Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1869 (Anul 2, Nr. 2-26)

1869-05-18 / nr. 20

Ședința din 13 Maiu. D. Ionescu interpelează pe D. Ministru in privința strămutării unor profesori pentru cause de alegeri. D. Tell propune următoarea moțiune: Senatul cere ca guvernul presinte și celu viitorii se nu mai întrebuințeze funcționarii publici in alegeri, și trece, la ordinea Z^ei. Această moțiune provoacă o lungă desbatere. Puinduse la vota, se trimite la secțiuni, și senatul olăresce a lucra mane in secțiuni, și ședința publică se olăresce pentru toui. Scrii din afară. Paris, 25 Maiu. Din alegerile pănâ acum cunoscute se vede că oposițiunea din cameră s’a micșoratu. Resultatul definitivii nu este ăncă cunoscuta. Aice s’au alesu Gambetta, Picard și Bancel. Marsilia, 20 Maiu.—In urma intrunirei de la Gambetta s’a format numeroase atrupamente; bande treceau pe ulițe, căutăndu Marseliesa. S’au făcut mai multe arestări. Florența, 19 Mai.—Principele Napoleon, inturnănduse in Francia, a trecutu pe la Turin, unde s’a intelnitu cu regele Victor Emanuel. Se asigură că guvernul Italian va lucra directamente, spre a restabili relațiile diplomatice cu Roma. Livorno, 21 Maiu. Astăzi sala Marele Șambelan austriacu contele de Crenneville, insoțitu de consulul austriacu Inghirami-iei au fost atacați de doi indivizii Contele Crenneville a primitu o rană in obrazu și consulul Inghirami a fostu omorătu cu unu pumnariu. .Berlin, 20 Maiu.—Unu memoriu al ministrului de finance evaluadă deficitul anului viitor la 9 milioane și jumătate de taleri, care se vor acoperi prin impositele cunoscute, afară de impositul asupra biletelor căilor ferate. Fiona, 25 Maiu. „Noua presă liberă“ scrie, că internanțiul austriac din Constantinopol se va retrage și că va fi numita in locul seu actualul ministru de finance Becke, Madrid, 18 Maiu.— Gazeta oficiale publică budgetul. Cheltuelile se ridică la 2,987 milioane reali; deficitul este de 846 milioane reali; datoria flotantă este de 366 milioane. Această datorie se ridica la 30 Septemvri trecutu la 1,725 milioane reali. Cortesii continuă desbaterile asupra formei guvernului. Seracara a pronunțata unu discursu in favoarea republicei. Silvera combate republica, care ar fi unu pericolu in afară ca și in intru, și invită pe republicani să se unească cu majoritatea, ca se preintimpe de resbelul civilu. Madrid, 20 Maiu. După desbaterile de mai multe zile, Cortesii au primitu articolul 33 a proiectului de constituțiune care sună astfelu: Forma guvernamentală a națiunei spaniole este monarhica. Lisabona, 22 Maiu. „Jurnalul comercial a“ scrie că Infantul Don Augusto va fi alesu regele din Spania și se va insura cu fiica ducelui de Montpensier, CURIERUL DE IASSI. neralogie. La 4 oare și unu cuart, Alteța Sa, plecând, au bine-voitu să esprime inalta sa mulțumire pentru primirea ce i s’a făcutu, precum și deplina satisfacțiune ce-i a causatu vederea museului nostru. Acte Oficiale. § (Monitorul oficialu) publică următoarele: la No. 99. Decretu prin care se deschide d-lui Ministru a financelor unu creditu estraordinar de lei 26,400, asupra resurselor budgetului anului curentu, pentru angajarea a doi impiegați de fiecare județu, in intervalu de 4 luni, retribuiți fiecare cu câte lei 100 mensuali, cari să coopresce cu controlorii la confecționarea matriculelor și rolurilor de contribuții ale recensemintului generalii ce este a se face pentru constatarea contribuabililor și pauzentabililor și întrunirea matriculelor și rolurilor intr’unu singur exemplar. — Decretu pentru depunerea in arhivele Statului a tuturor dosarelor ministeriului de resbelu. — In No. 100. Decretul prin care se deschide, pe suma ministerului de finance, unu creditu estraordinariu de 240 galbeni, asupra resurselor budgetare pe anul 1869, conform art. 29 din legea compribaitupi generale, pentru plata, după contractu, a domnului advocatu V. Maniu, angajatu a pleda intr’unu procesu alu ministerului de resbelu cu Emanoil Rosenthal, pentru despăgubiri din timpul înființării lagărului de la Floresci. — Idem pentru umu creditu estraordinariu in suma de lei 2,115, asupra resurselor budgetului exercițiului 1869, pentru plata cheltuelilor necesarii in facerea și caligrafiarea diplomelor de naturalisațiune. — In No. 102. Decretu pentru hotărirea șabracelor la trupele călări. — Decretul prin care din budgetul exercițiului se mai raportează, asupra celui pe 1869 și suma de lei 259.461 bani 3, pentru achitarea tuturor contractelor ce au fostu încheiate de ministerial de resbelu cu antreprenorii ce au efectuata predări de imbrăcăminte. § (Numiri in funcțiuni,) publicate in Monitorul oficialu: — in No. 99; D. Radu Rătescu, prim-comptabilu la casieria generală de Argeș; D. Iancu Sculi, prim-comptabilu la casiria generală de Covurluiu, D. N. Neculescu sub-casier-numerător la casieria generală de Iassi. In No. 100. Protosinghelul Sofronie Puiu, arhimandru de scaunu la episcopia de Roman; D. Anast. Botez, advocatu publicu al jud. Botoșani; D. I. Curțius, șefu al biuroului ruralii din direcția contribuțiunilor directe. — In No. 101. Preotul Ștefan Nicolescu s’a intăritu in postul de protoiereu alu jud. Gorjiu; D. G. St. Popescu s’a numitu verificatoru clasa II la direcția contribuțiunilor indirecte; D. P. Purianu, casieru generalu de Doljiu. — Sâmbătă, 3 ale curentei, la carele 3 postmeridiane Alteța Sa Regală principele Leopold de Hohenzollern, insoțitu de D. baron Meypfisch și de unu adjutant domnescu, a binevoitu să visiteze museele din București Alteța Sa Regală a fostu intimpinatu la scara principală și condușii de d. conservatoriu alu museului de antichități in secțiunea antică și cea eclesiastică. Tesaurul de la Petroasa, colecțiunea Mavros, armele bizantine și câteva obiecte bisericesci, ce provin de la doar fina lui Costantin Basarab V. V., au fostu obiectul atențiunei celei mai bine-voitoare din partea Alteței Sale In urmă, Alteța Sa a visitatu sala ședințelor Senatului, pinacoteca și museul de zoologie și riti Sciri locale. *** (De misiuni.) D. Dimitrie Lupu, ajutorul primarului și D. Ioana Marinoscu, consilierii municipalu, au demisionatu din posturile lor care au ocupatu la Primăria locală. %*.. (Plecarea miliției la tabăăra de la Forceni.) Artileria ce era staționată aice a plecatu Marți și infanteria Mercuri după amează. Unu numerosu publicu a insoțitu miliția pană la barieră. ..% (Casieria din Iassi.) Auzimu că ar fi circulăndu spre subscriere o adresă de tânguire din partea cetățenilor funcționari și pensionari cătră Ministerul de finance, din causa neplăței mandatelor. (Furturi.) De la Bnîi Livandiniu și Avramu Strul Herșcu Rosenblat, s’au furatu mai multe obiecte și bani. Furii au fostuiți cu sin Leiba croitorul, Burău sin Ițcu petraru, Godil sin Avram petraru, Herșcu sin Michel zugravu și încă câțiva. Furii s’au prinșu și s’au găsită și banii precum și o parte din obiecte.—De la Haim sin Iancu s’au furatu o sumă de bani de cătră Herșcu sin Ițcu și femeea Smaranda. Făptuitorii s’au prinsu. (Prădare.) Mercuri noaptea bărbierul Vasile Petrov a intratu prin fereastă in odaia băcăliei D-lui Simion Dumitriu de pe strada mare și a furatu de acolo o casetă in care erau 100 galbeni și mai multe obiecte de valoare. După stăruințele D-lui prefectu de orașu a D-lui primprocuroru a D-lor comisari a disp. II și III și a D-lui căpitanu de sergenți, s’a prinsu faiul și s’a și găsitu toate obiectele și banii furați. (Furtu.) Neguțitorul de mărunțișuri Alteru da pe piața Primăriei observase de unu timpu încoace că i s’a furatu de mai multe ori diferite obiecte dintr’o odaie a teatrului cel vechiu prin spargerea lăcăței. Sergentul de viile, caporalul Const. Grigorașu a luata măsurile cuvenite de a descoperi turul, invitându totodată și pe evreu ca să vorbească cu sergentul de pompieri Nicu Constantinov ca să’lu ajute la aflarea fumlui. După puținu timpu sementul de pompieri a găsitu o parte din lucrurile îngropate in dosul grajdiului pompierilor.— După trecerea de done septemăni s’au furatu o păreche de botini a caporalului N. Dimitriu din casarma pompierilor și căutăndu botinele s’a găsitu earăși îngropați lângă grăjdiul pompierilor o păreche de boitori furați din magasia susnumitului evreu. +~Această descoperire s’a raportata Poliției de cătră D. Capitanu a sergenților. *** (Focu.) Sâmbăta trecută pe la 10 oare sara, a isbucnit unm incendiu in dugheana lui Lupu Bercovici pe strada St. Vineri. Focul s’a stinsu numai prin ajutorul comisarului din disp. IV și a agenților săi precum și a mai multor cetățeni. D. comisarii trimesese de patru ori la pompierii, care abia după stingerea focului au venita cu doue sacale din care una era deșartă. (Incendiu.) Duminică sara a arsu moara lui Ber Leib din disp. IV. Focul a isbucnitu pe din lăuntru și a arsu moara, casa și făina ce a fostu acolo. Paguba este peste 200 galbeni. Pompierii au sositu după ce era arsu totu acoperemêntul. „.§ § ** (înecatu). Vătăjelul Ilie Zmău, din comuna Mălini, districtul Suceava, la 12 Aprilie, venind spre Fălticeni, pe drum, imbătăndu-se a inoptatu și, pe la carele 6 sara, s’a inecatu in unu părău ce curge din apa Suha, care nu era mai adănc decăt de doue palme. *** (Teatru germana.) Din complesență pentru direcția teatrului germanu, D. Caudella a luata de acuma inainte și dirijarea orchestrului. Joia viitoare se va representa in beneficiul directorului noua operetă: „La cata“ (Das Vorhangschloss) tradusă din englisesce, musica de unu componistu englesa. Afară de aceasta se va repeta celebra operetă „Gălathea cea frumoasă“. Decisiunile luate de Consiliul comunalu din Iassi in săptămăna trecută. Pavarea stradei conducătoare de la Arcul Academiei la gara drumului de feru s’au contractat cu D-nii Carp și Rosie architects Acestupavagiu va fi gata și pusa in circulațiune celu mult la 15 Septembre viitor. S’au contractat afacerea a 30 Lampe la grădina publică dela Copou, pe lăngă cele esistente. Aceste lampe vor fi așezate celu multu până la 10 luniu viitor.— Dupe votul consiliului comunal sau regulații dărămarea edificiului teatrului vechiu. Lucrarea va incepe săptămăna viitoare. , Dupe votul consiliului sau automata pe D. Primar a lua din casa comunală cu chipu de împrumutare 100,300 lei in coruptul sumei ce serra incașa din taxa pentru drumuri, și cu această cifră se regulează a se repara in regie stradele ,acele care nu se voru pute repara din cifra de 150.000 lei de către antreprenor dupe contractul i ineheetii cu Guvernul. In ședința de la 16 a co 1reptei, consiliul au inceputu votarea proiectarii de regulament, relativa la înființarea scoalei de meserii, care s’au regulata a se statornici in incăperile din curtea bisericei Sf. Lazar. LISTA Persoanelor care au a lua parte ca jurați in seseiunea de la 1/15 iunie 1869 (după notele luate la cica tragerei). Asenduli Theodosie colonel, Alesandrescu Gheorghe, Alesandrescu loan, Andrieș Nicolae, Aslan Theodor, Aslan Ceaur Iorgu, Alcaz Eugenie, Aslan Ceaur C. colonel, Ananie Dimitrie, Avram Niculai, Balș Alesandru, Baldovici Ștefan, Balassan Theodor, Bonciu Theodor, Borșu Ioan căpitan, Bogoncz Dimitrie, Bogdan Gheorghe, Boteci Iorgu, Budachevici Dimitrie, Bucă Gheorghe, Călin Ioan, Casimir Panaite, Cazlariu Mihalache, Ciucu Nicolai advocatu, Caramfir Gheorghe, Cantacuzino Lascar Pașcanu, Catargiu Dino Cosmiță Petrache, Coblic Atanasie, Criste Alecu colonel’ Cristochefal Gheorghe, Chiselea Arcate, Cimbala Constantin’ Cicolea Constantin, Cernea Petre, Cernea Gheorghe, Gheorghiu Constantin, Gheorghiu Dimitriu, Gheorghe loan, Cernătescu Alesandru. Consiliul Comunal din Iassi in ședințele sale din 19 Fevruarie, 30 Aprilie și 16 Maiu curentu, avendu in vedere că mulți speculează in dauna cetățenilor, diferința ce produce cursul monezilor transferate in circulațiunea lor, din lei noi in lei vechi cursu de piață, și in virtutea comunicatului D-lui Ministru de Finance sub No. 11.164, au statornicitu pentru viitoriu circularea acelor monede in această Comună precum urmează: A capata medalii pentru producții bune la diferite esposițiuni este totdeauna o distincțiune, anse a mustelui unu numera mai mare de 8000 mușterii, este o distincțiune și mai mare. Bazarul de tapiserie a D. E. I. Fischer in Viena, Eărberring No. 15, are aceasta distincțiune, căci eia fabrică cu mult gusta tapiseriile cele mai fine pentru saloane, pentru restaurațiune, precum și pentru odăi simple. Pentru a incuraja pe acest june negoțiant, nu recomendămu cetitorilor noștri ca se cumpere de acolo tapiseriile de care au nevoe adăugănd că această firmă trimete cu multă plăcere probele și prețurile curente gratisit. Procesele și licitațîunile, care se voru trata in cursul septemănei. La Curtea de Apelu Secția 1, Luni, 19 Mai. 1) Minist, de Finanțe cu epitropia Sf. Spiridon, pentru chiria unor bolți. 2) Costachi Romanescu cu Leon domino pentru urmărirea imobilului d-lui Marcovici. 3) Elia Feiga cu Primăria urbei Piatra. 4) Lupu Bogza cu Constantin Folescu. Marți, 20 Maiu. 1) Gh. Emanoil cu Nedelcu Sava, pentru despăgubiri. 2) Șaimiliovici cu Costachi Iftimescu pentru bani. 3) Mihail Boldescu cu Maria Bostan, pentru bani. 4) Avram Avramovici, pentru delictu de maltratare. Mercuri, 31 Maiu. (Serbătoare). ■Joi, 33 Maiu. 1) Vasilie sin Ștefan Nemțanu cu Catrina Cercelu, pentru o vie. 2) Diaconul Vasile Irimia, inculpații pentru falsificare. 3) Costachi Preda, pentru bani. 4) Minist, de Finance cu Cara Vasilie, pentru besmăn. Vineri, 3) Maiu. 1) Theodor Marian cu Zoița Stavri, pentru esproprierea, moșiei Petreștii. 2) Elena Suțu născ. Sturza cu Minist, de Finance, pentru bonuri rurale. 3) Andrei Botez, inculpații pentru furtu. 4) Iosip Blumental, inculpații pentru delictu de furtu. Sâmbătă, 34 Maiu. 1) Gh. Gheraclii cu casa repos. Gh. Capșa, pentru bani. 2) Alecu Onceanu inculpatu pentru delictu de furtu. 3) Fișei sin Hanni inculpatu pentru delictu de maltratare. 4) Cristea Tataru cu Mihail Făndăcescu, pentru bani. 5) Seria Feldman cu Pinces Grimberg, pentru demorsu. La Curtea de Apel Secția a II. Luni, 19 Maiu. 1) Casa def. Sechelarie, cu eredit def. Al. Mavrocordatu, pentru bani. 2) Răjeșii din Tușani cu David Litinschi, pentru pămentu. 3) Enachi Popa și soția sa Casandra, prevenite pentru bataca fiicei lor Elena. 4) Maria Hartulariu cu Pandele Alecsandru și Alter Herșcovici. Marți, 30 Maiu. 1) Costachi Luca cu Alecu Sion, pentru pămentu. 2) Zisu Herman cu Alter sin Israil, pentru bani. 3) Solomon Gold, oposiție in causa ce are cu Cost. Gheorghiu, pentru niște acarete. 4) Rucsanda Gheorghiu, contra urmărirei imobiliare intinse de Haim Heni, pentru bani. 5) Dimitrie Alevra, face apelu contra judec. de instrucțiune a jud. Suceava. Mercuri, 31 Maiu. (Serbătoare). Joi, 23 Maiu. 1) Nicolai Petre Dascalu și Gavril Pleașca, pentru delictu de maltratare. 2) Avocatul publicu cu Const. Sofronie, pentru bani. 3) loan Moraru, prevenția că a bătutu pe Avram Cramer. 4) Oposiția lui Pruncul Valerian la ordinea tabl. creditorilor lui Const. Frunzeti. Vineri, 23 Maiu. 1) Al. Cuza cere revizuirea decisiimei Curiei in procesul , dintre elu și cu Albota și alți, pentru bani. 2) loan Frâncu ai lui, pentru avere. 3) Casandra soția lui V. Honceanu, pentru maltratare. 4) Petru Roseti Bălănescu cu clironomii def. Al. Lazu, pentru dare de samă.