Cuvântul Liber, septembrie 2009 (Anul 21, nr. 170-191)

2009-09-12 / nr. 179

+.....................CHITOfIAL--------- ■ N ÎN LOC DE EURO, SE ÎNTORC EMIGRANŢII? Criza financiar-economică a redus puternic şi câştigurile celor plecaţi să muncească în străinătate. „Banii trimişi de emigranţii români sunt la jumătate faţă de anul trecut. Recesiunea remiterilor din străinătate a început în anul 2008, în anul 2009, însă, rata scăderii s-a triplat faţă de anul trecut: de la -14%, la -45,66% mai puţin bani trimişi acasă de emigranţii noştri". Potrivit datelor furnizate de BNR, cele mai afectate de criză sunt veniturile şi sumele trimise acasă de către cei ce lucrează în Austria (-75,43%), Marea Britanie (-69,48%), Grecia (-64,12%), Spania (-45,45%), Italia (-40,91%), Germania (-52,09%), Olanda (-38,52%) etc. Dacă în anul trecut cei care lucrau în străinătate reprezentau una dintre cele mai importante surse de devize (euro, dolari, lire sterline) pentru alimentarea bugetului de stat, întărirea leului şi susţinerea creşterii economice, în 2009 situaţia s-a schimbat radical. „Din datele furnizate de BNR, în primele şase luni ale acestui an au intrat în ţară doar 1,77 miliarde de euro, faţă de 3,25 miliarde de euro cât expediaseră anul trecut. Astfel, sumele trimise de românii din Italia au totalizat, în primul semestru al acestui an, 695 de milioane de euro, faţă de 1,18 miliarde anul trecut. Din Spania, au ajuns în ţară 525 de IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 5-a) V (~fsECXEUTAf-Ciorbea - un fel de „Gică Gălăgie”?! Văzându-l pe Victor Ciorbea,în ultimul timp atât de vehement şi neîndurător critic al acestei guvernări, devenit un fel de „Gică Gălăgie", fost premier pe timpul în care preşedinte al României era Emil Constantinescu, urmărindu-l cum tună şi fulgeră în stânga şi în dreapta, pe la televiziuni, împotriva „staliniştilor", „comuniştilor" şi „securiştilor", demolându-i, pur şi simplu, pe actualii puternici ai clipei şi ai zilei, m-am întors cu gândul la ziua de 28 iunie 1997. Nu înainte de LAZĂR LADARIU (Continuare în pag. a 5-a) Pe malul lacului Bolboci din Mi na Rutiera şi Carmianară, s Oştilor de la bordul autoturismelor După cum ne-a informat şeful Poliţiei Rutiere Mureş, comisar-şef Lucian Archiudean, săptămâna aceasta au fost sancţionaţi 13 conducători auto şi 4 motociclişti, pentru poluarea fonică produsă în trafic. Primii pentru folosirea instalaţiei de sonorizare de la bord peste limita admisă de lege, iar ultimii pentru defecţiuni la ----------------------------------tobele de eşapament. Din cei sancţionaţi opt au fost depistaţi în municipiul Reghin. Acţiunea de temperare a celor care stau cu urechea mai mult lipită de boxe decât atenţi la trafic continuă la nivelul întregului judeţ, îmbucurător este faptul că lăudabilelor acţiuni ale Poliţiei Rutiere li s-au alăturat şi poliţiştii comunitari târgumureşeni, care îi au în vizor pe cei care conturbă liniştea cetăţeanului cu „discotecile de la bord", staţionând pe diverse străzi, îndeosebi în preajma teraselor şi a grădinilor de vară. Reamintim că tulburarea liniştii publice de la bordul autovehiculelor este sancţionată de art. 100, alin. 10 din noul Cod Rutier, cu o amendă de 240 de lei. (I.C.) ------------------ -------- ■* . Stimaii dascăli, stimaţi părinţi, La mijloc de septembrie, mă adresez dumneavoastră cu emoţie, speranţă şi încredere în viitorul mai bun al celor mai tineri cetăţeni ci municipiului nostru, care păşesc, azi, pragul unui nou an şcolar, în ciuda perioadei dificile pe care o traversăm, Primăria Tărgu-Mureş îşi asumă, ca pe o datorie de onoare, preocuparea pentru a asigura condiţii corespunzătoare desfăşurării procesului de învăţământ în municipiul nostru. Este îmbucurător faptul că, în eforturile noastre vizând coerenţa actului educaţional, vă simţim mereu aproape, susţinându-ne şi încurajându-ne, parteneri de nădejde în crearea unui climat propice pentru o bună administrare a oraşului şi, implicit, a unităţilor de învăţământ, alături de conducerile şcolilor tărgumureşene. Suntem, cu toţii, datori să îndrumăm tânăra generaţie, s-o orientăm spre valorile lumii civilizate. în egală măsură, mă adresez vouă, dragi elevi, cu certitudinea că strădania, ambiţia, munca susţinută, alături de optimismul şi gândul tineresc, vor înscrie şi acest an şcolar în bogata tradiţie a şcolii mureşene, în care inteligenţa şi instrucţia sunt valori perene ale identităţii şi multiculturalităţii. Vă adresez tuturor sincere urări de bine, sănătate şi putere de muncă, împreună cu îndemnul de a ne conjuga eforturile pentru a transforma acest oraş într-un etalon al valorilor europene. Mult succes în noul an şcolar! Dr. DORIN FLOREA, primarul municipiului Târgu-Mureş Românilor, nu mai fiţi naivi!!! ------------------------*---------------------------------------------„Vreuna Preşedinte* pentru că populaţia merită mai mult!99 Deşi mai este ceva timp până la prezidenţiale, campania a început demult. Oficial, nu, dar, în realitate, da! Vizitele actualului preşedinte pe la diverse sărbători şi sindrofii, goana, cu orice preţ, după „băi de mulţime" (ce naivi pot fi unii români!), mătăniile (George Becali era să spargă, cu capul, podeaua unei biserici!) şi chiar intrarea în altar a lui Băsescu (lucru de neimaginat în tradiţia Bisericii Ortodoxe Române) sunt doar câteva argumente în acest sens. în realitate, nimeni, nici chiar copiii de la grădiniţă, nu mai crede că preşedintele României (care tot timpul râde, apropo de cât de greu o duc românii pe timp de criză!) doreşte un al doilea mandat, pentru că nu poate dormi nopţile de grija poporului român. Obiectivul lui - ca şi al contracandidaţilor săi - este unul singur: în Politică este bine, iar la Putere(a) (de la Cotroceni), cu atât mai mult! Problema este alta. Nu aceea că Băsescu, Geoană, Antonescu ori alţii vor să fie preşedinţi! Ci noi, românii, care-i alegem. Câtă vreme, la întâlnirile cu aceşti oameni (candidaţi la Preşedinţie), le strângem mâinile (în loc să-i huiduim!), îi pupăm, îi invităm pe banii noştri (la grătare, la tunsul oilor etc.), ei au toate motivele să creadă că românii o duc bine, criza economică este doar... o invenţie a presei, iar un mandat de Preşedinte li se cuvine. întrebare: ce-ar fi dacă, la o întâlnire ad-hoc, în vreo localitate din ţară - organizată de baronii locali cu banii contribuabililor -, lui Băsescu, bunăoară, i s-ar cere socoteală pentru minciunile (promisiunile) debitate în campania electorală precedentă, din care s-a ales praful?, dacă i s-ar reaminti ce a promis Guvernul Boc GHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 5-a) Biblioteca Judeţeană