Heti Délkelet, 1998. január-június (5. évfolyam, 1-25. szám)

1998-02-08 / 5. szám

A­ gy ilyen szupemarket meg­reformálja a kisváros éle­tét. Program lesz a „penibe" menni és ott bevásárolni, kivált hétvégén. A vásárlók örülnek az olcsóbb áraknak, ellenben a kiskereskedők általában nem lelkendeznek a megcsappant forgalom miatt. A „peni" demokratikus intézmény: széles és hosszú parkolójában egyaránt elférnek Audik, „Merd­­zsók", Trabantok, Babetták, kerék­párok, tolókocsik. A kereskedelmi szellem már a bejáratnál megta­pasztalható: az elegáns bevásárló kézikocsi fémpénzért, tíz vagy húsz forintért bérelhető­, igaz, egész nap­ra. A „peni" jellegzetes külcsíne (raktárszerű megjelenés, piros tető­cserép, világos falak, a „Penny Market"-en kívül semmi felirat) bent sajátos belbecsben folytató­dik: hosszú, árukkal tömött gondo­lák, itt-ott tájékoztató jellegű útba­igazítás, jól olvasható, papírra nyomtatott árak, csinos és tiszta „felügyelők". Az ember csak szlalo­­mozik a termékek közötti folyosó­kon, jobbra és balra nyúlhat a szükséges áruért, s aztán a végál­lomáson fizethet, ha ugyan van miből. Hát éppen ez az, a­miből. A szu­permarketek szépségén és jóságán túl (a kritikusok szerint) a legride­gebb valósággal is számot kell vet­ni, tudniillik a ninccsel. Kérdés, hogy üzletileg nyereséges vállalko­­zás-e ott kínálatot bővíteni, szélesí­teni a piacot, ahol a fizetőképes ke­reslet nem nő, sőt, reálértékben in­kább csökken. „Makroszámaink ja­vulnak", de a többség zsebe bizony üresedik. Magánszektor, szövetke­zeti bolthálózat, s immár a multik versenyeznek az egyre kevesebb és kevesebbet érő pénzért, kisnyugdí­jasok, bérből és fizetésből élők, jö­vedelempótlósok 20-30 000 ezer fo­rintjáért -s a kevesebből többnek nyilván kevesebb jut. Nagyon úgy fest, hogy megint a hazai ítéltetett halálra... A másik, hogy felelős politi­ka-e egy húszezer lélekszámú (a hálózat most ezeket célozta meg) településen tönkretenni a kiskereskedőket, hiszen boltos­ként sokan próbálnak élni és megélni ilyen módon a magyar gazdaságban, nem szólva eltar­tandó családtagjaikról. A kér­dés egyelőre megválaszolhatatlan, hiszen a marketek felbukkanása viszonylag új jelenség, ezért felele­tet csak a jövő adhat. Filozofálga­­tás helyett nézzünk körül a való­ságban, hiszen Békés megyében immár Békéscsabán, Gyulán, Szar­vason, Gyomaendrődön nyílt ilyen üzlet, s úgy tudni, fontolgatják az ötlet megvalósítását többek közt Békésen és Mezőberényben is­. - Tény, hogy a multik megjele­nése máris hatással van a hazai kereskedelemre - véli Kozár Imre, a Szarvas és Vidéke Áfész kereske­delmi főosztályvezetője. - Ám az, hogy hová tart a folyamat, egyelőre nem megbecsülhető. Nyílt titok, hogy a külföldi nagyok komoly tőkeerővel jelentek meg a magyar piacon, tehát mindenképpen szá­molni kell velük. Felbukkanásuk az újdonság erejével hat a vevőkre, a vidéki polgár először találkozik a mindennapi életben ilyen típusú kereskedelemmel. Áraik a honi ár­fekvéshez képest igen kedvezőek, ami nem mellékes szempont. Úgy­nevezett HARD-diszkont módszer­rel dolgoznak, ami annyit tesz, hogy viszonylag szűk választékot, mintegy 600-800 féle terméket kí­nálnak alacsony áron. Talán éppen ezért nem biztos, hogy egy átlagos vásárló mindig megtalálja náluk, amit keres. Az a tapasztalat, hogy a vevők párhuzamosan járnak ide és oda.­­ Kimondható, hogy csökkent az áfész- és magánboltok forgalma a marketek térnyerése óta? - kérde­zem. - Valamelyest igen, bár a nagy­ságrendet hadd kezeljem üzleti ti­tokként. Hat hónapja jelent meg az új résztvevő a helyi piacon, ilyen rövid távon nem szűrhető le min­den tapasztalat. Mint az előbb cé­loztam rá, a mi választékunk széle­sebb, vagyis versenyképesek ma­radtunk. Hogy példát említsek, itt háromféle párizsi között válogat­hat a vevő, míg ott egyfélét talál. Itt akár 15 vagy 25 dekát kérhet szeletelve vagy egészben, ott csak 20 dekát szeletelve és becsomagol­va, igaz, utóbbiból is annyi tehető a kosárba, amennyi kívánatos. Mi igyekszünk a vásárló kényét-ked­­vét kielégíteni, amott a személyes­ség kissé háttérbe szorul. Kozák Imre úgy látja a jövőt (leg­alábbis Szarvason), hogy a kicsi, úgynevezett kényelmi boltok még a „gigászok" mellett is megmarad­hatnak. Ezek jellemzője, hogy lakó­telepeken, lépcsőházakban, garázs­sorokon működnek, de a vegyes jel­legű kis magánboltok szorulhat­nak. A szarvasi áfész egy 400 négy­zetméteres, nagy ABC-t üzemeltet 300 méterre a bevásárlóközponttól, s a két dudás nem mindig fér meg egy csárdában. A kereskedelmi főosztályvezető úgy fogalmaz, hogy „üzletünk többé-kevésbé tartja ma­gát”. Szombaton csökken a forgal­munk, de hétköznapokon mintha visszajönne a haszon. ^Kérdésként merülhet fel: Jó. ha ilyen bonyodalmakat okoznak a multik a helybéli ke­reskedelemben, miért támogat­ják letelepedésüket az önkor­mányzatok, illetékes hatósá­gok? Nos, a válasz egyszerű: illetéke­sek nincsenek abban a helyzetben, hogy szorgalmazzák vagy gátolják ezt, mintegy ellenszegüljenek a kormányzati politikának. A jogsza­bályok és az építésügyi előírások sem szólhatnak tiltásról, ha külön­ben minden rendben a papírokkal. A nagyok, ha nem kapnak ingyen vagy olcsón városi földet, magánte­rületet vehetnek meg, s mehet a beruházás a maga útján. - Nem tudok semmit, nem nyi­latkozom! - mondja az eladóhölgy, aki a legújabb, a gyomaendrődi Penny Market­tel szomszédos üz­letben áll, illetve nem áll velem szóba. Tiltakozása, titkolózása jel­zi, hogy azért nem babra megy a já­ték, hanem pénzre, haszonra, a törzsvevők megtartására. Annyit azért megtudok, hogy pakolnak, költöznek. Máris? Mikor saját bolt­juk helyett a konkurencia, a peni kerül szóba, kicsit megenyhül s be­szédesebbé válik.­­ A peni? Kérem, az egy zárt rendszer. Itt található az utcában, mégis alig hallunk róluk valamit. Annyi szivárgott ki, hogy Alsóné­­mediben van a raktárbázisuk, semmi több. Ismerősöm dolgozik náluk, de a cég dolgairól hallgat, mint a sír. Ez volna a piacgazda­ság, az üzlet szentsége? Nem tu­dom. Épületeiket legfeljebb kí­vülről szabad fotózni, belülről nem. A vezetők szintén módjával adagol­ják önmagukról az információt, szaklapokban szinte semmit sem A TITOKZATOS MULTIK A szupermarket­tel szupermarketek szépségén és jóságán túl a legridegebb valóság­gal is számot kell vetni, tudniillik a ninccsel. A multik megjele­nése máris hatással van a hazai kereskedelemre, és nemigen pozitív értelemben - mondja Kozák Imre, a Szarvas és Vidéke Áfész keres­kedelmi főosztályvezetője. Kérdésként merülhet fel: ha ilyen bonyo­dalmakat okoznak a külföldi érdekeltségű nagyáruházak a helybéli kereskedelemben, miért támogatják letelepedésüket az önkormány­zatok, illetékes hatóságok? A válasz cikkünkből derülhet ki, előleg­ként annyit: nem tehetnek semmit. Barta Zoltán békési kereskedő véleményéből kiviláglik, hogy ők mégis megpróbálnak összefogni a nagyok ellen. A közgazdász a teljes liberalizáció korlátozását szor­galmazza. HETI DÉLKELET

Next