Cuvântul Liber, ianuarie 2017 (Anul 29, nr. 1-19)

2017-01-14 / nr. 9

«van® —»*14 IANUARIE 2017 Colţul spiritual ASCULTARE (din cartea Arhimandritului loanichie Bălan, Patericul românesc, Editura Mănăstirea Sihăstria) „Odată, pe când Părintele Cleopa era retras în munţi împreună cu ucenicul său, ieromonahul Arsenie Papacioc, s-a pornit o furtună în pădure. Părintele Arsenie îl chema pe Părintele Cleopa să vină lângă el, iar Părintele Cleopa stăruia să vină Părintele Arsenie lângă sfinţia sa. în cele din urmă, Părintele Arsenie a făcut ascultare şi s-a dus lângă Părintele Cleopa. în acel moment s-a produs un trăsnet puternic care a lovit chiar copacul sub care se adăpostise Părintele Arsenie". lată ce înseamnă ascultarea! ____________Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş. Amintiri, amintiri SĂ FII REFUGIAT ÎN ŢARA TA... Despre invazia horthisto-germană din septembrie 1944, la frontiera româno-ungară, între hotarele cu Cehoslovacia şi Iugoslavia, adică pe defileurile celor trei Crişuri, Bârgăului şi Mureşului, nu prea s-a mai scris în ultima vreme. Pe frontieră, erau pichetele de grăniceri, parte din armată, sedentarii şi rezerviştii, elevii şcolilor de ofiţeri şi subofiţeri, din Arad, Pâncota, Inău şi Beiuş, şi trupe de interior, conduse de generalul Mociulschi. La mijlocul lui septembrie, s-a observat mişcare de trupe, se săpau tranşee şi cuiburi de mitralieră în zone din interior. Eu eram cu familia de poştaşi refugiaţi la Beiuş, care devenise capitala judeţului Bihor, rupt în două de frontiera cu Ardealul cedat Ungariei. Graniţa din acea zonă era satul Mierlău, lângă comuna Ceica, unde mama fusese trimisă diriginte la oficiul rural, iar mătuşa mea, telegrafistă la oficiul de poştă Beiuş. Oraşul era foarte aglomerat cu refugiaţi din ţară, dar şi cu autorităţile române evacuate din Oradea. Trenul circula din Arad prin Holod, de unde se desprindeau două linii, una spre capăt de frontieră Mierlă şi alta la Drăgeşti. Ce s-a întâmplat atunci? Noaptea, mişcarea trupelor lui Mociulschi la frontieră, împuşcături la pichetele de grăniceri, apoi s-a auzit că la CFR, în halta Ciurbaghiu, trupele hortiste şi germane au ocupat punctul cel mai apropiat şi i-au împuşcat pe grănicerii pichetului şi pe cei din halta CFR, blocând circulaţia feroviară spre Beiuş. Au rămas în zonă câteva locomotive şi câteva vagoane de pasageri şi de marfă. S-a primit ordin să fie ocupate toate pichetele de grăniceri,la început lupta, fiind mulţi morţi şi răniţi. Au intrat în luptă şi şcolile de ofiţeri, slab înarmate. La Beiuş,i s-au dat lupte grele, populaţia se retrăsese spre Vaşcău. Circula un zvon că ruşii sunt aproape, că după 23 august luptau cu românii pentru eliberarea Transilvaniei, dar era un zvon fals, căci erau de-abia pe la Deva. Au murit mulţi oameni, că se bombarda şi se mitralia din avioane. Eu m-am rătăcit de familie, şi m-am strecurat, cu alţi refugiaţi, prin păduri şi lanuri de porumb. Am mâncat numai porumb necopt. Am ajuns la Băiţa, prin munţii Apuseni, iar un camion de aprovizionare din avangarda armatei ruseşti ne-a luat pe cei doborâţi de foame şi de nesomn. Ne-au dat hleba (pâinea) lor şi aşa am ajuns la Deva, unde i-am regăsit la poştă pe ai mei. Acestea sunt amintirile mele de copil de 12 ani, iar ceea ce am văzut atunci nu voi uita niciodată. Ing. RONAN PANAITE COMUNICAT DE PRESĂ ------------------------ TREI SURORI de A. P. Cehov, la Sala Mică Conspania Oviu Rebreanu a Teatrului Naţional Târgu-Mureş anunţă o nouă reprezentaţie a spectacolului TREI SURORI de A. P. Cehov în regia lui Harsányi Zsolt, reprezentaţie ce va avea loc vineri, 20 ianuarie 2017, de la ora 19:30, la Sala Mică. Spectacolul porneşte de la o traducere nouă a textului cehovian, traducere realizată de Raluca Rădulescu, din echipa artistică mai făcând parte scenografa Bajkó Blanka, costumele fiind realizate de Cristina Milea. Distribuţia spectacolului îi are în componenţă pe actorii Luchian Pantea (rolul Andrei Prozorov), Raisa Ane (rolul Natalia Ivanovna), Elena Purea (rolul Olga), Roxana Marian (rolul Masa), Georgiana Ghergu (rolul Irina), Costin Gavază (rolul Kulâghin), Bokor Barna (rolul Colonelul Verşanin), Claudiu Banciu (rolul Tuzenbach), Csaba Ciugulitu (rolul Solionai), Eduard Marinescu (rolul Cebutkin), Sergiu Marocico (rolul Rode), Tiberius Vasiniuc (rolul Fedotik), Ştefan Mura (rolul Ferapont), Cristina Holtzli (rolul Anfisa). Din echipa de producţie a spectacolului TREI SURORI mai fac parte: Cătălin Roşaţă (videoproiecţii, sound design), Sarosi Ferencz (lumini), Kacsó Judit-Andrea (Dramaturgie de scenă), Stelian Chiţacu (regizor tehnic) şi Dana Arţache (sufleur). Biletele şi abonamentele pot fi achiziţionate de luni până vineri între orele 12:00 şi 17:30 la Agenţia de Bilete a Palatului Culturii (telefon 0265 261 420, 0372 758 230) sau la casa de bilete a teatrului de luni până vineri între orele 9:00 şi 15:00 (telefon 0365 806 865) şi online: www.biletmaster.ro Birou P.R. V.____________________________________________________________ 14 IANUARIE 2017 Zile trecute: 14 Zile rămase: 351 Soarele răsare la: 8.05 Soarele apune la: 16.51 Ortodox: Cuv. Părinţi ucişi în Sinai şi Rait Greco-catolic: Sf. ucişi pe Muntele Sinai şi Raiton Romano-catolic: Sf. Felix de Nola Zodia: Capricorn (21 decembrie -19 ianuarie) 10- Berbec, întâlniţi o sfâf, persoană deosebită care vă cucereşte şi care vă poate schimba viaţa. Este posibil chiar să petreceţi sfârşitul de săptămână împreună. Taur. Vă întâlniţi pe ||||U neaşteptate cu o persoană la care ţineţi mult şi care vă invită la o petrecere. Aveţi ocazia să vă revedeţi cu prieteni vechi. , Gemeni. Petreceţi primăjjipma parte a zilei împreună cu persoana iubită şi cu prietenii. După-amiază sunteţi foarte ocupat cu pregătirile pentru o excursie sau o călătorie. Rac. Partenerul de viaţă şi prietenii vă apreciază pentru dorinţa de schimbare. Profitaţi din plin de şansele care vi se oferă. HOROSCOP . — Leu. Sunteţi preocupipat de problemele personale şi aveţi tendinţa să neglijaţi relaţiile sentimentale. Doriţi să faceţi schimbări interesante. Fecioară. Buna disporfoziţie şi comunicarea vă ajută să rezolvaţi problemele unor persoane din anturaj. Spre seară, îi faceţi complimente persoanei iubite. 4 Balanţă. Vă face o deosebită plăcere să vă reîntâlniţi cu o persoană pe care o apreciaţi şi cu care nu v-aţi văzut de mult. Scorpion. Este posibil să cumpăraţi ceva important pentru casă. Petreceţi seara alături de partenerul de viaţă şi faceţi planuri pentru o excursie. jls. Săgetător. Nu este o agăr cu zi bună pentru tranzacţii financiare şi nici pentru proiecte de afaceri. în schimb, puteţi avea satisfacţii pe plan sentimental. Capricorn. Sunteţi într-o organ formă deosebit de bună şi treceţi printr-un moment prielnic pentru afaceri, întâlniri romantice şi călătorii. Vărsător. Este posibil .Moţă ca astăzi să faceţi un pas important în viaţă. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul şi să nu vă faceţi griji. A ^ Peşti. Sunteţi foarte comunicativ şi puteţi să legaţi o prietenie adevărată. Dacă se va baza pe încredere sunt şanse ca această relaţie să ducă la căsătorie. CÂNTEC LUI EMINESCU Ne-ai învăţat cuvântul ne fie înviere Şi moştenită limbă un fagure de miere, Să nu-nşelăm speranţa ce încă ne-a fost dată, Să ardem în iubirea bobocului de fată. Din vis făcut-ai aripi să poată muritorul Să urece-n nefiinţă, să ia din tine zborul, Plecând spre zări deschise şi large infinituri, Să se-ntrupeze încă-n, nepieritoare mituri. Să guste din plăcerea puterilor divine, Să-mi fie călătorul prin lumile străine, Să ţină soarta lumii în mâna-i tremurândă, Să scurme taina vieţi din mintea lui flămândă. Ne-ai dat apoi Luceafăr să-nfiorăm iubirea Şi-n căile celeste să ne aflăm menirea, Şi vârsta cea de aur cu inima curată, Şi-ntorsul în pruncia fiinţei nepătată. Pădurea fermecată cu lacul de cleştar, Şi-n nopţi sub dar de lună iubirile de jar, Şi lebăda pe ape ducând a noastre vise Prin căile luminii din ceruri necuprinse. Tu ne-ai lăsat icoane ce-or atârna la grindă Iar sufleru-ţi altare pe toţi să ne cuprindă, De ochiul vieţii noastre va lăcrima lumină Om nemuri cu tine, în veacuri ce-or să vină. MIRCEA DORIN ISTRATE FILĂ DE CALENDAR 2006 - La Anina, are lor o explozie de mină cauzată de acumularea de gaze, care duce la moartea a șapte mineri. 1999 - în România, începe a V-a mineriadă. 1973 - Are loc prima transmisie live, via satelit. Este transmis concertul lui Elvis Presley. 1950 - în URSS, are loc primul zbor al avionului de vânătoare Mig 17. 1916 - Henry Ford introduce banda de montaj în fabrica Ford, asamblând modelul Ford T, pe bandă, ceea ce duce la o scădere de preț. 1690 - în Nürnberg, Johann Christoph Denner inventează clarinetul. 1577 - Apare prima lucrare tipărită de diaconul Coresi. Cugetarea zilei: „Ai nevoie de mult curaj pentru a-ţi dezvălui visele altcuiva. "(Erma Bombeck) ARBORII ÎNFLORIŢI Al LUI BARTÓK ÎN TÂRGU-MUREŞ Concertul de mare amploare Bartók, realizat cu ocazia aniversării marelui compozitor, va fi prezentat prin intermediul Casei Tradiţiilor din Budapesta şi Teatrului Spectrum şi în oraşul nostru, în cadrul concertului cu titlul ARBORHÎNFLORIŢI AI LUI BARTÓK vor fi interpretate în premieră acele prelucrări ale cântecelor populare culese de Bartók Béla, aşa cum au fost auzite în timpul culegerii de către compozitor. Concertul organizat în premieră de Casa Tradiţiilor din Budapesta este un experiment ieşit din comun, în care muzica populară este încorporată în compoziţia lui Bartók, de exemplu în colindele compuse pentru pian. Premiera concertului a avut loc la Academia de Muzică din Budapesta cu ocazia aniversării a 70 de ani de la trecerea în nefiinţă a marelui compozitor. Pentru audienţa târgumureşeană concertul va avea loc în sala Palatului Culturii în data de 17 ianuarie 2017, deja ora 19:00 în organizarea Teatrului Spectrum. In concert vor fi audiate în premieră cântece populare din prelucrările muzicii folclorice autentice ale lui Bartók, pe care compozitorul le-a auzit în periplurile lui de culegător de folclor şi pe care ulterior le-a integrat în structuri complexe. Repertoriul concertului cuprinde compoziţiile de muzică clasică ale compozitorului, îmbibate de aerul muzicii autentice ţărăneşti, concertul este redactat de către muzicianul Kelemen László. La realizarea acestui experiment de artă muzicală contribuie interpreţi de seamă ai muzicii folclorice şi muzicii clasice maghiare: violoniştii Katalin Kokas şi Barnabás Kelemen, muzicienii Ansamblului Folcloric de Stat din Ungaria condus de István Pál „Szalonna". Biletele de intrare se pot achiziţiona la Casa de Bilete al Palatului Culturii, între orele 9:00 şi 17:00. Preţul unui bilet este 30 de lei, este posibilă cumpărarea biletelor şi cu reducere la preţul de 20 de lei. Colaborează: Cântec - Eszter Pál, Andrea Navratil Pian - Beáta Czébely, Borbély László Vioară - Barnabás Kelemen, Gáspár Kelemen, Katalin Kokas Orchestra Ansamblului Folcloric de Stat din Ungaria - dirijor István Pál „Szalonna" Redactor - Kelemen László