Cuvântul Liber, martie 2019 (Anul 31, nr. 40-61)

2019-03-28 / nr. 59

t REZOLUŢIA DE LA ALBA IULIA, UN DOCUMENT PE CARE LIDERII MAGHIARI, GREI DE CAP, PAR INCAPABILI A O DIGERA! în ultima perioadă, cum este şi recentul Congres al UDMR de la Oradea, dar şi cu alte prilejuri, lideri mai mari sau mai mici în funcţie ai minorităţii maghiare, au, n-au treabă, şi mai ales atunci când în dezbateri nu mai au ce spune sau se văd încolţiţi, şi pentru a ieşi oarecum basma curată din joc, invocă nerespectarea, chipurile, de către statul român a prevederilor Rezoluţiei de la Alba lulia de la 1 Decembrie 1918. Se bate multă monedă, îndeosebi pe subpunctul nr. 1 din punctul III al Rezoluţiei care sună astfel: „Deplină libertate naţională pentru toate popoarele conlocuitoare. Fiecare popor se va instrui, administra şi judeca în limba proprie prin indivizi din sânul său şi fiecare popor va primi drept de reprezentare în Corpurile legiuitoare şi guvernarea ţării cu numărul indivizilor ce-l alcătuiesc Dacă luăm acest text şi încercăm să-l comentăm, constatăm că în afară de nefericita sintagmă „popoarele conlocuitoare", specifică limbajului de atunci, nici vorbă de autonomie. Atacurile asupra Rezoluţiei au devenit azi atât de frecvente (se vede că Trianon-100 acţionează puternic), cu aluzii la absolut toată infrastructura democratică şi instituţiile ţării, încât Academia Română însăşi a găsit de cuviinţă să dea un răspuns acestor atacuri, evident, în stilul caracteristic, academic, elegant, exprimând recent punctul ei de vedere, intitulat „Câteva precizări privind conţinutul Rezoluţiei de la 1 Decembrie 1918 de la Alba lulia şi chestiunea autonomiei", cu adresă directă către liderul UDMR, Kelemen Hunor. (Ziarul nostru a publicat integral acest important document în numărul din 26 martie a. c.). Aşa cum subliniază şi academicienii noştri, termenul de autonomie nu este folosit decât o singură dată în textul rezoluţiei, la punctul al ll-lea şi are o cu totul altă conotaţie. „Adunarea Naţională rezervă teritoriilor sus indicate (Transilvania, Banat și Țara Ungurească) autonomie provizorie până la întrunirea Constituantei, aleasă pe baza votului universal". Deci nu este vorba de autonomia vreunei etnii, ci a unor teritorii, locuite în ansamblul de români, ce aveau să se alipească la Vechiul Regat, şi aceasta doar provizorie, până la întrunirea Adunării alese prin vot universal menită să dea României reîntregite o nouă Constituţie, ceea ce s-a şi îndeplinit. Se mai foloseşte adjectivul „autonom", după cum relatează documentul, referitor la autonomia confesională, dar aceasta pentru toate religiile de stat, și nu doar pentru una anume. în consecință, spun domnii academicieni, documentul de la Alba lulia, de la 1 Decembrie 1918, nu face vorbire nicăieri despre acordarea autonomiei cuiva. Nici teritoriale, nici culturale, nici juridice, administrative sau politice etc., ci asigurarea deplinei libertăţi de a se instrui, administra, judeca, de a fi reprezentate în guvern, parlament etc., iar la acest capitol s-au (Continuare în pag. a 3-a) IOAN CISMAȘ Nu uitaţi să vă reînnoiţi abonamentul la cotidianul „CUVÂNTUL LIBER”! Preţul pe o lună este de 20 de lei pentru persoane fizice şi 30 de lei pentru persoane juridice, plus 3,38 lei taxe poştale suplimentare, aplicate de Poştă. Menţionăm că abonamentele se fac doar la factorii poştali şi la oficiile poştale din judeţ. Folosiţi cu încredere serviciile de publicitate ale cotidianului „CUVÂTUL LIBER”! Bibi: MUREŞ foca Judeţeană Elitele medicale se reunesc la în aceste zile (27-31 martie), se desfăşoară cea de a XXIII-a ediţie a Congresului Internaţional pentru Studenţi, Tineri Medici şi Farmacişti „Mariensis", organizat de Liga Studenţilor din Târgu-Mureş, în parteneriat cu Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie (UMFST), manifestare ce reuneşte, anual, peste 1.000 de participanţi din întreaga lume, cărora le sunt pregătite peste 50 de workshop-uri şi 20 de cursuri bazate pe cele mai recente descoperiri, inovaţie şi interdisciplinaritate. Potrivit organizatorilor, pentru această ediţie este anunţată participarea unui nume sonor din lumea medicală, care şi-a pus pregnant amprenta în evoluţia ei - prof. dr. Ramon Brugada, director al departamentului de Genetică Cardiovasculară din Girona, Spania, ce a pus bazele sindromului cu acelaşi nume. Participă, de asemenea, medici specialişti (urologie, boli infecţioase, ortopedie) din Italia, Turcia, Spania, alături de cadre universitare de la UMFST, care vor susţine prelegeri şi demonstraţii. Pentru al doilea an consecutiv, va fi prezentă doamna conf. dr. Loreta Diana Păun, consilier de stat al Departamentului de Sănătate Publică al Administraţiei Prezidenţiale, care la Târgu-Mureş susţine cursul „Urgenţe în endocrinologie". Ca element de noutate, este de menţionat introducerea secţiunii de Ştiinţe Militare, în cadrul căreia vor fi abordate probleme specifice acestei ramuri medicale, dar şi domeniilor conexe, în cadrul ceremoniei de închidere a manifestării, vor fi premiate cele mai bune lucrări prezentate. „Deoarece natura este unul dintre principalii parteneri ai congresului nostru, în acest an putem spune ca #Marisiensisgoesgreen. în acest sens, pentru prima dată în istoria congresului, toate diplomele se vor distribui exclusiv online, iar posterele vor fi prezentate pe ecrane digitale, astfel consumul de hârtie o să fie redus substanţial", mai precizează organizatorii. (I.S.) pum DE ACŢIUNI Colegiul Prefectural al Judeţului Mureş a aprobat în şedinţa de astăzi Planul de acţiuni pentru anul 2019, pentru realizarea în judeţul Mureş a obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare 2018-2020. Potrivit Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de reprezentant al Guvernului, prefectul acţionează pentru realizarea în judeţ a obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare. Pentru îndeplinirea acestei atribuţii legale, Instituţia Prefectului elaborează anual planul de acţiuni pentru realizarea în judeţ a obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare. în acest sens, a fost întocmit Planul de acţiuni pe anul 2019, pentru realizarea în judeţul Mureş a obiectivelor cuprinse în Programul de Guvernare 2018-2020, pe baza informaţiilor transmise de instituţiile publice şi primăriile din judeţul Mureş, fiind structurat astfel: • 22 Capitole • 118 Măsuri • 58 Submăsuri • 640 Acţiuni Din cele 640 acţiuni propuse: • 499 acţiuni sunt ale instituţiilor deconcentrate, Instituţiei Prefectului - Judeţul Mureş şi altor instituţii aflate în subordinea autorităţilor centrale; • 141 acţiuni aparţin primăriilor din judeţul Mureş. Planul de acţiuni pe anul 2019 va fi completat ulterior cu acţiunile ce revin Consiliului Judeţean Mureş, ca urmare a faptului că nu este aprobat bugetul instituţiei pentru anul 2019. „Sunt foarte multe acţiuni care au fost cuprinse în acest plan, care se referă la toate domeniile de activitate, începând cu activitatea economică din judeţ, continuând cu fondurile europene, activitatea în domeniul turismului, în domeniul muncii şi protecţiei sociale, al educaţiei, cercetării şi inovării, al sănătăţii, al politicilor de dezvoltare regională, al politicilor de dezvoltare a sectorului agricol, ape şi păduri, în domeniul energiei, transporturilor, securităţii naţionale şi apărării liniştii şi ordinii publice, al afacerilor interne. BIROUL DE PRESĂ AL INSTITUŢIEI PREFECTULUI - JUDEŢUL MUREŞ ^ (Continuare în pag. a 3-a) ............... Rugăciune pe o carte Titlul poemului Rugăciune pe o carte din volumul scriitorului Valentin Marica, „Metanii peste strigătul arborelui" , este şi genericul întâlnirii literare de azi, 28 martie, ora 13, care va avea loc la Liceul Tehnologic „ Vasile Netea" din Deda, judeţul Mureş, întâlnirea este prilejuită de lansarea la Deda a antologiei Jocul de-a ziua cea bună. Definiţiile patriei. Copiii la Centenarul Marii Uniri, în paginile căreia semnează şi Bândită Anamaria Alexandra, Buculeu Cristian şi Moldovan Darius, elevi ai amintitului liceu, în cadrul întâlnirii, scriitorul Valentin Marica le va vorbi elevilor şi cadrelor didactice despre visul de tinereţe al cărturarului Vasile Netea, va citi versuri din volumul „Mâini de alint" şi va face o donaţie de carte cu cele mai noi apariţii ale Editurii „Cezara" pe care o conduce. (I.S.) --------