Cuvântul Liber, ianuarie 2017 (Anul 29, nr. 1-19)

2017-01-14 / nr. 9

EDITORIALĂ BUCURIA COMUNIUNII Când am vizitat Statele Unite ale Americii, duminica participam la slujba Sfintei Liturghii în Biserica Ortodoxă. în Boston, românii se roagă într-o biserică rusească. Dimineaţa la ora 9 se slujeşte Liturghia în limba engleză, de către un preot american, de origine irlandeză care nu cunoaşte limba rusă. După slujbă, ruşii se retrag la subsolul Bisericii, unde este amenajată o bucătărie şi o sală cu mai multe mese şi bănci. Acolo discută, consumă mâncarea tradiţională şi un pahar cu vin. După ora 11, un preot român, originar din Ploieşti, oficiază slujba în limba română şi în limba engleză. Predica o susţine tot în română şi în engleză. Şi românii, după ce au plecat ruşii, se retrag la parter şi acolo se discută mai mult în limba română. în fiecare duminică, pe rând, fiecare familie aduce pui fript, peşte, pâine, fructe, băutură, chiar dacă tot n-a pus nimeni parastas. Toată suflarea participantă la slujbă, de la mic la mare, mănâncă, bea,’discută circa o oră. Am văzut şi studenţi străini, americani convertiţi la ortodoxie, participând după slujbă la aceste agape creştine. O situaţie similară am întâlnit şi în Texas, în oraşul universitar College Station, unde un pastor baptist, american, profesor universitar de geofizică, a fost hirotonit preot ortodox, de Prea Sfinţitul Vasile - arhiereul Bisericii Ortodoxe Siriene din America. Aici toată slujba se oficia în limba engleză, iar românii, puţini la număr, discutau între ei, în limba română, doar cu prilejul agapei creştine, după Liturghie. Mi s-a părut interesant acest aspect, deoarece comuniunea dintre credincioşi se prelungeşte şi după Taina comuniunii cu Iisus Hristos din timpul Liturghiei. Creştinii povestesc între ei despre evenimentele din timpul săptămânii, mai puţin sunt abordate teme religioase sau politice. In judeţul Mureş,am găsit o biserică ortodoxă unde credincioşii din mai multe localităţi trăiesc împreună bucuria comuniunii. Părintele Ionel Pop, parohul Bisericii Ortodoxe din Agrişteu, cu filia Filitelnic, comuna Bălăuşeri, este un duhovnic iubit de o mulţime de credincioşi. Preot celib, şi-a închinat viaţa bisericii şi credincioşilor, printr-o slujire mai aparte, capabilă să-l facă iubit de credincioşi, dovadă stă şi faptul „ VASILE BOTA (Continuare in pag. a 11-a) .......... ■1 DE ZIUA CULTURII NAŢIONALE, ÎNALT OMAGIU POETULUI MIHAI EMINESCU în organizarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Mureş, Primăria municipiului Târgu-Mureş şi Biblioteca Judeţeană Mureş, va avea loc duminică, 15 ianuarie 2017, ora 18.00, sărbătorirea Zilei Culturii Naţionale şi omagierea poetului Mihai Eminescu, la 167 de ani de la naşterea sa. Evenimentul desfăşurat sub genericul „LA STEAUA..."va avea loc la Statuia poetului Mihai Eminescu din parcul Centrului Cultural „Eminescu" din Târgu-Mureş şi va debuta la ora 17.30 cu o slujbă de pomenire, care va avea loc la Biserica de Lemn „Sf. Arhanghel Mihail", locul unde, în iunie 1866, a poposit Poetul, în drumul său spre Blaj. Un drum de lumină va lega, simbolic, Biserica de Lemn de Statuia Poetului - cordon viu, cu lumânări aprinse, realizat de elevi ai instituţiilor de învăţământ din judeţul Mureş. Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş va oferi Placheta Eminescu, de Ziua Culturii Naţionale, unor personalităţi ale judeţului Mureş, care susţin cu profesionalism şi implicare actul cultural autentic: dnei prof. Silvia Halar, dnei prof. Codruţa Băciuţ, dlui prof. dr. Iosif Todea, dlui prof. univ. dr. Călin Enăchescu - rector, Universitatea „Petru Maior" Târgu-Mureş, dlui prof. univ. dr. Leonard Azamfirei - rector, Universitatea de Medicină şi Farmacie Târgu-Mureş. Invităm locuitorii judeţului Mureş, oamenii de cultură, elevii şi dascălii învăţământului mureşean şi pe toţi cei care doresc să afle cât de bogaţi în Eminescu suntem la o sublimă „Sală pe deal", pentru a celebra împreună un timp cultural ziditor, căruia trebuie să-i înmulţim lumina, valoarea şi virtutea contând pe supremaţia spiritului. Prof. dr. NADIA RAŢĂ, inspector şcolar general, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş ^ ..... ^ re Societatea Cultural-Patriotică .Avram Iancu” - Filiala Mureş - Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI Vă invită la evocarea poetului SERGHEI ESENIN (1895-1925) Va conferenţia: Lazăr Lădariu Moderator: Ioan Berţa. Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate. Manifestarea va avea loc miercuri, 18 ianuarie 2017, ora 17, la Casa Memorială „Avram Iancu", str. Avram Iancu nr. 23, Târgu-Mureș. Avocatul Poporului - sesizare din oficiu! La 27 decembrie 2016, un copil de 13 ani a fost internat la Spitalul Judeţean din Târgovişte, unde a fost operat, în aceeaşi zi, de apendicită, iar în 3 ianuarie 2017, a fost externat. La 4 ianuarie copilul s-a simţit rău, părinţii ducându-l, din nou, la spital, acesta acuzând dureri, starea lui de sănătate deteriorându-se. A urmat decesul. Familia copilului acuză medicii de neglijență, deoarece le-au solicitat, în repetate rânduri, să intervină, însă „nu au manifestat interes pentru acest caz". Victor Ciorbea, Avocatul Poporului, s-a sesizat din oficiu, în cazul decesului copilului de 13 ani, acesta vizând posibila încălcare a articolelor 34 şi 49 din Constituţie, privind dreptul la ocrotirea sănătăţii şi protecţia copiilor şi a tinerilor. E bine că Avocatul Poporului o face, intervenind în situaţia în care, pe la noi, azi se moare din cauza unei apendicite. Măcar din când în când să aibă şi Avocatul Poporului câte o tresărire în faţa morţii! LÁZÁR LĂDARIU I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I