Cuvântul Libertății, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 7039-7062)

2013-01-26 / nr. 7058

sâmbătă, 26 ianuarie 2013 COMENTARIU externe Mali. O acțiune justificată Restabilirea integrității teritoriale a statului Mali a constituit obiectivul fixat de Consiliul de Securitate al ONU. Și după cum se desfășoară operațiunile militare pe teren, ofensiva militară pentru eliberarea nordului nu întâmpină deloc vreo rezistență notabilă. în plan militar, pierderile suferite de grupările teroriste care militează în favoarea secesiunii sunt greu de recuperat. Sezonul este încă uscat, propriu culegerii de informații cu privire la mișcările trupelor franceze, închiderea frontierei algeriene plasează grupurile armate între ciocan și nicovală. Cu toate acestea, succesul operațiunii pe termen scurt sau lung depinde de o serie de condiții: în perioada imediată, contingentele statelor africane care și-au anunțat contribuția ar trebui să dispună de mijloace de transport, consilieri militari și asistență financiară pentru plata soldelor și aprovizionarea în timp scurt. Reactivarea Comunității Economice a Statelor din Africa de Vest (CEDEAO) merită lăudată mai mult decât planurile ONU și UE, fiindcă participarea directă a forțelor africane, prost echipate și inegal pregătite în ofensiva de nord, nu are doar o importanță simbolică. Din punct de vedere militar, trupele franceze nu vor fi suficient de numeroase pentru ocuparea zonelor eliberate. Riscul de revenire a celor bănuiți de participare la regimul terorist este mare. O prezență militară va fi necesară pentru limitarea riscurilor unor periculoase epurări etnice. Existența unor forțe militare în Africa a fost esențială pentru a salva Bamako. Forțele speciale franceze din Sahel, bazele interarme din regiune și operațiunea „Epervier”, în Ciad, au jucat un rol important. Se spune că operațiunea „Serval” nu are similitudine cu operațiunile din Balcani sau din Libia, unde militarii francezi n-au fost singuri. Supărarea cea mare este că deocamdată numai germanii au asigurat două avioane de transport. Să nu omitem contingentele CEDEAO. La fața locului însă, în urma loviturilor aeriene, blindatele debarcate în deșert pentru a întâlni jihadiștii în nordul statului Mali, după ce au plecat din portul Toulon, întâlnesc doar autoturisme Toyota echipate cu arme, jefuite din depozitele Gao și Timbuktu, sau recuperate din arsenalul libian după căderea lui Gaddafi. Dotarea militară a trupelor franceze este, cum se spune, de ultimă oră și cuprinde lansatoare de rachete, mortiere, blindate de luptă. Mai nou se vorbește că unul dintre cele trei grupuri annate islamiste, din nordul țării, Ansardine (Apărători ai islamului), s-a împărțit în două, una din părți optând pentru o soluție pașnică. Dacă sunt sau nu speculații rămâne de văzut, dar ceea ce nu s-a spus până în prezent este că Mali constituie al treilea mare producător de aur din Africa (după Africa de Sud și Ghana), rezervele fiind concesionate unor companii multinaționale occidentale. Deține un zăcământ de uraniu estimat la 5.000 de tone, aflat în vestul țării, explorat la ora actuală de o companie canadiană. De menționat că peste 70% din energia electrică produsă de Franța este generată de centralele nucleare, barele de combustibil fiind preparate în Niger, de firma Areva. Zăcămintele de diamante sunt în conservare; în plus, Mali mai dispune de mari cantități de minereu de fier, bauxită, cupru, fosfați. Și nu demult, a fost descoperit la o adâncime de 107 metri un zăcământ de gaz la Burakebugu, la 60 km de Bamako. Angajați în Mali sunt deja chinezii, care au preluat construirea autostrăzii Bamako-Segu. Companii chinezești mai sunt antrenate în lucrări de amenajare a terenurilor agricole și așa mai departe. Interesant este că liderul loviturii de stat militare din 22 martie 2012, care a condus la înlocuirea președintelui Toure Diaconida Traore și ulterior la agravarea situației, a fost căpitanul Amado Sanogo, al cărui CV atestă că a fost instruit la Quantico, centrul de instrucție al infanteriei marine a SUA și la baza americană Lackland, din Texas. Negocieri privind formarea Guvernului în Israel Lista premierului israelian în exercițiu, Benjamin Netanyahu (dreapta), va continua să dețină în viitorul Knesset (Parlamentul israelian unicameral) majoritatea mandatelor, și anume 31, devansând partidul Yesh Atid (Există Viitor, centru), al lui Yair Lapid, cu 19 mandate, a anunțat joi seara Comisia electorală centrală. Coaliția Likud-Israel Beiteiion (ultranaționalist) deține 42 de mandate în actualul Legislativ. Surpriza scrutinului legislativ anticipat, Yesh Atid, o formațiune nou creată de o fostă vedetă de televiziune, se află în centrul negocierilor privind stabilirea unui guvern cu orientare de dreapta. Partidul Muncii (centrustânga), condus de Shelly Yachimovich, a obținut 15 mandate, iar 12 mandate i-au revenit partidului Casa Evreiască, o formațiune naționalistă religioasă condusă de Naftali Bennett, care îi reprezintă pe coloniștii evrei. Shas, partid ultrareligios, a fost creditat cu 11 mandate de deputat și Lista Unificată a Tora cu 7. Pentru a forma o majoritate, Benjamin Netanyahu va trebui să aleagă între formațiunea centristă Yesh Atid, care pledează pentru reluarea negocierilor cu palestinienii, și Casa Evreiască, pro-colonii, comentează AFP. Se conturează perspectiva unei coaliții între blocul premierului în exercițiu și formațiunea lui Yair Lapid, care s-a declarat preocupat de situația clasei de mijloc și a anunțat deja că nu va participa la formarea unei coaliții centru-stânga. 2 Majoritatea britanicilor ar opta pentru ieșirea din UE în cazul unui referendum Britanicii ar alege să părăsească Uniunea Europeană dacă referendumul promis de premierul David Cameron ar fiorganizat astăzi, arată un sondaj publicat ieri de cotidianul „The Times” și citat de AFP. Potrivit acestui prim sondaj, realizat imediat după anunțul de miercuri al premierului privind organizarea, până la sfârșitul lui 2017, a unui referendum pe tema rămânerii Marii Britanii în UE, 40% din persoanele intervievate ar vota în favoarea unei ieșiri și 37% ar accepta să rămână în cadrul blocului comunitar. Extrapolând votul celor 23% din indeciși, sondajul realizat de Institutul Populus pentru „The Times” estimează că 53% din britanici sunt favorabili unei ieșiri din UE, față de 47% care vor să rămână în cadrul Uniunii, „în lipsa reformelor, există pericolul ca Europa să eșueze și ca britancii să devieze către ieșire”, a avertizat Cameron. „Dacă părăsim Uniunea Europeană, va fi un bilet doar dus, fără întoarcere”, a continuat el într-un discurs-cheie despre Europa, rostit la Londra. Sondajul realizat joi, pe un eșantion format din 2.000 de britanici, sugerează că mulți votanți și-au format deja o opinie. Referendum în Bulgaria pe tema construirii unei centrale nucleare la Belene Aproape 6,95 de milioane de bulgari sunt așteptați la arme duminică, pentru a se pronunța cu privire la oportunitatea construirii unei noi centrale nucleare. Alegătorii vor fi chemați să răspundă la întrebarea: „Sunteți de acord ca Bulgaria să își dezvolte industria nucleară prin construirea unei noi centrale nucleare?”. Scrutinul este organizat la inițiativa Partidului Socialist Bulgar, care a reușit să strângă peste 500.000 de semnături într-o petiție de susținere a proiectului pentru o centrala nucleară în orașul Belene, după ce în anul 2012 Guvernul de centru-dreapta, al premierului Boiko Borisov, anunțase că renunță definitiv la acesta din cauza lipsei de finanțare. Potrivit analiștilor politici, miza principală a acestui scrutin nu este soarta proiectului, ci mobilizarea electoratului în ajunul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din luna iulie. Socialiștii profită de faptul că majoritatea populației Bulgariei sprijină industria nucleară pentru a iniția un scrutin pe acest subiect, prin care să atragă mai multe simpatii în anul electoral. Subiectul este sensibil în Bulgaria pentru că în perioada 2002-2006 țara a fost obligată să-și închidă patru din cele șase reactoare ale centralei de la Kozlodui la insistența Uniunii Europene. Și acum, majoritatea bulgarilor sunt convinși că această decizie nu a fost corectă și că reactoarele de la Kozlodui nu prezentau nici un risc sporit. Acesta va fi primul referendum național în istoria postcomunistă a Bulgariei și doar al patrulea în întreaga istorie a țării. Potrivit legislației Bulgariei, pentru ca referendumul să fie valabil, numărul votanților ar trebui să fie cel puțin egal cu cel al alegătorilor care au votat la ultimele alegeri parlamentare din anul 2009, ceea ce înseamnă nu mai puțin de 4,3 milioane de persoane, respectiv 62% din bulgarii cu drept la vot. Totuși, dacă prezența la urne ar depăși 20%, Parlamentul va fi obligat să abordeze subiectul și să ia o decizie. Proiectul Belene există de aproape 32 de ani, iar potrivit datelor oficiale Bulgaria a îngropat acolo cel puțin 1,5 miliarde de euro. Totul a început la 20 martie 1981, când Guvernul bulgar a luat decizia de începere a construcției la Belene. Orașul de la Dunăre a fost ales în concurență cu alte 7, în ciuda dubiilor legate de riscul seismic din zonă, care până la urmă s-a dovedit că au subminat proiectul. Ideea de reluare a proiectului a fost lansată de Guvernul premierului Simeon Saxa Coburg-Gotha în anul 2002, când Bulgaria a fost obligată să închidă două dintre reactoarele centralei de la Kozlodui. în martie 2012, premierul bulgar Boiko Borisov a anunțat că Sofia renunță definitiv la proiect, acesta evocând prețul drept motiv principal. Prin urmare, Borisov consideră că votul „Nu” la referendumul de duminică ar însemna respingerea proiectului Belene și susținerea instalării unor noi reactoare la Kozlodui, în timp ce socialiștii bulgari sunt de părere că numai votul „Da” ar putea garanta dezvoltarea industriei nucleare din Bulgaria. Ambele partide se declară în favoarea dezvoltării industriei nucleare, dar sprijină două proiecte diferite. cuvântul libertății /9 ȘTIRI j Depou de metrou ocupat de greviști în Grecia Trei sute de polițiști au luat cu asalt, fieri-dimineață, un depou de metrou din Atena pentru a pune capăt ocupării acestuia de către greviști, relatează AFP. Patru persoane au fost reținute și eliberate în scurt timp. Salariații metroului s-au aflat, ieri, în cea de-a noua zi de grevfr pentru a protesta față de tăierile salariale. Greva, declarată „ilegală și abuzivă" de Justiție, a provocat la Atena ambuteiaje uriașe în ultimele zile. Joi, Guvernul a ordonat rechiziționarea metroului, iar sindicatele din transport au ripostat , chemând la încetarea totală a lucrului I vineri Personalul de la metrou, care beneficia până acum de unele avantaje salariale, contestă alinierea prevăzută la grila generală de salarizare impusă în sectorul public și care prevede o scădere a tuturor veniturilor. [ Turul doi al prezidențialelor I ] în Cehia Fostul prim-ministru social- democrat ceh Milos Zeman și actualul ministru de Externe, aristocratul pro- european Karel Schwarzenberg, se confruntă timp de două zile, ieri și astăzi, în turul doi al alegerilor prezidențiale, ei depunănd în ultimele 1 zile eforturi pe rețetele de socializare j pentru a-i convinge pe alegători, comentează agenția EFE. Analiștii subliniază importanța votului tinerilor la acest scrutin, care ar putea fi favorabil lui Schwarzenberg, cel care a încercat să se asocieze cu imaginea fostului președinte Vaclav I Havel. Deși nu mai este în viață, acesta din urmă, cu onestitatea sa și cu sloganul său „dragostea și adevărul înving ura și minciuna ", este în continuare apreciat de tineri „Sunt incapabil să urăsc pe cineva. Recunosc că este o mare slăbiciune a caracterului. Nu pot să-i urăsc nici măcar pe cei care îmi fac rău ”, scrie Schwarzenberg pe Twitter. Deși actualul șef al diplomației de la Praga pare să fi câștigat bătălia pe rețelele de socializare, contracandidatul său s-a prezentat mai bine în timpii dezbaterilor televizate, datorită retoricii sale fluide și ascuțite, Schwarzenberg afișând o atitudine mai puțin incisivă. 200.000 de cazuri de lepră pe an, în pofida unui tratament eficient și gratuit Datorită unui tratament eficient și gratuit, lepra nu mai este pentru țările sărace boala îngrozitoare din trecut, dar ea afectează încă peste 200.000 de persoane pe an, relatează AFP într-un material scris cu ocazia Zilei Internaționale de Luptă împotriva Leprei, ce va fi marcată duminică. Boală contagioasă cu o evoluție foarte lentă, cauzată de o micobacterie, lepra atacă nervii și mușchii și sfârșește prin a provoca paralizia și infirmități definitive ale membrelor și ochilor dacă nu este tratată la timp. Profesorul britanic Stewart Cole, specialist în această maladie, recunoaște că „s-au înregistrat progrese enorme în tratarea și ținerea sub control al epidemiei. Șaisprezece milioane de bolnavi au fost tratați prin polichimioterapie (MDT) și vindecați". Tratamentul, alcătuit din beli antibiotice, dezvoltat în anii 1980, este disponibil gratuit în țările sărace din 1995, datorită Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). El permite uciderea barilului și vindecarea bolii în șase până la douăsprezece luni. Potrivit datelor OMS, în 2011 au fost de 219 075 de noi cazuri de STIRI listate \1