Cuvîntul Nou, mai 1970 (Anul 3, nr. 125-128)

1970-05-30 / nr. 128

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VAI " ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN COVASNA AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN ANUL III Nr. 128 SÎMBĂTA, 30 MAI 1970 12 PAGINI 50 BANI HOTĂRÎRE A Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România şi a Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, privind unele măsuri de ajutorare a populaţiei şi a cooperativelor agricole de producţie care au avut de suferit din cauza calamităţilor naturale din luna mai 1970 Calamităţile naturale au afectat puternic laicii zone ale ţării, producind uriaşe pierderi. Au căzut pradă apelor vieţi omeneşti, au fost distruse şi avariate întreprinderi industriale şi agricole, alte unităţi economice şi instituţii social-culturale, căi de comunicaţii, un mare număr de locuinţe proprietate de stat şi proprietate personală a cetăţenilor, numeroase construcţii, anexe gospodăreşti, bunuri de uz gospodăresc şi personal, a pierit un însemnat număr de animale. La chemarea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, clasa muncitoare, ţărănimea, Intelectualitatea, armata şi gărzile patriotice, întregul nostru popor — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — au luptat ai şi noapte împotriva forţelor dezlănţuite ale naturii, neprecupeţind nici un efort, au dat numeroase dovezi de eroism, uneori mergînd pînă la sacrificiul suprem, pentru zăgăzuirea apelor, pentru salvarea bunurilor materiale şi a vieţilor omeneşti. Sub conducerea nemijlocită a organelor şi organizaţiilor de partid, comitetele executive ale consiliilor populare, celelalte organe de stat, şi organizaţii obşteşti au acţionat cu hotărire pentru restabilirea şi normalizarea situaţiei, pentru repunerea în funcţiune a unităţilor industriale, agricole, comerciale şi sp(Continuare în pag. a 11-a) Fiecare oră, fiecare minut, pentru muncă productivă Interviu cu tovarăşul CAROL KIRÁLY, prim-secretar al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., preşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean . Care au fost ramurile economiei judeţului, cel mai mult lovite de inundaţii, ce pagube se semnalează după primele evaluări ? — Apele s-au revărsat într-un interval scurt de două ori punînd locuitorii judeţului, organele de partid şi de stat, unităţile economice în faţa unor grele încercări. In lupta cu cel de al doilea val de inundaţii, ne-a fost de folos experienţa cîştigată cu o săptămînă înainte. Deşi acesta a fost de o mai mare amploare decit primul val, datorită măsurilor luate, am fost pregătiţi şi am luptat cu rezultate mai bune împotriva pericolului creat de dezlănţuirea apelor. Prima viitură a periclitat mai mult valea Oltului, a pricinuit pagube obiectivelor industriale din zona amintită şi celor din bazinul Baraoltului. A doua viitură a provocat calamităţi în jurul Rîului Negru şi al afluenţilor lui. Datorită revărsării, nu numai a celor două (Continuare în pag. a 9-a) CHEMAREA Consiliului judeţean al Frontului Unităţii Socialiste către toţi oamenii muncii din judeţul Covasna în aceste zile grele pentru întreaga ţară,, cînd numeroase capacităţi de producţie, mari suprafeţe de teren, localităţi, bunuri materiale, avutul unui mare număr de cetăţeni au fost distruse sau deteriorate din cauza inundaţiilor, cînd datorită revărsării apelor au avut loc pierderi de vieţi omeneşti, s-au manifestat în chip impresionant puternica unitate de voinţă, adînca solidaritate tovărăşească a tuturor oamenilor muncii, — români şi maghiari — din judeţul Covasna. Răspunzînd cu fermitate, energie şi eroism chemării conducerii partidului şi statului, populaţia judeţului nostru, alături de oamenii muncii din întreaga ţară, s-a angajat din prima clipă, cu toată puterea de muncă, în bătălia cu stihiile naturii pentru a diminua pagubele create de revărsarea apelor, pentru a pune la adăpost vieţile oamenilor, a salva avutul obştesc şi al cetăţenilor, pentru a înlătura avariile, astfel încît unităţile din industrie şi agricultură, să reintre cit mai rapid în circuitul producţiei, ca întreaga viaţă să-şi reia cursul normal. Consiliul judeţean al Frontului Unităţii Socialiste, cheamă toate organizaţiile de masă şi obşteşti, sub conducerea organizaţiilor de partid, toţi cetăţenii judeţului nostru, muncitori, ţărani, intelectuali, tineri şi vîrstnici, bărbaţi şi femei, români, maghiari, să-şi înzecească eforturile pentru îndeplinirea şi depăşirea exemplară a planului de producţie în industrie, agricultură şi în celelalte ramuri ale economiei, pentru compensarea daunelor pricinuite, pentru depăşirea (Continuare în pag. a 14-a) Tovarăşul Nicolae Ceauşescu în mijlocul locuitorilor din zonele sinistrate în zilele care au trecut, eforturile depuse pentru apărarea împotriva inundaţiilor au continuat pe întreg cuprinsul patriei. în unele locuri, datorită ploilor intermitente, numeroase rîuri şi pîraie au crescut din nou, revărsîndu-se din albii. Astfel, mai multe oraşe şi sate lovite de prima undă de viitură, precum şi mari suprafeţe agricole, au fost din nou acoperite de apă. Deosebit de mari au fost distrugerile pricinuite de inundaţii, pe cursul inferior al Dunării, precum şi în zona de joncţiune a Siretului şi Prutului. Partidul şi guvernul au intervenit în toate cazurile, în nj°d operativ, au luat toate măsurile pentru atenuarea consecinţelor inundaţiei, pentru salvarea vieţilor omeneşti şi a bunurilor, pentru normalizarea, în cel mai scurt timp, a vieţii economice şi sociale. In vederea stabilirii ordinei de urgenţă a acţiunilor întreprinse împotriva acestei calamităţi naturale şi a măsurilor pentru lichidarea pagubelor cauzate de inundaţii, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, însoţit, de mai mulţi conducători de partid şi de stat a făcut zilele trecute o vizită de lucru operaiva în judeţele Buzău, Vrancea, Vaslui, Iaşi Brăila, Galaţi, Botoşani, Suceava, Neamţ, Bacău şi Ialomiţa La reşedinţele de judeţ precum şi in împrejurimile lovite de calamitate, conducătorii de partid şi de stat au făcut, o amplă trecere în revista a zonelor inundate şi periclitate, s-au interesat îndeaproape de situaţia creată în urma revărsării Dunării, Siretului şi Prutului, au studiat la faţa locului mersul imenselor lucrări de prevenire a inundaţiilor şi, împreună cu forurile locale, au întreprins măsuri operative de terminare cit mai grabnică şi cu maximum de eficienţă, a lucrărilor de ajutorare şi îmbunătăţire a condiţiilor de viaţa a sinistraţilor. . In localităţile vizitate, populaţia a făcut o călduroasă primire secretarului general al partidului şi celorlalţi conducători de partid şi de stat. La reşedinţele de judeţ, întîmpinat cu puternice ovaţii, a luat cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cuvintele secretarului general al partidului au fost prelung aplaudate, exprimînd recunoştinţa populaţiei pentru sprijinul acordat, pentru certitudinea că acţionind în spiritul recomandărilor primite, greutăţile vor fi învinse, urmările calamităţii vor fi lichidate. Această vizită a constituit un nou izvor de forţe pentru locuitorii judeţelor respective. Ei şi-au exprimat hotărîrea de a munci cu abnegaţie patriotică pentru lichidarea urmărilor inundaţiei pentru prevenirea unui nou pericol şi de a acţiona ferm şi neahătul, ca un singur om, pentru ca patria socialistă să treacă cu succes peste această grea încercare. SCRISOAREA Comitetului judeţean de partid şi a Consiliului popular judeţean adresată locuitorilor judeţului Covasna Poile intermitente care au căzut în tot judeţul, au provocat de două ori în decurs de 10 zile, inundaţii de proporţii nemaiîntâunite pe aceste meleaguri. Apele dezlănţuite au acoperit mari suprafeţe de teren agricol, au paralizat activitatea unor intreprinderi industriale, au distrus în calea lor poduri, căi de comunicaţii, au pătruns in localităţi periclitînd viaţa oamenilor, bunurile materiale proprietate obştească şi personală. Au fost greu lovite de calamităţi I.M. Căpeni, Fabrica de lapte concentrat Baraolt, Fabrica de cherestea Zăbrătău, unităţi agricole de stat şi cooperatiste precum şi localităţile Tîrgu Secuiesc, Reci, Bita, Comolău, Ozun, Bacei, Chichiş, Sinzieni, Catalina, Tamaşfalău, Arad, Hăghig, Aita Mare etc. La chemarea organelor şi organizaţiilor de partid, a comandamentelor judeţean, orăşeneşti şi comunale, au răspuns cu însufleţire toţi locuitorii, de la mic la mare — muncitori, ţărani, intelectuali, tineri, membri ai gărzilor patriotice, ostaşi ai forţelor armate — care în lupta cu stihiile dezlănţuite ale naturii, au muncit zi şi noapte cu dîrzenie pentru a pune la adăpost vieţile oamenilor, pentru a salva bunurile materiale obşteşti şi personale. Exprimăm cele mai calde felicitări şi vii mulţumiri harnicilor mineri din bazinul Baraoltului care, înfruntînd pericolul apelor, au repus în funcţiune secţia de exploatare Vîrghiş I şi s-au angajat să recupereze rămînerile în urmă. CAROL KIRÁLY, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean Covasna (Continuare in pagina a 2-a)