Cuvîntul Nou, mai 1970 (Anul 3, nr. 125-128)

1970-05-30 / nr. 128

SOLIDARITATEA SCRISOAREA Comitetului judeţean de partid şi a Consiliului popular judeţean adresată locuitorilor judeţului Covasna (Urmare din pagina 1) Adresăm mulţumiri tractoriştilor de la I.M.A. Sfinţii Gheorghe şi I.M.A. Tîrgu Secuiesc care fără odihnă, ii şi noapte, au luat parte la operaţiunile de salvare a familiilor şi bunurilor cuprinse de furia apelor. Apreciem acţiunile prompte, meritorii ale ostaşilor forţelor armate, ale membrilor gărzilor patriotice, ale tineretului, organelor de securitate, miliţie, pompieri, cărora le aducem felicitări şi mulţumiri pentru modul exemplar cum şi-au îndeplinit misiunea ce le-a fost încredinţată. * Exprimăm mulţumiri activiştilor de partid, ai organizaţiilor de masă, obşteşti şi de stat, tuturor oamenilor muncii — muncitori, ţărani, intelectuali, cadre didactice, medici, funcţionarii din judeţul Covasna pentru înaltul simţ de răspundere, patriotism şi solidaritate umană de care au dat dovadă, şi ne exprimăm convingerea că şi în viitor îşi vor face datoria cu prisosinţă pentru înlăturarea urmărilor inundaţiilor. Comitetul judeţean de partid, Consiliul popular judeţean dau o înaltă apreciere spiritului de solidaritate de care au dat şi dau dovadă toţi cetăţenii judeţului faţă de pierderile materiale şi umane, suferite de multe zone ale ţării, ca urmare a calamităţilor naturale. Suntem convinşi că oamenii muncii din judeţul Covasna — alături de întregul nostru popor, strins unit în jurul partidului, al conducerii sate, în frunte cu tovarăşulNicolae Ceauşescu — călăuziţi de sentimentele nobile ale umanismului, răspunderii civice pentru înforirea patriei noastre socialiste, nu îşi vor precupeţi nici de acum înainte forţele pentru recuperarea pagubelor suferite, pentru ca ţara noastră să devină mai inimoasă, mai bogată, mai prosperă. Telegramă de mulţumire In numele oamenilor muncii din judeţul Bistriţa-Năsăud, Comitetul judeţean de partid şi Consiliul popular judeţean, transmit pe această cale, cele mai sincere şi calde mulţumiri locuitorilor judeţului Covasna, pentru ajutorul acordat familiilor atit de greu încercate de pe urma inundaţiilor. Spiritul de solidaritate exprimat de gestul dumneavoastră, va contribui în acelaşi timp, la îmbărbătarea oamenilor muncii din judeţul nostru, în lupta pentru înlăturarea efectelor acestei catastrofe fără precedent. Vă asigurăm dragi tovarăşi, că vom face totul pentru a readuce cit mai grabnic la normal, întreaga viaţă a judeţului. Comitetul judeţean de partid Bistriţa-Năsăud Consiliul popular judeţean ANUL Iii nr. 128 pag. 2 ELOGIUL IMENSEI SOLIDARITĂŢI Ca un singur om s-a ridicat intregul popor, ca o singură voinţă au acţionat cei 20 de milioane; ca un singur braţ s-au Înarmat braţele a milioane de muncitori, ţărani, ostaşi, tineri, luptători ai gărzilor patriotice in războiul cumplit împotriva unei naturi înnebunite ce se înverşuna să ne intringă voinţa şi braţul. De două ori s-au năpustit turbate puhoaiele peste casele şi întreprinderile Sighişoarei şi Mediaşului, aducindu-ne pe căile teleundelor diviziuni de coşmar. De două ori, aici, la noi acasă, eroicii mineri ai Virghişului au trebuit să facă stavilă cu braţul şi voinţa lor, năpraznei de ape ce se rostogoleau in galeriile minelor. De două ori, in zeci de localităţi, sute de familii au fost evacuate din calea puhoiului pustiitor. De două, de douăzeci, de două sute de ori ne-am înarmat cu voinţă, cu calm şi răbdare, ne-am unit în jurul conducătorilor sosiţi in mijlocul nostru intru îmbărbătare şi curaj, şi am biruit. Omul a fost încă o dată, de două, de douăzeci, de sute de ori mai tare decit o natură masteră, ce părea hotărită să ne spulbere de pe faţa pămintului. Acum, cind greul a trecut, cind apele domolite de dirzenia şi curajul oamenilor conduşi de cei mai dirji şi mai curajoşi dintre oameni, comuniştii, ne-am sumes minede şi am pornit gospodăreşte la treabă. In citeva ore, Fabrica de lapte concentrat şi brînzeturi din Baraolt şi-a reluat activitatea. Apa din galeriile Virghişului a fost evacuată şi primii vagoneţi de aur negru şi-au făcut drum spre lumină. Pe ogoare - acolo unde terenul s-a zvintat — gospodarii pămintului au început reinsămîntările. Şi, in timp ce ne îngrijim rănile, gindul ni se îndreaptă spre fraţii noştri cumplit loviţi de nenorocire. Pe adresa Comitetului judeţean de partid, a tovarăşului Carol Király, sosesc zilnic zeci şi sute de telegrame şi scrisori, in care colective de oameni ai muncii îşi manifestă solidaritatea frăţească cu familiile sinistrate, aducindu-şi din plin contribuţia la diminuarea urmărilor dezastrului, la alinarea unei suferinţe. „Noi cei 753 de salariaţi ai întreprinderii de industrie locală din Tîrgu Secuiesc am hotărît . Fiecare salariat va ceda fondului pentru ajutorarea familiilor sinistrate, cite o zi din salariu, în fiecare lună pînâ la sfîrşitul anului, suma totală ridicindu-se la 256.000 lei; in fiecare lună vom lucra o duminică, realizînd o producţie suplimentară în valoare de 1.200.000 lei; vom presta 2000 de ore muncă patriotică, contravaloarea lor intrînd tot în fondul pentru ajutorarea persoanelor sinistrate ..." Cadrele didactice, personalul administrativ şi elevii de la şcolile generale şi grădiniţele din Tîrgu Secuiesc, organizează spectacole iar fondurile realizate le vor depune in contul, atit de plastic denumit - CONTUL OMENIEI. Elevii s-au angajat să organizeze o acţiune de colectare şi valorificare a sticlelor şi borcanelor, din care să realizeze 1500 lei pe care-i vor depune tot in contul 2000. In continuare, in telegrama adresată Comitetului judeţean de partid se spune : „Elevii noştri au hotărît să renunţe în vara aceasta la locurile acordate lor in tabere şi excursii, în favoarea copiilor din familiile sinistrate. Cadrele didactice s-au hotărît să găzduiască 7 copii, iar părinţii elevilor, 17 copii, dintre care 3sa fie înfiaţi ..." Asemenea dovezi de omenie, de solidaritate cu cei aliaţi in suferinţă, s-au mai primit din partea colectivelor de la şcolile din Sita Buzăului, din Sfintu Gheorghe şi a multor altor unitaţi şcolare din judeţ. Deosebit de semnificativ e gestul elevilor claselor a Xll-a de la liceul din Tîrgu Secuiesc, care, intr-o impresionantă unanimitate au hotărît ca ultima lor uniformă de elevi s-o trimită colegilor din localităţile sinistrate, care şi-au pierdut veşmintele in viitoarea apelor. Teancul telegramelor creşte necontenit şi a cita din fiecare ar insemna repetarea la nesfirşit a „leit-motivului“ omeniei, al dragostei trăieşti pentru prietenul aliat la strîmtoare, concretizat in zeci, sute de mii de lei, mii de rochiţe, costume, paltoane, încălţăminte, obiecte casnice, pe care populaţia încercatelor meleaguri covăsnene le oferă din toată inima, celor ce au avut mai mult de suferit. Fiecare scrisoare, fiecare telegramă este un mesaj al minunatei solidarităţi care uneşte MAREA NOASTRĂ FAMILIE SOCIALISTĂ. GHEORGHE POPIJA Contul 2.000 — cont al omeniei Agenţiile C . C. din judeţul nostru, ca de altfel toate agenţiile din ţară, cunosc in ultima perioadă o afluenţă deosebită de depunători. Contul 2.000 nu oferă nici dobîndă, nici ciştiguri in obiecte şi bani. Şi totuşi, numărul depunătorilor este impresionant, iar totalul sumelor depuse creşte de la o zi la alta. Pină in ziua de 25 mai, Filiala judeţeană C.E.C. înregistrase in „contul omeniei", suma de 589.838 lei, iar, pină ieri dimineaţa, totalul banilor depuşi, ajunsese la 629.888 lei. Mii de oameni contribuie la ajutorarea altor mii de oameni, chiar dacă nu i-au cunoscut şi, poate, nu-i vor cunoaşte vreodată, chiar dacă banii depuşi nu le aduc nici dobîndă, nici ciştiguri in obiecte şi bani... Şi totuşi, numărul depunătorilor creşte mereu ... D. CUCU