Curierul de Iassi, iulie-septembrie 1879 (Anul 12, Nr. 66-85)

1879-08-02 / nr. 75

ANUL XII. * Sassin, Joi *2 August 1379. CURIERUL DE IASSI FOREA PUBLICAȚIUNILOR COMUNEI IASSI. PREȚUL ABONAMENTULUI: (a Iași și districte: Pe un an 12 lei noi, pinn portal 2 fr. 40 bani; — pe șase lani 0 lei noi, plus portul 1 fr. 30 bani. Pentru țerile din uniunea poștală, pe 6 Iani 26 franci. Inserțiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc.— Manuscriptele nepublicate se vor arde. Apare ale clone ori pe săptămână JOEA și DUMINICA. Redacțiirnea și Administrațianea ia localul Tipografiei Naționale a MUNCIURI. Rândul de 35 litere emn locuisen 15 bani. Constantinopole: Abonamentele ți anuncsurile pentru a Carienii de Iști“. Ionestot numilă, aa fse la D-nu Eugene Micoaă. Constantinopale, ras de la Manque Ottoman 8. Ie Germania la D. Adolf Steinner, Hamburg. Exemplarul 30 bani. C A L E N D A R U L SEPTAMANEL___________________________________________ [PUBLIC AȚIUNI COMUNALE. Primarul Municipiului Iași. No. 9208. Luând aminte la mica incoporare a scoalelor noastre primare in comparațiune cu populațiunea. Dorind a face tot ce stă in dreptul comunei și in puterile ei și tot ce este ea datoare in interesul tuturor pentru ca nu prin neglijența sau neputința unora din părinți, copiii se remănă fără educațiune și lipsiți de cunoștințele de care au absolută necesitate in cursul vieței. In conformitate cu prescripțiunele Secțiunei I, Gap. II, Partea I a legei asupra instrucțiunei publice, care ordonă: Art. 31. Instrucțiunea elementară este obligătoare pentru toți copii de amândoue sexele, incepănd de la opt pănă la doisprezece ani împliniți ai etăței. Această îndatorire este impusă sub penalitățile aici mai jos prescrise, părinților, tutorilor, stăpânilor, maeștrilor și oricărei persoane ce ar avea sub îngrijire un copil. Art. 32. Instrucțiunea obligătoare va cuprinde următoarele obiecte de studiu: cetirea și scrierea, catihismul, noțiunea de igienă, de gramatică, de geografie, de istoria țerei, de drept administrativ al țerei, cele patru lucrări de aritmetică, sistem legal a măsurilor și greutăților. Art. 33. Se apără de îndatorirea de a trimite pe copii la școala publică acei care vor dovedi că le dau învățătură acasă sau nu vreun institut privat. Art. 34. Nu se poate lua un copil de la scoală mai nainte de a fi dobândit din partea invățătorului un certificat de cunoștințele cuprinse in art. 32 de mai sus. Art. 35. Nici o causă impedicătoare nu poate dispensa de îndatorirea instrucțiunei obligătoare impusă prin art. 32 de nu va fi judecată și recunoscută ca atare de consiliul municipal. Art. 36. Cănd părintele, tutorele sau stăpânul va lasa pe copii a lipsi de la școală fără motiv legal și nu-i va trimete trei zile după avertismentul ce va primi de la învățător, acesta sau revisorul ori sub revisorul va înștiința îndată pe consiliul local al comunei, care va supune pe părinte, tutore sau stăpân la o amendă de 20 parale la orașe și 10 parale la sate pentru fiecare zi de lipsă. Amenda se va plăti in bani sau un lucru pentru comună, in caz de recidivă ea va fi indoită. Art 37. Nici un maistru, industriaș, arendaș, ori stăpăn nu va primi in serviciul seu un copil mai mic de 12 ani, de cât după ce i se va fi arătat certificatul de învățătură, sub osindă de a se supune de cătră consiliul local la o amendă de una sută lei și la îndatorirea de a trimete și a ținea pe copil in școală pănă la al patrusprezecele an. Art. 3S. Amenda prescrisă prin articolele precedente se va împlini de va cere trebuința, prin autoritățile administrative după cererea consiliului comunal. In virtutea art. 89 din legea comunală. Am dispus: 1) . Domnul Revizor școlar al comunei in unire cu d-nii Comisari comunali, de despărțiri și cu cucernicii preoți de parohii fiecare pentru partea de oraș ce-l privește, va face pănă la 10 a viitoarei luni August, recensimentul copiilor de amândoue sexele in etate de la opt pănă la doisprezece ani. 2) . Domnul ofițer al stărei civile imi va presenta in acelaș interval tabloul acelorași copii extrași din actele stărei civile. 3 . Domnii Institutori, Directori ai tuturor scoalelor primare sunt rugați a îndeplini cu cea mai mare rigoare și cu sirguința cea mai neadormită partea ce-i privește din prescripțiunele legei de mai sus spre a mă pune pururea in posițiune de a solicita de la onorabilul consiliu comunal, a căruea ardoare pentru răspăndirea învățământului este de toți cunoscută, și recompensarea acelor cu zel pentru luminarea generațiunei viitoare și ajutorarea celor in adevăr cu totul lipsiți de mijloace de a’și trimite copiii la școală și pedepsirea acelor care fără nici un motiv s’ar opune la acest act de atăta însemnătate și pentru ei și pentru societate. 4 . Rog pe toți cucernicii, duhovnici și parohii de biserici și pe venerabilii părinți spirituali a tuturor confesiunilor din cuprinsul municipiului să mă ajute prin sfătuiri zilnice ce vor da fiilor lor spirituali in aducerea la îndeplinire a acestei mântuitoare legi. 5) * Adresăndu-mâ in fine cătră părinții de familie, tutorii, stăpânii, comercianții, industriașii și alții, îi rog pe toți să vadă căt interes vital și pentru copii și pentru comună și țară este legat de învățământul primar, și cu începerea anului școlar 1879—80 să nu lase nici un copil lipsit de binefacerile lui. Sper că nu va fi nici un cetățan din Iași care să nu recunoască și să nu simtă acest adevăr. Dacă insă s’ar găsi niște asemene le vestesc de’nainte ca consequent datoriei ce mă privește voi atrage asupra acelora toată asprimea legei. Dată in Iași astăzi in 24 Iulie 1879. Primar: C. Cristodulo Cerkez. Secretar: D. Antonescu Biuroul III. 1879 Iulie 24 zile. No. 9518. Urmând a se da in antrepriză reperațiile bisericei Sf. Constantin și Elena, arătate in devizul d-lui arhitect comunal No. 769, afară de cornișul și acoperemăntul bisericei, care sunt făcute. Subsemnatul invită pe d-nii amatori de a lua asupră re facerea ziselor reparații, ca in ziua de 16 a viitoarei luni August, să se presinte in camera Primăriei însoțiți de garanția prevăzută de condițiuni, spre a se efectua adjudecația. Primar: C. Cristodulo Cerkez. Secretar: 1 D. Antonescu. Biuroul III. 1879 Iuliu 29 zile. Șef, O. Velciu. No. 9591. Văzind regulamentul legei asupra mărcilor de fabrică și de comerciu promulgată in monitorul oficial No. 86 din anul curent, sancționat acest regulament de Alteța Sa Regală Domnitorul prin înaltul decret No. 1193, și dorind ca toți comercianții și industriașii din cuprinsul Manipiului se aibă de aproape cunoștință și să beneficieze de cuprinderea acelui regulament. Văzind avizul camerei noastre de comerciu dat prin adresa No. 1.16. In virtutea art. 89 din legea comunală aduc la cunoștința publică următorul decret: CAROL I. Prin grafia lui Izeu și voința națională Domn al Românilor, la toți de față și viitor sanatate. Asupra raportului Ministrulu Nostru Secretar de stat Departamentului agriculturei, comerciului și lucrărilor publice No. 7055. Avănd in videre aliniatul al doilea din art. 31 al legei asupra mărcilor de fabrică și de comerciu, promulgată cu înaltul decret No. 879 de la 14 Aprilie anul curent astfel conceput: „Un regulament de administrațiune publică va determina formalitățile de îndeplinit pentru depositul și publicitatea mărcilor și toate celelalte măsuri necesare pentru esecutarea legei.“ Avănd in videre jurnalul consiliului nostru de miniștri No. 1 din ședința de la 28 Mai anul curent. Am decretat și decretăm ceia ce urmează: Art. 1). Depositul făcut de către fabricanți, comercianți, agricultori a mărcilor la grefa tribunalului de comerciu din localitatea unde î și au domiciliul, sau in lipsă de tribunalul de comerciu la grefa tribunalului civil, pentru a se bucura de drepturile ce resultă din legea de la 14 Aprilie 1879 este supus disposițiunilor următoare: Art. II) Acest deposit trebue făcut de partea interesată sau prin imputernicitul său special.—Cererea conform art. 9 din lege va fi pe o coală timbrată de 20 lei. * Procurațiunea poate fi sub semnătura privată; insă legalisată de comisie sau primărie, ea trebue lasată grefierului. Modelul de marcă ce trebue depus consista in două esemplare, pe hârtie liberă a unui desemn, a unei gravuri sau a unei intipăriri care reprezintă marca adoptată. Hârtia formează un patrat avănd laturea de 18 centimetri și in mijlocul căruia se află modelul. Art. III. Dacă marca este sapată sau in relief pe producte, dacă a trebuit să fie redusă pentru a nu trece peste mărimea hârtiei sau dară infațoșată vreo altă particularitate, depunătorul o arată pe cele 2 exemplare, sau printr’una sau mai multe figuri de detalii, sau printr’o legendă esplicativă a mărcei. Aceste indicațiuni trebue făcute pe stănga hârtiei unde este figurată marca, partea dreaptă a hărtiei este reservată pentru mențiunile prescrise la art. 5, conform cu modelul aneosat la decretul de față. Art. IV. Unul din cele 2 exemplare ale mărcei este lipsit de grefier pe una din foile unui registru ținut pentru acest sfârșit și in ordinea infățășărilor. Cel-l-alt se înapoiază comerciantului, fabricantului ori agricultorului, întărit de tribunal. Registrul este de hărtie liberă de formatul de 24 centimetri lățime, pe 40 de înălțime cotat și parafat de către Președintele tribunalului de comerciu sau a tribunalului civil după coșuri. Art. V). Grefierul face procesul-verbal al depositului după ordinea infățășărilor pe un registru cotat și parafat după cum s’a zis la articolul precedent. El arată in acest proces-verbal 1) ziua și ora depositului: 2). Numele proprietarului mărcei și pe acela al împuternicitului seu. 3). Profesiunea proprietarului, domiciliul seu și felul de industrie pentru care are intențiunea de a întrebuința marca. Fiecare proces verbal poartă un numer de ordine. Numerul acesta este asemenea înscris pe cele două modele, precum și numele, domiciliul seu, profesiunea proprietarului mărcei, locul și data depositului și felul de industrie pentru care este destinată marcă. Cănd după ce au trecut cincisprezece ani, proprietarul unei mărci face din nou depositul, această imprejurare trebue menționată pe modeluri și in procesul verbal al depositului. Procesul verbal și modelurile sunt subscrise de cătră grefier și depunător sau de cătră împuternicitul seu. O copie de pe procesul verbal al depositului se dă depunătorului. Art. VI. Grefierul Tribunalului de comerț al județului Ilfov însărcinat in cazul prevăzut de cătră art. 11 al legei din 14 Aprilie 1879, de a primi depositul mărcilor streinilor și Românilor ale cărora stabilimente sunt așazate afară din România, trebue să formeze pentru acest sfârșit un registru special și să menționeze in procesul verbal al depositului, țara unde e situat stabilimentul industrial, comerciul seu agricol al proprietarului mărcel, precum și convențiunea diplomatică prin care s-a stabilit reciprocitatea. Art. VII. La începutul fie cărui an grefierii aștern pe hărtie liberă și după modelul dat de Ministerul agriculturei, comerțului și lucrărilor publice sau repertoriu de mărcile primite de dânșii in deposit in cursul anului precedent. Art VIII. Registrele, procesele verbale și repertoriile depuse la grefe sunt comunicate fără cheltueli. Art. IX.) Miniștrii Noștri secretari de stat la departamentul agriculturei, comerțului și lucrărilor publice și de justiție sunt insercinați fie-care in ceia ce-l privește cu esecutarea decretului de față. Dat in București la 28 Mai anul 1879. Isc. MĂRIA SA REGALĂ. Ministru secretar la de Ministru secretar de stat partamentul justiției, la departamentul agriculturei, comerțului și lucrărilor publice. Isc. "Eugenie Stătescu. Isc. M. Pherechide. No. 1193. Primar: C. Cristodulo Cerchez. Secretar D. Antonescu. Biuroul II. 1879 Iulie 31. Șef, O. Iliescu. Șef, Gh. Velciu. Știi vechin. »tit nou. ZIUA» PATEORUL LILEI, Re». Boa? Ap. apar. Stil vechiului nou. RÎOR, PATBOHCII LILIL 8«. Sov. Ap. Sov. ^ Iulie " August pre- more. m. August. August. I ore. m. ore. m. 29 ’ 10 Duminică. Martirul Calinic. 4 577 12 2 .14 Joi Aducerea reig. Sf. arhidiacon Stefan. 5 27 8 30 11 Luni. Apostolul Sila și Siluam. 4 57 7 10 3 15 Vineri Cuv. Păr. Isahia. D.Imatiu și Faust. 5 37 4 31 12 Marți. Sf șî drep. Eodorhim. (lăsat post. Sf. Măriei). 4 58 7 9 4 16 Sâmbătă. S. S. 7 coconi din Efes. 5 B72 ______ 1 Aug. 13 Mercuri. Scoaterea Sf. Cruci și S. 7 M^ovei. 5 1 785_________________________Duminică. Sf. Mart. Eusigma.__________________________15670 PARTEA NEOFICIALA. Clubul comercianților și meseriașilor Romăni. Acesta este titlul unui nou Club înființat, nu de mult timp in orașul nostru prin frumoasa inițiativă a unor comercianți iașeni. Acest Club de la primul apel făcut a găsit un puternic resunet in opinia publicului comerciant din Iași, căci in puțin timp s’au înscris un foarte mare număr de membri. Scopul Clubului este: de a se stabili o unire intre comercianți și meseriași; de a îndrepta comerțul și meseriele pe căt va fi posibil; de a se pune comercianții in relațiuni directe cu casele producătoare; de a se da sprijin reciproc etc., după conținutul Statutelor acest Club prezintă o mulțime de avantaje membrilor săi, cineva poate fi membru cu o cotisațiune căt de mică, după căt permite posiția membrului. Fiindcă Duminică in 5 August la oarele 12 amenzi, urmează a se face o întrunire generală in localul Trei Erarhi, invităm pe toți acei d-nn comercianți și meseriași care sunt sau nu înscriși intre membrii acestui club, de a asista la acea întrunire, in care Comitetul dirigent va face o dare de samă despre mersul clubului și unde se va face și înscrierea tuturor acelor care vor dori a participa in acest club. No. 75. Călătoria M. S. R. Doamnei. — Duminică 22 Iulie, ziua fixată pentru plecarea M. S. R. Doamnei in străinătate, un tren special era gata de dimineață in gara de la Cotroceni, unde se întrunise I. P. S. S. Mitropolitul Primat, d-nii miniștri, d-nii șefi de misiuni diplomatice, d nii ofițeri superiori din garnizoană, și mai mulți domni și doamne care venise spre aura bună călătorie M. S. R. Doamnei. Măriile Lor Regale sosiră in gară, însoțite de casa civilă și militară, și după ce convorbiră căteva minute cu asistenții și ’Și luară remas bun, doamnele oferind frumoase buchete grațioasei noastre Suverane, la carele 9% porniră spre Pitești. M. S. R. Domnul însoți pe M. S. R Doamna pănă la Verciorova, împreună cu d. D. Sturdza ministru de finanțe și d. inspector general C. Davila. D. loan Brătianu, președintele consiluului, merse pănă la Pitești, d. R. Boerescu, ministru al afacerilor străine, însoțește pe M. S. R. Doamna pănă la Viena. Trenul Domnesc nu se opri decăt la Leurdeni, unde d. ministru N. Crețulescu cu doamna Crețulescu a întâmpinat pe M. S. R. Doamna și l-au urat bună călătorie. Măriile Lor Regale s’au oprit apoi la Pitești, unde au fost primite de P. S. S. Episcopul de Argeș in capul clerului eparhiot, și de d. prefect cu autoritățile civile și militare ale județului. Doamna Brătianu, cu mai multe doamne din Pitești și un numeros public, se aflau față. Trenul s’a oprit numai 15 minute. M. S. R. Domnitorul, după ce a inspectat mai intői detașamentele de trupă care erau înșirate pe peronul garei, a trecut in salonul de așteptare, unde a primit autoritățile; eară doamnele presente au fost invitate a se urca in vagonul M. S. R. Doamnei, de la care ’și-au luat ziua bună și ’i-au presentat buchetele de flori. D. președinte al consiliului ,și-a luat concediu de la Măriile Lor Regale, și trenul Domnesc a pornit inainte in aclamațiunele publicului. La Slatina, Auguștii Călători au fost întâmpinați asemenea de autorități și de un numeros public. La stația Balș, d. prefect de Doljiu și d. general Cerchez, comandantul diviziei I teritoriale, a întâmpinat pe Măriile Lor Regale, care au sosit la Craiova, unde împreună cu P. S. S. Episcopul de Râmnic și clerul, se adunase in gară autoritățile, un numeros public, precum și notabilitățile orașului, domni și doamne, spre a primi cu demonstrațiunele cele mai entusiaste pe Măriile Lor Regale. Aceeași primire a întâmpinat pe Domnitorul și Doamna la Turnu-Severin și Verciorova, și aici ca pe tot parcursul drumului, gazele erau împodobite cu ghirlande de flori, și o mulțime de țârani și țarance aclamând in treacăt pe Măriile Lor Regale. La oarele 6 și jumătate sala A. S. R. Doamna a pornit din Verciorova, însoțită de d. Bălăceanu, ministru României la Viena, care venise înaintea Augustei călătoare pănă la Turnu-Severin. D. comite de Hoyos, ministrul Austriei in România, la Verciorova s’a pus la disposițiunea Prea înălțatei Noastre Doamne, insoțind’o pănă la Viena. M. S. R. Domnul, însoțit de suita Sa, s’a intors in Turnu-Severin, unda a petrecut noaptea in casa d-lui Stateș. La carele 8 a urmat prânzul, la care au fost invitate autoritățile, d-nii consul al Turciei și vice consul al Austro-Ungariei la Severin și alte notabilități. C. primar al orașului a rădicat un toast arănd grabnică însănătoșire și fericită in-