Gunst Péter - Angi János - Bényei Tamás - Pósán László (szerk.): Debreceni Szemle. Válogatás az 1927-1944. évfolyamok anyagából (Debrecen, 1993)

Irodalomtudomány-irodalomtörténet

is kevesebb. Meglát minden emberi fogyatkozást s a nyárspolgár kaján kárörömével mulat rajta ; csak egyszer árulja el, a Noszthy-fiú törté­netében, hogy nagyobbra lett volna hivatott. Nem oly őstehetség, de komolyabb nála Gárdonyi. Történelmi regényeiben is az átlagember reális életének rajzával kelt illúziót. A néplélekbe jobban behatolt, mint elődei, új színt azonban alig ad ahhoz a képhez, melyet Tolnainál megtalálunk. Vívódik az élet magasabb kérdéseivel, de naív filozófiája sohse bírt igazi érdeklődést kelteni. Mint Mikszáth, ő is a szó minden­napi értelmében „költői“ : a felületen új és friss, de ábrázolásmódja a leglényegében megszokott. Még inkább áll ez a kitűnően komponáló Herczeg Ferencre, aki ma sem szabadult ki a kilencvenes évek kon­venciói közül. Modern problémák iránt az ő érzéke a legnagyobb, konfliktusait azonban rendesen a kaszinói felfogás oldja meg. Előkelő hősei alapjában olyanok, ahogy őket a polgárember elképzeli. Szabatos megfigyelő s a kor mélyülő hajlama mind több nyomot hagy alkotá­sain, de lelkünk mélyéig megrendíteni tragédiáival sem képes. 6. Abban, hogy századvégi irodalmunk még romantikus történelmi regényeiben sem lép túl a demokratikus , kispolgári költészet határán, már ludas az a szerep is, mely szellemi életünkben a hazai zsidóságnak jutott. Fölösleges itt arra emlékeztetni, hogy közülök a kiválóbbaknak bőven jutott a spirituális sóvárgásból. Nagy átlaguk azonban, a szabad­­verseny tülekedéseihez nem szokott társadalmunkban, oly mohón árasztotta el a földszerzés, nagyipar és a kereskedelem mellett főleg a sajtót s a színházat, h­ogy a nagy tömegekbe egyre inkább beleolthatták a nélkülük is járványos materialista szellemet, a nyárspolgári kényelem ájtatát s az olcsó érzelgősséget. Nélkülük az elvárosiasodás folyamat­a lassúbb, de veszélytelenebb lett volna. Mikor radikális vezéreik fölismerték Ady szövetségének becsét, divatból csatlakoztak hozzá is, de mily kevesen voltak sorukban még Ady közvetlen környezetét sem véve ki, — akik azt látták s azt értékelték a költőben, aminek ma látjuk őt. Az Adyék mellett csapott örömriadal sok tekintetben oka volt annak, hogy a magyarság széles tömege előtt homályban maradtak új irodalmunk nagy értékei ugyanakkor, midőn a közelismerésből exportdrámáink is bőven kivették részüket. A közepes tehetségek cukros költészetéhez képest az Ady-nemzedék alkuvásnélkülisége s az élet összes realitásait a szellem régióiba fölemelő ereje anyagelvűség­­nek, európai kultúráltsága pedig ízléstelen vadzseniskedésnek rémlett. Pedig századunk irodalmában nemcsak az a szerep jut nekik, hogy az új világáramlatok számára tág csatornát ásnak, hanem egyszersmind ők buzogtatják elő költészetünk eldugult régi forrásait. Vezető egyéni­ségeiket a külföldnél sokkal inkább ihleti irodalmunk s a magyar élet. Ady harcos nacionalizmust trombitál, mikor közvéleményünk édesen szendergi meg a harmincmilliós magyarság álmát. Az élet igazainak éneklője é­s vallásos költő. Babits Arany esztétizmusából s az ,,odi profanum“ elzártságából egyetemes fájdalmaink tolmácsává­­ és kultúrjavaink szószólójává fejlődik. Móricz Zsigmond társadalmi szin­téziseiben, a falu s a kisváros életének mély felelősségű rajzában alig

Next