Délmagyarország, 1966. december (56. évfolyam, 283-308. szám)

1966-12-04 / 286. szám

V­áltjuk be, nem be­szélünk kellő mér­tékben művészeti életünk sikereiről. S ez bizonyos fokig érthe­tő. Igaz, hogy akinek a kis­ujja körme beszakadt, hos­­­szú ideig azt érzi, s akinek a foga fáj, nem jó közér­zetéről beszél, mégha egyéb­ként kitűnő kondícióban is van. Sok szempontból ter­mészetes, hogy a közéletben, a sajtóban kulturális művé­szeti életünk fogyatékossá­gairól, problémáiról, fel­adatairól több szó esik, mint elért eredményeiről. S az is igaz: az eredmények egy­oldalú felsorakoztatása meg­nyugváshoz, a kérdések ön­elégült elleplezéséhez is vezethet De a nehézségek számon­tartása, ha tartós egyoldalú­ságba merevedik, torzítás forrásává is válhat, s nem tudom, hovatov­ább nem fe­nyeget-e bennünket is ez a veszély? Ha művészeti éle­tünk valamely fogyatékos­sága kerül szóba, túl gyak­ran találkozni a kritika olyan hangsúlyával, amely­ről érezni: hiányzik mögüle az eredmények ismerete, a fejlődés tényeinek számon­tartása, a bizalomnak az a tárgyi alapja, amely megóv a téves általánosításoktól. Gyakori az olyan vita, amelyben csaknem min­denki tájékozottnak bizo­nyul a hibák, gyengeségek és tévedések felsorolásakor, de alig akad, aki hasonló otthonossággal sorolná fel azt, ami jó, azt, ami érték. Sokszor meglepő elmélettel teremtünk szerves kapcso­latot egyes negatív jelensé­gek közt de rendszeresen adósak maradunk a pozitív teljesítmények szerves ös­­­szegezésével. Nem beszélve arról, hogy mennyivel na­gyobb hévvel továbbítjuk rossz tapasztalatainkat (vagy adjuk tovább máso­kéit), mint hirdetjük, ha valami megelégedésünkre, örömünkre szolgál. Nélkülözhetetlenül szük­séges tehát hogy beszél­jünk az eredményekről is, nem egy másfajta egyolda­lúság, hanem a helyes ön­ismeret, a pontosabb, reáli­sabb helyzettudat érdeké­ben. Éis csak a legutóbbi évek termését szem előtt tartva, neveket, példákat is csak illusztrációképpen, em­lékeztetőül idézve. Irodalmunk színesebb, elevenebb, gazdagabb lett problémaköre, témavilága szemmelláthatóan életünk valóságához igazodik. Felve­ti a szocialista tudat er­kölcs, életforma kérdéseit, az elavult polgári-kispolgári életvitelt a szocializmus ad­ta lehetőségekkel szembesí­ti (mint például Fejer Endre Rozsdatemető, Fekete Gyula Az orvos halála, Coda Gá­bor Magányos utazás, Ko­lozsvári Grandpierre Emil Párbeszéd című regényei). Tükrözi és segíti azt a tör­ténelmi átalakulást amely a falu világában megy vég­be. Ezzel összefüggésben fo­lyóirataink, napi sajtónk ha­sábjain érdekes szociográfiai irodalom bontakozott ki, s nem egy szerző írásai iz­galmas riportkötetekké is kerekedtek (Féja Géza Sar­jaddi, Galgóczi Erzsébet Kegyetlen sugarak stb.). D­arvas József Oros­háza, Illyés Gyula Ebéd a kastélyban című könyve, arra biztosíték, hogy a szociográ­fia a tegnap és ma törté­nelmi érdekű összevetésévé is szélesedhet. A parasztság megváltozott helyzetével — s ugyanakkor irodalmunk életközelségével — függ össze, hogy nem egy regény a paraszti életet ábrázolva nemzeti érdekű keresztmet­szetet ad. Galambos Lajos Isten őszi csillaga című re­génye a fordulat évét meg­előző idők magyar társadal­máról nyújtott — egy ter­melőszövetkezet alakulása kapcsán — széles képet Sánta Ferenc Húsé órája ugyancsak a falu világának ábrázolása révén az elmúlt ■ húsz esztendőnek jóformán minden ellentmondását mar­kolta össze szerencsésen, félreérthetetlenül, egyszer­smind társadalmunk fejlő­désének dinamikáját is. Irodalmunk egyre növek­vő eszmei-művészi erővel vizsgálja a közelmúlt tör­ténelmét. Bírálja a Horthy­­wadker terem, értéktelen világát, keresi a ma felé mutató erkölcsi és politikai értékeket, mint Németh László Irgalom című regé­nye, elvégzi — mint pél­dául Cseres Tibor Hideg na­pok, Bóka László Alázato­san jelentem című művei — az elkerülhetetlen önvizsgá­latot, kutatja rétegek, tí­pusok erkölcsi felelősségét. A nemzeti élet folytonossá­gára kérdező önvizsgálat jegyében szembesítette az utolsó magyar negyedszázad történelminek drámai for­dulatait Darvas József Ré­szeg eső-je; ugyanezzel a történelmet tudatosító szán­dékkal vezette végig alak­ját felszabadult életünk küzdelmes fordulóin Nemes György (Egyetlen pillanat); Lengyel József (Elévült tar­tozás) rendíthetetlen szocia­lista meggyőződéssel oldja fel a tegnap nemegyszer ke­serű tapasztalatait L­íránkra hasonlókép­pen a társadalom kérdéseivel való lé­péstartás jellemző. Az a közéleti költészet hoz­ta meg a szocialista líra el­ismerését s vált joggal a legnépszerűbbé, amely a ma bonyolult viszonyai közt is meg tudja ragadni aktuális forradalmi feladatát —: Co­rot Gábor, Simon István, Váci Mihály költészete. A neveknek, címeknek — ame­lyeket nyilván soká lehetne sorolni — nem önmagukban van a jelentősége, együtte­sen illusztrálják azt a leg­főbb eredményt, hogy nagy­mértékben megnövekedett irodalmunk realizmusának érvénye, hogy minden ed­diginél elevenebb kapcsola­tot tart a társadalmi fej­lődés menetével. S végül is ez az, amit a közönség nö­vekvő érdeklődése honorál: jelentősen emelkedtek az át­­lag-példányszámok. Külö­nösen versesköteteknél fel­tűnő, hogy míg öt-hat év­vel ezelőtt 800—1200 pél­dányban jelentek meg, ma gyakran a 6—8—10 ezres példányszámban látnak nap­világot. De ugyanaz a meg­­növekedett érdeklődés hívja életre országszerte az­ iro­dalmi színpadokat, kíséri a Rádió. Televízió mennyiség­ben, színvonalban gyarapo­dó Irodalmi műsorait Filmművészetünk az utób­bi években hagyta maga mögött átmeneti „szürke” periódusát, s a hazai közön­ség érdeklődése, és számos nemzetközi elismerés bizo­nyítja, hogy a kibontakozás útjára lépett. E területre jellemző: azok az alkotások tudtak eszközeikben is sa­játosan újat hozni, azok ke­rültek a hazai és nagy­részt a nemzetközi érdeklő­dés középpontjába, amelyek a mi mai életükről adtak őszinte, szocialista elkötele­zettségű, s épp ennek révén művészileg is hiteles képet (Húsz óra, Párbeszéd, Sod­rásban, Nehéz emberek, Hogy állunk fiatalember?). A múltban játszódó filmje­ink közül ugyancsak azok váltak ki, amelyek összetett erkölcsi-politikai kérdések­re az egyértelmű válaszadás igényével feleltek (Hideg na­pok), amelyekben elmélyül­tebb, igényesebb lett a tár­sadalmi kapcsolatok elem­zése, egyén és közösség vi­szonyának történelmileg konkrét feltárása (Pacsirta, Iszony, Szegénylegények). A tartalmi igényesség ugyanakkor műfaji gazdago­dással is együtt járt. A ti­zedes meg a többiek, a Bu­taságom története a filmvíg­játék szórakoztató feldatát színvonalengedmény nélkül, eredeti eszközökkel tudták megoldani; olyan jó riport­dokumentum­filmjeink szü­lettek, mint az Itthon és az Éjszakára hajnal; a cannes-i és krakkói fesztiválok első díjai pedig rövidfilm-művé­­szetünk eredményeinek nemzetközi elismerését is jelentették (Nyitány, Válás Budapesten). Mindez nem­csak elvont „esztétikai” eredmény — a tartalmi ér­téket ebben a tekintetben is a növekvő közönségérdek­lődés nyugtázta. Ha a tele­vízió miatt a filmek látoga­tottsága valamelyest csök­kent is, ezen az általános tendencián belül a magyar filmek látogatottságának részaránya évről évre nőtt, s ami talán ennél is fon­tosabb: a miskolci és pé­csi filmfesztiválok eredmé­nyei közt elsősorban tarthat­juk számon a hozzáértő kö­zönség aktivitását A magyar drámaírás ilyen eredményekkel nem dicse­kedhet, bár értékes alkotá­sok, sikeres művek itt is születtek (Dobozy Holnap folytatjuk, Gyárfás Egérút, Illés az Idegen, Illyés Bolha­bál, Salamon Pál Magadra kiálts, a Rozsdatemető drá­mai változata stb.). Színhá­zaink repertoárja azonban gazdag, sokszínű volt. Át­dolgozások, színre alkalma­zások bővítették klasszikus drámai értékeink választé­kát az utóbbi években (gon­doljunk csak a Czillei és a Hunyadiak, a Mózes, a Ma­gyar Elektra, a Kocsonya Mihály házassága kivétel nélkül sikeres bemutatóira). A Tragédia, Bánk bán új rendezései e művek rejtett értékeit, újfajta értelmezési lehetőségeit hozták napfény­re. A külföldi drámairoda­lom változatos anyagának szocialista és haladó, antifa­siszta, humanista elkötele­zettségű drámák adták a gerincét (Arbuzov, Babel, Brecht, Gorkij, Lorca, Ro­­zov drámái, továbbá A hely­tartó, Marat halála, Az ördög és a jóisten, Becket c. művek). K­ülönösen örvendetes, hogy épp az emlí­tett darabok elő­adása kapcsán mu­tatkozott meg leginkább a rendezői tehetség, az együt­tesek odaadó munkája. Az sem közömbös, hogy a klas­­­szikusok bemutatása az utóbbi esztendőkben bő­vült: az elmúlt évadban színházaink több mint felé­nek volt műsorán Csehov-, Tolsztoj-, Turgenyev-, Dosz­­tojevszkij-dráma. Külön le­hetne — és kellene egyszer bőven — vidéki színházi kultúránk jelentős fejlődé­séről beszélni. Az utóbbi két esztendőben éppen az új magyar drámák bemuta­tásában — mai magyar drá­mairodalmunk segítő támo­gatásában — múlták felül a fővárosi színházakat, ugyanakkor számos produk­ciójuk emlékezetes esemé­nye volt az egész magyar színházi életnek. (Az Ir­­kutszki történet, a Rozsda­­temető szolnoki, a Mózes veszprémi, a Peer Gynt és a Sirály debreceni, az Anto­nius és Cleopátra kaposvá­ri, a Botlár-ügy szegedi, a Legyek pécsi előadása stb.). S ha ehhez hozzávesszük a Szegedi Szabadtéri Játékok, a gyulai várjátékok — s bár szorosan nem tartozik ide —, a Sabariai karnevál, a sop­roni ünnepi hetek, a Bara­nyai vasárnapok, a siklósi és nagyvázsonyi játékok stb. sikerét, kitűnik, hogy a vi­déki városok milyen lelke­sen és eredményesen kez­deményeznek kulturális programokat, ápolják törté­nelmi és kulturális hagyo­mányaikat, amelyek egész kulturális életünket gazda­gítják. S kell beszélnünk zenei életünk sikereiről, többek közt a hazai és nemzetközi elismerést aratott új magyar operákról (Petrovics C’est la­­ merre, Szokolay Vémász, Mihály András Együtt és egyedül) és azokról az ered­ményekről, amelyeket kép­zőművészetünk, különösen a monumentális szobrászat, a grafika, az illusztrációs mű­vészet területén s az ipar­művészet számos ágában ért el. Ugyancsak meg kell em­lékeznünk arról, hogy az utóbbi években mennyire előtérbe került a szocialista művészeti örökség (Derko­­vits, Dési Huber, s a szocia­lista képzőművészcsoport anyagainak kiállítása; a szo­cialista irodalom hagyomá­nyának feltárása); hogy mennyire tágult művészeti életünk szemhatára és a XX. századi szocialista és polgári értékeknek men­­nyivel gazdagabb választé­ka áll ma a közönség ren­delkezésére, mint koráb­ban; hogy egész szellemi életünk mennyi közéleti — köztük művészeti — kérdést feszegető vitáról pezseg; hogy az általános kulturá­lis forradalom eredményei nyomán hogyan szélesedik és aktivizálódik az új közön­ség, az új szocialista művé­szeti közvélemény. D­e hát e cikk ko­rántsem teljesség­re törő „eredmény­­lista”. Szerény és alkalmi emlékeztető csu­pán: bizonyos fogyatékos­ságokkal küszködő művésze­ti életünk megítélése során tartsuk szem előtt sokkal jelentősebb eredményeit, így a problémákat is más­ként fogjuk látni. S állan­dóan eszünkbe jut majd, amiről oly sokszor megfe­ledkezünk: szocialista művé­szeti életünk szolgálata nem­csak a hibák bírálatát, de legalább ugyanannyira az eredmények ismeretét és propagálását is jelenti. Tóth Dezső: Erről is beszéljünk... % Új versek HATVANI DANIEL_ Szülőföld Eljönnek értem az akácok virággal, tövis­koszorúval, a mezőn mézes illat serkent gyermekkorom, rég elhalkult dal Mezítláb bandukol a porban múltam, elillan észrevétlen. Jó lenne hosszan üldögélni a csordakút gyomos tövében. A hererendet felgyújtották és kisebb lett a torony gömbje. Este van, békák hegedülnek, itt kéne ledőlni a földre. Eljönnek értem az akácok, fehér virággal, ifjúsággal, csattogó, fénylő mennydör­géssel, rövidkoszorúvá font ággal KOVÁCS MIKLÓS Párnádba bújni jó A párnádba bújni jó, mert ott az illatod. A párnádba bújni jó. Lehajtom a fejem, » a délután úszik, mint a folyó. A párna őrzi esti illatod, — de jó a délután! A párna őrzi esti illatod —a párnádhoz ér a szám. Hátára vett a barna délután, álmos hátára vett, ölébe vett a békés szerelem, s párnád partjára tett. Ott ringat engem, ringat efc „A párnádba bújni jó." A párna illatoddal rám lehet; — „A párnádba bújni jó." Lehajtom a fejem, s a alszik, mint a folyó. délután SZABÓ ZOLTÁN GONDOLKODÓ NÖ F. Tóth Pál Lelkiismereten szerint A fiú zöld kabátot viselt, hozzá zöld, disznó­­sörtés kalapot, vadászosan volt öltözve. De a rö­vid, k­ükpzárú kordbársony nadrág és a tarka nyakkendő ellentmondott ennek, inkább jam­­pecnek nézhette az ember. Idegesen sétált fel s alá a peronon, a vonatra várakozott. Véletlenül meglökött egy idősebb embert és az rámordult: — Nem tud vigyázni, neveletlen... — a töb­bit elharapta, de ez is elég volt, hogy a fiú fel­­paprikázódiék Talán még valami baj lett vol­na, ha nincs közelben a rendőr, aki mindjárt odasietett A fiú magyarázott valamit, s ezzel el is volt k­vtérve az ügy. Senki se figyelt rájuk to­vább. A vonalon egy kupéba kerültünk, éppen szem­ben ölt velem az ablaknál. Egy ideig szótlanul figyeltük a tájat, majd megszólítottam Kíván­csi voltam, hogyan végződött az incidense. Volt az egyéniségében valami szokatlan, ami felkel­tette az érdeklődésemet Mozdulatai az ifjúság hirtelen, mindenre hirtelen reagáló ösztönös mozdulata» voltak. Tekintetében komolyság és egy kis «somon­­­ság is ült, de ezt leplezte be­­méöe könnyedségével. — Azt hitte a rendőr, hogy valami huligán vagyok éts csak szemtelenkedésből löktem meg azt az embert.. Megmagyaráztam neki, hogy ez ta öltözék a mi viseletünk. Én erdészeti techni­kumba járok, erdésznek készülök, hát így öltö­zünk. Persze ehhez nem nagyon illik a nadrág, ez a csöves, de kérdem én, lehet ma másban is járni? Bemegy az ember a boltba, vagy a szabó­hoz, már nyakába is sóztak egy szűk nadrágot. Ez a divat, mondják, s ha valaki másmilyent kér, el sem akarják hinni, így vannak a kabá­tokkal is. Nekem spéciel nem tetszenek a fél­lábszárig érő esőkabátok de lehet találni mást is a boltokban, ugye nem­! Na látja — mondtam ennek a derék rendőrnek — hát ne ütközzön meg az öltözetemen. A nyakkendőm pedig kap­tam. Udvarolok egy kislánynak, komoly szán­dékkal, hát tőle kaptam ajándékba. Mondhat­tam volna neki, hogy nem szeretem a rikító sárgát, meg az ilyen kiabáló színeket, de nem volt szívem megsérteni. Sőt még hordanom is kell, mert azt hinné, hogy nem tetszik, pedig tényleg nem ... De a kislány az tetszik, a nyak­kendőtől függetlenül. Egyszerű, nem? Külön­ben is, nem vagyok verekedés. Direkt vigyázok rá. Nem mondom, elönt néha az indulat, de ve­rekedni, azt soha . Azaz csak a versenyeken, mert cselgáncsra járok. Tudja, hogy be tudtam volna én csomagolni azt a szegény pacákot — bocsánat, de mindenki így mondial —, nem is­mert volna saját­ magára. De minek­ Kell ez nekem? Ez is virtus? Ugyan! A szőnyeg, ott igen, az­ a valami. Ha azt látná! Az ám a nagy­szerű. Régen úgy is hívták, hogy Fogd, ahol éred.” Találó elnevezés. Tényleg fogni kell. De nem az erőn múlik Én ugyan erős vagyok, úgy­ nevelnek a technikumban bennünket, hogy ne­ ijedjünk meg egy kis tuskózástól, gödörá­sástól, favágástól,de ez­ mit sem ér, ha nem elég gyors és fürge valaki. Engem az első nap úgy össze­­göngyölt a mester, hogy alig tudtam kigabalyod­­ni a fogásaiból. Pedig nálam jóval vékonyabb, rineárabb. De épp ez benne a pláne, hogy­ egy gyenge ember is elbánhat egy erősebbel. Kép­zelheti, mi van ott, ha két cselgáncsos összeka­paszkodik, csak úgy dobálják egymást. Nem azért mondom, de már ifjúsági bajnokságot is nyertem. Ha én huligánkodni akarnék, minden nap ötször is bevihetne a rendőr, de ma sport­szerűen élünk, nem vagánykodunk. Aki ilyen, azt kizárjuk mágunk közül. Hát ezért... Meg aztán, különben sincs kedvem buta kalandok­hoz .. Végigsimította a kezét a nadrágja élén majd egy kicsit kibámészkodott az ablakon. Kecske­mét felé közeledett a vonat. A kalauz bejött, ke­zelte a jegyeket, majd újra ránkcsukta az aj­tót, mintha valami zárkában lennénk kettesben. Csak a folyóson, a kocsi elülső kijáratához igyekvő utasok csoszogása, beszélgetése, a­z ál­­tők kattogása hozta fülünkbe az élet lüktetését, megszokott zörejeit. Cigarettával kínáltam habozott, majd kiemelt egyet, tüzet ad rám neki Bodrozva szállt a füst. Egy kicsit fesztelenebből folytatta, mintha az előbbi gondolatait akarná egy fordulattal más irányba terelni. — Azt hiszem, sok fiatalnak elvették a ked­vét a kalandoktól az események, így mondta. ..események”, és én tudtam, hogy erre gondol, de nem zavartam meg közbeszólá­­som­m­al. — Nekem az apám halt meg.. No, ne higg­­je, hogy hős volt és harc közb­en esett el. Ha­nem ... ez, hosszú lórt­énét, talán untatom is. Hallgattunk. Tudtam, hogy beszélni fog. Azt hiszem, még senkinek sem mondta el ezeket a gondolatait, egy ismerősnek ma sem mondaná el. De itt a vonaton, ez­ más. Találkoztunk és elválunk, semmi közünk egymáshoz, talán csak egy kis enyhe szimpátia köt össze bennünket. Bólintottam bátorítóan és ő folytatta. — Nem voltam akkor odahaza, csak három nap múlva érkeztem, de ahogy elmondják, mi­­nálunk is úgy zajlott le minden, mint másutt. Először megdöbbentek a pesti hírektől, aztán le­­jött néhány hőbörgő és meggy­úrt­a a diákokat. Elkapta őket is a láz, mint közülünk is sokat a technikumban Forradalom, kokárda Kossuth­­címer, azt hittük mi vagyunk a világmegváltó ifjúság, a mai petőfi Sándorok, a haza üdvözítői.

Next