között. En­nek megelőzése, elkerülése érdekében vezettük be kí­sérleti jelleggel Kiskundo­­rozsma, Szatymaz, Kistelek vonalon azt, hogy csak és kizárólag már álló kocsikat lehet összekapcsolni. Az igaz, hogy valamelyest las­sítja a munkát, de az embe­rek biztonsága és balesetvé­delme érdekében ezt az idő­­veszteséget vállalni kell.­­ Az esetek többsége „ap­róságokból” adódik. Például a mozdonyvezető odacsukja a mozdonyajtóhoz az ujját, vagy valaki megcsúszik a vonatlépcsőn, megbotlik a sínek között, kificamodik a bokája. A legtöbb rendelle­nesség egyébként a munka­idő kezdetén és végén törté­nik. Amikor még nem kon­centrálnak eléggé, és ami­kor már fáradtak. Egyéb­ként az üzemi balesetek zö­me megelőzhető lett volna és megelőzhető, nagyobb fi­gyelemmel, körültekintéssel, az előírások betartásával, fegyelmezettebb munkavég­zéssel. Hiszen a balesetek el­sődleges és másodlagos ki­váltó oka szinte minden esetben vagy szervezési hiba, ellenőrzés, karbantartás el­mulasztása, felügyelet hiá­nya, a gyakorlatlanság, a fegyelmezetlenség, előírás­ellenes munkavégzés, vagy ittasság. Indokolt rendszabályok . Feltétlen fokozott gon­dot kell fordítani a megelő­ző tevékenység javítására, a felvilágosító propaganda­­munkára, és fokozni kell az ellenőrzéseket. A MÁV Sze­gedi Igazgatósága az elmúlt öt évben összesen 728 millió 259 ezer forintot költött munkavédelemmel kapcsola­tos kiadásokra. Az idén több mint 58 millió forintot fordít ilyen jellegű fejlesztésre, „beruházásra”. Tehát a szigor nagyon is indokolt, hiszen több ezer vasúti dolgozó, sok százezer utazó biztonságát védi és óvja az anyagi, tárgyi érté­keket is. Ami nem kétséges, valamennyiünk érdekeit szolgálja. KOVÁCS PIROSKA KEDD, 1981. SZEPTEMBER 15. Sokat tudó gépek A PNC automatikus ve­zérlésű berendezéseket ma­gába foglaló nagyberuhá­zás 90 százalékban meg­valósult a vásárhelyi HÓDGÉP-vállalat törzsgyá­rában. A forgácsolóüzem­ben elhelyezett új gépek — bár nem minden prob­léma nélkül —, az elvárá­soknak megfelelően mű­ködnek. Programozásuk részben már megtörtént, de a veszteségidők csökken­tése érdekében további fi­nomításra lesz még szük­ség. Hiányzik néhány szer­szám is, amelyeknek pót­lásáról a munkavezetők fo­lyamatosan gondoskodnak. Annak érdekében, hogy a szakmunkások a magas színvonalú, sokat tudó gé­peken a lehető legjobb munkákat végezzék, az ősz folyamán tanfolyamot szer­veznek. Az előadásokat azok a beállítók, techno­lógusok, üzemeltetők és ve­zetők tartják, akik a be­ruházásra való felkészülés­kor részt vettek már ilyen kurzusokon. Az átmeneti időszak zök­kenőinek áthidalása érde­kében — harmadik hó­napja immár — kollektív teljesítményhez kötött óra­­bérrendszerben dolgoznak az emberek. Az elkövetke­ző hetekben dől el, hogy ez mennyire gazdaságos, mennyire elfogadható. Mindent összevetve: az eddigi tapasztalatok biz­tatóak. A 9 PNC—712-es vezérlésű eszterga, vala­mint a Trumatich 180 K jelzésű, lemezmegmunkáló központ eleget tesz annak az elvárásnak, amely a gyártás fejlesztését jelöli meg fő célnak. „Tudásuk” világszínvonalon áll. Megalakult a mozgáskorlátozottak helyi csoportja Rokkantak világnapja Bensőséges hangulatú ün­nepséget rendeztek tegnap délután Vásárhelyen, a rok­kantak világnapja alkalmá­ból, az Ipari Szövetkezetek Bajcsy-Zsilinszky utca szék­házában. A megjelenteket ■Kiss Lajosné, a Vöröskereszt városi titkára köszöntötte. Bevezetője után a József Attila Általános Iskola út­törői adtak műsort, majd virággal és emléklappal ked­veskedtek a hátrányos hely­zetű embereknek. Dr. Kaszó Pál városi fő­orvos ünnepi beszédében em­lékezett meg a rokkantak világnapjáról. Elmondta többek között, hogy miként szerte a világban,­­ Vásár­helyen is egyre növekszik a csökkent munkaképességű és a rokkant emberek száma. (Jelenleg a lakosság 5 szá­zaléka.) Szólt arról az érzé­keny veszteségről, amelyet a rokkantság jelent az egyén­nek, a családnak és a társa­dalomnak. Minthogy hazánk egészségügyi hálózata fej­lett, igyekszik minden támo­gatást megadni a sérült em­bereknek. Azonban az anya­gi juttatásokon túl­ minden­nél fontosabb, hogy — ha megváltozott tevékenységi körben is, — alkalmazni tud­ja őket a mindennapi mun­kában. Hangsúlyozta: haté­kony rehabilitációt végrehaj­tani azonban csak nagy ösz­­szefogással lehet. Végezetül a mozgáskorlátozottak, mint­egy 500 tagot számláló he­lyi csoportjának megalakulá­sáról, a közösség jelentősé­géről, lehetőségeiről szólt. Befejezésül a Vöröskereszt városi titkára köszönetet mondott a vállalatok szocia­lista brigádjainak, a rendőr­­kapitányság közlekedési osz­tályának és az ipari szövet­kezeteknek az egész évben nyújtott segítségért. Tanácstagi fogadóóra Martonosi Andrásné, a vá­sárhelyi 19. és Mucsi Imréné, a 16. választókörzet tanács­tagja ma, kedden este 6 és 8 óra között fogadóórát tart választói számára a III. ke­rületi, Szerencse utcai párt­­házban. Üres szób­a Az Irathalmazt sorra, egy­más tetejére rakta. Legfelül a zöld dossziét — abban voltak a legfrissebb informá­ciók — alá a napi jelentése­ket és a többit. Aztán fel­emelte a köteget és odaütö­­gette az asztal lapjához, „így már rendelt* — gon­dolta, és felnyalábolta a száz gondot ölelő papírokat. Ne­hézkesen rakta fel őket a szekrény legfelső polcára. Több kilót nyomtak, mint máskor. „Most kell itthagy­nom mindent, amikor úgyis annyi a baj!’’ mondta, csak úgy magának, és még egyszer végigpásztázta az iratokat. Szemei alatt mélyebbek és sötétebbek lettek az árkok. Aztán egy határozott moz­dulattal becsukta a szek­rényajtót, ráfordította a zá­rat, és kiment a szobából. Íróasztalán csak egy szem­üvegtok és az orvosi jelentés maradt. A szobában egyedül ült a csönd. ________________(jó) Saját munkaidővel A nyugdíj kezdete ünnep annak, aki kész tervvel ér­kezik az elégedettség kapu­jához. Elismerő ünnep a hosszú munkás évekért meg­békélő ünnep az elszakadás fájdalmával. Benkő Gyula, a városi ta­nács vb termelés-ellátásfel­­ügyeleti osztályának kereske­delmi csoportvezetője. 45 év szolgálati idő ezüst szálaival a hajában, fiatalos vidám­sággal vár a kishomoki kert­ben. Kis kerti asztalhoz ülünk, a kéklő szilvafa ár­nyékában. — Milyen az első nap? — kérdezem, mintha az új­jászületésről faggatnám. — Hivatalosan még sza­badságon vagyok, de már saját munkaidővel. Ahhoz, hogy egy percre se szakad­jon meg ,a fonál, élni kell a ritmust tovább. Már reggel itt voltam. Készül a kis há­zikó. A jobb időket itt fog­juk eltölteni a feleségemmel, aki a növényvédő állomás főkönyvelője volt, és most szintén nyugdíjas. — Tegyünk egy gyors számvetést az időről. — A legemlékezetesebb a kezdet­. Két hét próbaidőre a Konstantin-testvérek méter­­áru-szaküzletébe kerültem, édesapám egyezsége szerint. Rövidesen már szorgos inas voltam, havi 8 pengőért és egy öltöny ruháért. Abban az időben csináltattam az első szép, angolszövet ruhá­mat. „Felszabadult” 1939-ben. Ettől az időtől kezdve, szin­te egy pillanatra sem vált meg a kereskedelemtől, ki­véve a háborús éveket. A 93-as zászlóalj katonájaként, a fronton található, és 1945. szeptember 3-án kerül haza. Egy évig édesapja mellett dolgozik, aki kőműves mes­ter volt Az új forint megje­lenésével egy időben, már ke­reskedői munkát kap, 360 forintért. Később a székku­­tasi Áfész kereskedelmi üzemágvezetője. Onnan a szakmai továbbképzés, a MESZÖV-iskola következett ahol elvégezte a szövetkeze­ti vezetőképzőt. A MÉSZÖV- központban ruházati előadó, majd kereskedelmi osztály­­vezető volt. A mindszenti Áfész elnökhelyettese lett 1967-ben; onnan került a vá­sárhelyi városi tanács vb kereskedelmi csoportvezetői beosztásba. Amikor legutóbb elkísér­tem egy ellenőrző körútra, alig győzött köszöngetni, be­szélgetni. Akkor azt mond­ta, hogy a kereskedő a min­dennapi találkozásaival amo­lyan „hivatal nélküli” köz­életi ember. Van benne va­lami. Erről érdemes lenne elmélkedni... Mielőtt a szőlősorokról visszakanyarodó tekintetére rákérdeznék, gyorsan felug­rik, és alkalmi vendéglátás­sal, bort önt a pohárba. — A hosszú tapasztalat bizonyára kialakított vala­milyen véleményt a kereske­delemről. Mit lát most fon­tos kérdésnek? — Talán a kereskedők képzésével van baj. Aztán nagy gond a fizetés is. Sok­szor pedig az ellátás egye­netlensége jelent törést. A kereskedők minden hiede­lemmel ellentétben, igen ér­zékeny emberek. Szeretné­nek megfelelni a várakozás­nak, ámde ehhez némi se­gítséget is kell hogy kapja­nak. — Milyen érzés ennyi idő után elszakadni a választott szakmától? — A mindennapi találko­zások hivatalos részei meg­szűnnek, de a baráti kapcso­latok nem vesznek el. És nem múlnak az emlé­kek. A feleségével is a szak­ma hozta össze. Egy szövet­rendelés alkalmával hazavit­te bemutatni a nagykabát­hoz szükséges anyagot. A két szép lány közül az egyik kü­lönösen tetszett a fiatal ke­reskedőnek. És a sors rend­kívüli „szakmaismerete” ösz­­szehozta őket: a leány is ugyanabba a boltba került dolgozni. Onnan a házassá­gig már csak a szerelem bol­­dogságos útját kellett bejár­ni. — Mit fog csinálni a jövő­ben? — Első a kert, ez leköti majd kora tavasztól késő őszig az időnket. A másik szenvedély a sport. Valami­kor, a HTV-ben 1937-ben, ökölvívóként aktív sportoló voltam. Most, hogy ez a sport elsorvadt itt a város­ban, hát a labdarúgás a nagy esemény. A régi cim­borákkal meg hetenként egyszer ulti. Benkő Gyula munkájáért kétszer kapta meg a Föld­művesszövetkezet Kiváló Dolgozója kitüntetést. És a nagy munkák idején, átve­hette az Árvízvédelmi Ér­demérmet is. Több alkalom­mal vett részt külföldi szak­mai tanulmányúton. Munká­ját megbecsülték a szakmá­ban. — Minden jót! — Jó lesz! Koccintunk. OCSOVSZKY LÁSZLÓ 5

Next