Délmagyarország, 1971. április (61. évfolyam, 77-101. szám)

1971-04-20 / 92. szám

Kádár János vezetésével magyar pártküldöttség vesz részt a Bolgár Kommunista Párt kongresszusán A Bolgár Kommunista Párt Központi Bizottságának meghívására magyar párt­küldöttség vesz részt a bolgár testvérpárt X. kongresszusán. A küldöttség vezetője Kádár János, a Magyar Szocialista Mun­káspárt Központi Bizottságának első tit­kára, tagjai: Németh Károly, a Politikai Bizottság tagja, a budapesti pártbizott­ság első titkára, Kovács Antal, a Vas me­gyei pártbizottság első titkára és Roska Ist­ván, a Magyar Népköztársaság nagyköve­te, aki Szófiában csatlakozik a küldöttség­hez. A küldöttség tagjai vasárnap reggel el­utaztak a bolgár fővárosba. Búcsúztatá­sukra a Keleti pályaudvaron megjelent Óvári Miklós, a Központi Bizottság titká­ra, Katona Imre, a Központi Bizottság tag­ja, a budapesti pártbizottság titkára és dr. Perjész László, a Központi Bizottság kül­ügyi osztályának helyettes vezetője. Jelen volt: Sztrasimir Iliev, a budapesti bolgár nagykövetség ideiglenes ügyvivője. Kádár János elvtárs, a küldöttség ve­zetője később utazik Szófiába, és csatla­kozik a küldöttséghez. A magyar küldöttség tagjai vasárnap es­te megérkeztek Szófiába. Hétfőn délelőtt megérkezett Szófiába Leonyid Brezsnyev is, az SZKP Központi Bizottságának főtitkára, aki a BKP X. kongresszusán részt vevő szovjet pártkül­döttséget vezeti. A BKP ma kezdődő kong­resszusán részt vevő több mint 90 külföldi küldöttségnek mintegy fele már Szófiában tartózkodik. Utak, autók, szervizek Milliárdok az utak korszerűsítésére, fenntartására A közúti motorizáció ug­rásszerűen fejlődik a negye­dik ötéves tervben. A teher­gépjárművek száma meg­kétszereződik, 6000 új autóbusz kerül forgalomba. Az év elején 236 000 sze­mélygépkocsit tartottak nyilván, az 1975-ig forga­lomba kerülő 340 000 új autóval félmillió fölé emel­kedik az állomány. Mindeh­hez hogyan fejlesztik az autózást kiszolgáló ágaza­tokat? A kérdésre a KPM illetékes főosztályán adtak választ. A közutak jelenlegi álla­pota, a növekvő gépkocsi­­forgalom mindenekelőtt a meglevő utak korszerűsí­tését, jobb fenntartását te­szi szükségessé. A következő öt esztendő­ben mintegy 2200 kilométer hosszúságú úthálózatot kor­szerűsítenek, a rekonstruk­cióra 14,1 milliárd forintot fordítanak, 50 százalékkal többet, mint az előző öt esztendőben. Az utak fenn­tartására 10,3 milliárd forin­tot költenek. A lakosság­ személygépko­csijainak ellátását szolgáló szervizek fejlesztésére 530 millió forintot hagyott jó­vá a kormány. Az összeg kizárólag a szol­gáltatás színvonalának nö­velésére használható fel, hiszen jelenleg körülbelül 3 millió óra javítási kapaci­tás hiányzik az igények ki­elégítéséhez. A tervidőszak­­ végére a mostani 6,5 millió­ról 17,5 millió órára nő a javítási kapacitás, öt év alatt szövetkezeti, tanácsi vállalatok mintegy 250 új javítóműhelyt létesítenek, s bővítik, korszerűsítik a meglevőket. A generáljavításokhoz na­gyobb üzemeket hoznak lét­re. Ezt a programot 800 millió forinttal támogatja az álllam. A közhasznú jármű­vek, a kisteherkocsik, a közületi személygépkocsik javítási kapacitását 7 mil­lió órával bővítik, öt év alatt 40 közép és nagy javí­tóüzemet építenek, elsősor­­­ban a megyeszékhelyen, s olyan nagyvárosokban, ahol még ilyen üzem nincsen. Vi­déken többek között Miskol­con, Komáromban, Komlón, Ajkán, Mohácson, Egerben létesítenek nagy szervizál­lomást. Majdnem kétszeresére bő­vül a töltőállomás-hálózat, amelynek fejlesztésére 900 millió forintot fordítanak. A tervidőszak végéig 376 töltőállomás épül. Az idén a mér megkezdett 11 állomás építését fejezik be, s újabb 70-nek a kivi­telezését kezdik meg. Olyan autósellátó kombinátokat építenek, ahol a benzinkút, a szerviz, az alkatrész-áru­sítás, a várakozó járműve­zetőket ellátó bisztró, s ki­sebb helyi szállítmányozási bázis van együtt. Erre a célra felhasználják a mint­egy 220 szövetkezeti szol­gálta­tóházat is. Igen nagy gond az alkat­részellátás, amelynek megjavítására foglalkoz­nak az igények szerinti készletezés, raktározás fel­tételeinek megteremtésé­vel. Bevezetik a többcsatornás értékesítést, ezentúl már nemcsak az AUTÓKER áru­sít alkatrészt. Elv az, hogy minden szervizben, töltőál­lomáson hozzá lehessen jut­ni a legfontosabb alkatré­szekhez. ötvenmillió forintot for­dítanak a műszaki felülvizs­gáló állomások fejlesztésére, hálózatuk bővítésére. Az idén Győrött, Szolnokon, Miskolcon, Kecskeméten ál­lítanak fel ilyen állomást. Jelenleg nagy a sorbanállás, hónapokat kell várakozni a gépjárművezető-képzésnél. Ezért az arra jelentkező in­tézmények, vállalatok enge­délyt kapnak, hogy maguk is képezhessenek gépkocsi­vezetőket. Az Autóközleke­dési Tanintézet az idén 6,3 millió forintot költ tanuló­kocsiállományának bővíté­sére. (MTI) Vásár Zágrábban Zágrábban hétfőn ünne­pélyesen megnyílt a hagyo­mányos tavaszi nemzetközi árumintavásár. A kiállításon — amely vasárnap zárja ka­puit — Európából, Ázsiából és Amerikából 25 ország vesz részt — közöttük több szocialista ország is. A zágrábi szakkiállításo­kon hét magyar vállalat képviselteti magát. A ma­gyar ipart és külkereskedel­met képviselő szakemberek Zágrábban egy sor szakmai találkozón és árucserén is részt vesznek. Az üzleti tár­gyalások a különböző ma­gyar és jugoszláv vállalatok között már hétfőn megkez­dődtek. (MTI) VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! SZALJUT Új szovjet tudományos űrállomás a Föld kiírni A Szovjetunióban hétfőn Föld körüli pályára felbocsá­tották­­ a „Szaljut”­ tudomá­nyos űrállomást.­ Az űrállomás felbocsátásá­nak célja a konstrukciós elemek és a tudományos be­rendezések további tökélete­sítése tudományos kutatások és kísérletek elvégzése a vi­lágűrben. Az űrállomást az előzetes számításokhoz igen közelálló pályára vezérelték. Az űrállomás fedélzeti be­rendezései és rendszerei, a tudományos felszerelések normálisan működnek. A földi koordinációs számító központ folyamatosan végzi az űrállomásról érkező in­formáció feldolgozását. Mint a TASZSZ tudósító­jával az irányítási központ­b­án közölték, a Szaljut szov­jet orbitális tudományos ál­lomás program szerint foly­tatja repülését. A kitűzött időpontban módosították pályáját. Magyarországi idő szerint 16.00 órakor az állomás be­fejezte kilencedik fordulatát a Föld körül. Telemetrikus úton érkezett adatok szerint az állomás fedélzeti rendsze­rei és tudományos berende­zései rendeltetésszerűen mű­ködnek. Az állomás útjának megfigyelése és az állomás irányítása a Szovjetunió te­rületén, valamint a szovjet tudományos akadémia At­lanti-óceánon hajózó három kutatóhajóján elhelyezett mérőállomások segítségével történik. Nyugati hírügynökségek moszkvai tudósítói félhivata­los és tudományos körökből szerzett értesüléseik alapján úgy vélik, hogy a hétfőn Föld körüli pályára bocsátott szovjet Szaljut új szakasz kezdetét jelenti az űrkuta­tásban. A Szaljut nem új űrhajó­­generációt, hanem új típusú űrkabint és -laboratóriumot jelez, és feltehetőleg az a rendeltetése, hogy hosszabb ideig maradjon ugyanazon a pályán. A Perui Kommunista Párt delegációjának látogatása hazánkban Az MSZMP Központi Bi­zottságának meghívására április 15—19. között Ma­gyarországon tartózkodott a Perui Kommunista Párt küldöttsége, Jorge Del Pra­­dónak, a párt főtitkárának vezetésével. Tagja volt a küldöttségnek Mario Ugarte, a PKP Központi Bizottsága Politikai Bizottságának tag­ja, a KB titkára. A perui testvérpárt kül­döttségét fogadta Kádár János, az MSZMP KB első titkára. A küldöttséggel megbeszélést folytatott Ko­mócsin Zoltán, az MSZMP Politikai Bizottságának tag­ja, a KB titkára és az MSZMP KB más képviselői. A szívélyes, elvtársi lég­körben lefolyt találkozások során kölcsönös tájékozta­tásra és eszmecserére került sor a két testvérpártot köl­csönösen érdeklő kérdések­ről, így a nemzetközi mun­kásmozgalom, és a nemzet­közi politika problémáiról. A küldöttség hétfőn eluta­zott Magyarországról. Orvosi olajbányászoknak A szegedi olaj­medencében nemrégiben szervezték meg az üzemegészségügyi ellá­tást. Régebben is volt ugyan orvosi rendelés, de csak mellékfoglalkozásként járt ki a munkásokhoz az algyői körzeti orvos. Most a ba­­rakkvároskában főfoglalko­zású üzemorvos dolgozik és látja el a rászorulókat. A szállás városban külön szo­bákat tartanak fenn azok számára, akik megbeteged­nek és feküdniük kell. Hamarosan elkészül a szegedi olaj­medence új or­vosi rendelője, amelyet az ipa­rnegy­ed központjában, az irodaházban helyeztek el. Az új rendelőben jobb körül­mények között végezhetik el az egészségügyi szűrővizs­gálatokat és kezelhetik­­ a be­tegeket. Dr. Soproni Lajos üzemorvos elmondta, hogy terveik között szerepel két szakterületen (reumatológia és fogászat) is a dolgozók rendelkezésére állni. Az olaj­medence egészségügyi szervezete szoros kapcsola­tot tart a kakasszéki gyógy­intézettel, s rendszeresen el­lenőrzik a szabadban dolgo­zó emberek egészségi á­l1a­­pertát. 61. évfolyam, 92. szám 1911. ÁPRILIS 20., KEDD Megjelenik hétfő kivéte­lével mindennap, hétköz­nap­­, vasárnap 12 oldalon. ARA: 80 FILLÉR Magyar-osztrák áruforgalom Hétfőn Budapesten, a Külkereskedelmi Min­iszté­­riumban magyar—osztrák árucsere-forgalmi vegyesbi­zottsági tárgyalások kezdőd­tek. Előkészítik az­ 1971. évi árulistákat , és tárgyalnak a két ország közötti áruforga­lom több kérdéséről. (MTI) Tudományos intézetek a budai várban Tudományos és művészeti életünk leendő központjába, a budai várnegyedbe költöztek a Magyar Tudományos Aka­démia kutatóintézetei. A Budavári Palota helyreállításával egyidőben a várnegyed épületeit is eredeti stílusban re­konstruálták. A régi Országház patinás barokk stílusú pa­lotájában most tudósok dolgoznak a korszerűen berende­zett laboratóriumokban, kutatószobákban, könyvtárakban. A régi Országház Úri utcai frontja A szép, barokk díszítésű kongresszusi terem A Néprajzi Intézetben dr. Ortutay Gyula akadémikus, munkatársaival

Next