Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1874 (Anul 7, Nr. 72-141)

1874-11-08 / nr. 121

CURIERUL DE IASSI. Târgul județul Botoșani proprietatea defunctului 1. Gherghel Costescu, urmărită de d-na Maria Costino pentru satisfacerea sa cu o sumă bani, suspendănduse din causa legală. Tribunalul motivat de cererea d-lui avocat I. Grecmschi procuratorele d-nei Maria Costino reg. la No. 6607 prin jurnalul No. 3806 din 22 Octombre trecut a pus din nou invenzare sus zisa moșie a căreia situație s’a prevăzut in foaia publicațiilor oficiale din Iași No. 31 din 17 Aprilie 1874, se publică terminul de 30 zile pentru vânzarea sus zisei moșii cu concurenții ce vor fi de a o cumpără să se presinte cu garanții cerute de lege in camera acestui Tribunal in cea intâi zi după espirarea terminului de 30 zile socotite de la data Ionei oara 11 anteri, unde urmează a se face mezatul asupra persoanei ce va da prețul cel mai avantajos. Tribunalul județului Calmi. No. 8300. D. Simion Molocan cu domiciliul necunoscut e citat la 18 Noemvrie a. c. a se presenta la acest Trib, spre a se interoga și asculta pentru furtul a doi boi, cunoscând că la neurmare procesul se va judeca in absență conform art. 182 pr. pen. No. 7956. Asemenea Gheorghe Vlaicu e citat la 28 Ianuar anul viitor 1875 a se presenta la acest Trib, in procesul ce plăniasă pentru batae. No. 7957. Asemenea Toader Munteanu e citat la 28 Ianuarie anul viitor 1875 a se presenta la acest Trib, cănd urmează a se cerceta procesul ce planiase pentru batae. No. 7958. Asemenea Timofte Caraman e citat la 28 Ianuarie anul viitor 1875 a se presenta la acest Trib, cănd urmează a se cerceta procesul ce plantase pentru batae. No. 8111. Asemenea Gheorghe Anghelide e citat la 20 Ianuarie anul viitor 1875 ora 10 din zi, a se presenta la acest Trib, spre a fi interogat pentru batae. No. 8085. Asemenea Carabet Casserlin e citat la 24 Ianuarie viitor 1875 a se presenta la acest Trib, spre a se interoga pentru făptuiri de delapidări de bani publici. No. 8084. Asemenea Costachi Tanasovici e citat la 24 Ianuarie anul viitor 1875 a sa presenta la acest Trib, spre a fi interogat pentru delapidare de bani publici. Tribunalul județului Fălciu. No. 1114. D-nul Aristotel Macri e citat a se presenta la acest Trib, la 26 Noemvrie 1874 oara 12 din zi, cănd are a se cerceta acțiunea formată asupra lui și Iorgu Dimitriade pentru insulta și maltratarea lui Toma Popovici. Tribunalul județului Roman. No. 12361. Prin sentința corecțională No. 541 a Trib. Roman in 23 Octombre 1874. Dumitru Drăgănescu dat in judecată pentru furtul unui suman de la Constantin Aga.— In absența inculpatului sau ascultat pe representele Ministeriului public in condusiuni care au fost a se pedepsi pe inculpat conform art. 308 cod. pen., Tribunalul pentru motivele prevăzute prin sentință, in unire cu condusiunele representantului Ministeriului public. Hotărește, condamnă pe Dumitru Drăgănescu la închisoare corecțională timp de 15 zile, judecatul in lipsă are dreptul de opoziție conform art. 183 cod. pen. această sentință este supuse apelului conf. art. 196 și următori pr. pen. dată și pronunțată in ședința publică la 23 Octomvrie 1874. No. 4422. D-na Zoița născută Panaite Vlah profesiunea servă cu domiciliul necunoscut in România este citată ca la 10 Decemvrie anul 1874 oarele 11, să se presinte in camera acestui Trib, însuși sau prin procurator legal, cu probele necesare la judecata procesului de diverț ce i s’au intentat de soțul seu Neculai Ciurdea. Exemplarul citației s’a lipit pe ușa Tribunalului Roman, in caz de revenire Trib. va resolva chestia conform legei. Tribunalul județului Vaslui. No. 13083. Pentru indestularea d-nei Efrosina Chiriac domiciliată in urba Vaslui cu suma de 700 galb. zimți austriaci căpite și osebit procent de 1 V2 la sută pe lună conform obligațiunei sub No. 1047 din anul 1871 Octomvrie 6 zile investită cu formula esecutorie la No. 75 a. c. 1874 de la d-nul Ștefan Angheluțe domiciliat tot in Vaslui, după îndeplinirea celor pretinse de art. 496 și 497 pr. civ. și după cerirea d-nei creditoare, puinduse in urmărire binalele d-lui debitore Angheluțe care sunt situate in acest oraș Vaslui piața mare vis-a-vis de binalele de locuințe a d-sale Angheluțe care binale cea 1) este la colț vis-a-vis de binalile de locuințe arătate mai sus, cu 2 etaje etajul de sus cu 4 odăi și șeliță cu cerdac la față și din dos, iar dedesupt tot cu 4 odăi și șeliță, având sub ele un beciu de piatră. A doua dugheană iarăș la colț despre piața mare, tot cu 2 etaje insă etajul de deasupra cu 2 odăi dar dedesupt cu trei odăi (dugheni) pentru marfă, având și sub acele un beciu de piatră, toate aceste binale sunt acoperite cu șindilă cuprinse ambele cu o îngrăditură, având in ogradă o baratcă și un hambaraș construcția lor de scânduri de brad ambele pe loc supus besmănului către proprietatea târgului Vaslui, care binale se megieșește despre răsărit cum s’a zis cu casele de locuințe a d-lui Angheluțe, despre apus cu mediana mare, și despre miazănoapte cu dughiana d-lui Angheluțe boan care binale se vor putea videa ori cănd de doritori ale cumpără. Trib, conform certrei d-nei creditoare pune in vânzare tratatele binale cu terminul cerut de art. 510 pr. civ. care se împlinește la 24 a viitoarei luni Fevruarie 1875 ziua Luni oara 12 antemeridiane cu deșteptare ca doritorii de a le cumpără să se prasinte in camera acestui Trib. la ziua zi ora aratată mai sus, preparați fiind cu garanții cuvenite când urmează a se face adjudecare provizorie, somondrise tot acum pa toți acei ce vor avea vreun drept din acele prevăzute la punctul al 31 © de sub art. 506 a zisei proceduri se-și arăte pretenția la Trib, ia lăuntrul terminului căci in urmă nu ii se vor considera. Toate dările fiscale și comunale sau neplătite către proprietatea târgului și privitoare pe acele binale, tot fi pa compta noului cumpărători No. 12983. Termenul vânzării a părților de pământ a d lui Dimitrie Popovici publicat prin foaea oficială „Curierul de Iași“ sub No. 74 din 7 iuliu a. c. pentru satisfacerea d-lui Anastase Buzdugan cu suma de 150 galb. capiii plus procente și cheltueli de execuțiune conform obligațiunei ipotecară din anul 187 L investită cu formula esecutorie la No. 4 a. c. — Suspendănduse din causa nestăruinței d-lui creditor.—Trib. in urma certrei făcută de d. Anastasie Buzdugan creditorile prin juriului inedeet sub No. 2888, regulând din nou vânzare acelor părți de pămănt a d-lui Dimitrie Popovici care sunt ipotecate prin menționata obligatie și anume 12 slănini pămănt numiți la Moșind Care se megieșește la răsărit cu parte de pământ a lui Costachi Radu, iar la apus cu moșia Boușorii, 15 stănjini in Măți care se megieșește despre răsărit cu partea lui Mihalachi Bosie, iar despre apus cu partea lui Neculai Coeuz, și o jumătate falce pămănt ce stăpânești in Siliștea satului șiioborănii de la casa sa la deal despre reserit care se megieșești cu hotarul moșiei Gugeștii, asemine a jumătate falce pămănt analog in hotar cu Nastasie Mardar și cu clacașii moșiei Stalului Știoborănii, și tot in siliștea satului o casă cu 2 odăi cu sală prin mijloc acoperită cu stuh si alte atenanse inprejur, o vie ca de 3 firte disgrădită, care acarete și loc se pot vide la fața locului ori cănd,care sunt situati in comuna Știoborănii plasa Racova județul Vasluiu, se publică in termin de 4 săptămăni conform art. 535 prof. civ. care se împlinește la 4 a lunei viitoare Dechemvrie, ziua mercuri, vara 12 antemeridiane, cu deșteptare ca doritorii de a le cumpără acele părți de pământ să se presinte in comuna Trib. de județul Vaslui in ziua arătată, cu garanțiile legale. — Semănduse tot acum pe toți care vor ave un drept din acele prevezute la punctul al III de sub art. 506 a proc. civ. se’și arate pretențiile la Trib. in lăuntrul terminului, căci in urmă nu li se vor considera—toate dările fiscale și comunale privitoare pe acel fond și neplătite până in present vor fi pe conta noului cumpărător. No. 13008. Prin sentința acestui Trib,de la 26 Septemvrie 1874 sub No. 352, Ioan Bindilică culpabil de delicte de batae și ultragiu causate in persoana perceptorului și adjutorului de primar al comunei Codăeștii in exercițiul funcțiunei lor, s’a condemnat conform art. 182 pr. pen. sa închisoare corecțională pe timp de 15 zile in virtutea art. 183 și 184 cod. pen. in viderea art. 75 ale 6 pr. civ. se publică dispositivul menționatei sentinți spre a putea beneficia condamnatul de dreptul ce i se dă prin art. 183, 197 și 198 pr. pen. in terminul prevăzut de de considerat de la data acestei foi, de orice domiciliul seu actual nu este cunoscut. Judele Instructor Tribunalul Botoșani. MANDAT DE ADUCERE. No. 2413. Noi A. Mania judecător instructore al Tribunalului Botoșani in virtutea facultății ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca Elena lui Zen local cu domiciliul necunoscut, să fie adusă la cabinetul nostru la 25 Noemvrie 1874 spre a i se lua interogator pentru pruncucidere cu esecutarea acestui mandat se insărcinează agentele puterii publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură, dat la 1874 Octomvrie 31 oarașul Botoșani. Judele Instructor Tribunalul Dorohoi. MANDAT DE ADUCERE. No. 1747. Noi Xenofont Foca judecător instructore al Tribunalului Dorohoi in virtutea facultăței ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca loan Condurachi aflător in comuna Suharău plasa Prutul de sus eară acum dispărut, să fie adus la cabinetul nostru de instrucțiune spre a i se lua interogatorul pentru faptul de pradare prin răle tratamente, cu esecuterea acestui mandat se insercinează agentul puterei publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură dat la 1874 Octomvrie 17 orașul Dorohoi. Judele Instructor Tribunalul Roman. MANDAT DE ADUCERE. No. 3894. Noi Gheorghie Balș judecător instructore al Tribunalului județului Roman in virtutea facultății ce ne dă legea de procedură criminală, măndăm și ordonăm ca d-nul Gheorghie Pantelimon cu domiciliul necunoscut, la 11 Noemvrie present a. c. să fie adus la cabinetul nostru de instrucție de la Trib. Roman spre a i se lua interogatorii asupra faptelor ce i se impută cu esecutarea acestui mandat se insărcinează agentele puterii publice, care se va conforma cu art. 99, 101, 110 și următoarele din zisa procedură, dat la 1874 Octomvrie 31 orașul Roman. Judele de pace ocol 1 din Iași. No. 4594. Conform art. 12 și 75 al. 6 din pr. civ., cităm pe d-l G. Spiridon cu domiciliu necunoscut a se presenta la acest oficiu in ziua de 23 Noemvrie oara 11 din zi, cănd urmează a se judeca reclemațiunea d-lui Vigder Rosinberg pentru bani, la neurmare se va judeca in lipsă. Judele de pace ocol. III din Iași. No. 594. D-l V. să fie proc. d-lui Dimitrie Gheorghiu prin petițiunea înregistrată la No. 2432 au acționat in judecată pe D. Lupu cu domiciliul necunoscut pentru al satisface cu suma de 200 lei noi după doua creanțe, una cu data din 1 August 1873 și alta cu data 1873 Iulie 20 plus daune, plata timbrului și plata de aparare, și prin cartea de judecată No. 594 și in baza art. 1073, 1088 c. civ. și 150, 146 pr. civilă și au condamnat pârâtul a plăti cătră d-l V. Jăsie procuratorele d-lui Dimitrie Gheorghiu suma pretinsă de 200 lei noi cu procentul lor legal de la data reclamațiunei și pănă la numerătoare plus 30 iei noi freuri procesuala, cu drept de opozițiune și apel art. 29 și 23 pr. cit. No. 3802. Conform art. 143 p. p. cităm pe d-na Ruxanda Gheorghiu in zua de 9 a. c. oara 11 din zi cănd se va cerceta procesul intentat de d sa contra d-lui Leib Micler pentru insulte, la neurmare se va aplica legea. No. 3798. Aseminea Alexandru a Petrei, Iacob Loib și Hersen Ber ca marturi in ziua de 9 a. e. oara 11 din zi spre a depune fiecare știința ce au in cauza cu d-nii Vasile Burghelea și altii contra d-lor Leopold Rosenberg și alții pentru injurii. No. 3799. Aseminea Mihalachi Gheorghu, Neculai Dimitriu, Nicu Cristea și Gh. Vasiliu, ca marturi, in ziua de 9 a. c. oara 11 din zi, cănd urmează a depune știința in causa de contravențiune, comise de Leib sin lauen si Nasem sin Iancu. No. 3800. Aseminea Gh. Dimitriu, Alexandru Petrea și Nicu Cristea, ca marturi in ziua de 9 a. c. sora 11 din zi spre a depune știința in cauza cu Bereu sin Iancu și David sin Iancu pentru contravențiune. No. 3796. Conform art. 152 p. p. și 75 al. 6 pr. eiv. cităm pe A. Vasiliu in oficiul nostru, in ziua de 9 a. c. oara 11 din zi, cănd urmează ca sub formă de jurământ să depună știința ce are in cauza cu Ihilovici Idei contravenientu. No. 3801. Conform art. 152 pr. p. cităm pe loan Tudos serjent devii și Grigori Chiriță ca marturi in ziua de 9 a. c. oara 11 din zi, ca sub formă de jurământ să depună știința ce are in causă cu Ruxanda Gheorghiu contra lui Leib Micler pentru insulte, tot odată cei din adresa 3796 și d-voastră pentru absența de la 25 Octomvrie sunteți condamnați la amendă de câte 5 lei noi și cei din citațiile No. 3798, 3799 și 3800 la căte 6 lei noi amendă, la neurmare se va aplica legea. Judele de pace ocol IV din Iași. No. 1359. Dl Dimitrie Ștefănescu, cu domiciliul necunoscut, e citat a se presenta in pretorul nostru la 12 Noemvrie a. c. oarele 11 dimineața cănd are a se judeca procesul de contravențiune ce i se impută prin procesul verbal al d lui șef biuroului servit, pentru că au dispărut din serviciul d-lu C. Balaiș, la neurmare se va judeca in lipsă conform legii. No. 1369. Aseminea Ioan Colța, e citat a se presenta in pretoriul nostru in ziua de 15 Noemvrie a. c.oarele 11 dimin, cănd are a se judeca procesul de contravențiune ce se inpută prin procesul verbal al d-lui sef biroului servit, pentru că au desparut din serviciul d-lui C. Corjescu. Judele de pace ocol I din urba Botoșani. No. 3094. D l Neculai Coleti profesore, editat a se presenta la această judecătorie in ziua de 26 Noemvrie oarele 10 a. m. cănd are a se cerceta plângerea de d-l Costachi Meica asupra d-sale pentru insultă, la caz de nepresentare se va căuta in lipsă conform art. 147 p. p. Judele de pace al plasei Moldova județul Suceava. No. 261. Prin sentința No. 30 pronunțată de această judecătoria la 28 August a. c. condamnănduse pe femeia Mariuca soția lui Gavril Răduc, in baza art. 396 al. 1 și 238 din c. p., la pista amenzei de 25 lei noi in folosul casei comunale a comunei Brusturi din această plasă, și la închisoare polițienească pe timp de 7 zile pentru că au maltratat pe femeia Ileana George a Dochiței din comuna Brusturi, și fiind că domiciliul condamnatei e necunoscut, se publică spre cunoștința numitei in ce privește drepturile cei acordă art. 169 și 171 din p. p. DEZBATERILE CONSILIULUI COMUNAL din Iași. SESIUNEA ORDINARA DE OCTOMBRE. Ședința a 14-a din 17 Octomvrie 1874. Președința d-lui Primar N. Gane. Membrii presenți 10 și anume: DD. I. Cantacuzino, N. Drosu, D. Miler, I. Antoniadî, I. Anghelichi, I. Ianov, G. Scorțescu, Gr. Tufescu, A. Baronz, V. Botez. Absenți: DD. Col. Gr. Sturdza, D. Kornea, V. Pogor, P. Idieriu, D. Gherghel, G. Racoviță. Ședința să deschide la U/a oare p. m. Se cetește sumarul ședinței precedete și se aprobă. D. Primar. Avem un referat din partea d-lui Epitrop a bisericei L-ți Voevozi din Tatarași. S’au făcut doue licitațiuni pentru închirierea unei case, proprietate a bisericei din strada Apeducul, și nu s’a prezentat nici un concurent. Sf. Dimitrie este aproape. După înțelegerea ce am avut cu Epitropul, el este de părere să se lasă tot chiragiul vechi și tot cu chiria ce o plătește astăzi de 13 Va galb. D. Drosu. N’avem de căt a aproba. S’a pus la vot ca Epitropul bisericei L-ții Voevozi, să fie autorizat a inchirie casa actualului chiragiu cu 13 1/i galb. pe an, și s’a primit in unanimitate. D. Primar. Directorul scoalei Adamaehi ne recomandă un elev sarac, pentru ca din § de 500 lei afectat in budget pentru cumpărare de haine la elevii sărăci, să i se facă un rănd de haine. Aceste haine s’au cumpărat, insă casierul comunal face un referat prin care arată că este epiuizat și nu-i ajung 19 lei, ca să plătească straele. D. Antoniade Pănă la finitul anului pot să se mai prezinte asemenea cereri; de aceia aș fi de părere să cerem aprobarea Ministerului pentru deschiderea unui credit suplementar. D. Primar. La ocaziune vom regula, astăzi să plătim neajunsul de 19 lei din extraordinar, și să cerem aprobarea ministeriului. S’a pus la vot propunerea d-lui Primar, și s’a primit in unanimitate. D. Miler. D lor, când s’a votat de onor. Consiliu ca să se reguleze 2 locuri pentru tăerea masculilor, s’a regulat să se caute o casă, in Păcurari, unde verificatorul se’și poată face inspecțiunile sale. S’a găsit o pasă aproape de barieră, unde chimistul poate merge să facă verificările sale, cu chirie de 5 franci pe lună, pe 23 luni căt va trebui. Propun dar încuviințarea prețului de 5 franci pe lună, căci nu se poate un preț mai jos, și remane să se incunoștiințeze chimistul că acolo are să se ducă. S’a pus la vot propunerea d-lui Miler și s’a primit in unanimitate. D. Primar. Trecem la budget. In ședința trecută am mers cu votarea pănă la capitolul 7. Pun dar in discuțiune capitolul 7, serviciul alimentării orașului cu apă. Fiind insă că suntem in a 2 a serie de 15 zile, și să sfârșește sesiunea, rog pe membrii ce sunt in comisiunea pentru apă, să binevoească a prezintă raportul. D. Daromi. Am avut onoarea a fi denumit ca raportor a comisiunei și vă pot spune că comisiunea s’a pronunțat asupra chestiunei in 11 a curentei și eu am pregătit raportul ; greșelele insă ce a făcut copistul, sunt cauza că nu v’am prezentat raportul pănă acuma, căci de 3 ori s’a copiet, dar sper că măne cel mult poimăne.Ș’l voiu prezenta. D. Primar. Trecem la budget. Pentru serviciul alimentărei orașului cu apă s’au pus 12,000 lei, ca și anul trecut, după contract. S’a pus la vot cifra de 12,000 lei, pentru serviciul alimentărei orașului cu apă, și s’a primit, in unanimitate. D. Primar. Capitolul 8, serviciul învățământului public § I, material. Chiriea a 12 încăperi de scoli 12762 lei, după contracte, și anume: Lei. B. 1. Școala de băeți din Sărărie. 1,233 75 2. Școala de băeți din Tărgușor. 1,200 „ 3. Școala de băeți No. 1 din Tatarași.......................................... 869 50 4. Școala de băeți No. 2 din Tatarași.......................................... 587 50 5. Școala de băeți, sucursală din Sărărie.................................... 940. „ 6. Școala de băeți No. 2 din suburbia Academia........................ 705 „ 7. Școala de băeți sucursală din Țicău...........................................1.175 „ 8. Școala de fete din Podul-Lung............................................... 940 „ 9. Școla de fete din Păcurari. 1,527 50 10. Scola de fete din Sărărie. . 1,292 50 11. Școala de fete din Târgușor. 705 . 12. Școala de fete sucursală din Păcurari.......................................... 1.586 25 Consiliul in unanimitate votează această cifră. D. Primar. 18 servitori pentru scoale a 16 fei unul pe lună. Aici avem reclamații din partea directorilor de scoli prin care cer sporirea lefei servitorilor. D. Baromi. Trebue sporite. D. Scorțescu. De unde ? s’a menținut muzica și s’au sporit lefile sergenților. D. Cantacuzino. Leafa servitorilor este de 16 franci pe lună. Este de ajuns această leafă pentru că ei sunt și servitorii profesorilor. D. Baromi. Vrau să am o lămurire asupra chestiunei: pe lângă 16 franci ați și de măncare? D. Antoniadi. Nu. D. Baromi. D-lor, calculați 1 leu prost pe zi, minima extrema pentru hrană, cu ce mai rămăn acești oameni? D. Primar. Nu sunt ocupați toată ziua la școală. D. Baromi, întâmplător, doar dacă mai pot ave și altăceva; dar altfel cum? D. Ianov. D lor, eu me unesc in total cu părerea d-lui Cantacuzino, și voia ave onoare să vă spun pentru ce. Dacă ar fi ca pentru 16 lei pe lună un servitor să servească necontenit la scoală, atunci un adevĕr m’aș uni cu d. Baronzi și aș zice că este puțin; dar ce serviciu fac ei scoalei ? mătură, și carna fac și foc; restul zilei sunt liberi și fac serviciu profesorului sau profesoarei. Voiți dv. ca Primăria, cu banii sei, să plătească și rândașul ce servește pe profesori ? Dacă fundașii aceștia servesc și pe profesori, trebue sa pue și d-lor ceva ; de aceia sunt de părere să menținem leafa de 16 lei. S’a pus la vot 18 servitori pentru școli, a 16 lei pe lună și s’a primit cu majoritate de 10 voturi contra d. Baronzi. După aceasta in unanimitate, fără discutiune, s’au votat 69 strijini lemne pentru încălzirea localurilor de scoli, insă: Stăni. Aseminea fără discutiune, s’a votat in unanimitate cifra de 1000 lei pentru prefăcerea și repararea mobilierului de scoli. La 2 de sub capit. 8, stipendii, fără discuțiune, Consiliul in unanimitate votează: Lei. B. Pentru 4 elevi sau eleve germane, care absolvind clasele primare n’ar putea, din cauza lipsei de mijloace, să treacă in clasele secundare, câte 200 lei da fiecare pe an.............................. 800 „ 2 Pentru cumpărarea de cărți la școlarii germani din scoalele primare, ..................................... 600 „ 3 Trei bursieri pentru studii la școala de belearete, alei 56 uniea pe lună. ...... 2,016 „ 4 Pentru întreținerea a 16 orfeline in ateliul croitoriei de sex femeesc. . . . . . . . 3,000 » 5 Șese jumătăți de bun © pe alei. B.tru 6 elevi ce sunt trimiși in străinătate pentru compleetarea de studii, din care 5 căte 100 galb. și unul a 120 galb. pe an, dapre statul anexa No. 9...........................7.285 „ 6 Bursa studentului trimis in străinătate pentru știința arhitecturei.....................................................2.400 „ 7 Pentru ajutorul orfanilor lipsiți de mijloace care frecventează scoalele primare............................. 500 „ D. Primar. Cumpărarea de cărți și alte obiecte pentru prime la examine. D. Cantacuzino. 2000 franci este foarte mult. D. Primar. Comisiunea a pus 1500 lei. D. Cantacuzino. Eu găsesc că ați pus puțin 500 franci pentru orfanii lipsiți de mijloace și prea mult pentru prime. D. Antoniadi. Comisiunea a pus 1500 lei, calculând după ceia ce s’a cheltuit anul trecut. Insă trebue să știți că noi dăm prime la scoalele de fete pentru lucru de mână și studii și la toate școalele primare de băeți pentru studii; dăm după aceia, 200 lei pentru prime la școala tehnică, și acestea au însumat anul trecut 1500 lei. D. Cantacuzino. Comisiunea budgetară mergend după ceia ce s’a cheltuit anul trecut a înscris in budget 1500 lei pentru prime, eu insă socot să luăm din această cifră 500 lei și se punem la orfani. D. Primar. Un § din budget știm că este mare sau este mic după experiența ce să face. Casierul ne incredințază că este suficientă cifra de 500 lei pentru orfani, căci nu s’au prezentat mai mulți. D. Cantacuzino. Poate s’au prezentat și nu era cifra in budget. Eu aș fi de idee să insriem o cifră mai mare și dacă rămâne, rămăne in casă. D. Raportor I. Anghelichii D. Cantacuzino are dreptate să ceară sporirea acestei cifre, insă nu și scăderea acei pentru premii care nu e suficientă. Sunt mulți copii sărmani care frecventează scoalele primare fără îmbrăcăminte. Eu sunt pentru sporire propusă de D. Cantacuzin insă contra scăderei pentru prime. D. Primar. Să punem 700 lei. D. Antoniadi. Pentru cărți am votat 600 lei, insă nu s’au cheltuit decât 350. De aici am pute lua ceva și să punem la § pentru haine. D. Raportor I. Anghelichi. Cărțile sunt tot atât de necesare ca și hainele. D. Primar. Dar un rind de cărți sunt 7 franci și un rind de haine 70. Din cifra de 600 lei afectată pentru cumpărare de cărți am putet de 200 și se-i punem la ajutorul orfanilor lipsiți de mijloace. S’a pus la vot propunerea d-lui Primar și s’a primit in unanimitate. D. Primar. Primele. D. Tufescu. Eu cred că nu trebue redusa cifra de 500 lei din 2000 pentru că după mine nici 2000 n’ajunge. Am fost delegat la examenul scoalei de fete de pe Podn-Limg și am văzut mai multe eleve studioase: 3-4 meritau să fie prime, dar n’a putut profesoara să le deie; incăt au remas mai multe copile nemulțumite vezind că s’a făcut preferință unora tot așa de bune, și aceasta n’a provenit din altă cauză decăt că Primăria n’a avut de unde îi da și lor prime. De aceia socot să remăe tot cifra de 2000 lei și pentru anul viitor. D. Drosu. Cifra ar fi ajuns, dar s’au cumpărat lucruri prea scumpe pentru unii, și de aceia n’a ajuns. Nu putem incarca budgetul cu asemine cifre, căci nu ne ajunge pentru celelalte cheltueli. D. Raportor Anghelichi. Primele să dau la școlile primare de băeți și de fete; insă pot să nă spun că lucrurile ce să cumpără de Comisiunea distribuirei primelor nu sunt scumpe, căci nu este de căt cit, pentru fete, și alte lucruri mici; cu toate aceste, după cum a zis D. Tufescu, remăn multe copile și băeți cu acelaș merit cărora nu li să poate da prime. De aceia eu am fost și in Comisiune contra reducerei cifrei de 2,000 lei. D. Cantacuzino. Am cerut cuvântul numai pentru a arata că este o contrazicere intre ceia ce să spune astăzi și intre ceia ca s’a urmat. D. Tufescu și D. Anghelichi zic că nu este de-ajuns cifra de 2,000 lei, un budget insă au fost alocați 2,000 lei și nu s’au cheltuit de căt 1,500, cum ați cheltuit numai 1,500 și astăzi ziceți că nu ajung 2,000 lei? D. Raportor Anghelichi. Eu susțin cifra de 2,000 lei. D. Cantacuzino. D-lor. D. Casier zice că n’a cheltuit de căt 1,500. D. Raportor Anghelichi. Dar eu vorbesc pentru anul viitor, nu pentru acesta. D. Ianov. D-lor, eu me unesc in totul cu părerea d-lui Drosu și Cantacuzino pentru că este foarte dreaptă această propunere și iată motivul pentru care mâ uuesc și ea că Comuna nu poate da decăt aceia ce să va constata că s’a cheltuit. Să zice că 2,000 lei nu ajung. Aceasta este ceva relativ: poate să nu ajungă nici 4,000 lei, dacă, după cum a zis K. Drosu obiectele ce să cumpără la copii sunt scumpe. Copii ce nu sunt crescuți in lux nu au nevoe de incurajare in lux; este destul să le dați un semn de încurajare, fără să le dați lucruri de lux, care sunt scumpe: dați celui din clasa a 2-a o carte pentru clasa a 3-a, dar nu’i dați istorii de care n’are trebuință; nu dați manșete și cutii, ci dați cărți care le trebue in clasa in care să promovează. Mă angajez eu să dau prime destule cu 2,000 lei. D. Baronzi. Dar cereți 1,500. D. Ianov. Pănă la 1,500. Care este mai mare interesul: a da o carte înflorită, aurită, sau a da o carte ce trebue in esal altă clasă ? D. Raportor Anghelichi. N’am văzut nici odată dăudusem cărți aurite și manșete, deși unii le-ar merita. D. Primar. Trebue multe lucruri, dar toate să le facem in proporțiune. Sa punem bir pa oameni și să dăm prime, nu mi să para destul da nimerit, mai ales să cara ce este mai necesar am pus, cărți la Cil