Déli Hírlap, 1980. október (12. évfolyam, 230-256. szám)
1980-10-21 / 247. szám
Magyarországi ősbemutató a Játékszínben A tribádok éjszakája Per Osov Enquist A tribádok éjszakája című színművével kezdte meg az idei szezont a Miskolci Nemzeti Színház stúdiója, a Játékszín. A premier magyarországi ősbemutató volt, a negyvenes éveiben járó, világszerte ismert svéd író darabja nálunk most először kapott színpadot. Osztovits Cecília fordításában magyarul is csak nemrég jelent meg a Modern Könyvtár sorozatban, nyilván nem jutott el a legszélesebb közönségrétegekhez. A nézők nagy része tehát elöljáróban biztosan nem ismeri, de főként előfordulhat, hogy még akkor is teljesen idegenként áll előtte, ha tudja, hogy a Játékszín éppen arra való, hogy a többi között a mai nemzetközi drámairodalom termésének is helyet adjon. A hasonnemű emberek közötti szerelem, az emberi lélek mélyrétegeinek naturalista igazmondással megjelenítet képe legalábbis szokatlan, a kifejezés szabadszájúsága — ha tetszik — trivialitása, az emberi kapcsolatok különböző okokból eredő lehetetlensége megbotránkoztathatja azt, aki az azonnali megbotránkozásra hajlamos. Holott a darab sok mindent akar, de a néző megbotránkoztatása távol áll tőle. minden említett .Jellemzője csak az ábrázolás eszköze. Egy ember, „mellesleg” egy szuverén, alkotó ember lélektani kálváriájának megmutatásával egy sajátos világot ábrázol Ezzel együtt nem véletlenül játsszák tizennyolc éven felülieknek: csak minden szempontból felnőttekhez szólnak egy másik nagy svédnek, Ingmar Bergmannak a filmjei is. 99 Az északi országokban más a morál, pontosabban másképpen jelenik meg a morál, a zseni pedig nem mérhető polgári mércével. Tudta ezt már a darab főhősének, August Strindbergnek, a századforduló egyik legtöbbet vitatott nagyságának a saját kora is, s életének egyik legfontosabb meghatározója, mérhetetlen nőgyűlölete nem véletlenül izgatja a késői utódot, Enquistet. Strindberg maga siet a segítségére a majdani pályatársnak, férfi és nő sajátosan alakuló kapcsolatát, az egeynsúlyt biztosító párkapcsolatok felbomlását három rossz házasságban megélte, és közhírré tette. Enquist most csupán újraelemzi azt az időt, mikor a férfi feltétlen uralkodó szerepe megszűnik, és a nő szabadságvágya kiutat keres. Az aberráció, a leszbikus szerelem nyilván nem megoldás, de ha egy egyébként kiváló férfi a modern életnek ettől a kor-, vagy inkább kortünetétől így szenved, az ember tudomásul veszi: volt, van ilyen. De a tértől és időtől független mondandóra sem nehéz rájönni : egyedül marad, aki önző, aki a saját „igazságain” képtelen túllátni. A strindbergi lelki traumákat kegyetlen éleslátással elemző dráma fülledt légkörét Csiszár Imre rendezése már a miliővel megteremti, a jaleiter is az ő munkája. A nézőtérré előlepett latenszíni társalgó berendezése (lanikárpitjai, tükrei) nem akármilyen „háztartáson" invitálják a nézőt. Nincs levegő, a két ember, Strindberg és valoiéiben levő felesége számára már nincs közös élettér. Csak közös érdekek vannak; a gyerekeik (akiket az anya nem ad, oda a szerinte méltatlanná vált apának), az író gyenge anyagi helyzete, és van valami, ami mindkettőjüknek fontos. A férfi színpadra akarja vinni új drámáját, a nő el akarja játszani az új darab főszerepét, így alakul ki a játék a játékban, a darab próbáján tudjuk meg, hogy az önzésébe, zsebjébe, tanácsfalahságába fulladt férj' mellett már régen „szabadabb” az asszony barátnője nemcsak a színpadon partnere. Mindkét rész elején vetített képek támogatják meg az eredeti tér és idő képzetének születését, a hajdani strindbergi kamaraszínház egyetlen parányi helyszíne a normális lét határait szétfeszítő indulatoknak. De nem is ebben a színháznak kinevezett pincében; önmagukban nem félnek ezek az emberek. Bajukat, bánatukat azután kitűnő, múltat, jövőt, embert, lehetségest és főként lehetetlent felmutató, férfit, nőt élve bonroló dialógusokban mondják el. Még a triviális is szellemes, a mondatok azt a négy remek karaktert építgetik, amelyek mindegyikének megjelenítése igen hálás színéri feladat. Tulajdonképpen ott kellett volna kezdeni, hogy a tribádok leszbikus hajlamú nőket jelentenek, de az — hála Szakács Györgyi ruháinak és a maszkmesternek — igen hamar kiderül. A Marie Caroline Dávidot, a barátnőt játszó Szerencsi Éva már a megjelenésével is sugallja, mekkora baj lehet itt, ha a Timár Éva alakította érett asszonynak erre az ocsmány teremtésre van szüksége. Pontosabban arra, amit megjelenít, mert hamar kiderül: mind a két nő szerencsétlen. Siri von Essen-Strindbergként ezt a tragédiát Timár Éva a sebzett, tönkrement női lélek minden árnyalatának felmutatásával, vitalitással telített játékkal ábrázolja, Szerencsi Éva a közöny álarca, látszólagos passzivitás mögé rejti Caroline drámáját. Időnként talán jobban, mint kellene. Ezzel szemben Blaskó Péter semmit nem titkol, de hát August Strindbergnek is leghőbb vágya volt, hogy beszélhessen, „ha elmondom, megkönnyebbülök”. A színész teljes átéléssel játssza ezt a zseniálisan sokszínű, mégis olyan egyértelmű, a kapcsolódó nőkhöz hasonlóan szerencsétlen embert. Azt a gonosz zsenit, igaz, színházi embert, akinek minden körülmények között van rá ideje, hogy másoknak játsszon. „Közönség nélkül minek” címszóval kerül tehát a darabba Viggo Schiwe, aki kívülállóként, a többieknél kisebb kaliberű emberként bambán sodródik ide-oda ebben a viharzó állóvízben. Matus György formálja meg nagyszerűen. A dialógusokban, a maguk életét öntörvényeik szerint élő emberek egy találkozásba sűrített létezésében van, lehet humor, de A tribádok éjszakája félresiklott életek drámája. Az előadásnak Selmeczi György által összeállított zenéje ezt hangsúlyozza. MAKAI MARTA sjc August Strindberg: Blaskó Péter (Jármay felv.) Feltehetően csak a ,, mindenevő” tévénézők nézik a Pedagógusok fórumát vasárnap délután kettőkor, mégis azt kell mondanunk, hogy az járt jól, aki — mondjuk mosogatás helyett — megnézte ezt a műsort. Az időről volt szó, a pedagógus idejéről, amelyről csak a kívülálló hiszi, hogy sok van. Mert igaz ugyan, hogy a heti kötelező (tanítási) óraszám „csupán” 19—20, de nincs pedagógus, aki csak ennyit tart meg. A túlóra létérdek. Sokszor az egyéné (az alacsony fizetések miatt), de sok esetben (lásd például gyes) az iskoláké. A heti 25—30 óra tanítás azonban jóval több elfoglaltságot jelent magában az iskolában is. Ha meggondoljuk, hogy ma már minden tíz pedagógusból kilenc nő és családanya, akkor ez sem kis teher. Bölcs István azonban vasárnap nem ezekről az elfoglaltságokról beszélt, hanem azokról a sokszor fölösleges és bosszantó terhekről, amelyek megnehezítik a pedagógus amúgy sem könnyű dolgát. Nevezik ezt adminisztrációnak, bürokráciának is, de nem az elnevezés számít, hanem a szemlélet, amely e mögött lappang. Bár ez, az az adminisztráció is „megér egy misét”. Mert csak az igazgatók a megmondhatói (a műsorban el is mondták), hogy hányféle jelentést kérnek tőlük a felettes szerveik, hogy egy-egy iskola munkája sokszor éppen a ,,papírokon” méretik meg . . . Mondanunk sem kell, hogy ehhez az adatokat, az érdemi munkát nem maguk az igazgatók végzik el (képtelenek is lennének rá), hanem tovább adják a beosztottaknak. S minthogy őket is a papírral mérik, nem egy igazgató hajlamossá válik arra, hogy ő is annak alapján ítélje meg a beosztott nevelőket. Ne folytassuk a sort, hogy az hogyan hat „vissza” a nevelés alanyára és tárgyára: a gyerekekre ... Tény — akár elismerjük, akár nem —, hogy ezek a felesleges, meddő órák teszik sokszor fáradttá a pedagógusokat, vonják el az alkotó energiát maguktól a gyerekektől. Mert a pedagógus szabad ideje nem csupán azért fontos, mint minden más munkavállalónál, hogy regenerálja önmagát, a munkaerejét. Kevés hivatás van (talán még az orvosé), amelynél a teljes személyiség a „munkaeszköz”, ahol ennyire számít a közérzet, az, hogy a pedagógus milyen viszonyban van a munkájával, önmagával, a környezetével, tágabb értelemben a világgal. Mert durva torzítás lenne azt állítani, hogy a fáradt pedagógus rosszul végzi a munkáját, de az is nyilvánvaló, hogy hosszú távon hatékonyan nem végezheti így a dolgát. A tévé példái lehetnek szívderítőek, mégsem tudtunk örülni nekik. El tudunk képzelni — mondjuk egy mérnököt —, aki a szabadságát arra áldozza fel, hogy bútort cipel az irodájába, berendezi a rábízott műhelyt? Ugye már a feltételezést is képtelennek tartjuk? Márpedig — s ezt nem csupán a tv-ből tudjuk — sok pedagógus heteket tölt ilyenolyan táborban (napközis, úttörő, KISZ, építő), hogy a nyári szabadságáról visszatérve a mezőgazdaság segítségére siessen a gyerekekkel, ők azok, akikre mindenkor számíthatnak a társadalmi és tömegszervezetek, holott például igen nehéz belátni, hogy a népgazdaságnak létfontosságú alapanyagokat (vas, rongy, papír) miért a gyerekekkel gyűjteti össze a több milliós haszonnal dolgozó MÉH? (Miért nincs több begyűjtőhely, miért nem teszik a felnőtt lakosságot, például az időmilliomos nyugdíjasokat érdekeltté?) S aki minderre azt mondja, hogy „nyafogás", az ne feledje, hogy szemünk fényét, a gyerekeinket bízzuk rájuk. (horpácsi) Liszthangverseny Ma este 6 órától Liszt-emlékhangverseny lesz a miskolci Bartók-teremben. A Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola tanárai mutatnak be Liszt-műveket, Előadás a Magaráról Majdnem egy hónapon át tartanak városunkban és megyénkben a XXII. borsodi földrajzi hetes rendezvényei. Ma délután 6 órakor a TIT miskolci Kazinczy Ferenc klubjában a Niagaráról és az Appalache hegységről tart előadást dr. Svaslits Zoltán. Holnap, ugyancsak 18 óra, kezdettel a Rónai Sándor Művelődési Központban Fehér Miklós a Mátrát mutatja be. Ma délután 7 órai kezdettel a dubicsányi SZOT-üdülő vendégeinek tart előadást Kisgyörgy István az aggteleki karsztvidékről. MISKOLC MEGYEI VÁROS TANÁCSA V. B. építési és közlekedési osztálya pályázatot hirdet a felügyelete alá tartozó vállalatnál főmérnöki munkakör betöltésére. A pályázat feltételei: építészmérnöki, vagy szerkezetépítői mérnöki végzettség és legalább ötéves szakmai gyakorlat. Fizetés megegyezés szerint. A pályázatot részletes önéletrajz és az oklevélmásolat mellékelésével az építési és közlekedési osztályon 1980. november 10-ig kell benyújtani. Cím: Miskolc, Tanácsház tér 8. sz. W • j KEDD Kossuth rádió: 12.00: Déli Krónika. — 12.20: Ki nyer ma? — 12.35: Törvénykönyv. — 12.50: Az elvált asszony. — 14.10: Rigó Sándor népi zenekara játszik, Sops János nótákat énekel. — 14.43: Arcképek a német irodalomból. 16.00: Hírek. — 15.10: Andor Ilona énekkara énekel. — 15.28: Nyitnikék. — 18.00: Útközben. — 16.05: Kegyetlenül . . . — 16.35:Régi híres énekesek műsorából. — 17.00: Hírek. Útközben. — 17.07: Fiatalok stúdiója. — 17.32: Locke: Zene őfelségének sackbutokra és kornettekre — TI. Károly restaurációjára. — 17.45: A Szabó család. — 18.15: Hol volt, hol nem volt ... — 18.30: Esti Magazin. — 19.15: Chopin, b-moll szonáta. — 19.40: Egy Nobel-díjas agykutató életútja. — 20.10: Leonard Bernstein zenés játékaiból. — 21.21: Legszebb stúdiófelvételeinkből. — 22.00: Hírek. — 22.13: Sporthírek. — 22.20: Tíz perc külpolitika. — 22.30: Maros Rudolf műveiből. — 23.10: A kegyencnő. Operarészletek. — 24.00: Hírek. — 6.10: Táncdalok. Petőfi rádió: 12.25: Látószög. — 12.30: Hírek. — 12.33: Melódiákoktól. — 13.30: A gyermekeknek írta • Bartók Béla. — 14.66: Kettőtől hatig... — 18.00: A Neoton família felvételeiből. — 18.30: Hírek. — 13.33: Beszélni nehéz. — 18.45: A Belügyminisztérium Duna Művészegyüttesének népi zenekara játszik, Máthé Jolán népdalokat énekel. — 19.20: Mikrobiológia a gyakorlatban. — 19.30: Csak fiataloknak! — 20.30: Hírek. — 20.33: Mindenki könyvtára. — 21.03: Nótacsokor. — 22.00: Zeneközelben a hallgató. — 24.00: Hírek. Miskolci rádió: 17.00: Hírek, időjárás. — 17.05: Zenedoboz. A stúdió zenés kívánságműsora. Szerkesztő: Zakar János és Regős Zsolt. — 17.45: Egészségünk védelmében. A fogak betegségei és a helyes fogápolás. Dr. Pénzes Géza előadása. — Mai svéd író drámája a Miskolci Nemzeti Színház Zsebszínpadán. — 18.00: Észak-magyarországi Krónika. (A Heves megyei Tanács V. B. Eger város kereskedelmi fejlesztéséről tárgyalt. — Zenei ismeretterjesztés a Miskolci Megyei Könyvtárban. — Braule-emlékérmeket adtak át a Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége Borsod megyei Szervezetének elnökségi ülésén.) — 18.25—18.30: Lap- és műsor előzetes Televízió, 1. műsor: 16.15: Hírek. — 16.20: Nyilvántartó hivatal. — 17.30: Mindenki iskolája., — 13.30: Estélyi ruha. — 18.40: Úton a halászflottillával. — 19.10: Tévétorna. — 19.15: Esti mese. —■ 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Ártatlan kék szemek. — 20.50: Biztonság hét márkáért. — 21.40: Slágerről slágerre. — 22.20: Tv-híradó 3, Televízió, 2. műsor: 20.01: Kertünk — udvarunk. — 20.25: Legszemélyesebb közügyeim. — 21.15: Tv-híradó 2. — 21.35: Az emlékmű. • Szlovák televízió: 15.40: Hírek. 15.45: Iskolatévé. — 16.15: Ipari tanulók műsora. — 16.45: A tudomány és a technika világa. — 17.35: Iskolatévé. — 18.15: Portréfilm. — 18.30: Esti mese. — 18.40 : Autósok-motorosok magazinja. — 19.10: Egy kis muzsika. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Mexikói film. — 21.30: Dokumentumműsor. — 21.55: Könyvek. — 22.00: Tv-híradó.22.30: Zenéi műsor. — 23.15: Hírek. Kiállítások: Herman Ottó Múzeum (10—18) : Ember és munka. — Barlangkutatás Magyarországon. — Miskolci Képtár (10 —18) : Két évszázad magyar festészete. — Borsod-Miskolci Múzeum (10—18): Műtárgyvédelem a néprajzi muzeológiában. — Herman Ottó-emlékház (10—18): Herman Ottó élete és munkássága. — Diósgyőri vár (9—16) : A diósgyőri vár története. — Pénzek Diósgyőr eletében. — Déryné-ház (9—16): A miskolci színészet története. — József Attila Könyvtár (12—20): Magyar tipográfiai műhelyek III. — Miskolci Galéria (10—18): Északmagyarországi tervezővállalatok: I. építészeti kiállítása. — Gárdonyi Géza Művelődési Ház (10 —20) : Lakásépítés 1980. — Nehézipari Műszaki Egyetem (9— 15) : Szőnyi István grafikái. — Diósgyőri Vasas Művelődési Központ (14—19): Robert Capa és Kocsis Iván fotói. Filmszínházak: Béke (14. hn6. 8): Circus Maximus. (Szí. magyar film, 14 éven aluliaknak nem ajánljuk!) — Béke kamaramozi (4) : A Pál utcai fiúk. (Magyar film.) — (6) : A kard. (Magyar film.) — Kossuth (fa, hn5, 7) : Norma Rae. (Mb. szí. amerikai film, 14 éven aluliaknak nem ajánljuk!) — Hevesy Iván Filmklub (15. 17): Az ötös számú vágóhíd. (Mb. szí. amerikai film, 16 éven felülieknek!) — Táncsics (fő. 17): Szenzáció (Szí. amerikai film, II. helyár!) — Táncsics kamaramozi (6) : Az amerikai éjszaka. (Mb. szí. francia film, 14 éven aluliaknak nem ajánljuk!) — Fáklya (fő. 17): A kétdimenziós gyilkos. (Mb. szí. olasz film.) — Szikra (4. 6): A szentév. (Szí. francia film, 14 éven aluliaknak nem ajánljuk!) — Petőfi (15. 17): Az ötödik évszak. (Mb. szí. szovjet film.) — Tokaj vendéglátóház (8) : Joseph Andrews. (Mb. szí. angol film, 16 éven felülieknek !) SZERDA Kossuth rádió: 8.00: Hírek. — Kb. 8.20: A mai nap kulturális programjából. — 8.27: Világablak. — 8.56: Beszélni nehéz. — 9.08: John Barbirelli vezényli a Hallé Zenekart. — 9.41: Kis magyar néprajz. — 9.49: Tarka mese, kis mese. — 10.00: Hírek. — 10.05: Kagylózene. — 10.35: Válaszolunk hallgatóinknak. — 10.50: Romantikus kamaramuzsika. Petőfi rádió: 8.00: Hírek. — 8.03: Márkus László énekel. — 8.20: Tíz perc külpolitika. — 8.30: Hírek. — 8.33: Idősebbek hullámhosszán. — 9.28: Operettegyüttesek. — 10.00: Zenedélelőtt. — U.30: A Szabó család. Televízió. 1. műsor: 8.00: Tévétorna. — 8.05: Iskolatévé.— 9.45: Delta. — 10.05: Ártatlan kék szemek — t6.55- Tv-kamarra koncert. 11.40: Lehet egy kérdéssel több?