Déli Hírlap, 1969. október (1. évfolyam, 27-53. szám)

1969-10-18 / 42. szám

| © ' Az autóbusz­ új menetrendje A Miskolci Közlekedési Vállalat autóbuszvonalain ok­tóber 21-én, kedden lép élet­b­e az új, téli menetrend. A járatok elsőként induló és utolsó kocsijait városszerte változatlan időpontokban in­dítják. Napközben — a csúcs­­forgalmi időszak kivételével — egy, illetve fél perccel rit­kábban közlekednek az autó­buszok. Az új menetrend bevezeté­se elsősorban az 1-es, 2-es és­­ 1-es járatokon jelent válto­zást, amelyeken a kora esti órákban 19 óra 30 perc he­lyett 17.30-kor kezdik meg a járatok ritkítását. A napközi forgalom alakulásáról a vég­állomásokon adnak tájékoz­tatást, ahol — korlátozott számban — az új téli menet­rend-tájékoztatók is megvá­sárolhatók. POLTIKAI NAPILAP *( I. évfolyam, 12. szám Bíí). Október 18., szombat —mmmmmm ARA;­S0 MLLÉR mmmmmmmm* * Kályhagondok iGUekünk a*3. oldalon.) Szovjet földgáz Franciaországnak Az együttműködés kedvezően Itat az európai politikai helyzetre Moszkvában a szovjet— francia gazdasági tárgyaláso­kon megállapodtak, hogy a Szovjetunió földgázt szállít Franciaország­nak, a franciák pedig csöveket és egyéb be­rendezést küldenek a szovjet fél részére. A befejeződött szovjet—fran­cia tárgyalásokról kiadott közlemény arról tájékoztat, hogy Franciaország tovább könnyíti a szovjet áruk behozatalát és érdeklő­dést mutat újabb szov­jet áruk vásárlása iránt. A hosszú lejáratú kereske­delmi és gazdasági együtt­működési egyezmény alapján közös nagy ipari komplexu­mot létesítenek a Szovjet­unióban. Együttműködnek cellu­­lózegyár és program­ vezérlésű szerszámgé­pek gyártásában. A tárgyalások befejeztével Gu­iscard d’Estaring francia gazdasági és pénzügyminisz­ter kijelentette, hogy a két ország együttműködése ked­vezően hat a politikai hely­zetre. Közös program 1971—73-re Koordinálják a vegyipar fejlesztését a komplex programtervezet kidolgozásában. Megállapodtak az 1971 —75 közötti együttmű­ködésről. A kétoldalú tárgyalások első szakasza ezzel végetért. Szá­mos fontos kérdésben dön­töttek, így többek között nyersanyagok és kész­termékek szállításában. Egyes lényeges kérdések to­vábbi kétoldalú konzultációt igényelnek. A végrehajtó bi­zottság meghallgatta a vegy­ipari állandó bizottság beszá­molóját és elhatározta, hogy intézkedéseket hoz a vegyiparban, valamint a cellulóz­- és papír­iparban lehetséges együttműködés fejlesz­tésére. Egyes vegyipari ágakat pél­dául közös erőfeszítéssel fej­lesztenek. Moszkvában befejeződött­­ a KGST Végrehajtó Bizottságá­nak 43. ülésszaka. A tagorszá­gok képviselői kölcsönösen tájékoztatták egymást arról, hogyan kívánnak részt venni iul millióba kerül H­amarosan elkészül a tej­gyár .Miskolcon a jelen pillanat­ban csak egy régi, elavult berendezésű, a lakóházai­ közé zsúfolt városi tejüzem van, amely képtelen e nagy iparváros és környéke lakói­nak tej- és tejtermékellátá­sára. Ezért is döntött a Bor­­ssod megyei Tejipari Vállalat *— az állami szervekkel közö­sen — egy új, korszerű tej­gyár létesítéséről és mielőbbi üzembe helyezéséről. Varga Józseftől, az Élelme­zésipari Tervező Vállalat 2. számú irodájának vezetőjétől­­ és Ratkovics Péter osztály­vezetőtől a rövidesen üzemelő miskolci tejgyárról kértünk információt. Mint a tervező szakemberek elmondták, a lé­tesítményt a Miskolc—Diós­győr főútvonaltól 500 méter­re, szállítás szempontjából ideális helyen telepítették. A 131 millió forintos költséggel felépült­ tejüzem naponta nem kevesebb, mint 150 ezer liter tejet dolgoz fel és ez le­hetővé teszi, hogy Diósgyőr— Lillafüred, sőt a bányásztele­pülések tej- és tejtermékigé­nyeit is kielégítse. (folytatás­a ,7. oldalon.) Reggeli párásság, Várható időjárás Miskolc térségére vasárnap délig. Időnként megnövekvő fel­hőzet, eső nélkül. Az esti és reggeli órákban párásság, köd, mérsékelt szél. A hő­mérséklet hajnalban 5, hol­nap kora délután 20 fok kö­rül lesz. f. telex a MAHART-tól Sekély vízen, nehéz hajókkal Az utóbbi hetekben gyak­ran olvashattunk az újságok­ban arról, hogy a Duna rend­kívül alacsony vízállása miatt igen nehéz dolga van a hajósoknak. Az ősz a MA­­HART-nál is szállítási csúcs­­időszakot jelent, s csak erő­feszítések árán tudják ren­deltetési helyére juttatni a műtrágyát, építőanyagot és a többi árut. Telex-összekötte­tést teremtettünk a MAHART budapesti központjával és gondjaikról érdeklődtünk. Külön megkérdeztük, mit csinál a nehéz napokban a városunk nevét viselő toló­­hajó. H. Nagy Bélától kaptunk választ a géptávírón: — Az alacsony vízállás következtében sok gázló ke­letkezett a Dunán. Különös nehézséget okoz, hogy min­den gázlónak más a formá­ja, s ezeken sokszor órák, sőt napok alatt sikerül csak átvergődniük a teherhajók­­nak. Eddig nem történt bal­eset, s ez hajósaink lelkiis­meretességét, hozzáértését dicséri. A Miskolc hajó legénysé­ge is becsülettel teljesíti fel­adatát, ami egyben kísérlete­zést is jelent, hiszen úttö­rőkként dolgoznak ilyen tí­pusú munkagépen — nagy teljesítményű tolóhajón —, nekik kell megoldaniuk a kisvízi tolóhajózás gondjait. A zsilip üzembe helyezésé­vel még nem szűnt meg a veszély a folyó sziklás-zuha­tagos részén, s csak minimá­lis javulást eredményez a gázlók szüntelen kotrása, mélyítése is. A fehérhajók előreláthatólag még hór­apo­kig szűk csatornákon, lassan, óvatosan haladva vihetik a csökkentett súlyú szállítmá­nyokat. Befejezésül szerencsés ha­józást kívántunk a Miskolc legénységének, amit a Déli Hírlap olvasóinak és váro­sunk egész lakosságának szóló jókívánsággal viszonoz­tak. (békés) Üton a Miskolc. (Agotha Tibor felvétele) Vihar a sztyeppén Az űrállomás segíti a meteorológiát MIKOR SZÁLL LE A SZOJUZ—8 ? Kulcsár István telefonje­lentése Moszkvából. A két Szojuz leszállása után már csak Satalov és Jelisze­jev kering az űrben. Nem távolodtak el tőlük véglege­sen űrhajóstársaik, mert a földi irányító központból ál­landó kapcsolat figyeli útju­kat. Pontosabban: Satalov és Jeliszejev másfél, óránként hallja űrhajóstársuk, Pável Popovics hangját. A Szojuz—1­ és 7. öt nap alatt 120 órát töltött a világűrben. Most már csak az a kérdés, mikor tér vissza a Földre a Szojuz—8. Lehet, hogy órák kérdése. Mindamellett, az űrben egy pillanatra sem uralkodhat va­­kációs hangulat Az utolsó percekig teljesíteni kell a programban meghatározot­t feladatokat. A Szojuz–6 űrhajó ese­te példázza, milyen je­lentőségük lehet a le­­­zállás előtti órákban végzett megfigyelések­nek. A leszállás előtti időszakban olyan vihar tört ki a kazahsz­táni sztyeppék felett, amely­nek sebessége másodpercen­ként 10—12 méter volt. Egyes széllökések a 20 métert is elérték. Félő volt, hogy ez megnehezíti a leszállást. A kozmonauták pontosan be­mérték a ciklont és a m­eteo­­rológusok ennek alapján ál­lapították meg azt a prognó­zist, amely szerint a ciklon iránya a leszállás szempontjá­ból kedvező irányba fordul és a leszállás idejére az ar­ra kijelölt helyen a széllöké­sek ereje gyöngül. Végül is az időjárásváltozás folytán, mi­­ sem zavarta a Szojuz—1i si­ma leszállását. Mindez kézzel fogható­­an illusztrálja, milyen -terepet töltenek be 3­ orbitális űrállomások a meteorológiában. Jelenleg a Szojuz—1i­­ foly­tatja útját. A kozmoszban töltött ötödik éjszaka után Satalov és Jeliszejev elvégez­te a reggeli tornát, tisztálko­dott, megreggelizett, ellen­őrizte a fedélzeti berendezé­­seket és hozzálátott a mára kitűzött munkák elvégzésé­hez.

Next