Cuvântul Libertății, noiembrie 2014 (Anul 26, nr. 7588-7612)

2014-11-05 / nr. 7591

miercuri, 5 noiembrie 2014 politică cuvântul libertății / 5 Candidatul social-democrat la alegerile prezidențiale, Victor Ponta, l-a provocat la patru dezbateri electorale televizate pe contracandidatul său din partea ACL, Klaus Iohannis. Propunerea staff-ului social-democrat era ca prima dezbatere să aibă loc la România TV, iar ultima la Antena 3, televiziuni considerate foarte apropiate de actualul premier. Nu mai apropiate decât sunt B1 Tv și Realitatea TV de ACL, respectiv Klaus Iohannis. Dacă acest amănunt ar putea avea vreo relevanță, ne referim la „ordinea” sugerată, fiindcă temele urmau a se stabili, în mod firesc, prin negociere, de către echipele de campanie ale candidaților, de acum intrați în turul II, adică finaliști, în locul unui răspuns descent și afirmativ, dominat de sobrietatea judecății, completat chiar cu precizarea „la orice oră din zi sau din noapte”, semn al siguranței și al stăpânirii de sine, dar și al reprimării oricărei nervozități conjuncturale, răspunsul remis printr-un comunicat de presă a fost de-a dreptul uluitor, cuprinzând formulări insolente, lineare în enunțarea lor, precum „aceeași atitudine arogantă cu care ne-a obișnuit ”, „ ar fi un simulacru de dezbatere ”, „ un astfel de comportament nedemocratic”,și alte aiureli. Confecționat de staff-ul său de campanie, comunicatul este belicos, lipsit de civilitate, inteligență, chinuit de suficiență și realmente inadecvat, în 2009, înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale, candidatul liberal Crin Antonescu a acceptat, iară nici o pregătire prealabilă, o provocare din partea lui Traian Băsescu, la Cluj-Napoca, într-o duminică ne amintim, moderator fiind un jurnalist local. Și a strălucit de-a dreptul, reproșând apoi reținerea lui Mircea Geoană pentru o provocare similară. Dar asta este problema: Klaus Iohannis, bănuit a fi alcătuit din ordine și discreție, își însușește un limbaj contondent care nu îi este propriu și nici nu îl avantajează, dinamitându-i și ceea ce nu trebuie. Dar iată ce declară sociologul Alfred Bulai, deloc bănuit de mare simpatie pentru un candidat al stângii, pentru că și-ar fi exprimat-o în atâtea și atâtea ocazii: „Ei încearcă tot posibilul să nu-l ducă pe Klaus Iohannis la o confruntare cu Victor Ponta, pentru că ar fi penibil. Dacă îl pui să vorbească cu cineva, într-o discuție directă, e val de capul lui. Vor încerca, dacă se poate, să nu apară, dar va fi greu. (...) Problema este cât pierde. E un calcul pe care cei de la ACL o să-l facă, cât pierde dacă merge, cât pierde dacă nu merge”. Mai grav este însă altceva, decriptând comunicatul de presă însușit de Klaus Iohannis. Și anume că nu prea stăpânește nici la nivel de lectură facilă „fișa postului” de președinte al țării și este vorba de cea mai înaltă demnitate. în turul II votul va fi mai personalizat decât la turul I. Ori, pe asta se mizează de către staff-ul de campanie al lui Iohannis: activarea rețelelor de socializare din străinătate, deci adjudecarea votului diasporei, și, cum spunea vicepreședintele PDL Mihai Răzvan Ungureanu - votul comunității maghiare. Deși îl contrazice György Frunda, consilier onorific al premierului. ..Am fi tentați să mergem cu Victor Ponta”. I se alătură, de ieri, și liderul PRM, Corneliu Vadim Tudor. Cauză comună. Până la urmă, toate aceste recuplări, inclusiv derapaje de retorică, sunt frecvente în orice campanie electorală cu miză enormă. Avem de ales între premierul actual, Victor Ponta, și primarul Sibiului, Klaus Iohannis. Ambii calificați pentru turul II, în fond, ce poate fi un răspuns belicos decât, în cel mai rău caz, un exces verbal? Cu ce preț? Cu ce consecințe? în politică, în astfel de momente nu există „excese verbale” scuzabile. Sub ele se ascunde fie agresivitatea reală, fie tupeul, fie găunoșenia. Și a spune „să nu ne luăm după vorbe” e o imprudență. Toate sunt semnificative. Insolența nu-l prinde pe Klaus Iohannis MIRCEA CANTĂR -------------------------------------------------------------------------------- Președintele PDL Dolj, Marian Jean Marinescu: „Sunt convins că ACL va câștiga turul al doilea” Liderul PDL Dolj, Marian Jean Marinescu, este convins că ACL și candidatul său, Klaus Iohannis, vor câștiga turul al doilea al alegerilor prezidențiale. Deși nu s-au făcut înțelegeri de susținere cu alte partide până acum, Marinescu crede că Iohannis va primi 100% voturile obținute de Monica Macovei, 90% din cele ale Elenei Udrea și 50% din cele ale lui Călin Popescu Tăriceanu. Pe plan local, liderul PDL Dolj își propune să atragă mai multe voturi din Craiova pentru candidatul dreptei. Președintele PDL Dolj, Marian Jean Marinescu, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că scorurile pe care le-a obținut Victor Ponta la Dolj (n.r. 55,32% ), și în special la Craiova (42,55%), nu au fost foarte mari, raportate la eforturile care s-au făcut în acest scop. Europarlamentarul democrat-liberal s-a referit la „ordonanța Dragnea”, în urma căreia PDL și PNL au mai rămas cu 8 primari din cei 111 ai Doljului, și a tras concluzia că votul nu s-a dat numai în funcție de cum a dictat primarul. „Față de scorul obținut de PSD la alegerile europarlamentare și cel din turul I nu este decât o diferență de 0,07 procente. Asta demon strează că oamenii nu au fost atât de duși după aleșii locali”, a comentat Marinescu. ACL Dolj a depus plângere penala la DNA Cu toate acestea, liderul PDL Dolj, Marian Jean Marinescu, susține că votul a fost influențat foarte mult de alegătorii care au votat pe listele suplimentare, procentul atins în Dolj fiind de 10% din totalul cetățenilor înscriși pe listele permanente. Reprezentanții ACS Dolj urma să depună chiar în cursul zilei de ieri o plângere penală la DNA, solicitând o verificare a listelor suplimentare. „Astăzi vom depune plângere penală la DNA pentru că sunt 39.000 de voturi pe liste suplimentare. Oamenii au fost mutați dintro parte în alta, iar noi am avut obstrucție de la președinții de secție pentru a le verifica, deși aveam acest drept”. Marian Jean Marinescu a spus că s-au făcut sesizări și către BEC, dar este pentru prima dată când partidul său face și o plângere la DNA. De unde va mai atrage Iohannis voturi Liderul PDL Dolj este însă convins că ACL și candidatul său, Klaus lohannis, vor câștiga turul al doilea al alegerilor prezidențiale. Marian Jean Marinescu a făcut și câteva calculele despre cum vor fi atrase voturile celorlalți candidați care au ieșit din cursă. „ După părerea mea, ACL va atrage 100% din alegătorii Monicăi Macovei, 90% din cei ai Elenei Udrea și 50% din cei ai lui Călin Popescu Tăriceanu. Dar, repet, este o părere personală”, a spus Marian Jean Marinescu, răspunzând unei întrebări adresate de jurnaliști. Pe de altă parte, acesta crede că vor exista și votanți care și-au pierdut candidatul și care nu vor mai ieși la vot, iar ei ar fi alegătorii lui Dan Diaconescu și Corneliu Vadim Tudor. „Mai sunt și cei care nu au ieșit la vot în turul întâi pentru că au așteptat să voteze în turul doi. Pe aceștia trebuie să îi convingem să vină la vot”. ACS Dolj așteaptă aceleași voturi din județ în județ, reprezentanții ACL mizează pe faptul că alegătorii lui Klaus Iohannis din turul întâi vor ieși la vot și în turul al doilea. „Suntem foarte încrezători pentru turul al doilea și ne uităm în special la comunele în care neau luat primarii, unde au existat alegători care au votat cu Klaus Iohannis. Sunt convins că vor veni și vor vota și în turul acesta”, a spus Marian Jean Marinescu. La alegerile de duminică, Klaus Iohannis a obținut un procent de 23,70% din voturi în Dolj, ieșind câștigător în două comune: la Ghindeni, unde a obținut un scor de 42,61% (față de 39,08% pentru Victor Ponta), și la Rojiște, unde a obținut 52,56% din voturi (față de 41,25% pentru Victor Ponta). După efectele OUG 55/2014, ACL Dolj a mai rămas în Dolj cu opt primari. Marinescu vrea voturi mai multe din Craiova Craiova este una din localitățile unde reprezentanții ACL își propun să mărească scorul obținut la alegerile de duminică. „în Craiova vom face în așa fel încât să mărim rezultatul. Sunt absolut convins că există potențial, că va fi un rezultat și mai mare, pentru că oamenii sunt dezamăgiți de administrația de acum”, a spus Marian Jean Marinescu. în Craiova, Klaus Iohannis a obținut un procent de 29,46%, depășindu-l pe Victor Ponta la șase secții de votare din cele 173 existente. Nici o înțelegere pentru susținere, la nivel local întrebat care va fi strategia de campanie a ACS Dolj în această săptămână, Marian Jean. Marinescu a răspuns că nu s-a făcut nici o înțelegere de susținere cu alte partide și că se va merge din casă în casă pentru a fi prezentat candidatul dreptei. „Nu s-a purtat nici o discuție pe plan local, nu am vorbit cu nici un partid pentru susținerea în turul al doilea a candidatului ACL, Klaus Iohannis. Sarcina noastră în această campanie de tur doi, care începe de vineri, este să mergem din nou la oameni, din casă în casă, ca să le prezentăm candidatul nostru, pe domnul Klaus Iohannis. Și alegătorii vor decide singuri”, a menționat Marian Jean Marinescu. LAURA MOȚÎRLICHE