Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1874 (Anul 7, Nr. 72-141)

1874-11-08 / nr. 121

AVIS IMPORTANT. Onorabilelor Autorități de prin districte din resortul Curței de Apel din Iași. Onorabilele Autorități de prin districte sunt rugate se bine-voiască, a pune mai multă deligență in espeduirea adreselor și a grupurilor destinate la această foae, căci se întâmplă adese ori, se primim adrese urgente, fără a trimite costul cuvenit pentru publicațiune. Asemine se trimit grupuri fără adrese și stau bani luni întregi fără a se ști pentru ce s’a trimes. Iată lista de grupuri ce stau aproape de două luni, in depositul redacțiunei: Prefectura de IS Team cu un grup No. 1641, 1 leu 70 bani. Primăria urbei Botoșani, un grup No. 3990, 3994 , 1. 75 b. Primăria urbei Vaslui, un grup No. 1504, 21. 35 b. Primăria Dorohoi, un grup No. 1333, 2 lei. Ptrt. Trib. de Huși un grup No. 929 , 1. 41 b. Prefect, dist. Neamțu un grup No. 14932, 11. 80 b. Anunțem tot odată, că orice daune se vor cauza din această intărziere nu privește intru nimic pe redacțiune. Redactiunea. Revista Internă. Mai multe ziare se ocupă de unele schimbări, ce ar avea să se facă in ministeriu. Negreșit numai un calcul, un fel de dorință tainică, este cunoscut cum că adeseori oamenii cred că este, ce ei ar dori se fie, ba căteodată zic că este, chiar și dacă nu cred. Nici cănd ministerialu’a fost îndemnat la bună înțelegere și strinsă conlucrare mai mult de căt acuma cănd se așteaptă lucrări, ce au să hotărască asupra viitorului țerei. In față cu asemenea situație chiar și dacă ar fi ce nu admitem, neînțelegerile trebuesc se înceteze. „Corespondance Havas“ aduce știrea cum că ducele Decazes n’a respuns încă la respunsul ce I. Poartă a dat la declarația Austriei, Germaniei și Rusiei; el a promis vise, cum că nu decurănd va însărcina pe ambasada republicei din Constantinopol, ca să comunice guvernului otoman verbal respunsul guvernului francez in chestia dreptului României de a încheia tractate cu alte state. Nu ne îndoim, că acest respuns are să fie numai in favorul nostru, cu deosebire dacă considerăm, cum că ducele Decazes voiește ași da respunsul numai prin vorbă vie. Ziarele oposiționale din capitală fac vitet de o intămplare, care s’a petrecut duminică in fața academei din București. Lucru însemnat in istoria vremilor in care trăim ieșind de la cursul de istoria naturală, o gramadă de studenți s’a repezit asupra statuei lui Mihai Viteazul, purtați de patriotica hotărire, ca să rupă vélul de pe statuia eroului. Atăt de departe merge la noi pietatea,— pănă ce devine impietate. Oricare om nepreocupat va afla numai decăt, cum că motivul acestei porniri profanisatoare nu este decercat in sufletul acelor băeți nepricepuți, ci cu totul aiurea. Este untradever discurățător pentru omul de bun simț a vedea cum că chiar și cele mai sfinte suveniri ale națiunei nu remăn neprofanisate de cătră aceia, care, acum nu ne putem îndoi mai mult, privesc orice ca mijloc. Se înțelege revoluția tinerilor s’a sfirșit in față cu tulumbele pompierilor, durere cel mai practic mijloc de a pune capăt revoluțiilor de la noi. Aflăm că inaugurarea statuei lui Mihai Viteazul, așezată pe piața Academei, se face astăzi Vineri, ziua sfântului Mihail. Această zi s’a fixat de Primăria Capitalei in înțelegere cu Ministeriul de interne. Nici o altă zi nu putea fi mai bine aleasă ca aceasta. De altă zi, in adevăr, se cuvenea pentru solemnitatea acestei sărbători, decăt chiar aceea a patronului Eroului romăn, de căt serbătoarea sântului Mihai? Această ceremonie are să se facă cu cea mai mare pompă și solemnitate, in acord cu gloria eroului, și cu mărimea faptelor sale. D. Primar al Capitalei, ca representant al orașului, are se țină cuvăntul pentru inaugurare, și Măria Sa Domnul va răspunde. Suntem siguri că această sărbătoare are să se celebreze cu fericire de toți bunii romănți. Mihai a fost nu numai un mare erou, un mare căpitan cum rare ori se văd , a fost încă representantul unei mari idei a menținerei autonomiei țărei sale, idei pe care o și începuse a transforma in realitate. Mare și eternă va fi gloria și numele seu intre Români. __________________________________________________________CALENDARUL SEPTAMANES._________________________________________________________ PHEȚD1 ABONAMENTULUI:ași și districte: Pe un an 12 lei noi;—Pe șase luni 6 lei noi;—Pe trei luni 3 lei noi. Austria: Pe 6 luni 14 franci; Germania: Pe 6 luni 18 franci:—Italia, Belgia, Elveția :— Pe șase luni 22 franci. Apare de trei ori pe septămănă DUMINICA, MERCURI si VINERI. Redactiunea si Administrat în îi ea in topaiul TIPOGRAFIEI NAȚIONALE: ANUNCIURI. Rândul sau locul sau 15 bani. inserțiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc. — Manuscriptele nepublicate se vor arde. Francia.—Pe șase luni 23 franci. Abonamentele și anunciurile pentru „Curierul de Iași“ foaia oficială se fac la Eugene Drain, la Pari Be rne Drouot, 9. Zaemplarul 40 bani. Stil vechiu. Stil nou. DIOA. PATRONUL DXLEX. | Bes. Soar. j Ap. Soar. | SUI vechiu. Stil nou. | DIOA. || PATRONUL DUEL | NeB. Soar. Ap. Soar.Noemv. Noemv. Ore. m. Ore. m. Noemv. Noemv. | Ore. ia. Ore. m. 3 15 Duminică. Mart. Achesima, Ios. Art. 7 22 4 38 7 19 Joi. 33 Mart. din Melitiu și P. Lazar. 7 27 4 33 4 16 Luni. Cuv. Ioanichie Nicandru. 7 23 4 37 8 20 Vineri . (f) Axhang. Mihail și Gavril. 1 7 28 4 32 5 17 Marti. Mart. Galaction. Epistim. Q 7 25 4 35 9 21 Sâmbătă. Mart. Nisifor. Proline. 1 7 29 4 31 6 18 Mercuri. Sf. Pavel Arh. Const. 7 26 4 34 10 22 Duminică. Apost. Erast și Olimbie. 7 30 4 30 venirea datoriilor va incepe in cele 3 zile după espirarea fiecărui termin la 11 oare meri din localul Trib. și se va urma in modul prevăzut de art. 237 din acel cod. Fiecare creditoriu in 8 zile cel mult de la verificarea datoriei sale o datora afirma înaintea Sindic Gh. Nițesen și judelui a Comisar că acea datorie este adevărată conf. art. 241 codul comercial. No. 1222. Dna Zeiță I. Andrei cu domiciliul necunoscut in România. In virtutea art. 71 combinat cu art. 75 al. 6 din pr. c. este citat a se presenta in persoană s’au prin procurator admis de lege inaintea secțiune II a Tribunalului la 21 a lunei Decemvrie anul 1874 oarele 11 din zi cănd are a se judeca procesul intentat de d-nul I. Teodorescu contra d-sale pentru divers, aducând atuncea și probele ce vă fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Secția III-a. No. 683. Acest Tribunal in urma petiția unei d-lui L. Castaing regist, la 7087, ordonând prin jurnalul No. 12 din 23 Octomvrie a. c. punerea in vânzara benevolă a imobililor remase succesiune da la def. Carol Mari Gunnauît și Marianne Hubertina; Kreinev, care sunt: 1) un rând dughene situate in Iași strada Mare si Golia, colțul de la Ilig, înscrisă la No. 1410 pănă la 1422 inclusiv, al 2-le un loc sterp situat tot in Iași disp. I strada Carol lăngă grădina publică, se publică conf. art. 686 și următor pr. civ. vânzarea indicatelor imobile ca concurenții ce vor fi a le cumpără să sa presinte cu garanție legală in camera Trib. Iași secția iii la 17 a lunei Decemvrie anul 1874 ziua Lunioara 11 din zi când ave a se face adjudecațiunea conf. legei. No. 684. D na Chirichița loan fără profesiune domiciliată in Iași disp. V prin comandamentul înregistrat la No. 532 au somat pe d-nul Gh. Șumlianu de profesiune avocat domiciliat in Iași in calitate de curator avarei def. Tudurachi loan ca in termin de 30 zile se respundă suma de 427 lei noi și a lor procent de la data reclamațiunei pănă la numerătoare ce se reclamă in virtutea sentinței Trib. Iași secț. II No. 133 din 18 April 1874 investită cu formula esecutorie, plus cheltielile de urmărire și timbru. Fiindcă d-nul Gh. Șumlianu nu aretatun termin ce au espirat, n’au plătit banii iar d-na Chirichița Ioan prin petițiunea înregistrată la No. 6806 cerănd a se pune in urmărire vânzarea imobilului care este o casă situaă in Iași strada Frumoasa disp. II înscrisă la No. 1218 construită de vălătuci acoperită cu șindila, compusă din 5 odăi, avănd sub ele o pivniță. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din pr. civ. Tribunalul publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a III a cu garanția cerută de lege la 10 a lunei Fevruarion Luni 1875 vara 11 din zi cănd ave a se face adjudecațiunea potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 pr. civ. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă, sau ori ce alt drept asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să se arăte la Tribunal spre a-și arata pretențiunele lor sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. Judecătorul Comisar de pe lângă Trib. jud. Iași secția a III. CITAȚIUNE. No. 680. Fiindcă domiciliul creditorilor d-lui Sardariu Vasile Popovici nu le este cunoscut in România conform art. 75 al. 6 din pr. civ. să citează prin această publicațiune pe toți creditorii d-lui Popovici și anume: 1) Arhimandritul Sofroni Theodorianul. 2) D-nii Anton Vechiu. 3) Costachi Artinov. 4) Costachi Vasiliu. 5) Fener Iosef. 6) Ghiți Langa. 7) Haralamb Mihailescu. 8) Ioan Popovici. 9) Iohan Biteru. 10) Iohan Besteanu. 11) Iordachi Harnov. 12) Leiba Bucureștianu. 13) Pintili Petrovici. 14) D-nele Pulheria Sturza născută Emandi. 15) Profira Sturza. 16) D-nii Popovici Theodorianul. 17) Stefan Macsu. 18) Stefan Macsimu. 19) Stefan Botezatu. 20) Stefan Mișu. 21) Thoma Munteanu. 22) Vasile Ciorne. 23) Costachi Vissu. 24) Dimitrie Baleiu. 25) Neculai Tomiescu. A se presenta inaintea noastră in camera Tribunalului Iași secția III in ziua de 15 a lunei Decemvrie 1874 oara 11 din zi cănd are a se proceda la lucrările cerute de art. 576 pr. civ. cunoscând că la neurmare causa se va hotără in lipsă conf. legei, iar citațiunele cuvenite d-lor s’au afiat pe ușa Tribunalului Iași soția a IIIa. Tribunalul Districtului Botoșani. No. 1836. Termenul de 16 August a. c. pentru vânzarea moșiei Costeștii din plasa de trei ori căt oposiția, Garibaldi a fost ales in trei cercuri electorale. Pănă acuma s’au făcut 176 alegeri; dintre aleși 122 sunt guvernamentali și 54 oposiționali. SPANIA. După știrile mai noue Laserna a bătut pe carliști in mai multe puncte, incăt nici nu află de trebuință ai mai goni, ci a și părăsit poziția de la Irun, și precum se crede, nu de curând are să ocupe posiția la Ebro. Trupele carliste sunt deranglate. Mai mulți representanți legitimiști aii adunării naționale din Versailles s’au dresat cătră Don Carlos, indemnăndul să urmeze mai departe luptele sale. O depeșă din Gratz desmințește știrea, că Don Alfonso să află acolo, afirmând, că el va remănea in Franța. Mareșalul Bazaine se află in Spania. Se crede, cum că el ar proecta formarea unui corp de armată in favorul lui Alfonso, fiiul reginei Isabela. Nu este de crezut că și Bazaine să poată afla teren in Spania. Alte telegrame de dată mai târzie afirmă insé, cum că această știre este cu desăvârșire lipsită de temeiu, Bazaine să află in Spania, va rămânea insă in Madrid ca simplu om privat. PUBLICAȚII JUDECĂTORESCI. Tribunalul județului Iași Secția I, No. 1252. D-nul Iancu Stoenesen cu domiciliul și reședința necunoscută in România, este citit a se presenta in camera acestui Tribunal la 2L Decemvrie anul 1874 oara 11 d,n zi, cănd are a se judeca procesul intentat de d-na Maria Cilmuțchi contra ds. pentru bani. Trib. publică aceasta conform art. 75 al. 6 pr. civ. iară citația cu copia de pe reclamațiune s’au afipt pe ușa Trib. Secția lI-a. No. 1937. Creditorii faliților Gherasin etc. Andrias Hajdace nu vor fi depus titlurile lor după care ar avea a lua bani, sunt citați a se presenta in persoană sau prin vechi in termin de 20 zile numerar de la eșirea prin foaia publicațiunelor oficiale. Sindic falimentului cu titlurile și documentele originale de sumele ce vor avea se iei, ori de vor voi mai bine se vor înfățoșa la Tribunal, că protocol induse să se depună copiile conf. art. 235 cod. comercial. Pentru creditorii domiciliați in România și in locuri deosebite pe al așezărei Trib, acest termin se va mări cu o zi de fiecare 6 oare de depărtare intre locul așezărei Tribun, și domiciliul creditorelui. Iar pentru creditorii domiciliați afară din România, terminal va fi 120 zile conform art. 236 cod. comercial. Cercetarea și adeverirea datoriilor va incepe in prima zi după espirarea fiecărui termin la carele 11 din zi in localul Trib. și se va urma in modul prevăzut de art. 237 din acel cod. Fiecare creditor in 8 zile cel mult de la verificarea datoriei sale e dator a afirma înaintea Sindicului și judelui . Comisar că acea datorie este adevărată conf. art. 241 codul comercial. No. 2409. Creditorii falitului Herș Rosinthower ce nu vor fi depus titlurile lor după care ar avea a lua bani, sunt citați a se presenta in persoană sau prin vechii in termin de 20 zile numerat de la eșirea prin foaia publicațiunilor oficiale. Sindic falimentului cu titlurile și documentele originale de sumele ce vor avea se lei, ori de vor voi mai bine se vor înfățoșa ia Tribunal, că protocol induse sa se depună copiile conform art. 235 cod. comercial. Pentru creditorii domiciliați in România și in locuri deosebite de al așezerei Trib, acest termin se va mări cu o zi de fie care 6 oare de depărtare intre locul așezerei Trib. și domiciliul creditorelui. îar pentru creditorii domiciliați afară din România, teminul va fi de 120 zile conform art. 236 cod. comercial. Cercetări», și ade Revista Externă. FRANȚA. „Moniteur Universel“ unul dintre organele intime ale guvernului actual, zice, că mareșalul Mac-Mahon are să propună adunării naționale crearea unui senat, care dimpreună cu președintele ar fi in drept să disolve camera, precum și alegerea representanților după arondismente, eară nu după liste, precum a fost pănă acuma, la proclamarea definitivă a republicei nici intr’un cas nu voește a da mănă de ajutor. „Liberté“ imparta membrii adunării naționale in trei categorii: guvernamentali, neîmpăcați și neutrali. Guvernamentalii ar fi cu totul 307, neîmpăcați 325, fară neutrali 98 GERMANIA. După știrile mai noaste contele Arnim se află intr’o stare, ce dă cele mai serioase îngrijiri pentru viața lui. In 214 i. c. după amiază-zi contele a fost eliberat de cătră judecătorie, cu toate aceste a trebuit să promită, că nu se va departa de acasă. Causa nouei arestări și acuma este necunoscută. Intre altele se zce, că ocazia la noua arestare ar fi dat impregiurarea, că contele ar fi comunicat mai multe acte apărătorului său Münkel. Asupra celor mai mulți membri din Reichsrat știrea despre arestarea contelui a făcut cea mai rea impresiune, deoarece in codul penal prusian nu este prevăzut acest nou chip de arestare. Dintre deputații Alsațieni 5 au intrat in Reicshrath; ceilalți 10 nici nu vor intra. împăratul a instituit in Alsația, prin un ordin de cabinet, un consiliu provințial de 30 membri, care nu are insă de căt vot consultativ și poate să fie oricănd disolvat de cătră împăratul. AUSTR10-UNGARIA După „Presa“ din Viena prin noul cod penal austriac pedeapsa de moarte se va admite numai in două cazuri: pentru atentat la viața împăratului și asasinate intre impregiurări in deosebire grave. In amăndouă părți ale monarhiei circulează știri de criză. In Cislaithania ministrul Banhans, care in Translaithania Ghiczy ar avea să facă începutul. Intru-căt sunt aceste știri intemeiate, nu se poate statornici deocamdată. Este insă sigur, cum că, ministrul Ghiczy numai in urma îndemnărilor colegilor sei a rămas in Ministeriu. Indeobște ministeriul Bitta nu este susținut decăt prin imposibilitatea de a compune alt minister in starea derangiată de astăzi. Cu deosebire finanțele și administrația internă se află intr’o stare atăt de decăzută, incăt arangearea lor numai in urma unei reconstituiri generale este cu putință, întocmai precum in finanțe de mult a încetat proporțiunea firească intre cheltueli și venituri, in administrație a încetat buna înțelegere intre administratori și administrații. Și, deocamdată cel puțin, nu se ivesc oameni, care ar putea scoate Ungaria din astă incurcată. ITALIA. Alegerile noue au eșua cu desevărșire in favorul guvernului, astfel că să așteapă ca majoritatea guvernamentală să fie cel puțin PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura Districtului Iași. No. 10.707. Conform adresei No. 23,020, ce s’a primit de la d-nii administratori domeniilor și pădurilor Statului, la 21 Noemvrie curent urmând a se ține licitațiune in camera acestui oficiu precum și la fața locului pentru vinderea materialului a trei coșere vechi de pe moșiea Statului Sineștii din acest județ. Prefectura Poliției Iași, No. 7974. Dl. Iancu Milman, prin petițiunea ce a presentat înregistrată la No. 11,860 arată că la incendiul întâmplat in ziua de 5 August espirat in acest oraș, au perdut 4 obligații, toate sub-scrise de dl. Herșoaia, și anume: una poliță la ordinul seu pe suma de 80 gal., un sinet scris evreește pe numele infățoșitorului pe suma de 33 galb., alt sunet scris tot evreește pe suma de 25 galb. și unul idem pe suma de 800 lei, și cere a se publica prin toate anularea acelor obligațiune in orice mănă s’ar găsi, fiindcă dl. Herșoaia i-a eliberat alte sunete, se publică aceasta spre știință. Cunoscându-se insă că cu aceasta nu să face nici un act petiționarului. Prefectura Județului Fălciu. No. 9571. La 22 Octomvrie din cauza lipsei de concurenți neputăndu-să ține licitație pentru antrepriza facerii mai multor obiecte necesare bolnavilor din spital. Comitetul permanent au regulat un nou termin pentru ținerea acestei licitațiuni la 18 a. c. Se publică spre cunoștința concurenților. Prefectura județului Roman. No. 9632. La 15 a curentei luni Noemvrie, urmănd a se ține licitație in camera comitetului pentru aprovizionarea prin antrepriză a cancelariei serviciului tehnic, cu imprimatele necesare pentru anul 1875. Se publică că persoanele ce ar dori să ia asupră de asemenea antrepriză, să se presinte in acea zi însoțiți de garanții in regulă. No. 9693. Spre a se putea elibera d-lui Ițic Iancovici, domiciliat in Roman, autorizațiunea cuvenită de a avea deschis stabiliment de crășmă, este necesitate a se ști dacă numitul nu este căzut in vreuna din categoriile prevăzute in regulament crâșmelor publicat in Monitorul oficial No. 157 din 1867. Sunt rugate toate autoritățile, ca un termin de o lună, socotit de la data foaiei, se denunțe prefecturei dacă cunosc pe numitul căzut in vre una din vinile indicate. Casieria Generală a jud. Iași, No. 6625. La 18 curent la oarele 11 dimineață, urmănd a se vinde licitativ in piața Halei lucrurile sequestrate de la dl. Nusem Freidman spre îndestularea Statului cu suma de tei 235 ce datorește din chiria dughenei No. 5 și 6 a Sft. Neculai Domnesc, pentru termenul de 23 Aprilie trecut care lucruri sunt: 1). Trei scaune de ulm îmbrăcate cu rip3 vechiu. 2). Una canapea îmbrăcată cu adabască veche. 3). Una masă rotundă de ulm. 4). Un crivat de ulm. 5). Trei sfeșnice de alamă. 6). Una păreche perdele de tulpan cu privazurile poleite. 7). Una rășnită pentru cafea. 8). Un ceasornic de argint cu o copertă și lanț de bronz. 9). Trei pahare de metal. 10). Opt cește pentru cafea cu farfuriele lor. 11). Două linguri a\ rlnnM fmvnslifis rîa inafnl 1Tîri rtifllYIátV- dan de piele. 13). Un sipet de lemn îmbrăcat cu fer. 14). Două portrete cu privazurile de lemn poleite. 15). Treisprezece oale cu flori. Se publică aceasta spre cunoștința amatorilor de a cumpără asemenea obiecte să se prezinte in arătata zi la locul indicat unde se va face adjudecațiunea asupra persoanei care ar oferi prețul cel mai avantajos. Primăria Comunei Cotnari. No. 1601. Termenul publicat prin foaea Oficială No. 112, s’a zădărnicit din cauză nemiei concurenților. Se publică din nou termenul de 15, 16 și 17 Noemvrie curent pentru darea in arendă a cătimei de 65 fălci pământ devenit in propietatea Comunei in comptul D-lui Antreprinor pentru neplată de căștiuri. Primăria Comunei Miroslăvești. No. 1897. Fiindcă la terminele de 28, 29 și 30 a trecutei luni Octomvrie inserat prin foaia Curierului No. 112 No. 1719, pentru văozarea accesului Comunal de la vin și rachiu pe trei ani, începător de la 1 Ianuarie 1875, nu s’au înfățoșat concurenți, conform Procesului verbal No... să fixează un alt termen de licitație zilele de 20, 21 și 22 a curentei luni Noemvrie. Primăria Urbei Neamț. No. 2953. Din cauză că la licitațiea de 28 Octomvrie trecut nu sau presentat concurenți pentru a lua in antrepriză venitul de la cotărit, arendarea imașului comunei și îmbrăcămintea soldaților comenzii, regulănduse din nou termin la 22 a lunei Noemvrie curent, se invită pe d-nii concurenți, ce ar fi pentru antreprisele citate ca in indicata zi să se presinte in camera acestei Primării cănd are a se ține licitațiea. Comisia Desp. Ia Iași. No. 4441. La 10 Noemvrie curent ora 12 din zi in piața Primării fiind regulat terminu pentru vânzarea unei vaci sequestrată de la Gavril Costin in pretenția D. Apostol Costandin pentru bani, se publică spre cunoștința generală.