Cuvântul Libertății, aprilie 2016 (Anul 28, nr. 8012-8037)

2016-04-23 / nr. 8031

sâmbătă, 23 aprilie 2016 evitată 1Doar,o,lună.până la,închiderea.Stagiunii, filialei—1 ■ [UNK] [UNK] aaMOBaa*^pwl ,„Europa...Concert,cu invitați,olandezi. Ultima lună din cele șapte dedicate Stagiunii „Europa ”, veritabilă galerie a muzicii clasice europene, aduce pe scena Filarmonicii „Oltenia” muzicieni din Olanda, Ungaria, Belgia și Franța. Țara lalelelor și a morilor de vânt este reprezentată de Theo Wolters, cunoscut publicului meloman craiovean pentru statutul său de dirijor permanent invitat al Filarmonicii craiovene, și de Arno Piters, clarinetist la faimoasa Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam. Theo Wolters s-a născut la Melick, în sudul Olandei, fiind mezinul unei numeroase familii de muzicieni. A urmat studiul muzicii la Conservatorul din Maastricht, la clasa renumitului trompetist Wim Groot. Din 1979 a devenit membru al prestigioasei Royal Concertgebouw Orchestra, în paralel cu activitatea instrumentală și orchestrală a studiat dirijatul sub îndrumarea lui Pieter Stalmeier și Roberto Benzi. Din 2013 deține statutul de dirijor permanent invitat al Filarmonicii „Oltenia”. Arno Piters a fost membru al Orchestrei Simfonice Radio din Olanda, din 2001 până în 2003. Ulterior, a fost numit clarinetist la Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam. A fost invitat să cânte cu Orchestra Filarmonicii din Israel, sub bagheta dirijorală a lui Zubin Mehta, și cu Orchestra Mondială pentru Pace, sub conducerea muzicală a lui Valery Gergiev. Arno Piters predă la Conservatorul din Amsterdam și susține cursuri masterclass în întreaga lume. Programul dedicat săptămânii muzicii din Olanda se deschide luni, 25 aprilie, ora 19.00, cu o întâlnire a melomanilor cu Theo Wolters, care va avea loc în Sala „Filip Lazăr” a Filarmonicii „Oltenia”. O alta se va desfășura tot aici, joi, 28 aprilie, ora 19.00, când dirijorului olandez i se va alătura și clarinetistul Amo Piters. Marți, 26 aprilie, la Muzeul de Artă, trompetistul Floris Oastwedder și pianista leva Dudalle, studenți la Academia de Muzică din Maastricht, vor susține, de la ora 19.00, un recital neconvențional. Intrarea la toate cele trei evenimente este liberă. Concertul de vineri, 29 aprilie, ora 19.00, pe scena Filarmonicii „Oltenia”, este susținut de Orchestra Simfonică, sub conducerea lui Theo Wolters, și de clarinetistul Arno Piters, și propune spre audiție două prime audiții - „ Ricercare ” de Hendrik Andriessen și Concertul pentru clarinet și orchestră de Theo Verbey, precum și Simfonia a V-a în Mi minor, op. 64 de Piotr Ilici Ceaikovski. Prețuri bilete: 35 lei, 25 lei (elevi, studenți, pensionari). Se lansează „Hamlet și nebunia lumii” în engleză Profesor, cercetător și critic de teatru, Octavian Saiu își lansează astăzi, în cadrul Festivalului Internațional „ Shakespeare ” de la Craiova, ediția în limba engleză a volumului „Hamlet și nebunia lumii” (Editura Institutului Cultural Român). Evenimentul are loc la ora 14.00, în sala mare a Consiliului Județean Dolj. Cu un doctorat în studii teatrale și unul în literatură comparată, Octavian Sasu predă la universități din România, Noua Zeelandă, Japonia și Portugalia și a fost Visiting Fellow la University of London. A susținut numeroase conferințe în cadrul unor importante manifestări teatrale și academice internaționale. în 2013 a fost moderatorul conferințelor „Beckett at the Festival” din cadrul Programului Oficial al Festivalului Internațional de la Edinburgh. A primit Premiul Criticii pentru carte de teatru în 2010 și Premiul UNITER pentru Critică de Teatru în 2013. Este autorul volumelor „In căutarea spațiului pierdut ” (Editura „Nemira”, 2008) , „In Search of Lost Space” (UNATC Press, 2010), „Beckett. Pur și simplu” (Editura „Paideia”, 2009), „Fedra, de la Euripide la Racine, de la Seneca la Sarah Kane” (Editura „Paralela 45”, 2010), „Ionescu/Ionesco: un veac de ambiguitate ” („Paideia”, 2011), „ Posteritatea absurdului ” („Paideia”, 2012), „Teatrul e vis” („Paideia”, 2013), „Hamlet și nebunia lumii” („Paideia”, 2014), „Lecția, o meditație cu șapte teme” („Nemira”, 2015). Expoziția de fotografie „Toscana", deschisă la Muzeul Olteniei După ce, pe 18 martie, a fost vernisată la Muzeul de Artă Craiova - Palatul „Jean Mihail”, prima expoziție personală a fotografului Sebastian Prioteasa este deschisă, în această perioadă, într-una dintre sălile de la etajul I al Secției de Istorie-Arheologie a Muzeului Olteniei. Intitulată „Toscana. Color.Monocrom.Experimental”, aceasta cuprinde 32 de lucrări ce redau peisaje, fiind rezultatul a două călătorii făcute în pitoreasca regiune italiană Toscana, în octombrie 2014 și în mai 2015. Fotografiile expuse sunt imprimate pe pânză - tablouri canvas, unele fiind prezentate pentru prima dată publicului, altele fiind premiate deja pe plan internațional. „A fost un sentiment de exuberanță, de extaz de la răsărit până la apus. Este o zonă foarte dinamică, lumina se modifică și schimbă, odată cu ea, întreg ansamblul de culori ale naturii. Este o geometrie aparte, care îi impresionează nu numai pe fotografi. Am văzut acolo și foarte mulți pictori, dar și scriitori”, a povestit autorul la vernisaj. Sebastian Prioteasa este membru al Fotoclubului „Mihai Dan Călinescu”, avându-l mentor pe președintele acestuia, col. (r.) Mircea Anghel. Expoziția sa va rămâne deschisă la Muzeul Olteniei până în luna septembrie. cuvântul libertății / Pagină realizată de MAGDA BRATU Festivalul Internațional „Shakespeare” Craiova, 14-23 aprilie 2016 Programul zilei de sâmbătă, 23 aprilie ora 9.00, Teatrul Național „Marin Sorescu” (bibliotecă). Atelier de teatrologie realizat în colaborare cu Asociația Internațională a Criticilor de Teatru și Departamentul de Teatrologie, Management Cultural și Jurnalism Teatral din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică București. Ora 10.00, Consiliul Județean Dolj (Sala de Consiliu): Sesiune de shakespeareologie organizată în colaborare cu Asociația Internațională a Criticilor de Teatru (A.I.C.T.). Moderator: Octavian Saiu. Ora 13.00, Centrul Craiovei: „Romeo și Julieta”, spectacol comunitar itinerant realizat de Compania Parrabbola (Marea Britanie), Compania Teatrulescu și Festivalul Internațional Shakespeare (regia: Philip Pair). Ora 14.00, Consiliul Județean Dolj (Sala de Consiliu): Lansare de carte „Hamlet și nebunia lumii" de Octavian Saiu, ediție în limba engleză, Editura Institutului Cultural Român. Orele 16.00 și 18.00, Universitatea din Craiova (holul clădirii principale): „Iulius Caesar”, spectacol prezentat de Societatea Raffaello Sanzio din Cesena, Italia (regia: Romeo Castellucci). Ora 19.00, Teatrul Național București: „Folia, „Shakespeare & CO”, spectacol prezentat de „Gigi Căciuleanu Romania Dance Company” (regia și coregrafia: Gigi Căciuleanu). Ora 19.30, Teatrul Național „Marin Sorescu” (Sala „Amza Pellea”), „Richard III”, spectacol prezentat de Teatrul Schaubuhne din Berlin, Germania (regia: Thomas Ostermeier). Ora 22.00, Decernarea Premiului Internațional Shakespeare, ediția a V-a acordat de Festivalul Internațional Shakespeare și British Council România regizorului Thomas Ostermeier. Prezintă: George Banu, Președintele Juriului. Ora 22.30: închiderea oficială a Festivalului Internațional „ Shakespeare ”, ediția a X-a. Premiul Europa pentru Teatru, ediția a XV-a, 24-26 aprilie 2016 Programul zilei de duminică, 24 aprilie Ora 10.00, Teatrul Național „Marin Sorescu”: Premiul Europa Realității Teatrale. Conferință și întâlnire cu Andreas Kriegenburg. Curator: Ulrich Khuon. Ora 12.15, Teatrul Național „Marin Sorescu”: „ Turn and face the Strange" (from David Bowie’s „Changes”). Masă rotundă organizată de Uniunea Teatrelor din Europa. Ora 16.00, Teatrul Național „Marin Sorescu”: Premiul Europa Realități Teatrale. Conferință și întâlnire cu National Theatre of Scotland. Curator: Joyce McMillan. Ora 20.00, Teatrul pentru Copii și Tineret „Colibri”: Premiul Europa Realități Teatrale. National Theatre of Scotland „ Last Dream (on Earth) ” după Kai Fischer (regia: Kai Fischer). Ora 21.30, Teatrul Național „Marin Sorescu”: Premiul Special „O Furtună” după William Shakespeare. Adaptare, regia: Silviu Purcărete. Spectacol folcloric în premieră: „De dragoste, de primăvară” Ansamblul Folcloric „Maria Tănase” vă invită joi, 12 mai, la premiera spectacolului „De dragoste, de primăvară”. Vă vor încânta soliștii Niculina Stoican, Mariana Ionescu Căpitănescu, Petrică Mîțu Stoian, Constantin Enceanu, Marius Măgureanu, Lavinia Bîrsoghe, Liliana Popa, Cristian Bănățeanu, Aneta Șișu, Cini Mayer, Liviu Dică, Andra Ioana Matei, Delia Barbu, Marian Medregoniu și Paula Butușină. Acompaniamentul spectacolului va fi susținut de orchestra ansamblului, sub conducerea muzicală a maestrului Nicu Crețu. Coregrafia este realizată de maestrul Ionel Garoafă. Spectacolul va avea loc pe scena Teatrului pentru Copii și Tineret „Colibri”, cu începere de la ora 18.00, și va fi prezentat de Alina Șerban. Biletele s-au pus în vânzare la sediul ansamblului (strada „Crișului” nr. 9) și la Agenția Teatrului „Colibri”, la prețul de 30 lei, cu reducere pentru pensionari, studenți și elevi la 20 lei.