Cuvântul Libertății, septembrie 2020 (Anul 32, nr. 9172-9193)

2020-09-17 / nr. 9184

2 / cuvântul libertății_______________________ joi, 17 septembrie 2020 SCIUS Offic. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a expus ieri dimineață, în fața eurodeputaților, viziunea sa privind viitorul Europei, fragilizată de pandemie. O Europă mai rezistentă la amenințările sanitare, preocupată de schimbările climatice și criza economică, iată numai câteva din principalele teme acroșate, care au format structura discursului. Planul său de bătaie, dezvoltat în cadrul primului discurs despre starea Uniunii Europene, a fost considerat de eurodeputatul social-democrat Victor Negrescu,unul echilibrat și constructiv, deși de la buna intenție la rezultate concrete drumul este lung”. Pandemia a schimbat datele în UE, modul în care ne comportăm și comunicăm, impunând necesitatea pentru statele membre de a conjlucra colectiv și de a accelera reformele pentru susținerea economiilor lor în recesiune, prin investițiile permise de planul de relansare, adoptat în luna iulie. Criza a fragilizat sensibil Uniunea Europeană și Ursula von der Leyen a cerut statelor membre să meargă înainte, concentrându-se pe trei priorități: pactul verde, revoluția numerică și chestiunile geo-politice. Planul de relansare europeană post Covid, de 750 miliarde euro va finanța 30% din obligațiile verzi, practic relansarea ecologică. „Noi vom face operă de pionierat, construind o nouă Uniune Europeană solidă în materia obligațiilor verzi”, a afirmat în fața eurodeputaților Ursula von der Leyen. Vizată este o reducere cu 55% a emisiilor de gaze, cu efect de seră, până în 2030, în raport cu nivelul anului 1990. Vor fi consecințe pentru sectoarele de energie, transport și agricultură. O altă temă, abordată cu fermitate a fost naționalismul vaccinal care pune în pericol, a avertizat președinta Comisiei Europene, descoperirea unui vaccin contra Covid-19, ce face obiectul unei vii concurențe la scară mondială. ..Va trebui să creem o agenție de cercetare și dezvoltare bio-medicală avansată. la nivel european, cum există în SUA”. Fiecare temă abordată a fost dezvoltată pe larg. Un avertisment pertinent a fost adresat Turciei contra tentativelor de intimdare. ..Turcia este un vecin important și va fi întotdeauna. Dacă suntem geografic apropiați, distanța dintre noi și Ankara nu încetează să crească”. Referirea a vizat tensiunile din ultimele săptămâni dintre Grecia, Cipru-susținute de Franța- și Turcia, care au loc în Mediterana orientală. ..Statele noastre membre, Cipru și Grecia, pot conta pe solidaritatea totală a Europei pentru protejarea drepturilor lor legitime în materie de suveranitate”. După cum se știe Grecia și Turcia își dispută în zona Mediteranei orientale potențiale zăcăminte de gaze naturale. Tensiunile s-au agravat la sfârșitul lunii august, când au fost efectuate manevre militare rivale; în fine, un plan de acțiune ferm, contra rasismului în UE, fiindcă „este timpul să construim o Uniune veritabil anti-rasită în condamnarea rasismului”. S-au mai făcut referiri și la chestiunea migrației, după cele petrecute la 9 septembrie în tabăra Meria din insula greacă Lesbos, teatrul unor drame violente. Prima femeie aleasă în fruntea Comisiei Europene a încercat prin mesajul său să insufle un nou elan la nivelul Uniunii Europene. N-a scăpat din vedere nici riscul unui „no deal” între Bruxelles și Londra, și Comisia Europeană a dat Regatului Unit răgazul până la sfârșitul lunii de a retrage un proiect de lege ce pune în discuție angajamentele pe Brexit, subliniind că UE nu va ezita să utilizeze recursul la justiție. A făcut însă Ursula von der Leyen o afirmație, care se poate constitui în „fir roșu” al discursului său: „principala noastră prioritate est e să depășim această criză. Datorza modelului nostru unic de economie socială de piață putem face acest lucru”. Chiar dacă, cel puțin aparent, temele acroșate erau cunoscute, maniera dezvoltării lor a fost una calmă, coerentă, empatică, și pe alocuri chiar convingătoare. I Ursula von der Leyen la primul discurs despre starea Uniunii ........................ MIRCEA CANȚĂR ......... Ambasadorul Elveției în România, în vizită la șantierul fabricii de etanol celulozic Clariant din Podari Clariant, companie inovatoare și sustenabilă axată pe produse chimice de specialitate, a primit recent vizita Excelenței Sale Arthur Matth. Ambasadorul Elveției în România, în Podari, județul Dolj, unde compania construiește în prezent o fabrică de etanol celulozic, ce utilizează tehnologia inovatoare a companiei, și anume sunliquid, în cadrul vizitei. Ambasadorul a luat parte la un tur ghidat al șantierului, timp în care echipa de management a Clariant România i-a oferit o prezentare generală a fazelor de construcție a fabricii și informații despre vii-EDITOR: S.C.EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 2 A, TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: mediafaxfilmail.cvlDie8s.ro ___________Internet: www.cylpress.ro___________ Director: __________MIRCEA CANTĂR__________ Redactor-șef: _________MARGA BULUGEAN_________ REDACȚIA: Laura Moțîrliche, Marga Bulugean, Cristi Patru, Sport: Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabilitate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține toarele operațiuni; în plus, Ambasadorului i s-au prezentat o serie de date de interes despre industria biocombustibililor avansați din Europa și despre importanța proiectului pentru economia locală. „Vizita E. S. Arthur Matth, Ambasadorul Confederației Elvețiene, ne onorează și ne confirmă importanța operațiunilor Clamant la nivel local. Fabrica va crea noi locuri de muncă „verzi” și va aduce oportunități de afaceri pentru fermieri, care vor contribui la dezvoltarea economică a regiunii.” a declarat Dragoș Gavriluță, director de proiect sunliquide România. „Prima fabrică sunliquidă la scară comercială de acest tip, care produce etanol celulozic din reziduuri agricole, va pune România pe harta producției de biocombustibili avansați din Europa. Ne-am bucura să- l avem pe domnul Ambasador alături de noi și la ceremonia de inaugurare, atunci când vom finaliza construcția acestei fabrici emblematice”, a adăugat el. Excelența Sa Arthur Matth a afirmat: „Fabrica pe care Clamant o construiește în Podari ne arată cum reziduurile agricole din județul Dolj pot avea și o altă utilizare devenind o resursă importantă. Prin urmare, proiectul va contribui la realizarea unui nou lanț valoric bio, bazat pe reziduuri agricole.” La finalul vizitei, Ambasadorul Arthur Matth și-a exprimat aprecierea cu privire la investiția realizată de Clamant în România și pentru impactul pozitiv și transformator al acesteia asupra comunității. Clamant investește peste 100 de milioane de Euro în prima sa fabrică de acest tip. Proiectul primește o finanțare de peste 40 de milioane de Euro din partea Uniunii Europene. Odată ce fabrica va fi operațională, va prelucra aprox. 250.000 tone de paie și va produce 50.000 tone de etanol celulozic. Etanolul celulozic este un biocombustibil avansat, cu adevărat sustenabil și neutru din punct de vedere al dioxidului de carbon, care poate fi utilizat cu ușurință în infrastructura auto actuală. MARGA BULUGEAN r............... 11 . .........................................x Fabrica sunliquid ® se construiește pe un teren cu o suprafață de 98.000 de metri pătrați și va respecta cele mai înalte standarde, o atenție semnificativă fiind acordată confortului și stilului de viață al comunității locale. Constructorul este o companie românească, iar lucrările sunt realizate cu ajutorul unei echipe formată din 800 de muncitori în faza de vârf. Clarant face progrese semnificative în construcția fabricii. Finalizarea acesteia este preconizată pentru anul 2021, ulterior urmând a fi demarată producția.