Déli Hírlap, 1973. szeptember (5. évfolyam, 205-229. szám)

1973-09-07 / 210. szám

Másképpen tanítanak Egy év után... Az állami oktatás helyze­téről és továbbfejlesztéséről a múlt évben párthatározat született. Hogyan hajtották végre ezt Miskolcon? — Er­ről számolt be Tok Miklós, a városi tanács elnökhelyet­tese tegnap délelőtt a városi pártbizottságon, az MSZMP alapszervezeti titkárok egész napos értekezletén. E héten kezdődött meg az új tanév. Másképpen taníta­nak a pedagógusok, máskép­pen tanulnak a diákok, mint az elmúlt években. Egyéves lázas előkészítő munka után változóban az iskola. E fo­lyamatot, s első eredményeit mérlegelte Tok Miklós. Első napok — első sikerek A városi tanács intézkedé­si tervében az általános is­kolai alapozó mukát tartják a legfontosabbnak. A siker­élményekkel párosuló isko­lakezdésen sok minden mú­lik ... Ekkor dől el: kedvet kap-e a közösségi élethez a gyermek? S hogy ezt a rend­kívül fontos szempontot fi­gyelembe vették bizonyítja, hogy az általános iskola el­ső osztályát — kevés kivé­teltől eltekintve — váro­sunkban elvégezték a gyere­kek. Köszönhető ez az ös­­­szehangolódó óvodai-általá­nos iskolai oktatásnak. A gyerekek iskolaéretten kez­denek ismerkedni a betűk­kel, a számokkal. Az első osztályba lépők 90 százaléka ugyanis vagy óvodás volt vagy iskolai előkészítő tan­folyamon vett részt. (A kor­rekciós osztályok számát még növelni kell.) Egy év alatt több óvodai férőhellyel gazdagodott Mis­kolc, mint az előző ötéves tervben. S az alsó fokú ok­tatásra a távlati fejlesztési terv szerint háromnegyed milliárd (!) forintot fordít a városi tanács. Nem a tan­termek száma kevés — a szertárak, az úttörőszobák, a napközi otthonok, a konyhák, a tornatermek hiányoznak: azok a feltételek, amelyek például elengedhetetlenül szükségesek az iskolai „vál­tott műszak” megszüntetésé­hez ... a kötelességek és jogok össz­hangján nyugodjon. Ehhez az iskoláknak, a pedagógu­soknak még többet kell vál­lalni ... A párthatározat jegyében gazdagodott a Földes Ferenc Gimnázium egy számítás­­technikai központtal. (Ma­gyarországon a Földes Fe­renc Gimnáziumon kívül a budapesti Fazekas Gimnázi­umban van számítástechni­kai központ.) A Zrínyi Ilona Gimnázium nyelvi laborató­riumot létesítettek és most építik az új tornatermet. A Herman Ottó Gimnázium­ban korszerűsítik a fűtést, a Kilián György Gimnázium szertárral, az 1. számú Szak­­középiskola pedig kollégium­mal bővült. A negyedik öt­éves tervben 800 kollégiumi férőhelyet kell létesíteni Miskolcon. Ennek a fele már a tanulók rendelkezésére áll. Ösztöndíjak Nagy súlyt helyeznek to­vábbra is a fizikai dolgozók gyermekeinek a segítésére. Borsodban, s a megyében kétmillió hétszázezer forint ösztöndíjat osztanak ki e di­ákrétegeknek. Támogatásu­kat körültekintően végzik. Megvizsgálják társadalmi helyzetüket, tanulási, tovább­tanulási szándékukat. A különböző kulturális és szórakozási formákkal ked­vezményesen élhetnek. Szín­házbérleteket, mozijegyeket juttatnak a fiataloknak. A vakációban pedig gondos­kodnak­ üdültetésükről. Csak élniük kell ezekkel a lehetőségekkel. (simányi) Derűs iskola A középfokú intézmények­ben tanuló fiatalokat a tan­anyag-csökkentés mellett az új rendtartás is érinti. To­vábbá megszűnt az átlagosz­tályzat, nem kötelező az érettségi. Mind mind azt a célt szolgálja, hogy derűsek és otthonosak legyenek az iskolák, s a közösség élete Néprajz­hagyományok Előadói konferenciát zen­­■z a TIT megyei szerveze­­tek néprajzi szakosztálya­eptember 12-én, délelőtt 10 ■akor a Herman Ottó Ma­­umban. A tanácskozáson n­éprajztudomány körébe tar­tó előadások hangzanak el. tbbek között dr. Balassa én, a történelem­tudomá­sok doktora a néprajztudo­­ány és a magyar történet­ás kölcsönhatásáról érteke­­lt; Lajos Árpád nyugalma­it muzeológus pedig a nő­­hagyományokról és köz­­űvelődésünkben betöltött­ serepéről beszél. Bartók nyomdokain A modern ipari társa­dalomban a zene is áruvá vált, tömegfogyasztási cikké. Ezért kell a sztárokat szinte futószalagon terjetni. Egy­­egy sláger élettartama ritkán több néhány hónapnál. A mindenáron való újdonság, közérthetőség, eladhatóság mellett — természetesen — csak mellékes a művészi szempont. A közönség a sa­ját, már ismert szöveg- és zenei közhelyeit szereti hal­lani. A slágergyárak, ktsz-ek egymással versengve sietnek kielégíteni a zenei giccs­­igényt. A zenei giccs is méreg, ami hosszú távon elvégzi a közízlésben, a fiatalok ér­zelmi-intellektuális életében a maga romboló hatását. A legveszélyesebb éppen a fel­színesség, az érzelmi kiüre­sedés. A harcot éppen azokon a csatornákon (nem mondva le a Kodály-módszer hatékony­ságának növeléséről az isko­lában) kell felvenni, amely a legnagyobb tömegekhez szól. Ezért üdvözöljük öröm­mel a tévé szerda esti mű­sorát. Két igen lelkes és te­hetséges fiatalembert (Sebő Ferencet és Halmos Bélát) láttunk, akik hidat keresnek az ősi népi hagyomány és a mai kifejezési formák kö­zött. Járják az országot, megfigyelik (és megtanulják) az ősi népi hangszerek effek­tusait, dallamvilágát és eb­ből az ősi forrásból merítve komponálnak. Nemes iro­dalmi anyagot: József Attila, Nagy László és mások ver­seit zenésítik meg. Nyilván­valóan nem népdalok ezek, de azokhoz hasonlóan kön­­­nyen megtanulhatók és éne­­kelhetők. Vitányi Iván zene­esztéta magvas kiselőadásá­ból tudtuk meg, hogy ez a kezdeményezés nagy tetszést aratott a fiatalok körében. Bebizonyosodott, hogy a ti­zenéveseknek nem csupán a kommersz zenei massza kell, de van fülük és táncos lábuk a népi tőről fakadt zenéhez, tánchoz is. Egyáltalán nem unalmasabb, mint a beat. A Táph­áz kitűnő ötlet. Kívánatos lenne, ha a KISZ mindenütt (tehát Miskolcon is) ezeket szaporítaná, támo­gatná. Ez­ a már Bartók és Kodály által „felfedezett” kárpátmedencei dallamkincs oly gazdag, oly változatos, hogy sokkal nagyobb variá­ciós lehetőségeket tartalmaz, mint a legrafináltabb mű­zene. Kiderült az is, hogy az ősi, népi táncok szépen és jól táncolhatók. Ugyanakkor a közösségteremtő erejük na­gyobb, mint az egymás mel­lett ugrabugrálós importált divatos táncoké. Kell-e bizonyítani, hogy a közösségélmény (az ének­lésé, táncé) mennyire fontos, mennyire jó nevelési eszköz is? Veres Péter nem győzte ezt eléggé hangsúlyozni. A pa­rasztdal — ahogy Bartók mondta — nem csupán a falué. Közkincs, ha megta­nuljuk, ápoljuk, éltetjük eze­ket a hagyományokat. HORPÁCSI Minden harmadik ember tanul! a száma kilencmillió. Min­den harmadik szovjet ember tanul. Ezeket az adatokat Mihail Prokofjev, a Szovjet­unió művelődésügyi minisz­tere közölte Moszkvában tar­tott sajtóértekezletén. A Legfelső Tanács júliusi ülésszakán elfogadott új köz­­oktatásügyi törvény hang­súlyozza és megszilárdítja az általános képzést nyújtó szovjet iskolarendszer de­mokratizmusának elvét. Ez az elv azt jelenti, hogy minden állampolgárnak egyenlő joga van a műveltségre, minden­ki szabadon választhatja meg az oktatás nyelvét az ifjúság oktatása és kommunista ne­velése egységet képez és mindkettő az élettel, a kom­munista építés gyakorlatával áll kapcsolatban, az oktatás tudományos jellegű és állan­dóan tökéletesedik a tudo­mány és technika legújabb eredményei alapján, továbbá, hogy az iskola humanista és magas erkölcsiségű művelt­séget nyújt. A Szovjetunió­ban élő külföldi állampolgá­roknak és állampolgárság nélküli személyeknek a szov­jet állampolgárokkal egyenlő joguk van arra, hogy iskolai oktatásban részesüljenek a Szovjetunióban. A Szovjetunióban sikere­sen halad az áttérés a min­denkire kiterjedő középfokú oktatásra. Az ifjúság törek­vését, hogy a nyolc osztály elvégzése után tovább tanul­jon (és a továbbtanulók ma már 85 százalékot tesznek ki), az iskolák anyagi-tech­­nikai bázisának továbbfej­lesztése támasztja alá. Az új tanév kezdetére például egymilliónál több tanuló számára létesül új férőhely új iskolaépületekben. A pe­dagógusok közel három mil­liós seregét az egyetemek, főiskolák és tanítóképzők százezer végzett hallgatója gyarapítja. A Szovjetunióban ezer lakosra 11 pedagógus jut, míg Angliában csak 6, Olaszországban 5, egy peda­gógusra pedig átlag 19 ta­nuló (Angliában 30, az Egye­sült Államokban 80.) A szovjet iskolákban öt­venmillió tanuló jár és a szakközépiskolák diákjainak Diplomakiosztó ünnepség A Miskolci Gépipari Szak­­középiskola nemcsak a kö­zép, hanem a felsőfokú ké­pesítéssel rendelkező szak­emberek képzésében is dön­tő szerepet vállal megyénk­ben. Ma már egyre több olyan üzemszervező mérnök dolgozik az ország és Borsod megye ipari üzemeiben, akik itt szerezték diplomájukat. A legújabbakat ma délután köszöntik, az ünnepélyes diplomakiosztó ünnepségre délután négy órakor kerül sor. Sámson az Operában A Budapesti Művészeti He­tek kiemelkedő eseménye lesz Szokolay Sándor Németh László drámája nyomán ké­szült új operájának, a Sám­­son-nak bemutatója, amely Mikó András rendezésében, Kóródy András és Lukács Ervin vezényletével párhu­zamos szereposztásban kerül színre október 26-án és 23-án az Operaházban. Most kez­dődtek meg az opera szín­padi próbái, amelyben Sám­son szerepében Melis György és Berczelly István, Delila szerepében Házi Erzsébet és és Sass Sylvia mutatkozik be. A díszletek Forrai Gábor, a jelmezek Márk Tivadar ne­véhez fűződnek, a karigaz­gató Nagy Ferenc. A Vérnász és a Hamlet után a Sámson lesz a har­madik Szokolay ősbemutató az Operaházban. ?ÉNTEK Kossuth rádió: 12.00: Déli kró­nika. — 12.30: Ki nyer ma? — 12.40: Reklám. — 12.45: Táncze­nei koktél. — 13.30: D. Laka­tos Sándor népi zenekara ját­szik. — 14.00: A Gyermekrádió műsora. — 15.00: Hírek. — 15.10: A Bolgár Kultúra Hete. — 15.21: Szovjet indulók. — 15.27: Szé­kely Endre: Kamarazene hat elő­adóra. — 15.44: Magyarán szól­va. —­ 15.59: Hallgatóink figyel­mébe! — 16.00: A világgazda­ság hírei. — 16.05: Irószobám. — 17.00: Hírek. — 17.05: Kül­politikai figyelő. — 17.20: Vég­vári Rezső népdalfeldolgozásai. — 17.36: 2000 felé... — 18.11: A Bolgár Kultúra Hete. — 18.58: Hallgatóink figyelmébe. — 19.00 —19.25: Esti krónika. — 20.50— 20.53: Hírek. — 21.31: Láttuk, hallottuk. — 21.51: Két filmdal. — 22.00: Hírek. — 22.15: Sport­hírek. — 22.30: Kozák Gábor népi zenekara játszik. — 22.50: Meditáció. — 23.00: Táncdalaink­ból. — 23.30: Liszt: Ideálok — szimfonikus költemény. — 24.00: Hírek. — 0.10—0.25: Operettda­lok. Petőfi rádió: 12.03: Népdalok­kal egész éven át. — 12.13: Ze­nekari muzsika. — 13.45: Időjá­rás- és vízállásjelentés. — 14.00: Kettőtől hatig... A Petőfi rá­dió zenedélutánja. — 18.00: Hí­rek, időjárás. — 18.05: Külpoli­tikai figyelő. — 18.20: Új köny­vek. 18.23: Közvetítés Belgrád­­ból. — 19.54: Jó­ estét, gyerekek! — 20.00: Esti krónika II. — 20.25: Sport, táncdal, könnyűzene ... Belgrádból. — 22.11: Brahms: I. szimfónia. — 23.00: Hírek, idő­járás. — 23.15: Magyarországon először. — 23.28: Népdalok. — 24.00—0.10: Hírek. Miskolci rádió: Borsodi t­ü­­kör. — A Miskolci Közlekedési Vállalat épülő új telepén. — A vakáció élményei. — A nyár slágerei. — Művelődő Borsod. _ Az ismeretterjesztési főévad kü­szöbén. — Kulturális kedvezmé­nyek fiataloknak. — Hangszer­szólók. Televízió: 17.43: Műsorismer­tetés. — 17.45: Hírek. — 17.50: Reklámműsor. — 17.55: Minden­ki közlekedik... — 18.25: Öt perc meteorológia. — 18.30: Üsző és vízilabda VB. Közvetí­tés Belgrádból. — 19.20: Esti mese. 19.36: Tv-híradó. — 20.00: Velünk kezdődik minden. Tévé­film. — 21.15: Négy kerékkel okosan. Játékos autóverseny. — 22.15: Tv-híradó — 2. kiadás. — 22.25: Úszó és vízilabda VB. Közvetítés Belgrádból. Bratislavai televízió: 16.40: Hí­rek. 16.45: Vásári pillanatok. — 16.50: Fecske. — 17.45: Kerüle­teink hangja. — 18.15: Berlini revü­ — 19.00: Híradó. — 19.30: Természettudomány. 20.00: A nő­sülni vágyó ifjú. Tévékomédia. — 21.05: Híradó. — 21.30: Vetél­kedő. — 22.10: VIII. Henrik hat felesége. 3. rész. Kiállítások: Miskolci Képtár: állandó kiállítás (nyitva — hét­fő kivételével — 10—18 óráig). — Libresszó: Haraszti László kollázsai (megtekinthető — va­sárnap kivételével — 13—20 órá­ig. — Képcsarnok: Bényi László festőművész: Mediterrán tájak c. kiállítása (nyitva — vasárnap kivételével — 9.30—10 óráig, szombaton 9.30—14.30-ig). Filmszínházak: Béke (£ 4, hnfi, 8) : Lázadás a buszon (mb. szí. angol). — Kossuth (nlO, nl2): Mint egy dal. . . (szí. bolgár). (f3, f5, f7): Bakaruhában. 16 éven felülieknek! (magyar). — Hevesy Iván filmklub (5): Ke­resztesek I—II: Dupla helyár! (szí. lengyel). — Fáklya (f5, f7) : A tanú eltűnik (szí. szovjet). — Petőfi (17): Sherlock Holmes magánélete (mb. szí. angol). — Szikra (5, 7): Valerie. 16 éven felülieknek­ (szí. angol). — Tán­csics (4, 6): Az ezüst tó kin­cse (mb. szí. jugoszláv). — Ta­polca, kert (hng): A betyárka­­pitány kincse (szí. román). — Hámor (4) : Buck és a prédiká­tor (szí. amerikai). SZOMBAT Kossuth rádió: 8.00: Hírek. — 8.05: Műsorismertetés. — 8.15: Budapest és a vidék kulturális programjából. — 8.20: Lányok, asszonyok. — 8.40: Bach: c-moll toccata.* — 8.54: Eötvös József művei. — 10.00: Hírek. _ 10.05: Andor Éva énekel. — 10.30: Kap­csoljuk a 6-os stúdiót. — 11.30: Nóták. — 12.00: Déli krónika. Petőfi rádió: 8.00: Hírek. — 8.05: Az ifjúság dalai. — 8.14: Tánczene. — 9.00: Hírek. — 9.03: A Magyar Rádió és Televízió szimfonikus zenekara játszik. — 9.45: Válaszolunk hallgatóink­nak. — 10.00: Zenés műsor üdü­lőknek. — 12.03: Az élő népdal. /

Next