Csongrád Megyei Hírlap, 1983. január (40. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-03 / 1. szám

Műsorok a látványosság... Minden évben országos várakozás előzi meg a Ma­­ggyar Televízió­­'szilveszteri 'műsorát, alkalmat adva vi­tákra, dicséretekre. A vé­leményekből kicsengő mon­datokat minden évben al­kalmazni lehetne, hiszen vannak, akik úgy ítélik meg, hogy az idei műsor volt a legjobb a sokéves át­lagot figyelembe véve, má­sok szerint volt jobb, de reméljük jövőre még jobb lesz. Milyennek ítéljük hát az idei válogatást, amelynek iszem- és fültanúi voltunk? A szemtanúk a televízió mű­sorához kellettek, a fülta­­niúk pedig a rádióéhoz. A szemtanúk állítása sze­rint az idei műsor szelle­mes, tartalmas és látványos volt, bár ami a látványt il­leti, lehetett volna színesebb is, gazdagabb is, és ez az értékítélet elsősorban a­­Bécs—Budapest műsorra vonatkozik. A szilveszteri kaleidosz­kóp bevezetőjeként Szuper­­bola címmel a Parabola ■szilveszteri különkiadását láthattuk, amelynek írója és közreműködője Árkus Jó­zsef volt. A Parabola szil­­­veszteri különkiadása tulaj­donképpen minden lénye­ges kérdést érintett, ami a ..kétcsatornás” (televízió és rádió) műsorban napirend­re került. Árkus József az ..első szóló jogán” beszélt Ráday Mihályról, Szegvári Katalinról, a „ Sím­ szereplői­ről, hogy csak néhány olyan TELEVÍZIÓ témát említsek, ami a rá­dió műsorában kétszer vagy háromszor visszaköszönt. Itt látványos képi megoldá­sokkal, ott a kabaré, a hu­­moreszk szintjén, és miután egyazon tájon készült mind a két műsor, valójában egy­azon táj parabolája is lett. Ám, ha a „városvédő” Rá­day Mihály vagy a riport­alanyokat faló Szegvári Ka­talin neve egy este többször is szóba kerül, az ember csak mosolyog a humornak szánt viccen, noha nevetni illenék. . Mindenesetre Árkus Jó­zsef szellemes összeállítása, nőkkel fűszerezett műsora, jó belépőnek bizonyult, még akkor is, ha azt követően egészen más fordulatot vett a szilveszteri műsor. Leo­párd és társai című angol bűnügyi film kissé naiv, de időt kitöltő műnek bizo­nyult, hogy azután Hofi Géza műsora kerülhessen az est középpontjába „Nevezz csak Cucinak!" címmel. Ha Hofi színészi gesztusait te­kintjük, a tőle megszokott jó színvonalú egyszemélyes színház önfeledt játékát kaptuk, ha a tartalmat néz­zük, egy összefogottabb, gazdagabb és mindenképpen egy elgondolkodtató műsor, egy fontos mondanivalóval párosuló összeállítás került a képernyőre. Hofi mostani műsorában kétségkívül a szavakon volt a hangsúly, a szavakkal összefüggésben levő következtetésekkel, mi­velhogy a szocializmus mi­benléte, jövője és vadhaj­tásai kerültek terítékre. A műsor erényének pedig a helyes arányérzéket, a ki­váló színészi munkát, a bá­tor és szellemes megoldáso­kat, a véleményformálást, ítéletalkotást tekinthetjük, amelynek így­ valamennyi­en részesei lehettünk. Csak sajnálni lehet, hogy a Bécs—Budapest, a Magyar és az Osztrák Televízió kö­zös gálaestje minden igye­kezet ellenére halványabb­nak tűnt a kelleténél. Pedig olyan személyiségek adtak hangsúlyt a műsornak, mint Charles Aznavour, Milva, Dagmar Koller, Felix Bó­rák, Alfonzó, hogy a többi jeles közreműködőről ne is szóljunk. Inkább gálaestnek tűnt, mivelhogy annak is hirdették, mint szilveszteri műsornak. A hosszadalmas bevezető képsorok után né­hol fárasztóan „nyugodt” számok követték egymást*.­ itt-ott szikrázott csak fel valamelyest néhány újszerű megoldás, vagy legalábbis olyan, ami ebben a helyzet­ben ez annak tűnt. * Nem volt igazából jó han­gulatú összeállítás, bár „mindenből egy keveset” elv alapján készült, hangsú­lyozva a magyar és osztrák barátságot, az együttműkö­dés ilyen formáját. Hibái ellenére a televízió mindent elkövetett, hogy kedvünk­ben járjon a múlt év utolsó négy órájában is. ...és a szellemesség jegyében Álom az államban cím­mel a Rádió Kabarészínhá­zának szilveszteri álmait közvetítették az Államigaz­gatási Főiskoláról. A négy­órás rádióműsorban valójá­ban nem az álmok kerültek előtérbe, hanem jóval in­kább az árak és a bérek, valamint az őket kísérő or­szágos közvélemény föl­hangjai. Hallhattuk Nagy Bandó András, Moldova György, Szuhay Balázs, Boncz Géza, Tabi László, Somogyi Pál, Markos György, Farkasházy Tivadar legjobb kabaréit, és végig­hallgathattuk a fiatalok rea­gáló nevetését, ismételten fölcsattanó vastapsait, mi­velhogy a műsor minderre alkalmat adott. Most keve­sebb szó esett a magyar labdarúgásról, annál több a Stúdió 83 műsorszerkeszté­séről. Miniszterek és minisz­terhelyettesek nevei villáz­­tak az éterben, mint az árak, a bérek és a deviza kísérőjelenségei. A jó ka­baréműsorból két-három műsorszám érdemel külön is figyelmet, mindenekelőtt Sas József Magánerő című száma, Sinkó Péter fiatal írókról készült kabaréja, va­lamint Soós András Ha­zánkfia és Markos György —Nádas György Visszasza­kadt hazánkfia című hu­moreszkje, amely nemcsak újszerű volt, hanem szel­lemes is, mellőzve a már­­megszokott formákat, for­mulákat. Major Tamás, Tímár György, Bodrogi Gyula, Markos György, Boncz Gé­za, Haumann Péter nemcsak jó színészi alakítással hívták fel magukra a figyelmet, hanem a műsornak is meg­felelő tiszteletet parancsol­tak egy-egy kitűnő poénnal, amely méltó óévbúcsúztató­nak bizonyult, és nevetésre késztetett valamennyiünket. A kabaréműsor szerkesz­tői — Farkasházy Tivadar, Kaposi Miklós, Marton Fri­gyes, Sinkó Péter — Vere­bes Istvánra bízták a kon­­feransz tisztét, aki valóban méltóképpen fogta össze a rádió szilveszteri műsorát, és jó érzékkel tolmácsolta mindannyiunk véleményét. A rádió kabaréműsora kapcsán azt is meg kell említeni, hogy tulajdonkép­pen a szemünk láttára fel­nőtt egy fiatal humorista­gárda, akik ma már siker­rel veszik az akadályokat olyan nagy eseményeken is, mint a szilveszteri műsor. Mindent összevetve a rádió­sok jóvoltából, a humoristák közreműködésével, szelle­­m­es kabaréműsornak lehet­tünk fültanúi Csak így to­vább! POLNER ZOLTÁN Dér Endre: Vendéglő a Makk ! A vendéglő nevét tu­­lajdonképpen Gábor úr találta ki. Anyám nem so­kat törődött vele, ő legszí­vesebben a „VENDÉGLŐ A KATONÁHOZ” címet adta volna neki, de Gábor úr szerint, ez egyáltalán nem cím, különben is a makk felsőn Tell Vilmos figurája látható, aki nemzetközi hős­sé emelkedett még a XIV. században, miután megszegte Gessler Habsburg kormány­zónak azt az utasítását, hogy tisztelegjen a póznára tűzött osztrák hercegi kalapnak, s a kormányzó arra ítélte, hogy nyilával lőjön le kis­fia fejéről egy almát. — Ismerem én Tell Vilmos f urat — felelte anyám, és igazat mondott, apám szá­jából a népi hősökről sok­ SMSt hallottunk, mert apám szerint a népi hősök talál­nak csak rá az igaz útra. Én ugyan lány létemre nem tarthattam igényt a­ népi hős címének jogos viselésé­re, én inkább szent akar­tam lenni. Negyedik elemis­ta koromban, karácsonykor, bár lehet, hogy csak har­madikos voltam akkor, szív­izomgyulladással feküdtem egyetlen szobánkban. Híz a cipész üzletből nyílt, amely három részből állt: az üzlet­ből, ahol apám szabászaszta­la volt, a műhelyből, amely függönnyel volt elválasztva az üzlettől, éppen úgy, mint a konyhától. — Koldusok lettünk, sem­mink sincs — jajgatott anyám, apám bűnbánóan hallgatott akkor is, amikor karácsony előtt megkérdezte anyám tőlem: — Mit akarsz karácsony­ra? Narancsot vegyek, vagy inkább karácsonyfát? — Inkább karácsonyfáit? Anyám elment hát az er­dőbe és kivágott egy kará­csonyfát. Gyönyörű fa volt Alatta két darab narancs, az egyik Zolinak, a bátyámnak, a másik pedig nekem. Karácsonyestére fehér há­lóinget kértem anyámtól, és amikor apám, anyám és Zo­li már a fa alatt álltak, én is felkeltem az ágyból, meg­hajoltam a fa alatt és el­mondtam egy verset: „Most, karácsony este, Leröppen a földre Krisztus [szelíd lelke, Körülrepdesi a [karácsonyfákat, Amerre jár, útján csak [boldogság támad. Minálunk is itt jár most a [Krisztus lelke, Mért van hát a szívetek [most is gonddal telve? Mért van homlokotokon a [számtalan redő Amikor arcotokat cirógatja [a szépülő jövő. Édesapám ne könnyezzél, [édesanyám szeretgessél, Mert a gyertyák szelíd [lángja Békét hozott a családba. Szeretettel írtam nektek, [ajándéknak ezt a verset Boldogsággal, szerencsével [szeressük mi egymást [szépen.” Apám valóban sírt, anyám valóban megszeretgetett és visszadugott az ágyba. De az a karácsonyeste igazi ka­rácsonyeste volt s olyan ajándékot még soha senki­nek nem tudtam adni, mint akkor a szüleimnek. Nevet­tek! Nevettek! Hiszen mért ne nevettek volna? Ha el­árvereztek Mindenünket? „Mi az a minden?” kérdezte apám anyámtól, s ezen me­gint nevettek. Mákos tésztát ettünk, meg kocsonyát, utá­na narancsot, mind a ket­tőt megettük négyesben... Anyám unta Gábor úr „történelmi” fejtegetéseit Gesslerékről, mivel Gábor úr fejtegetései távol állottak az üzlettől, és főleg a megsoka­sodott gondoktól. Mert Gá­bor úr mindig akkor volt szolgálatban, amikor éppen intézni kellett volna vala­mit, vagy átgondolni azt­ az óriási változást, amikor egy asztalosműhelyből igazi ven­déglő lesz, azazhogy kocsma egyelőre, mivel mi meleg ételt nem szolgálhatunk fel, anyámnak még nem volt meg a vendéglősi oklevele, ahhoz előbb vizsgáznia kel­lett, amire anyám azonnal vállalkozott. Gábor úr fo­galmazta meg a kérvényt, indokolta a leginkább hiva­talos melléklettel, amit Li­­csek mamától szerzett anyám: e szerint anyám há­rom évig vezette azt a ven­déglőt, amelyik híres volt ételeinek változatosságáról, valamint az udvarias, szak­szerű kiszolgálásról. Gábor úr később enyhí­teni próbált a kérvényben előzőleg hangsúlyozott té­nyeken (mármint a szakszerű kiszolgálást és az elsőrendű étkezést illetően), de anyám­nak teljesen megfelelt min­den, minél jobb a „bizonyít­vány”, annál könnyebben tud majd levizsgázni. Gá­bor úr ugyan elejtett pár megjegyzést: „Gyakorolni kellene egy kis helyesírást”, vagy „Tanulja meg, Anna kérem először az egyszer­egyet, de tovább nem foly­tathatta, mert anyám nem akarta, hogy folytassa. — A nevem le tudom ír­ni, és engem nem ver át senki! Senki, érted?! — Nem arról van szó most, Anna, de ha mellékeli a másfél elemiről az értesí­tőjét, szóba se jöhet a mes­tervizsga ... — Majd elfelejtem mellé­kelni. — Olyan nincs, ilyenkor az a legfontosabb okirat... — Majd megígérem, hogy utólag... A kérvényt csak írd meg, a többit bízd rám. Régtől ismernek engem az Ipartestületben. Ha akarom, két hét múlva a kezemben lesz a papír. De nem lett a papír két hét múlva anyám kezében, hiszen annyi más tennivaló­ja volt, s így a cégtáblán ez állt: Cégtulajdonos: X. Y. korcsmáros A kocsmába kétfelől is be lehetett menni. A főbe­járat a Temetőkert úti be­járatnál volt, hat lépcsőn kellett felmenni, s az ajtó­val szemben az ember meg­pillanthatta a söntéspultot, amit anyám a Sörgyártól ka­pott kölcsön, ugyancsak a Sörgyártól kapta kölcsön azt a szakmunkást is, aki az udvari fővízcsapról vizet ve­zetett a­­söntéspult mosoga­tórészébe, és ugyancsak be­vezette a vizet a konyhába is. Ez a szerelő még elvé­gezte a többi, kisebb-na­­gyobb javítást. Akkoriban­­ nem tudom, miből éltünk. Igaz, csak egy hónapnyi volt a kritikus idő, s anyám jó előre felvásárolt alapvető élelmiszerekből bő­ségesen. Dusán éjjel, egy ta­ligán tolta el a cukrot, zsírt, lisztet, rizst az új üzletbe. S milyen okos is volt az anyám, mintha előre tudta volna, hogy április 14-én bevezetik a cukor- és zsír­­jegyeket. (Folytatjuk.) 4 Bemutató előtt a szegedi Zenés Színházbani Cselekményes sanzonfüzér Másodszor kerül színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban Paul Burkhard svájci zeneszerző Tűzijáték című zenés darabja. Az első tizenkét esztendővel ezelőtti elő­adás magyarországi bemutató volt, s kö­­vetőleg a darabot később a fővárosban is sikerrel játszották. Az Emil Sautter víg­­játékából Erik Charell és Jura Austein ál­tal írt színpadi mű csupa muzsika. Mint a január 8-i szegedi Zenés Színház-beli be­mutató színlapja jelzi, a Tűzijáték „egész estét betöltő sanzon”. A szokatlan műfaji meghatározásról az előadást vendégként rendező Tasnádi Márton végzős főiskolai hallgató adott magyarázatot, akinek a szegedi zenés darab színpadra állítása egy­ben a vizsgarendezést jelenti. — Burkhard darabja érdekes keveréke a zenés műfajoknak, innen a megjelölés. Operai igényű a mű, melodikus és fülbe­mászó hangzású. Paul Burkhard egyéb­ként hosszan tanulmányozta az amerikai musical comedyt, s ennek hatása érezhető a Tűzijátékon is. Sokoldalú zeneszerző­ írt operát, kísérőzenét Brecht Kurázsi mama című darabjához. Dürrenmatt-darabhoz és természetesen írt operetteket. — A tizennégy szereplőt, énekest és prózai színészt felvonultató és mozgató da­rab cselekményes színpadi játék, vagy slá­­gerek-sanzonok egymásutánja? — Végül is mindkettő érvényes rá. Cse­lekményes, de meglehetősen kevés prózá­val. Tele van slágerszámokkal, mint pél­dául „Az én apukám egy olvart híres bo-s­hóc volt...” dal is. Szóval, amit minden suszterinas fütyült valamikor, amire Pucci­ni is büszke volt. A cselekmény váza: egy nagypolgári család összegyűlik, hogy a legidősebb testvér 60. születésnapját meg­ünnepeljék. Ebben az idillikus családi lég­körben váratlanul megjelenik­ a kitagadott testvér,­aki szégyenszemre, a korabeli nagy­polgári felfogás szerint elítélendő módon művész lett, méghozzá cirkuszművész. Megjelenése felbolydítja a családot. A tu­lajdonképpeni fő kérdés, hogy van-e, aki ki tud törni ebből a hamis polgári idill­­ből? — A történet így kissé komoran hang­zik, holott a darab alapja vígjáték .. — Természetesen a cselekmény vígjáték­ban „elbeszélve”, vagy inkább elénekelve jelenik meg. A darab 32 slágerből, sara­zonból áll, s ezek szinte egymásból nőnek ki. A szokásos operetteknél lényegesen ke­vesebb szerep van benne a prózának. Úgy mondhatnánk a dalegymásutánt, hogy amit már nem lehet beszédben elmondani, al­kalmasabb elénekelni, az mind dalban hangzik el. Szervesen egymáshoz kapcso­lódik a köztes rövidke próza és a sanzo­nok sora is. Nem légből kapva, gyökérte­­lenül hangzanak a dalok, mint a rossz operettben. — Végül is a prózai színésznek, opera­énekesnek, vagy a musicalszínésznek jut nagyobb feladat a Várady Zoltán vezeté­sével zajló alapvetően zenés műben? — Az az érdekes helyzet áll elő, hogy mindenkinek egyformán jól kell tudni játszani, mozogni és énekelni ebben a da­rabban. Ezáltal egyaránt fontos feladat jut a zenés műfajokban, operettekben ottho­nos, operadarabokban, vagy prózában „megszokott” művészeknek. Ez a fajta ze­nés mű számomra is új, eddig csak prózát rendeztem. Strindberg Julie kisasszony cí­mű drámájét. A Tűzijáték így kétszeresen is a vizsgám. BECSEI PÉTER Új könyvek ■ a Móra Kiadó gondozásában A múlt év utolsó napjai­ban több érdekes könyvvel bővült a Móra Kiadó kíná­lata. Elsősorban a kama­szoknak szól Berkes Péter Ka­tonames­terség című írása, amelyben a katonaéletet mu­tatja be: a kiképzés min­dennapjaitól a különböző ala­kulatok egymástól gyakran merőben eltérő tevékenysé­géig. Köpeczi Béla válogatta és szerkesztette A világiroda­lom gyöngyszemei sorozat új kötetét, a Román költők antológiáját Nemcsak a mű­költészet régi és kortárs ki­válóságainak lírájából ad válogatást, de megismerteti az olvasót a román népköl­tészet sokszínű termésének legjavával is. Szintén a so­rozat új darabja a Szovjet­unió kelet-ázsiai népeinek költészetéből készített össze­állítás, az Aranykert. Sivatagok világa a címe Balázs Dénes kötetének, amelynek sok színes ábrája, szebbnél szebb fényképe tu­dományos alapossággal, ugyanakkor igen élvezetesen, közérthetően mutatja be a sivatagok korántsem olyan sivár világát, növényi és ál­lati élőlényegyütteseit. Nemzetközi szerzőgárda alkotása az első ízben NSZK- beli kiadónál megjelent és most magyarra is lefordí­tott Az állatvilág titkai cí­mű kötet. Alcíme sokat el­árul a témáról: Az egysej­tűtől az emlős állatig. Sok színes felvétel és lapszéli jegyzet segíti a közérthető leírások még jobb megérté­sét. Kedvelt madarunk, a gó­lya életét hozza közel az ol­vasóhoz Mödlinger Pál mű­ve. Szép felvételekkel kísé­ri a szöveget Kapocsy György a Gólya, gólya hazaszállj! című kötetben. --------------------------------------------­ Petőfire emlékezett a szülőváros Petőfi Sándorra emléke­zett pénteken a szülőváros, Kiskőrös. A költő születésé­nek 160. évfordulója alkal­mából megrendezték a ha­gyományos fáklyás felvonu­lást és emlék­ünnepséget, melyen Lencsó László,■, a Petőfi Irodalmi Múzeum osztályvezetője mondott ün­nepi beszédet. Az ünnepség résztvevői koszorút helyez­tek el a Petőfi-szobor talap­zatán és a város központjá­ban levő szülőházon. Az emlékmúzeum melletti kiállítóteremben bemutató nyílt a költőnek idehaza és külföldön kiadott könyvei­ből, illetve a műveket il­lusztráló rajzokból. A kiál­lítást, amely március 15-ig látható, Bíró Zoltán, a Pe­tőfi Irodalmi Múzeum fő­igazgatója nyitotta meg. x HÉTFŐ. U-Á- me. JANUAR 3S

Next