Cuvântul Nou, aprilie 2002 (Anul 13, nr. 3347-3370)

2002-04-23 / nr. 3364

Viaţa internaţională Franţa va cunoaşte în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale, programat la 5 mai, un duel istoric între actualul preşedinte de dreapta, Jacques Chirac, şi liderul Frontului Naţional (de extremădreaptă), Jean-Marie Le Pen, după cataclismul provocat de eliminarea premierului socialist Lionel Jospin, duel pe care Chirac l-ar cîştiga cu uşurinţă, după cum indică două sondaje, comentează AFP. Asumîndu-şi ‘‘deplina responsabilitate a acestui eşec”, Jospin, în vîrstă de 64 de ani, a anunţat retragerea sa din viaţa politică după încheirea alegerilor prezidenţiale. Şeful guvernului a calificat acest rezultat ca fiind “profund decepţionant” pentru el şi pentru cei care l-au “însoţit în această acţiune”. El a adăugat că rezultatul obţinut de extrema-dreaptă, aproximativ 20 la sută, reprezintă “un semn neliniştitor pentru Franţa şi democraţia franceză”. “Înfrîngere crudă”, “seism politic”, “cutremur înfricoşător", “lovitură de măciucă”, “lovitură de trăsnet" sînt cîteva din aprecierile liderilor stîngii, în timp ce Le Pen, în vîrstă de 73 de ani, îşi savurează succesul care reprezintă, în opinia sa, “o mare înfrîngere” pentru cei doi lideri ai “establishmentului”. în vîrstă de 69 de ani, Chirac a lansat un apel “la adunarea tuturor francezilor” pentru “o tresărire democratică", iar partidul fondat de el, Adunarea pentru Republică (RPR), şi-a afişat mulţumirea de a- i vedea pe şeful statului pe primul loc în urma scrutinului desfăşurat duminică, dar fără să dea dovadă de triumfalism. Mai mult, fostul ministru Francois Fillon a deplîns faptul că, “în prezent, sistemul politic din Franţa este bolnav”. Ultimele estimări confirmă că Jacques Chirac se află pe primul loc, cu un scor apropiat de 20 la sută. Le Pen se situează pe poziţia a doua, cu 17,2-17,3 la sută, în timp ce Lionel Jospin pare să fi obţinut 16,3 la sută. Candidatul de centru-dreapta Francois Bayrou, pornit de la un nivel inferior în sondaje, a ocupat un neaşteptat loc patru, cu 6,8-6,9 la sută, în faţa reprezentantei curentului troţkist, Arlette Laguiller. Aceasta a realizat cea mai bună performanţă a sa, 6-6,3 la sută, din anul 1974, cînd a participat pentru prima dată la prezidenţiale, dar cu mult sub cele 11 procente cu care era creditată în sondaje. Republicanul Jean-Pierre Chevenement, care, cu Polul său Republican, a vrut să depăşească vechiul clivaj stînga-dreapta şi s-a ambiţionat să ajungă pe locul al treilea, a depăşit cu greutate pragul de cinci la sută, obţinînd maxim 5,3 procente. Creditat cu 5-5,2 la sută din voturi, candidatul verzilor, Noel Mamere, a avut un rezultat mai bun decît Dominique Voynet la precedentele prezidenţiale din 1995 (3,3 la sută). El este ultimul dintre cei 16 candidaţi care a depăşit pragul electoral de cinci la sută, necesar restituirii cheltuielilor de campanie. Ceilalţi nouă prezidenţiabili au obţinut mai puţin de cinci la sută, următorul fiind troţkistul Olivier Besancenot, cu 4,5 la sută, cu un punct procentual mai mult decît comunistul Robert Hue, al cărui partid a cunoscut cea mi severă înfrîngere din istoria sa, în cel de al doilea tur, Chirac va învinge categoric pe Le Pen, cu un rezultat estimat între 78 80 la sută din voturi, conform sondajelor SOFRES și IPSOS. Statele majore ale liderior politici au dat deja primele Îndommuri vot. Pincipalii C£indidaţi, Chevenement, Mamere, Bayrou au cerut să se bareze ascensiunea Le Pen. Arlette Laguiller, candidată a curentului troţkist, a refuza sa ceară electoratului său să îl voteze pe Chirac, în timp ce Corinne Lepage, ministru în perioada în care actualul şef al statului a ocupat funcţia de premier, s-a pronunţat pentru susţinerea preşedintelui în funcţie. Doar celălalt canddat al extremei-drepte, Bruno Magrsfi şia sfătuit alegătorii “să se mobilzeze în favoarea lui Le Pen”. Fondatorul Mişcării Naţionale Republicane a declarat că este mulţumit de scorul spectaculos înregistrat de dreapta naţională şi republicană, care a a atins aproxiamtiv 20 la sută, şi în mod deosebit cel obţinut de Jean-Marie Le Pen”. Candidatul troţkist Olivier Besancenot nu şi-a sfătuit electoratul cum să voteze în turul al doilea, dar a afirmat că “Frontul Naţional reprezintă o moştenire a fascismului", adăugind ca “a sosit timpul pentru a refonda speranţele stîngii”. Jaim Jacques Chirac este considerat favorit în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale din Franţa Reacţii ale liderilor internaţionali la rezultatele alegerilor prezidenţiale din Franţa I Intrarea lui Jean Marie Le Pen în turul doi al alegerilor prezidenţiale din Franţa a suscitat reacţii în multe din capitalele lumii, liderii europeni exprimîndu-şi încrederea în victoria lui Chirac în turul doi, în timp ce reprezentanţii mişcărilor similare partidului lui Le Pen, Frontul Naţional, au salutat rezultatul candidatului extremei drepte franceze. Dreapta italiană se distanţează de Le Pen » Un ministru, membru al partidului italian Alianţa Naţională (AN, dreapta conservatoare), asociată în coaliţia guvernamentală de dreapta condusă de Silvio Berlusconi, sa distanţat, luni, de liderul extremei-dreapte franceze Jean- Marie Le Pen, calificat pentru al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale. "Ţin să precizez un lucru. Dacă aş fi fost în Franţa, aş fi votat pentru Chirac, nu pentru Le Pen”, a declarat ministrul Comunicaţiilor, Maurizio Gasparri, în interviurile acordate publicaţiilor’’Corriere della Sera” şi ”La Repubblica”. ”Pe Le Pen nu îl mai ascultăm de mult timp”, a afirmat oficialul italian. ”Nu cred că Le Pen va deveni preşedinte al Republicii. Este o ipoteză teoretică. Nu cred că poate mai mult”, a declarat Gasparri. ”în cazul în care va deveni preşedinte cred că Franţa va avea probleme în relaţiile internaţionale”, a subliniat el. ”Din punctul meu de vedere, motivul acestui rezultat este dezagregarea stîngii, care duce spre un dezastru european, deoarece acolo unde guvernează nu reuşeşte să realizeze sinteza”, a comentat oficialul italian. ”Le Pen a plasat în centrul campaniei sale teme cum ar fi insecuritatea şi emigrarea, probleme care îi preocupă pe oameni, chiar dacă acest lucru place sau nu”, a subliniat el. ”Nu cred, însă, că Le Pen dispune de soluţii pentru a rezolva aceste probleme”, a declarat ministrul italian. ”Nu cred că 16 la sută din francezi sunt rasişti. Angoasele şi protestele trebuie auzite de Chirac înaintea alegerilor legislative din iunie, altfel vor exista probleme”, a concluzionat Gasparri.  Rezultatele oficiale parţiale la alegerile regionale din Germania Partidul Social-democrat (SPD), condus de cancelarul Gerhard Schroeder, a suferit o înfrîngere usturătoare în faţa opoziţiei conservatoare creştin-democrată (CDU) în alegerile regionale din Saxa Superioară, fosta Republică Democrată Germană, fiind devansat chiar şi de neocomunişti din PDS, relatează AFP. Noul Parlament regional numără 115 aleşi, majoritatea absolută fiind de 58 de locuri de care vor beneficia CDU aliaţi cu liberalii din FDP, în condiţiile în care cele două formaţiuni dispun de un total de 65 de locuri. Potrivit cifrelor oficiale publicate, duminică seară, de Comisia electorală, rezultatele sînt: - înscrişi: 2.100.759 alegători - participare: 56,5 la sută (faţă de 71,5 ,n 1 ggs -15 la sută) - CDU: 37,3 la sută (22 în 1998 -15,3 la sută) - 48 de locuri (28 în 1998) - PDS: 20,4 la sută (19,6 - 0,8) - 25 de locuri (25) - SPD: 20,0 la sută (35,9 -15,9) - 25 deocuri (47) - FDP: 13,3 la sută (4,2 - 9,1) -17 locuri (_) - PRO (populist): 4,5 la sută (4,5) - Verzii: 2,0 la sută (3,2 -1,2) - Diverși: 2,3 la sută (1,4 - 0,9) -Extremă-dreapta (12,9)-0 locuri (11) Tony Blair crede că francezii vor respinge extremismul Primul-ministru britanic, Tony Blair “are încredere că poporul francez va respinge orice formă de extremism”, a anunţat, luni, purtătorul său de cuvînt după primul tur de scrutin din Franţa, transmite AFP. ”Nu trebuie să ne amestecăm în alegerile franceze, poporul francez trebuie să decidă singur”, a adăugat purtătorul de cuvînt de la Downing Street, într-o conferinţă de presă. “Avem încredere că francezii vor respinge orice formă de extremism”, a adăugat el. "Premierul crede că este un lucru trist pentru Lionel Jospin care, după părearea sa, este un om cinstit”, a adăugat purtătorul de cuvînt. Şeful guvernului britanic intenţionează să îi contacteze telefonic pe omologul său francez şi pe preşedintele Jacques Chirac, a concluzionat purtătorul de cuvînt de la Downing Street. iiiiiiiiiii nou Rezultatul primului tur al alegerilor este “alarmant’, declară Joschka Fisher Rezultatul primului tur al alegerilor prezidenţiale în Franţa este “alarmant”, a afirmat ministrul german al Afacerilor Externe, Joschka Fischer (reprezentant al Partidului Ecologist), în cadrul unei reuniuni a conducerii partidului său la Berlin, transmite AFP. Guvernul german nu a reacţionat, pentru moment, în mod oficial. Berlinul observă “cu mare interes” rezultatele alegerilor, s-a limitat să precizeze purtătorul de cuvînt al Guvernului german, Uwe-Karsten Heye. Potrivit acestuia cancelarul socialdemocrat (SPD), Gerhard Schroeder, nu a purtat discuţii, pînă în prezent, nici cu preşedintele francez Jacques Chirac, nici cu premierul Lionel Jospin. Liderul grupului parlamentar al Verzilor din Bundestag (Camera Deputaţilor din Germania), Rezzo Schlauch, a declarat că nu trebuie analizate alegerilor franceze într-o manieră izolată, în condiţiile în care evenimente asemănătoare au loc şi în Italia, Danemarca şi Olanda. El a adăugat că aceste evenimente ar putea complica procesul unificării europene. Prezenţa în al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale franceze a liderului extremeidreapta, Jean-Marie Le Pen, alături de actualul preşedinte, neogaullistul Jacques Chirac, “este o înfrîngere catastrofală a stîngii, care s-a deşirat fără motiv", a estimat copreşedintele Partidului Verzilor din Germani, Fritz Kuhn. Fritz Kuhn, al cărui partid este partenerul social-democraţilor din Guvern, a cerut "tuturor democraţilor să facă front comun pentru a se opune ideilor extremeidreapta. De asemenea, Michael Glos, responsabilul grupului parlamentar al Uniunii Creştin-sociale (CSU), a cărui preşedinte, Edmund Stoiber, este candidatul opoziţiei conservatoare pentru alegerile din Germania, din septembrie, a afirmat: “Există în Franţa unele anomalii de pe urma cărora se pare că a profitat Jean-Marie Le Pen. Trebuie să fim foarte atenţi la aceste lucruri şi în Germania: emigrarea nereglementată nu trebuie să se dezvolte şi trebuie să prevenim riscurile comiterii unor atentate teroriste”. Primul-ministru suedez, Goeran Persson, a estimat că primul tur şi rata record a absenteismului au reprezintat "un eşec pentru principalii doi candidaţi”, Jacques Chirac şi Lionel Jospin. “Presupun că preşedintele Jacques Chirac va fi reales”, a declarat şeful Guvernului suedez. Ministrul de Externe belgian crede că turul doi va fi câştigat de Chirac Ministrul belgian al Afacerilor Externe, Louis Michel, a afirmat, duminică, faptul că Jacques Chirac va cîştiga cel de al doilea tur de scrutin în faţa candidatului de extremă-dreapta, Jean-Marie Le Pen, şi că va fi un lucru foarte ’’amuzant”, transmie AFP. “Am avut dreptate să nu banalizez extrema dreaptă atît timp cît vedem ce se întîmplă în Austria, Italia şi acum în Franţa, patria drepturilor omului”, a adăugat el. Preşedintele Partidului belgian Francofon, Elio Di Rupo, a cerut ’’tuturor democraţilor să se adune şi să spună stop extremei-dreapta”. Secretarul federal al Partidului Ecologist francofon Ecolo, Jacques Bauduin, a precizat că scorul obţinut de Jean-Marie Le Pen constitue "o înfrîngere a democraţiei”. în Elveţia, purtătorul de cuvînt al Partidului Socialist (PS), Jean-Philippe Jeannerat, a afirmat că în mai multe ţări unele partide sînt gata să profite de electoratul “neoconservator şi neonaţionalist”. Din punctul său de vedere, reuşita lui Jean- Marie Le Pen demonstrează faptul că reţelele Frontul Naţional sînt extrem de active în Franţa. Pentru Jean-Philippe Maître, liderul grupului parlamentar al PDC, succesul extremei drepte este un vot de protest al alegătorilor, din ce în ce mai puţin seduşi de aparatele marilor partide. Preşedintele PRD, Gerald Buhrer, a declarat că rezultatul înregistrat de Jean-Marie Le Pen este un “semnal periculos" care dezvăluie “trasările grave” ale alegătorilor. Rezultatele prezidenţialelor un seism politic neprevăzut Sondajele de opinie nu au prevăzut seismul politic reprezentat de prezenţa liderului istoric al extremei-dreapta Jean-Marie Le Pen în al doilea tur de scrutin al alegerilor prezindenţiale din Franţa şi eliminarea primului-ministru socialist Lionel Jospin, relatează AFP. Le Pen, în vîrstă de 73 de ani, care a obţinut 17 la sută din voturi, potrivit estimărilor publicate, duminică, în jurul orei 20.00 GMT, a fost creditat în ultimele sondaje cu 12-14 la sută din intenţiile de vot. Institutele de sondare a opiniei publice s-au înşelat din nou în legătură cu succesul de care se bucură Frontul Naţional (FN), din momentul în care a apărut pe scena politică, în 1983, reticenţa persoanelor chestionate a demonstrat preferinţa lor faţă de o mişcare considerată extremistă. Redresările operate, în baza rezultatelor obţinute la alegerile anterioare, în ceea ce priveşte răspunsurile brute, s-au dovedit inoperante pentru a-l plasa, în sondajele de opinie, pe Jean- Marie Le Pen la adevăratul său nivel. Anumite institute s-au temut chiar, în ultimele zile, să opereze redresări prea brutale şi să exagereze revenirea lui Le Pen, de la 7-9 la sută, la sfîrşitul anului trecut, la 10 la sută, în ianuarie, şi la 12-14 procente de la începutul lunii aprilie. Ele au estimat, totuşi, că Le Pen va putea obţine mai multe voturi din momentul în care preşedintele FN şi-a cizelat limbajul. La nici unul dintre ceilalţi candidaţi nu s-a înregistrat o diferenţă atît de mare între sondajele de opinie şi voturi, chiar dacă în cazul premierului socialist Lionel Jospin, creditat, în general, cu 18 procente în ultimele săptămîni, faţă de 16 la sută din voturi în ultimele estimări, există o diferenţă de două procente. Preşedintele Partidului Comunist, Robert Hue, a înregistrat 6 la sută din voturi faţă de 3,6 la sută. Sondajele au prevăzut scorul obţinut de preşedintele în exerciţiu Jacques Chirac, uşor sub 20 la sută, precum şi cel al candidatului Verzilor, Noel Mamere, puţin peste 5 la sută. De asemenea, au prevăzut revenirea candidatului de centrudreapta Francois Bayrou. Sarcina institutelor de sondare a opiniei, lucru recunoscut înaintea scrutinului, a fost îngreunată de indecizia alegătorilor. Potrivit din Franţa9 de sondaje sondajelor efectuate, sîmbătă, 40 la sută dintre alegători au declarat că ar putea să îşi schimbe opinia. Rezultatele înregistrate, duminică seară, ridică problema impactului sondajelor şi al comentariilor ziaristice şi politice care le însoţesc, asupra comportamentului şi alegătorilor din ce în ce mai nehotărîţi. Lionel Jospin a fost, practic de la începutul campaniei electorale, considerat finalist pentru al doilea tur de scrutin, fapt ce i-a determinat pe alegătorii de stînga să voteze, crezînd că gestul lor nu implică riscuri, pentru ceilalți candidați. ✓ ^ * -Pf « I 1* 6 mm %. - Extrema dreaptă ungară îl felicită pe Le Pen Liderul extremei-dreapta din Ungaria, Ittvan Csurka, l-a felicitat călduros, luni, pe Jean-Marie Le Pen, care se află pe poziţia a doua în primul tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale din Franţa, transmite AFP. ”Aş dori să îl felicit pe Jean-Marie Le Pen cu o afecţiune călduroasă”, a declarat Csurka. ’’Sîntem foarte bucuroşi. Succesul său este un rezultat istoric care va influenţa viitorul întregului continent”, a adăugat liderul Partidului Vieţii şi Dreptăţii în Ungaria (MIEP), care a fost eliminat pe 7 aprilie în primul tur de scrutin al alegerilor legislative din Ungaria. "Cred că există o şansă de victorie în al doilea tur de scrutin şi că îi va ridica steagul şi mai sus. Nu există precedent în Franţa”, a continuat liderul acestui partid ultranaţionalist şi antisemit. Succesul lui Le Pen a ’’depăşit toate aşteptările şi trebuie să servească drept lecţie. El a respins teza avansată de mare parte a presei potrivit căreia o forţă extremistă nu este demnă să conducă o ţară”, a declarat fost scriitor reconvertit în politică. i Peter Medgyessy, probabil viitor prim-minnistru, doreşte reconcilierea cetăţenilor ungari Peter Medgyessy, probabil viitorul premier al Ungariei, după victoria stîngii la alegerile legislative de duminică, este un specialist în finanţe, care doreşte reconciliera ungurilor după o campanie electorală furtunoasă, relatează AFP. Medgyessy a promis că va aduce “pacea socială” după victoria în alegeri a socialiştilor şi a aliaţilor lor liberali de stînga, Alianţa Democraţilor Liberi, în faţa conservatorilor premierului Viktor Orbán. Fost ministru de Finanţe şi membru al comitetului central al celui mai reformist Partid Comunist din Europa de Est, el s-a retras în cariera profesională pînă a fost rechemat în politică de socialişti. Medgyessy nu este membru al partidului, lucru care i-a permis să păstreze distanţa şi să-şi aleagă propria sa echipă în cabinetul pe care începe să îl formeze. Miniştrii propuşi de el pentru Finanţe şi Justiţie nu sînt nici ei membri ai Partidului Socialist Ungar. El nu are nici siguranţa, nici talentele de orator ale adversarului său Viktor Orbán. Medgyessy oferă imaginea unui profesionist eficient, care se simte mai în largul lui în economie, decît în diplomaţie. El vorbeşte franceza, româna, rusa, iar în ultimele luni şi-a îmbunătăţit engleza. Medgyessy promite că va elimina diferenţele dintre săraci şi bogaţi. După derivele autoritare care i se reproşează lui Orbán, el şi-a propus întărirea controlului Parlamentului asupra executivului şi a libertăţii presei. Născut la Budapesta pe 19 octombrie 1942, într-o familie originară din Transilvania, Peter Medgyessy nu avea decît cinci ani cînd tatăl său a fost numit consilier la ambasada Ungariei la Bucureşti. Licenţiat în 1966 în ştiinţe economice, el s-a angajat în Ministerul de Finanţe, unde a făcut carieră, în 1982, el este viceministru de Finanţe, iar în 1986 ministru. Peter Medgyessy este unul dintre artizanii unei reforme a impozitelor după model european, în 1987, condiţie indispensabilă trecerii la economia de piaţă. Vicepremier din 1987 pînă în 1990, el s-a ocupat de supervizarea liberalizării economiei ungare, din partea Partidului Comunist. După victoria conservatorilor lui József Antall în primele alegeri libere din 1990, el se întoarce în sectorul privat, conducînd, pînă în 1994, filiala ungară a grupului bancar francez Paribas. Din 1996 în 1998, Peter Medgyessy redevine ministru de Finanţe în timpul guvernării coaliţiei socialist-liberale a lui Gyula Horn. El consideră că rezultatul cel mai important al acestui mandat a fost scăderea inflaţiei de la 28 la sută la 11 la sută. El se prezintă ca un social-democrat şi îi ia ca exemplu pe premierul britanic Tony Blair şi pe cancelarul german Gerhard Schroeder. El promite că va aduce creşterea economică a Ungariei la 6 la sută pînă în 2005, faţă de 4 la sută în medie sub guvernul conservator în exerciţiu. Peter Medgyessy are doi copii dintro primă căsătorie. Fiica sa Ildikó este născută în 1969, iar fiul său Gergely în 1970. El s-a recăsătorit în 1991 cu o economistă, Katalin. Anul XIII Nr. 3364 UE Rezultatul alegerilor din Franţa va avea 9 implicaţii asupra politicii europene Preşedintele Parlamentului European, Pat Cox, a declarat, luni, că rezultatele primului tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale în Franţa va avea, probabil, implicaţii ’’asupra întregii clase politice europene", transmite AFP. ”Un rezultat unde aproximativ 30 la sută din alegători s-au abţinut şi aproximativ 30 la sută din alegători au votat pentru candidaţii extremei-drepte sau extremeistîngi va avea probabil impact nu numai asupra Franţei, ci asupra întregii clase politice europene”, a declarat Cox, într-un comunicat.